Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Astra Coupe Turbo met 220k km: reviseren?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Astra Coupe Turbo met 220k km: reviseren?

Mijn 11 jaar oude Opel Astra Coupe Turbo (z20let) met 220.000km op de klok blijft blauwe rook produceren, meer dan een halve liter olie per 1000km verbruiken, en nat zijn onderaan, ondanks een nieuwe turbo.
    Geen idee of het de kleppen zijn of de zuigerveren of wat er nog zoal mis kan zijn. Nu ja, 220k is sowieso al aardig wat voor een turbo-benzine, dus is de vraag eigenlijk: is het de moeite om hem grondig te laten reviseren, inclusief de versnellingsbak die wat nukkig wordt, of "do I cut my losses?" De rest van de wagen is nog in redelijke staat, maar de marktwaarde zal nooit meer dan 3500 euro zijn.

Iemand een idee in welke grootte-orde ik moet denken voor zo'n motorrevisie? 1000 euro? 5000 euro? En waar ik best terecht kan omgeving Leuven?

zou ook gewoon de klepsteelrubbers kunnen zijn. zijn er veel die daar last van hebben.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mint Sauce Bekijk Berichten
      Mijn 11 jaar oude Opel Astra Coupe Turbo (z20let) met 220.000km op de klok blijft blauwe rook produceren, meer dan een halve liter olie per 1000km verbruiken, en nat zijn onderaan, ondanks een nieuwe turbo.
      Geen idee of het de kleppen zijn of de zuigerveren of wat er nog zoal mis kan zijn. Nu ja, 220k is sowieso al aardig wat voor een turbo-benzine, dus is de vraag eigenlijk: is het de moeite om hem grondig te laten reviseren, inclusief de versnellingsbak die wat nukkig wordt, of "do I cut my losses?" De rest van de wagen is nog in redelijke staat, maar de marktwaarde zal nooit meer dan 3500 euro zijn.

Iemand een idee in welke grootte-orde ik moet denken voor zo'n motorrevisie? 1000 euro? 5000 euro? En waar ik best terecht kan omgeving Leuven?
      motor revisie hangt er vanaf wat eraan is en hoe ver je de revisie wilt laten gaan.
      als het de zuigerveren zijn kan je je blok uit elkaar gooien.
      stel dat het de klepsteelrubbers zijn, dan moet je mss maximum de kop er ff afhalen en die rubbers vervangen....

Comment

tot 1liter olie per 1000km is toegelaten bij fabrikanten. ook bij opel. mijn astra 1.7dti destijds was nieuw en toen ik het olieverbruik aankaarte kreeg ik dit als antwoord (op 7000km ging het olielampje al branden en was nagelnieuw, eerste onderhoud was voorzien op 15 of 20 000km).

nat staan onderaan is heel normaal bij een oudere auto, als het niet overdreven is, gewoon zo laten.
        blauwe rook moet je nu gaan nazien. heb je het vooral bij het starten met warme motor als die pakweg 15min stilstond?
        meestal zijn dit verduurde klepsteelrubbertjes, kan ook je turbo zijn.
        zuigerveren verwacht ik nog niet, blok heeft te weinig km's daarvoor.

hoelang ga je nog met de auto rijden? nog 5jaar, nog 10 jaar, nog 20jaar?
        hoeveel km's wil je er nog mee doen? 100 000 of nog 300 000erbij. als je niet van plan bent er oldtimer mee te worden of voor de 500 000km te gaan, zou ik gewoon ff verder rijden en zien hoe het nog verloopt. ik denk dat het bij deze leeftijd goedkoper zal zijn een andere motor te vinden uit een ongelukswagen of doorgeroeste wagen, dan een revisie op u huidige motor te doen. bij revisie bedoel ik dan wel het hele ding uit elkaar, elk onderdeel nameten en hetgeen niet binnen specs is vervangen.wat klepsteelrubbers of een dichting vervangen is geen revisie maar normaal onderhoud na slijtage

Comment

Fabrikanten geven idd aan dat 1L/1000km olieverbruik normaal is, maar doen dat om zichzelf in te dekken tegen schadeclaims. Normaal is dat imo niet.

