het is echt dé tijd om een minverbruik te halen, ben zeker van mijn smart dat ie record zijn eigen gaat halen
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Benzine/diesel kwaliteit van verschillende merken. Vraag, advies!
Collapse
X
-
en hoe zit het met die biobrandstoffen. iemand een idee of je daar verder mee geraakt/liter?
loop namelijk al een tijdje met de gedachte om mijn auto volledig om te bouwen naar bio (dus geen dieselmengsel, zuivere olie).
en geraak je daar dan mee door de keuring (roettest)
Comment
-
Lees eens, allé als je wilt natuurlijk.
As the price of fuel goes up and up more drivers are thinking about using generic gas from stations that are not affiliated with the big international gas companies like Exxon or Shell. The question is, can you get the same quality of gas from ABC gas station as you can get from the big guys? Will the XYZ gas run your car with out causing damage to your engine?
The answer is yes the generic gas will work just fine. There is really not much difference between the generic gas and the more expensive branded gasoline except for additives that define a company brand. To understand how this can be you can take a quick look at how the gas refining system handles the gas it produces. This makes the generic versus brand argument easy to figure out.
In general fuel produced at refineries is what is called a generic product. In specific regions of the country gas has to meet certain environmental specifications. Because all gas in those regions gas depots are produced to the same specifications, gas refiners often share and exchange gasoline and store it in common tanks.
The gas that is made at one refinery is pretty much the same as any other refinery. They all make generic gas. The additives that are put into the generic gas are what makes one brand of gas different from another brand of gas. Each has it's own particular recipe or formula of additives.
The brand additives are put into the gas when the gas is being loaded into tanker trucks. All the oil companies are starting with the same generic gas so the main component that runs your car is all the same. You can see why generic gas is really no different than branded gas.
Just to be safe, there have been studies to see if there is a difference between generic fuel and branded fuel. The latest research was a cooperative study was done by the Maryland State Comptroller's office and ABC News.
Scientists at the Fuel Testing Lab performed a myriad of tests on generic and branded gasoline. The gasoline was tested for many things including contaminants like excessive sediments or diesel that might have gotten mixed with the gas. The scientists put the fuel into a special test engine to make sure that the fuel was all 87 octane. The chemists at the lab even made sure that the fuel was properly formulated for the current season as mandated by regulations.
The study results are good news for you. The study found that for the most part all gas was one and the same. The major difference between brands of gasoline is how much detergent additives are put into it. Even taking into consideration the additives the differences between them are very small.
Essentially gas is gas is gas. All fuel sold for your vehicle regardless if it is generic or branded will work just fine. The one big difference is really what you already knew, the non branded gas has the lower price.
$100 to $200 per year is the estimate that is used in gauging how much you can save by using generic gas. Go to the generic station the next time you fill up and save yourself some cash
Comment
-
In feite wordt hier geschreven, wat al een aantal keren geschreven is in dit topic, alle benzine/diesel die aan dezelfde kwalificties voldoet (RON,Mon, Centaan) komt eigenlijk uit dezelfde grote tank, enkel wat er op heteinde in de tankwagen nog wordt bijgekapt verschilt.
En zoals sommigen hier ook schrijven het verschil zit vooral tussen onze twee eigen oren, maar dit kan dus een wereld van verschil maken....Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk BerichtenIn feite wordt hier geschreven, wat al een aantal keren geschreven is in dit topic, alle benzine/diesel die aan dezelfde kwalificties voldoet (RON,Mon, Centaan) komt eigenlijk uit dezelfde grote tank, enkel wat er op heteinde in de tankwagen nog wordt bijgekapt verschilt.
En zoals sommigen hier ook schrijven het verschil zit vooral tussen onze twee eigen oren, maar dit kan dus een wereld van verschil maken....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk BerichtenDus is er geen verschil in diesel bijvoorbeeld hier en in Duitsland? Diesel hier heeft een cetaan van gemiddeld 51. Diesel in Duitsland (bv Aral ultimate diesel) heeft een cetaan van 61.5. Is er dan geen verschil. JAWEL!Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk BerichtenLees eens wat ik schrijf: "alle benzine/diesel die aan dezelfde kwalificties voldoet (RON,Mon, Centaan)" ik schrijf niet dat er geen verschil kan zijn tussen verschillende branstoffen maar die hebben dan weer NIET dezelfde kwalificaties
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door acor Bekijk BerichtenDie jongen leest geen dingen en staat niet open voor de mening van anderen. Enkel zijn eigen grote gelijk telt. En zo zal hij blijvend dit forum bevuilen met zijn onzinnige prietpraat over Ford en alles wat volgens hem superieur is (enkel wat hij gebruikt/heeft dus). Met dat soort individuen moet je zelfs niet in discussie gaan: gewoon negeren en af en toe wat op stang jagen. Zo hebben we ook nog wat plezier aan zijn verbale Forddiarree.
