Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Benzine/diesel kwaliteit van verschillende merken. Vraag, advies!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten

    Bij mij is het net goedkoper dan Shell, en ik geraak d'r verder mee!

    En we hebben beide een PSA diesel.
    1.6 en 2.0 zijn verschillend.

    Comment


    • Hoe zit dat trouwens bij moderne diesels? Mag je daar additieven ingooien om de x-aantal km's? Bv. common rail diesel injector cleaning, cetane booster.......

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk Berichten
        Hoe zit dat trouwens bij moderne diesels? Mag je daar additieven ingooien om de x-aantal km's? Bv. common rail diesel injector cleaning, cetane booster.......
        Huh?? Zal wel zeker?

        In die zalige dure premium brandstofmerken zitten toch ook allemaal van die magische super additieven die je verbruik drastisch doen zakken, levensduur motor opmerkelijk verlengen en proper houden, Pk's extra,... ??

        Ik zou zeggen, kappen maar met die flashy potjes!!

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk Berichten
          Elke auto mag 100 octaan slikken. Tis bij sommige ''normale'' auto's dat ge er niks van gaat merken. Alleen bij benzinemotoren waarbij de compressieverhouding hoger of gelijk is aan 10:1.
          en hier maakt ge toch weer een fout. 95 oktaan is minder klopvast maar ontsteekt en verbrand VEEL sneller. bij motor met lage compressie en een zwakke ontsteking, ga je problemen krijgen met 100. 100oktaan is dan wel heel stabiel op hoge compressie, maar de ontbranding is moeilijker en de verbranding is trager (=je hebt een hele sterke vonk nodig en een goeie vervroeging zodat alles tijdig ontbrand en de maximale slag haalt).

          heb je dus een auto van 1950 die met een oude platines ontsteking werkt en bv op 6V draait, dan heeft die al een hele zwakke vonk. op 6000Rpm of meer heb je gegarandeerd ambras met u 100oktaan.
          mijn capri rijd gewoon op 95 oktaan, was een 2.0ohc ford scorpio blok en het ding ging vlot over de 7000rpm. het blok was origineel injectie met computergestuurde ontsteking, voor in te bouwen in een capri werd er een weber carb op gezet met een platinesontsteking van een originele capri motor.
          dit is dan een hele zwakke ontsteking in een heel stevig blok (de injectievariant kreeg sterkere drijfstangen en grotere kleppen), compressie van 9.0:1 dacht ik en had NIKS meer van toerenbegrenzer. bleef gij doorduwen tot 7000rpm, dan draaide die 7000. duw je door naar 8000, dan draait die ff 8000, ging je naar 9000 dan was het BOEM.
          die heeft op 98 gereden en reed vlot maar niet ideaal. die 'presteerde' het beste met 95oktaan.

          dat blok had een verbruik van 8liter als ik 120-130 reed met de caravan eraan, en ging tot 10liter als ik 140 reed en af en toe doortrok naar 180.

          zoals dus al vermeld, sommige motoren hebben minimum 95 nodig en presteren beter bij 98 of meer (hoogcompressieblokken, turboblokken...). die kunnen op 95 rijden omdat ze een klopsensor hebben die de ontsteking bijregeld om toch 'goed' te werken. dit ten koste van u topvermogen.
          je hebt motoren die minimum 98 nodig hebben en NIET op 95 mogen draaien (hoogcompressieblokken of turboblokken zonder klopsensor of die hun ontsteking NIET ver genoeg kunnen aanpassen
          en dan heb je stokoude motoren met slechte ontsteking die problemen krijgen met de huidige benzines (gebrek aan lood al voor de klepjes, gebrek aan lood als catalysator om deftig te ontbranden en te zwakke ontsteking om ons huidig afwaswater vol addetieven nog te verbranden). deze motoren hebben ook al loodvervanger nodig om te blijven werken.en dit is dan niet alleen voor de kleppen. daar giet je best 95 in.
          k geloof dat er zo grasmachien of bosmaaiermotoren zijn die enkel op 95 werken (die met zo een vaste spoel en magneet als ontsteking)
          Last edited by ; 13/10/2013, 16:05.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
            en hier maakt ge toch weer een fout. 95 oktaan is minder klopvast maar ontsteekt en verbrand VEEL sneller. bij motor met lage compressie en een zwakke ontsteking, ga je problemen krijgen met 100. 100oktaan is dan wel heel stabiel op hoge compressie, maar de ontbranding is moeilijker en de verbranding is trager (=je hebt een hele sterke vonk nodig en een goeie vervroeging zodat alles tijdig ontbrand en de maximale slag haalt).