Comment

Slechte injectors geven ook blauwe rook.Olieverbruik kan je ruiken.Rij er maar eens achter.Blijft een tijdje hangen in de achterligger zijn auto.
            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Revisie gaat veel te veel kosten . Ik zou mij een andere zoeken.

Comment

Alvast bedankt allen voor de feedback!

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                blauwe rook moet je nu gaan nazien. heb je het vooral bij het starten met warme motor als die pakweg 15min stilstond?
                meestal zijn dit verduurde klepsteelrubbertjes, kan ook je turbo zijn.
                zuigerveren verwacht ik nog niet, blok heeft te weinig km's daarvoor.
                Het ergst wanneer ik lang aan een verkeerslicht of in de file stil sta. Bij het vertrekken ziet mijn achterligger niets meer door de blauwe wolk... De turbo is pas vernieuwd, maar dat heeft het niet opgelost. Maar eigenlijk dateert het probleem van toen ik de eerste keer de turbo heb moeten vervangen (4 jaar geleden): die heeft heel plots op de autoroute de geest gegeven, alle olie er ineens door, dus mogelijks is er toen wat schade ontstaan door kort oliegebrek? Ondertussen wel nog 80.000km bij gereden zonder grote problemen, alleen een hoge olierekening...

hoelang ga je nog met de auto rijden? nog 5jaar, nog 10 jaar, nog 20jaar?
                hoeveel km's wil je er nog mee doen? 100 000 of nog 300 000erbij.
                Nog 5 jaar en 100000km zou wel welkom zijn, maar dat zou op een betrouwbare manier moeten kunnen, want anders is het zonde er nog geld in te steken (bijv. voor nieuwe remschijven, winterbanden,...).

Tot de eerste turbo de geest gaf, was het eigenlijk een zalig blok, dus vandaar het idee om toch te investeren in een revisie. Maar de rest van de auto is natuurlijk ook niet nieuw meer, en het lijkt me niet dat die ooit een collectible oldtimer gaat zijn...

Enkel de klepsteelrubbers laten vernieuwen, wat zou me dat kosten?

Comment

Ps: de blauwe rook valt het meest op na ralenti draaien, maar het olieverbruik lijkt het hoogst als ik echt doortrek, voor zover ik dat nog durf... Een uurtje stevig rijden en ik kan een litertje bijgieten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                    Fabrikanten geven idd aan dat 1L/1000km olieverbruik normaal is, maar doen dat om zichzelf in te dekken tegen schadeclaims. Normaal is dat imo niet.
                    Normaal vind ik dat ook niet.
                    Ik heb nu al meerdere auto's gehad en er is geen enkele waar ik ook maar 1 drup olie heb moeten bijvullen tussen de onderhoudsbeurten in.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

ik zou eerst een compressietest laten doen, daaruit krijg je al een idee van de zuigerveren, kleppen en koppakking.
                      als daar verschillen inzitten, eens wat olie indoen en opnieuw uitvoeren. is die nu zoveel beter, dan heb je kapotte zuigerveren.

normaal kunnen ze de cilinder dan op druk zetten en kunnen klepsteelrubbers vervangen worden zonder de kop af te pakken. ff klepdeksel eraf voor een inspectie kan al meer geven.
                      dit zie je normaal het beste als de motor warm wordt gestart. bepaalde kleppen staan open, olie is goed vloeibaar en aanwezig bovenaan de motor. de olie sijpeld dan in de cilinder. als je daarna start is het 1 blauwe wolk. heb je dit niet, zou ik het toch al elders gaan zoeken.

blauwe rook als je vertrekt, lijkt mij op zuigerveren (kan je dus testen met de compressietest) of ergens een probleem in de turbo.
                      lekkende injector zou ik raar vinden als die bij benzinevoertuig blauw rookt? is dit normaal niet zwart dan.

btw: doe eens een goeie rit met de auto en draai er dan de bougies uit. hieruit kan je dan ook al opmaken moest er een injector blijven lekken

Comment

persoonlijk zou ik het verhaal laten eindigen. Begin zeker niet met bepaalde dingen te doen,dat is weggesmeten geld. Als je hem wil blijven rijden,demonteer je de motor en laat je hem compleet (cilinder kop en motorblok) reviseren.
                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Working...
                        X