Zegt al genoeg hoe jij bent....
Maar toch ik moedig je aan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk BerichtenT'kan ook zijn dat hij daarvoor iets anders had getankt. 1000 km met 50 liter is hard te geloven. Ik doe met dezelfde motor 1000 km met ongv 75-80 liter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk BerichtenIk zag bij ons in Sint Job dat de esso express nu ook supreme diesel heeft. Zij gaan dus ook mee in het v power en excellium gebeuren. Prijs was wel de max prijs. Zelfs bij een onbemand station.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk BerichtenIk zag bij ons in Sint Job dat de esso express nu ook supreme diesel heeft. Zij gaan dus ook mee in het v power en excellium gebeuren. Prijs was wel de max prijs. Zelfs bij een onbemand station.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk BerichtenDus is er geen verschil in diesel bijvoorbeeld hier en in Duitsland? Diesel hier heeft een cetaan van gemiddeld 51. Diesel in Duitsland (bv Aral ultimate diesel) heeft een cetaan van 61.5. Is er dan geen verschil. JAWEL!
Because all gas in those regions gas depots are produced to the same specifications, gas refiners often share and exchange gasoline and store it in common tanks.
de brandstof die gestockeerd wordt in NL heeft dus anderes specs dan brandstof in BE en andere specs dan brandstof in DE.
ik heb dus ook dat cetaan eens bekeken:
Diesel die vandaag de dag voor het wegverkeer wordt verkocht heeft een cetaangetal van rond de 50. Dit kan verschillen per merk. Veel brandstofmerken verkopen meerdere soorten diesel, waarbij de duurdere variant, aangeboden onder namen als V-Power, Ultimate, Cleaner Diesel etc., vaak een hoger cetaangetal heeft. Een hoger cetaangetal komt de motorprestaties en emissie kwaliteit ten goede. Vooral vergeleken met dieselbrandstof met een cetaangetal beneden de 45 is het verschil in snellopende direct ingespoten dieselmotoren goed merkbaar.
...Biodiesel en steenkooldiesel hebben een bijzonder hoog cetaangetal: 70 tot 100. Terwijl puur plantaardige olie juist een tamelijk laag cetaangetal heeft: tussen de 40 en 45....
... Een laag cetaangetal resulteert in een moeizame koude start en lawaaiige loop (dieselklop), terwijl een hoog cetaangetal precies het omgekeerde met zich meebrengt. Dieselmotoren die met een hoog toerental draaien vragen om een hoger cetaangetal dan laagtoerige diesels.
DUH kan je evengoed zeggen dat euro 98 benzine VEEL beter presteerd dan brandstof met een octaangetal van 85. maar er is niet noodzakelijk verbetering tussen 95 en 98.
je kan het ook gewoon zelf verhogen. 0,2% toevoegen van 2 ETHYL HEXYL NITRAAT verhoogd het cetaan met ongeveer 3. kostprijs van dat goedje is dan een 17ct per liter brandstof. dat is ook hetgeen wat shell toevoegd.
of di-tert-butyl peroxide.
zo kan je op de markt ook diverse octaanboosters (dat is zoals de cetaan in diesel) kopen voor benzine zoals TEL (tetra ethyl lood), tolueen (=methylbenzeen of zowat het grootste ingredient van thinner, en nog een weetje TNT = trinitroTOLUEEN ;-) ), MTBE...
als je auto dit echt nodig heeft, KAN het de prestaties verbeteren. maar voor de gewone gezinsauto allemaal niet nodig.
en binnen x aantal jaar komen ze erachter dat die addetieven kankerverwekkend zijn, en worden ze verboden. en dan komen die bedrijven af met een ander addetief die dan 10tallen jaren later weer verboden wordt... net zoals al die octaan verhogende middels die ze in benzine hebben gebruikt ooit
kan je evengoed methanol/ethanol bij je benzine mengen (108 octaan), isopropanol (dat is die reinigingsalcohol IPA) 118octaan, tolueen 121octaan,
net zoals octaanboosters, kan je ook cetaanboosters kopen. dus al die personen waarbij de motor topprestaties levert bij betere brandstof; go for it:
http://www.marly.com/lang/nl-nl/wink...n-booster.aspx
mijn 40KW 1.6 platte diesel laagtoerig monster heeft daar geen verschil in. die loopt zelf beter als ik er plantaardige olie bijdoe (terwijl dit net een cetaan heeft van 40-45, dus ik verlaag de boel met mijn mengsel. dit verklaard dan ook waarom men op PMPO moeilijker koud kan starten en dus een extra warmtewisselaar in de brandstofleidingen zet)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtendat moet je eens GOED gaan lezen in het artikel gepost door kikie
dus PER REGIO moet de brandstof voldoen aan dezelfde specificaties.
