Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VW Touran 2011 1.6TDI - Motor + DSG7

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• VW Touran 2011 1.6TDI - Motor + DSG7

Hallo,

Sinds dag 1 vind ik dat de motor niet 100% mooi soepel draait bij een koude start. Ook na een korte rit blijft de motor in neutrale stilstand niet mooi ronddraaien. Iemand ervaring met deze L4 motor ? Is dit normaal ? Volgens VW-garage is de motor perfect afgeregeld en zijn er geen problemen.

Sinds kort (40.000 km) vind ik ook de DSG-7 bak bij bepaalde overgangen wat lang wachten en bruusk schakelen. Hiervoor heb ik nog niet de VW-garage gecontacteerd.

Ik ben wel perfectionist en 9/10 bestuurders zou dit niet merken maar als autoliefhebber wil ik graag een wagen die 100% in orde is.
    Nu las ik onlangs dat gTa een revisie laten uitvoeren op de automatische versnellingsbak door de producten. Verder lees ik ook veel over chiptuning van motoren.

Daarom mijn vraag: zou ik beter naar een chiptuner voor de motor en de producent van de DSG-7 bak gaan voor deze zaken beter af te stellen ? Of zullen zij dit niet beter doen dan een VW-garage ?

Groeten,
    TheNxSyS

Vraag gewoon een update van de motorsoftware bij de dealer. Dan kan je problemen met de afstelling alvast uitsluiten en zijn alle parameters sowieso weer op punt gezet. Ook de software van de DSG bak kan men updaten. Dat zou ik eerst doen voor ik me verder zorgen zou maken. Wanneer je dan nog die problemen ondervind kan je het andere luik gaan bekijken, de mechanische kant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TheNxSyS Bekijk Berichten
      Hallo,

Sinds dag 1 vind ik dat de motor niet 100% mooi soepel draait bij een koude start. Ook na een korte rit blijft de motor in neutrale stilstand niet mooi ronddraaien. Iemand ervaring met deze L4 motor ? Is dit normaal ? Volgens VW-garage is de motor perfect afgeregeld en zijn er geen problemen.

Sinds kort (40.000 km) vind ik ook de DSG-7 bak bij bepaalde overgangen wat lang wachten en bruusk schakelen. Hiervoor heb ik nog niet de VW-garage gecontacteerd.

Ik ben wel perfectionist en 9/10 bestuurders zou dit niet merken maar als autoliefhebber wil ik graag een wagen die 100% in orde is.
      Nu las ik onlangs dat gTa een revisie laten uitvoeren op de automatische versnellingsbak door de producten. Verder lees ik ook veel over chiptuning van motoren.

Daarom mijn vraag: zou ik beter naar een chiptuner voor de motor en de producent van de DSG-7 bak gaan voor deze zaken beter af te stellen ? Of zullen zij dit niet beter doen dan een VW-garage ?

Groeten,
      TheNxSyS
      Is een gekend probleem voor DSG7 van 2010 en 2011

Staat ook wel gedocumenteerd op het internet ondertussen, zelfs hier is er een topic over voor gelijkaardige problemen met een TSI met DSG7. Gebruik in je zoekstring ook LUK dat is de producent van de koppelingen, zij geven aan om met de koppeling ook het vliegwiel te vervangen, wat VW dus niet standaard wil doen http://www.autoforum.be/showthread.p...SG7-trillingen

Ik heb nu 70 000 kilometer staan op de mijne en mijn ervaring is gelijkaardig. Het schakelen van 1 naar 2 is meestal het begin van het probleem, hier ligt ook de oorzaak van alle verdere symptomen. Wat ik kunnen terugvinden heb op het internet is dat het schakelprobleem van 1 naar 2, de productiefout die het in gang zet, schade geeft aan het vliegwiel. Dit ga je dan voelen bij stilstand en wanneer je het koppel aanspreekt, dus in de lage versnellingen op lage toeren.

Het is dus een gekend probleem en mijn dealer heeft ook al onder garantie de nodige herstellingen uitgevoerd in gelijkaardige gevallen. Het grote probleem voor mij tot nu toe is dat ze zelf de vaststelling moeten doen ... Ik ben dus nu aan het verder rijden omdat ze na twee testritten zelf nog geen vaststelling hebben kunnen doen van het schakelprobleem. Voor mij is het simpel, ik blijf bollen tot het zodanig kapot is dat het niet meer te ontkennen valt. Ik heb melding gemaakt binnen de garantieperiode, gelukkig is het een leasingwagen dus ik zal de strijd met d'Ieteren niet zelf moeten voeren als de herstelling moet gebeuren.

Wat ik wel heb ondervonden is dat het schakelprobleem tussen 1 en 2 duidelijk voelbaar is als ik op lage toeren met een beladen wagen of met aanhanger vertrek. Dus dat kan eventueel een oplossing zijn om de vaststelling te doen in de garage.

Aangezien het een hardware probleem is aan de aandrijving zou ik zeker niet met tuning beginnen, want dat is vragen om problemen. VW heeft trouwens zelf een update voor de DSG bak die de schokken bij het schakelen uitvlakken. Dat is de eerste stap die de dealer moet uitvoeren als je met het probleem bij hun komt.
      Last edited by josenjef; 20/09/2013, 12:29.
      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

Comment

Working...
      X