            heb je dus een auto van 1950 die met een oude platines ontsteking werkt en bv op 6V draait, dan heeft die al een hele zwakke vonk. op 6000Rpm of meer heb je gegarandeerd ambras met u 100oktaan.
            mijn capri rijd gewoon op 95 oktaan, was een 2.0ohc ford scorpio blok en het ding ging vlot over de 7000rpm. het blok was origineel injectie met computergestuurde ontsteking, voor in te bouwen in een capri werd er een weber carb op gezet met een platinesontsteking van een originele capri motor.
            dit is dan een hele zwakke ontsteking in een heel stevig blok (de injectievariant kreeg sterkere drijfstangen en grotere kleppen), compressie van 9.0:1 dacht ik en had NIKS meer van toerenbegrenzer. bleef gij doorduwen tot 7000rpm, dan draaide die 7000. duw je door naar 8000, dan draait die ff 8000, ging je naar 9000 dan was het BOEM.
            die heeft op 98 gereden en reed vlot maar niet ideaal. die 'presteerde' het beste met 95oktaan.

            dat blok had een verbruik van 8liter als ik 120-130 reed met de caravan eraan, en ging tot 10liter als ik 140 reed en af en toe doortrok naar 180.

            zoals dus al vermeld, sommige motoren hebben minimum 95 nodig en presteren beter bij 98 of meer (hoogcompressieblokken, turboblokken...). die kunnen op 95 rijden omdat ze een klopsensor hebben die de ontsteking bijregeld om toch 'goed' te werken. dit ten koste van u topvermogen.
            je hebt motoren die minimum 98 nodig hebben en NIET op 95 mogen draaien (hoogcompressieblokken of turboblokken zonder klopsensor of die hun ontsteking NIET ver genoeg kunnen aanpassen
            en dan heb je stokoude motoren met slechte ontsteking die problemen krijgen met de huidige benzines (gebrek aan lood al voor de klepjes, gebrek aan lood als catalysator om deftig te ontbranden en te zwakke ontsteking om ons huidig afwaswater vol addetieven nog te verbranden). deze motoren hebben ook al loodvervanger nodig om te blijven werken.en dit is dan niet alleen voor de kleppen. daar giet je best 95 in.
            k geloof dat er zo grasmachien of bosmaaiermotoren zijn die enkel op 95 werken (die met zo een vaste spoel en magneet als ontsteking)
            Goei samenvatting. Da versta ik (ne lompe kloot) zelfs.

            Op 95 rijden gaat zonder problemen doordat de Duratec 3.0v6 een klopsensor heeft maar om schade te voorkomen zal dat ten koste gaan van vermogen (op hogere toeren?). De Duratec heeft een compressie van 10.8:1, hoog denk ik. Dus is 98 beter voor deze motor. Als ik daar nog een potteke Nulon of iets dergelijks inkap dan zal 'em nog beter gaan.

            Comment


            • Bijna een volledige bak op 95 gereden en ik voel - nog niet - geen verschil met 98. Eén bak is waarschijnlijk te weinig om de motor te laten aanpassen aan van 98 naar 95.

              Naar het schijnt gaat 98 langzaamaan verdwijnen?
              Last edited by ; 15/10/2013, 02:01.

