Mededeling

Collapse
No announcement yet.

buitengewoon CNG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
    Nog een voordeel. Er is sprake van aardgas fiscaal aantrekkelijker te maken en LPG kost nog altijd meer verkeersbelasting.
    Heb je hier een bron van? Over welke voordelen zou het gaan ?
    Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

    Comment


    • #42
      hier maxx staat het 1 en ander, maar maak je geen illusies, de auto blijft melkkoe en de belg is verslingerd

      Rijden op aardgas (cng) blijft moeilijk in Vlaanderen. Dit jaar werden nog maar vier vergunningen afgeleverd voor nieuwe tankstations, blijkt uit een statistiek die Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege geeft op vraag van parlementslid Griet Smaers (CD&V).

      Comment


      • #43
        OK niet meer dan nu het geval is eigenlijk, met name dat de verkeersbelasting of de BIV een kortingspercentage heeft ....
        Maar, er is zeker een businesscase voor wagens op CNG ...
        Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
          Ik heb ook gelezen dat aardgas minder slijtig is voor de motor. Dus gaat motor gaat langer mee.

          Nog een voordeel. Er is sprake van aardgas fiscaal aantrekkelijker te maken en LPG kost nog altijd meer verkeersbelasting.

          Lagere prijs (tanken).
          een gas is een gas. aardgas kan moeilijk minder slijtig zijn dan LPG. het probleem is dat de kleppen geen smering of koeling krijgen doordat het al een gas is en niet vloeibaar. als de kleppen op LPG kunnen rijden, durf ik zelf te zeggen dat een motor LANGER meegaat dan op benzine. je hebt al geen choke nodig omdat het al een gas is (bij koude motor verdampt de benzine niet genoeg en wordt er extra benzine bij ingebracht. het blijft ook vloeibaar aan de cilinderwand hangen, dit geraakt dan zo bij de olie en verdunt de motorolie). van de eerste moment heb je dus een goed gasmengsel en verbranding. vroeger had je in benzine nog zwavel enzo zitten die de uitlaat opvreette. LPG is altijd al vrij gebleven van die al slechte stoffen

          ik ken genoeg fords met de 2.9i cologne motor (koppen en kleppen kunnen goed tegen LPG) in die vlot 400 000km op LPG gereden hebben zonder maar één revisie

          Comment


          • #45
            Fcapri je spreekt hier dan toch over motoren die al een aantal jaren oud zijn Choke als dusdanig was enkel bij wagens die met een carburator waren uitgerust, bij (de modernere) injectie gebeurd de aanpassing volledig door de ECU die de hoeveelheidlucht/benzine aanpast aan de noden van de wagen.

            En uw verhaal over koude motoren is ook niet volledig indien je er niet bij zou vertellen dat moderne LPG installaties altijd vertrekken op benzine, omdat de vergasser indien de wagen nog koud is zou kunnen bevriezen (afkoeling door overgang van vloeistof naar gasvormige toestand). Dit was vroeger dikwijls een probleem in de winter bij LPG wagens.

            Het is ook niet helemaal eerlijk om moderne CNG/LPI/LPG wagens te vergelijken met wagens van 10, 20 of 30 jaar geleden, een aantal problemen van toen zijn al lang van de baan (de wagens komen nu veelal af fabriek met die installaties en hebben hierdoor soms inderdaad andere kleppen dan de "normale" benzinewagens). Bij veel LPG wagens (en ik weet niet of dit bij CNG ook zo is) wordt er ook aangeraden om de kleppen vlugger te laten nakijken (stellen) dan bij vergelijkbare diesels/benzines.
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

            Comment


            • #46
              Info in dit youtube filmpje

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                En uw verhaal over koude motoren is ook niet volledig indien je er niet bij zou vertellen dat moderne LPG installaties altijd vertrekken op benzine, omdat de vergasser indien de wagen nog koud is zou kunnen bevriezen (afkoeling door overgang van vloeistof naar gasvormige toestand). Dit was vroeger dikwijls een probleem in de winter bij LPG wagens.

                Het is ook niet helemaal eerlijk om moderne CNG/LPI/LPG wagens te vergelijken met wagens van 10, 20 of 30 jaar geleden, een aantal problemen van toen zijn al lang van de baan (de wagens komen nu veelal af fabriek met die installaties en hebben hierdoor soms inderdaad andere kleppen dan de "normale" benzinewagens). Bij veel LPG wagens (en ik weet niet of dit bij CNG ook zo is) wordt er ook aangeraden om de kleppen vlugger te laten nakijken (stellen) dan bij vergelijkbare diesels/benzines.
                bij choke bedoel is dus algemeen het extra inspuiten van benzine om het verdampen te bevorderen (of bij sommige monopoint injecties waar ze het inlaatstuk verwarmen).
                mijn punt blijft hetzelfde dat de motor niet langer kan leven door op aardgas te rijden of op LPG. beide zijn een droge verbranding. aardgas gaat dan zelf gelijk op met de LPG van vroeger met de oude mixer op een carbu. aangezien aardgas niet vloeibaar in de tank zit, lijkt het mij ook onmogelijk om dit dan vloeibaar in te spuiten met injectoren.

