Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel
Bekijk Berichten
is heel eenvoudig
LPG is een gas dat onder hoge druk vloeibaar wordt (liquefied). in de LPG installaties bestaan 2 soorten.
de ene heet toevallig een LPG installatie, die laat de vloeibare gas verdampen in de verdamper en wordt dan aangezogen via de carbu om met de lucht tegelijk in de motor te gaan.
de 2de generatie werkt met injectoren en wordt veelal gebruikt op voertuigen die al injectoren hebben met een ECU, lambdasondes .... hier wordt dan een extra gas ECU bijgeplaats die de auto ECU beetje voor de gek zal houden en zelf ook de hoeveelheid ingespoten brandstof zal regelen. deze installatie heet LPI (liquefied petrol Injection)
aangezien beide als brandstof LPG hebben, krijgen ze ook de LPG stikker want het belangrijkste is de LPG tank (die zou kunnen lekken en daarom mag je niet in ondergrondse parking, LPG is zwaarder en kan die parking nooit meer uit tot het eens BOEM zegt).
dit is beetje hetzelfde als bij gewone benzinewagens. een gewone auto is een benzine (bv 1.8 met carbu), en de andere soort is een injectie (1.8i). ze hadden er eigenlijk beter LPGi van gemaakt
CNG is een gas dat onder hoge druk gewoon een gas blijft. daar wordt niks vloeibaars gezet vandaar dat je het ook niet in liters kan uitdrukken maar in kg's
@96GR: bij ons thuis hadden wij een kookfornuis met 4 kookpitten en een oven, die op zo een blauwe gasfles werkte. toen we verhuizden had het nieuwe huis aardgas steken en werd deze gewoon op de aardgas gezet.
het enige verschil, op die flessen schroefde je zo een ontspanner, en voor de aardgas installatie, kwam er een 'andere' ontspanner op de muur terecht. het fornuis werd met dezelfde darm dan op die ontspanner aangesloten
Comment