              Comment


              • Neen 98 verdwijnt niet langzaam (het is niet iets dat besmettelijk is hé ) wat je wel hebt is dat 98 zich mengt met 95 zodat je in feite 95.5 of 96 of... hebt afhankelijk van de hoeveelheid 98 die er nog in de tank was en de hoeveelheid 95 die je er bijgekapt hebt. Omgekeerd dus ook iemand die altijd 95 rijdt en er dan eens 98 inkapt zal dus ook met een mengsel rondtoeren dat nog geen zuivere 98 is.

                En moest er een aanpassing van de ontsteking moeten gebeuren zou het werken van kilometer 1 dat die aanpassing nodig is (dus als de klopsensor kloppen vaststelt zal de klopsensor de ECU hiervan op de hoogte stellen en zal de ontsteking daarop onmiddellijk aangepast worden.
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                  Neen 98 verdwijnt niet langzaam (het is niet iets dat besmettelijk is hé ) wat je wel hebt is dat 98 zich mengt met 95 zodat je in feite 95.5 of 96 of... hebt afhankelijk van de hoeveelheid 98 die er nog in de tank was en de hoeveelheid 95 die je er bijgekapt hebt. Omgekeerd dus ook iemand die altijd 95 rijdt en er dan eens 98 inkapt zal dus ook met een mengsel rondtoeren dat nog geen zuivere 98 is.

                  En moest er een aanpassing van de ontsteking moeten gebeuren zou het werken van kilometer 1 dat die aanpassing nodig is (dus als de klopsensor kloppen vaststelt zal de klopsensor de ECU hiervan op de hoogte stellen en zal de ontsteking daarop onmiddellijk aangepast worden.
                  Volgens mij bedoelt hij dat je op termijn geen 98 meer gaat kunnen tanken, omdat het niet meer zal worden aangeboden. Geen idee waar dat vandaan komt, maar lijkt me toch iets wat ze niet zomaar kunnen doen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                    Bijna een volledige bak op 95 gereden en ik voel - nog niet - geen verschil met 98. Eén bak is waarschijnlijk te weinig om de motor te laten aanpassen aan van 98 naar 95.

                    Naar het schijnt gaat 98 langzaamaan verdwijnen?
                    Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                    Neen 98 verdwijnt niet langzaam (het is niet iets dat besmettelijk is hé ) wat je wel hebt is dat 98 zich mengt met 95 zodat je in feite 95.5 of 96 of... hebt afhankelijk van de hoeveelheid 98 die er nog in de tank was en de hoeveelheid 95 die je er bijgekapt hebt. Omgekeerd dus ook iemand die altijd 95 rijdt en er dan eens 98 inkapt zal dus ook met een mengsel rondtoeren dat nog geen zuivere 98 is.

                    En moest er een aanpassing van de ontsteking moeten gebeuren zou het werken van kilometer 1 dat die aanpassing nodig is (dus als de klopsensor kloppen vaststelt zal de klopsensor de ECU hiervan op de hoogte stellen en zal de ontsteking daarop onmiddellijk aangepast worden.
                    Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                    Volgens mij bedoelt hij dat je op termijn geen 98 meer gaat kunnen tanken, omdat het niet meer zal worden aangeboden. Geen idee waar dat vandaan komt, maar lijkt me toch iets wat ze niet zomaar kunnen doen.
                    Blijkbaar heb ik me verkeerd uitgedrukt. Het is wat |) ][ |V| ][ zegt dat ik eigenlijk bedoel. Iemand die in oldtimers doet heeft me dat verteld. Het zal nog wel enkele jaren duren maar 98 zou eruit gaan en ooit niet meer te verkrijgen zijn.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                      en hier maakt ge toch weer een fout. 95 oktaan is minder klopvast maar ontsteekt en verbrand VEEL sneller. bij motor met lage compressie en een zwakke ontsteking, ga je problemen krijgen met 100. 100oktaan is dan wel heel stabiel op hoge compressie, maar de ontbranding is moeilijker en de verbranding is trager (=je hebt een hele sterke vonk nodig en een goeie vervroeging zodat alles tijdig ontbrand en de maximale slag haalt).