                dat fabeltje van op benzine te starten vind ik ook maar onzin. mijn dodge start ENKEL op LPG, ik heb zelf geen benzinetank of leidingen meer steken. putje winter (laatste getest bij -12°C) start mijn dodge ook nog gewoon op gas, zet die in versnelling en ik rijd direct weg. heb zelf ergens een filmpje staan dat ik mijn auto in putje winter start en laat warm draaien terwijl mijn water VERVROZEN was. had anti-vries vergeten indien. motor heeft gedraaid tot al het water weer vloeibaar was.
                dat is een gewone kleine verdamper (centuri) met een A300 mixer van impco op een 5.2V8 blok. die verdamper zou al HEEEEEL snel moeten aanvriezen aan het volume aan gas dat die V8 vraagt. en ik heb nog maar 1keer op die 8jaar met een vervrozen verdamper gezeten. auto had geen water meer in de radiator (radiator kapot). ik merkte het zowat 3km van mijn deur af. kon enkel nog stationair rijden, alles wat ik gas bijgaf viel de motor stil.
                als je natuurlijk als een gek VOLGAS vertrekt, dan vervriesd die verdamper idd heel snel. maar wie vertrekt volgas met een koude motor?

                het werd aan de mensen wijsgemaakt om de auto telkens weg te zetten en opnieuw te starten op lpg, omdat je zo zeker bent dat het brandstof systeem in goede staat blijft (benzinepomp, carbu en leidingen zien dan elke keer eens benzine passeren).
                Last edited by ; 23/10/2013, 17:44.

                Comment


                • #48
                  Bij mijn DS,mossel genaamd bevroor de ontspanner als je daarmee startte.Hij sliep buiten ook bij vriesweer.Ik moest daar lauw water overgieten.De vrieswind onderaan op de leidingen geeft dan ook extra koude.
                  Of anders heb jij in je Ford 's een extra verwarmingselement zitten dat sneller is als de opwarming van het koelwater.En bij monopoint voor opwarming zit in het spruitstuk een egel die opwarmt waardoor de benzine niet condenseert maar gas wordt.
                  Tegenwoordig schakelt het over naar gas bij een bepaalde temp.Je kan zoveel op dat knopje drukken als je wil.
                  In 't filmpje zie ik duidelijk 8 injectoren zitten,hws om gas te doseren.Niks vloeibaar gas dan !
                  Last edited by wielscheel; 23/10/2013, 18:22.
                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                  Comment


                  • #49
                    Om wielscheel bij te treden: ik heb in de jaren '80 rond gereden met een Alfa Sud op lpg en die kon in de winter best bevriezen hoor, zelfs al had je er al enkele km's opzitten op de snelweg moest je nog voorzichtig zijn als het vroor, want anders stond stil met een bevrozen verdamper, niks fabel eigen ervaring...
                    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                      het werd aan de mensen wijsgemaakt om de auto telkens weg te zetten en opnieuw te starten op lpg, omdat je zo zeker bent dat het brandstof systeem in goede staat blijft (benzinepomp, carbu en leidingen zien dan elke keer eens benzine passeren).
                      zelfs bij starten op benzien ging mijn benzine systeem kapot
                      heb het 5 auto(s meegemaakt

                      anders is het met auto's zoals deze zafira, die voor cng zijn geconcipieerd

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                        Om wielscheel bij te treden: ik heb in de jaren '80 rond gereden met een Alfa Sud op lpg en die kon in de winter best bevriezen hoor, zelfs al had je er al enkele km's opzitten op de snelweg moest je nog voorzichtig zijn als het vroor, want anders stond stil met een bevrozen verdamper, niks fabel eigen ervaring...
                        nog nooit probs ermee gehad

                        Comment


                        • #52
                          ik rijd nu al 8jaar winter en zomer met de dodge. start gelijk wanneer. heb geen benzine zitte dus kan enkel op gas starten.
                          ik heb een dikke motor die +25l/100km drinkt en toch vervriesd die niet. de gasinstallatie moet dus minstens 1liter per 4km leveren en vervriesd er niet van.