de brandstof die gestockeerd wordt in NL heeft dus anderes specs dan brandstof in BE en andere specs dan brandstof in DE.
ik heb dus ook dat cetaan eens bekeken:
vooral die laatste is dus van HOOOOOOOOOOOG belang. als jij dus economisch rondrijd en nooit boven de 2500rpm rijd, heb je dus GEEN hoog cetaan getal nodig. ook zeggen ze dat het verschil goed merkbaar is tov diesel met een cetaan van 45.
DUH kan je evengoed zeggen dat euro 98 benzine VEEL beter presteerd dan brandstof met een octaangetal van 85. maar er is niet noodzakelijk verbetering tussen 95 en 98.
je kan het ook gewoon zelf verhogen. 0,2% toevoegen van 2 ETHYL HEXYL NITRAAT verhoogd het cetaan met ongeveer 3. kostprijs van dat goedje is dan een 17ct per liter brandstof. dat is ook hetgeen wat shell toevoegd.
of di-ter-butyl peroxide.
zo kan je op de markt ook diverse octaanboosters (dat is zoals de cetaan in diesel) kopen voor benzine zoals TEL (tetra ethyl lood), tolueen (=methylbenzeen of zowat het grootste ingredient van thinner, en nog een weetje TNT = trinitroTOLUEEN ;-) ), MTBE...
als je auto dit echt nodig heeft, KAN het de prestaties verbeteren. maar voor de gewone gezinsauto allemaal niet nodig.
en binnen x aantal jaar komen ze erachter dat die addetieven kankerverwekkend zijn, en worden ze verboden. en dan komen die bedrijven af met een ander addetief die dan 10tallen jaren later weer verboden wordt... net zoals al die octaan verhogende middels die ze in benzine hebben gebruikt ooit
kan je evengoed methanol/ethanol bij je benzine mengen (108 octaan), isopropanol (dat is die reinigingsalcohol IPA) 118octaan, tolueen 121octaan,
net zoals octaanboosters, kan je ook cetaanboosters kopen. dus al die personen waarbij de motor topprestaties levert bij betere brandstof; go for it:
http://www.marly.com/lang/nl-nl/wink...n-booster.aspx
mijn 40KW 1.6 platte diesel laagtoerig monster heeft daar geen verschil in. die loopt zelf beter als ik er plantaardige olie bijdoe (terwijl dit net een cetaan heeft van 40-45, dus ik verlaag de boel met mijn mengsel. dit verklaard dan ook waarom men op PMPO moeilijker koud kan starten en dus een extra warmtewisselaar in de brandstofleidingen zet)
Interessant om te lezen/weten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk BerichtenDie hebben dat daar toch altijd al gehad?
Kom er geregeld en is me deze week pas opgevallen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door acor Bekijk BerichtenDie jongen leest geen dingen en staat niet open voor de mening van anderen. Enkel zijn eigen grote gelijk telt. En zo zal hij blijvend dit forum bevuilen met zijn onzinnige prietpraat over Ford en alles wat volgens hem superieur is (enkel wat hij gebruikt/heeft dus). Met dat soort individuen moet je zelfs niet in discussie gaan: gewoon negeren en af en toe wat op stang jagen. Zo hebben we ook nog wat plezier aan zijn verbale Forddiarree.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk BerichtenZonet te weten gekomen dat ik met mijn tuut wel degelijk 98 moet tanken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk BerichtenT'kan ook zijn dat hij daarvoor iets anders had getankt. 1000 km met 50 liter is hard te geloven. Ik doe met dezelfde motor 1000 km met ongv 75-80 liter.
En wat anders zou ik dan getankt hebben? Ik tank Shell, Gulf of Dats afhankelijk van waar ik mij rond tongeren bevind op dat moment.
Ja, ma uwe motor ligt in een bus, die van mij in ne coupe. Denk dat stroomlijn en gewicht hier wel een verschil maken.
Comment
Comment