                      heb je dus een auto van 1950 die met een oude platines ontsteking werkt en bv op 6V draait, dan heeft die al een hele zwakke vonk. op 6000Rpm of meer heb je gegarandeerd ambras met u 100oktaan.
                      mijn capri rijd gewoon op 95 oktaan, was een 2.0ohc ford scorpio blok en het ding ging vlot over de 7000rpm. het blok was origineel injectie met computergestuurde ontsteking, voor in te bouwen in een capri werd er een weber carb op gezet met een platinesontsteking van een originele capri motor.
                      dit is dan een hele zwakke ontsteking in een heel stevig blok (de injectievariant kreeg sterkere drijfstangen en grotere kleppen), compressie van 9.0:1 dacht ik en had NIKS meer van toerenbegrenzer. bleef gij doorduwen tot 7000rpm, dan draaide die 7000. duw je door naar 8000, dan draait die ff 8000, ging je naar 9000 dan was het BOEM.
                      die heeft op 98 gereden en reed vlot maar niet ideaal. die 'presteerde' het beste met 95oktaan.

                      dat blok had een verbruik van 8liter als ik 120-130 reed met de caravan eraan, en ging tot 10liter als ik 140 reed en af en toe doortrok naar 180.

                      zoals dus al vermeld, sommige motoren hebben minimum 95 nodig en presteren beter bij 98 of meer (hoogcompressieblokken, turboblokken...). die kunnen op 95 rijden omdat ze een klopsensor hebben die de ontsteking bijregeld om toch 'goed' te werken. dit ten koste van u topvermogen.
                      je hebt motoren die minimum 98 nodig hebben en NIET op 95 mogen draaien (hoogcompressieblokken of turboblokken zonder klopsensor of die hun ontsteking NIET ver genoeg kunnen aanpassen
                      en dan heb je stokoude motoren met slechte ontsteking die problemen krijgen met de huidige benzines (gebrek aan lood al voor de klepjes, gebrek aan lood als catalysator om deftig te ontbranden en te zwakke ontsteking om ons huidig afwaswater vol addetieven nog te verbranden). deze motoren hebben ook al loodvervanger nodig om te blijven werken.en dit is dan niet alleen voor de kleppen. daar giet je best 95 in.
                      k geloof dat er zo grasmachien of bosmaaiermotoren zijn die enkel op 95 werken (die met zo een vaste spoel en magneet als ontsteking)
                      Met uitzondering op oldtimers dan....

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                        Blijkbaar heb ik me verkeerd uitgedrukt. Het is wat |) ][ |V| ][ zegt dat ik eigenlijk bedoel. Iemand die in oldtimers doet heeft me dat verteld. Het zal nog wel enkele jaren duren maar 98 zou eruit gaan en ooit niet meer te verkrijgen zijn.
                        En Nederland zie je dat wel al gebeuren, je vindt nog 98, maar je moet goed zoeken en je betaalt je blauw. Langs de snelweg zal je er nog vinden tegen de maximum prijs, maar kleinere pompen hebben vaak enkel nog diesel en 95. Ik hoop dat het niet waar is dat het hier ook zo'n vaart zal lopen. Ik zie ook het nut niet echt in. Komt dat dan uit van de raffinaderijen die niet genoeg verdienen op 98?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                          Volgens mij bedoelt hij dat je op termijn geen 98 meer gaat kunnen tanken, omdat het niet meer zal worden aangeboden. Geen idee waar dat vandaan komt, maar lijkt me toch iets wat ze niet zomaar kunnen doen.
                          Begrijpend lezen was blijkbaar weer mijn sterkste kant niet
                          Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                          Blijkbaar heb ik me verkeerd uitgedrukt. Het is wat |) ][ |V| ][ zegt dat ik eigenlijk bedoel. Iemand die in oldtimers doet heeft me dat verteld. Het zal nog wel enkele jaren duren maar 98 zou eruit gaan en ooit niet meer te verkrijgen zijn.
                          Verkeerd gelezen sorry