                          als ik als een gek vertrek, begint mijn auto wel snel in te houden (vervriezen). je ziet dan een witte waas op de verdamper zitten, maar als je ff normaal doorrijd gaat dit vanzelf weer weg. men auto (1977) heeft wel één of ander EGR systeem zitten om sneller op temperatuur te komen (in america waren ze daar al vroeg bij).
                          ik kan dus ook uit ervaring spreken dat ik er nooit last van had, tenzij men auto zonder water rijd. ik geloof u voor de rest wel, het kan idd voorkomen. zal waarschijnlijk wel ergens te maken hebben hoe het koelsysteem en de thermostaat werkt in de motor. ik geloof dat de thermostaat de radiator blokkeerd bij mij, maar wel ALLES doorlaat richting verwarming van de auto (waar de LPG op zit). dit water warmt dus ook direct als eerste op

                          Comment


                          • #53
                            Ik zeg niet dat wat U schrijft geen waar is hé, ik wou alleen aantonen dat het geen fabel was dat de verdamper kon bevriezen, gegeven de juiste omstandigheden en de juiste apparatuur
                            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                            Comment


                            • #54
                              Nog een voordeel is dat je met een CNG wagen in ondergrondse parkings mag parkeren. En waarschijnlijk ook op de Euro shuttle.

                              Er is ook HCNG. Aardgas auto's met een beetje (5% - 10%) waterstof toegevoegd. Heeft iets meer voordelen dan CNG. Zoals meer vermogen en een motor die efficiënter werkt.

                              Comment


                              • #55
                                Ik heb sinds verleden jaar een zafira tourer cng turbo 150 pk 1600cc ,
                                Ik start steeds op gas en dit zonder enige hapering , hij heeft zelf een soort startsysteem waarbij je als bestuurder enkel moeten zorgen dat je de koppeling indrukt en dan een impuls geven met de contactsleutel , de pc doet de rest zonder gas geven of iets dergelijks .
                                Het grote verschil met mijn vorige wagen is ook het geluid dat nu veel minder is .
                                Voor zover ik weet heb ik nog niet met hcng gereden en ik vraag me zelfs af of je het al zou voelen , met groen gas heb ik wel al gereden in Nederland en als er al een verschil is met cng zul je het toch moeten van de wijzertjes aflezen want aan mijn voet heb ik het niet ondervonden .

                                Comment


                                • #56
                                  Hallo Bob,

                                  wij rijden ook sinds een maand rond met een nieuwe Opel Zafira Tourer op CNG / 7 plaatsen.
                                  Rijd geweldig goed. Tanken in de regio Mechelen is geen probleem, hoewel we hier enkel beschikken over L-gas. Een thuisvulinstalatie rendeert volgens mij niet, tenzij je elektriciteit op overschot hebt (lees: zonnepanelen).

                                  Binnenkort eerste controle in de garage na 1500 km, waar ik antwoord verwacht op onderstaand probleem.
                                  Ik ben verbaasd dat ik maar 20 kg CNG kan tanken ipv de aangekondigde 25 kg. Samen met het lager rendement van het L-gas, kom ik maar aan 300 km per tank (steeds korte afstanden: ong. 7 kg / 100 km). En dat is toch wat anders dan de door Opel aangekondigde 540 km (ok, dat zal wel in ideale omstandigheden zijn, maar toch....).

                                  Kunnen we wat gegevens uitwisselen?

                                  Comment


                                  • #57
                                    Bob,

                                    regio Oost-Vlaanderen is voorzien van H-gas (dus meer calorie inhoud, en meer km/kg).
                                    Dit heeft te maken met het aardgasnetwerk in Belgie. Zie http://www.aardgas.be/consumenten/de...port-in-belgie

                                    Comment


                                    • #58
                                      Beste DannyL
                                      De 20kgr die je max kunt tanken in jouw geval zal te wijten zijn aan de compressor die in je tankstation staat afgeregeld op minder Druk , de uitdrukking in kgr is wat ongelukkig gekozen aangezien de druk recht evenredig is met het gewicht dat je in je fles krijgt , in werkelijkheid tank je dus gas maar ook druk , ik heb carbon duikflessen en daar gaat 300barr in , bij cng is de druk afgesteld op 230 barr ( denk ik )
                                      Als men me vraagd om te vergelijken met een benzine/diezel - wagen dan zeg ik dat ik voor 5€ 100km ver kom en dan is het in eens stil ,
                                      In ideale omstandigheden haal je wel 540km , hoog calorisch gas in combinatie met hoge druk zoals bij ons in Ninove ( colruyt ) en je bent er , maar dan op de snelweg , op cruse controll aan 120/u .
                                      zuinig rijden op een express-weg met lichten kun je door 90km/u in je CC te zetten en aan de volgende stoplichten vertrekken en dan van zodra je 30km/u doet , de cc terug aanzetten en versnellen op de CC zonder aan je gaspedaal te komen .

                                      Comment


                                      • #59
                                        Een wagen uitgerust met cng tank kan ook op LNG ( vloeibaar natuurlijk gas ) en biogas rijden. Beide gassen zijn dus afkomstig van organisch materiaal en stoten du 0% co2 uit. Toch ook een belangrijk argument denk ik.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert) Bekijk Berichten
                                          Ik heb sinds verleden jaar een zafira tourer cng turbo 150 pk 1600cc ,
                                          .
                                          Dan heb ik je die vermoedelijk verkocht toen in nog in Aalst werkte.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X