                          Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                          En Nederland zie je dat wel al gebeuren, je vindt nog 98, maar je moet goed zoeken en je betaalt je blauw. Langs de snelweg zal je er nog vinden tegen de maximum prijs, maar kleinere pompen hebben vaak enkel nog diesel en 95. Ik hoop dat het niet waar is dat het hier ook zo'n vaart zal lopen. Ik zie ook het nut niet echt in. Komt dat dan uit van de raffinaderijen die niet genoeg verdienen op 98?
                          Zie je hier toch ook al gebeuren (in mindere mate) op 95 worden soms grote kortingen gegeven op 98 geen of minimale kortingen. Het aanbod blijft natuurlijk wel een stuk groter dan in Nederland maar sommige stations bieden hier nu ook al geen 98 meer aan (laatst gezien bijvoorbeeld aan een Esso Express in Brugge enkel diesel en euro95). Het zal volgens mij een probleem van vraag en aanbod zijn, indien niemand nog 98 tankt waarom dan nog 98 aanbieden? (en Nederlanders letten misschien nog wat beter op de kleintjes dan wij hier ).
                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                            Begrijpend lezen was blijkbaar weer mijn sterkste kant niet
                            Verkeerd gelezen sorry

                            Zie je hier toch ook al gebeuren (in mindere mate) op 95 worden soms grote kortingen gegeven op 98 geen of minimale kortingen. Het aanbod blijft natuurlijk wel een stuk groter dan in Nederland maar sommige stations bieden hier nu ook al geen 98 meer aan (laatst gezien bijvoorbeeld aan een Esso Express in Brugge enkel diesel en euro95). Het zal volgens mij een probleem van vraag en aanbod zijn, indien niemand nog 98 tankt waarom dan nog 98 aanbieden? (en Nederlanders letten misschien nog wat beter op de kleintjes dan wij hier ).
                            Maakt niet uit. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het grappig was om uw uitleg te lezen.

                            Comment


                            • Volgende maand dit in m'n wagen kiepen.

                              Motorolie, additieven en autoverzorging: Met meer dan 4000 artikelen hebben we de juiste producten voor elk voertuig ter wereld.

                              Comment


                              • Als ge fatsoenlijke diesel tankt, dan hebt ge al die aditieven niet nodig.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                  Als ge fatsoenlijke diesel tankt, dan hebt ge al die aditieven niet nodig.
                                  Nu lange tijd gewone shell getankt. Heeft geen ''zuiverende'' werking dus nu kan ik dat wel eens gebruiken. Shell heeft goede diesel voor zijn prijs! (shell express)

                                  Comment


                                  • Dan kan ik wel begrijpen dat ge eens zo een aditief d'r bij wilt kappen, wat kost dat eigenlijk?
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                      Dan kan ik wel begrijpen dat ge eens zo een aditief d'r bij wilt kappen, wat kost dat eigenlijk?
                                      Ben gisteren in duitsland gaan winkelen in REAL. Daar heb ik dat spul gevonden voor 8,xx euro. Vind het wel goedkoop eigenlijk. Kheb veel gespaard om een lange tijd niet op Bp of Aral te rijden!
                                      Shell express: 1,285 en aral 1,47.

                                      Comment


                                      • Morgen of overmorgen terug eens Bp ultimate diesel proberen. Na 10 keren Shell getankt mag dat wel eens. Winter begint stillekes en zowiezo dat em dan beter en stiller zal starten! Prestaties zullen ook wel verbeteren. Maar dat kan ik binnenkort pas posten.

                                        Comment


                                        • Al een paar dagen op Ultimate aan't rijden en het blijft een zalig spul! Je voelt totaal geen trillingen binnen en vanbuiten kan je niet onderscheiden als het een diesel of benzine is. Gasrespons is er direct en hij blijft trekken tot het einde. Als de motor koud is loopt em rustiger en stiller. Geweldig spul die ik blijf tanken! Prijs was 1,425 euro. Goedkoper dan de duurste diesel in Belgie!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X