Mededeling

Collapse
No announcement yet.

buitengewoon CNG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
    Nu kan ik niet meer volgen.Lpi ,op die wagens hangt een sticker van Lpg.Bij lpi zitten 4 aparte injectors die het liquid (vloeibaar) gas inspuiten in het inlaatspruitstuk.Het heeft een aparte ecu die data krijgt van temp,lambda,enz,enz.
    Dat aardgas is maar een merk dat behandeld wordt zoals lpg.

    is heel eenvoudig
    LPG is een gas dat onder hoge druk vloeibaar wordt (liquefied). in de LPG installaties bestaan 2 soorten.
    de ene heet toevallig een LPG installatie, die laat de vloeibare gas verdampen in de verdamper en wordt dan aangezogen via de carbu om met de lucht tegelijk in de motor te gaan.
    de 2de generatie werkt met injectoren en wordt veelal gebruikt op voertuigen die al injectoren hebben met een ECU, lambdasondes .... hier wordt dan een extra gas ECU bijgeplaats die de auto ECU beetje voor de gek zal houden en zelf ook de hoeveelheid ingespoten brandstof zal regelen. deze installatie heet LPI (liquefied petrol Injection)
    aangezien beide als brandstof LPG hebben, krijgen ze ook de LPG stikker want het belangrijkste is de LPG tank (die zou kunnen lekken en daarom mag je niet in ondergrondse parking, LPG is zwaarder en kan die parking nooit meer uit tot het eens BOEM zegt).
    dit is beetje hetzelfde als bij gewone benzinewagens. een gewone auto is een benzine (bv 1.8 met carbu), en de andere soort is een injectie (1.8i). ze hadden er eigenlijk beter LPGi van gemaakt

    CNG is een gas dat onder hoge druk gewoon een gas blijft. daar wordt niks vloeibaars gezet vandaar dat je het ook niet in liters kan uitdrukken maar in kg's

    @96GR: bij ons thuis hadden wij een kookfornuis met 4 kookpitten en een oven, die op zo een blauwe gasfles werkte. toen we verhuizden had het nieuwe huis aardgas steken en werd deze gewoon op de aardgas gezet.
    het enige verschil, op die flessen schroefde je zo een ontspanner, en voor de aardgas installatie, kwam er een 'andere' ontspanner op de muur terecht. het fornuis werd met dezelfde darm dan op die ontspanner aangesloten
    Last edited by ; 21/10/2013, 09:54.

    Comment


    • #22
      @ Fcapri normaal gezien als je overgaat van flessengas (butaan/propaan) op aardgas moeten de sproeiers vervangen worden, en een toestel aangepast aan aardgas gebruikt geen ontspanner op de muur hoor, dat wordt rechtstreeks op de gasleiding aangesloten
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

      Comment


      • #23
        Rijden op aardgas (cng) blijft moeilijk in Vlaanderen. Dit jaar werden nog maar vier vergunningen afgeleverd voor nieuwe tankstations, blijkt uit een statistiek die Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege geeft op vraag van parlementslid Griet Smaers (CD&V).

        Comment


        • #24
          In een fles gas zit toch vloeistof als je er mee schudt .Het gaat dan wel via een ontspanner voor de juiste druk en bus staat dan rechtop.Neem nu zo'n busje voor aanstekers.Je moet dat op zijn kop houden om vloeistof in de aansteker te krijgen.Houdt je bus recht dan spuit er gas uit.
          Zoals een freon bus,de ene keer gebruik je dat opstaand.Voor de andere soort vulling moet je die bus op zijn kop zetten.
          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

          Comment


          • #25
            Wat bedoel je met je laatste post wielscheel?

            Een gas kan tot vloeistof worden omgevormd door ofwel het verhogen van de druk (wat bij lpg gebeurt) of door het verlagen van temperatuur (wat bij lng bijvoorbeeld gebeurt). Lpg en flessen gas kunnen onder druk naar vloeibare toestand gebracht worden (butaan 1,7 bar, propaan 7,3 bar), aardgas (lng) wordt pas vloeibaar bij 600 bar daarom wordt dit onder invloed van temperatuur (-163° C) vloeibaar gemaakt.
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

            Comment


            • #26
              zoals ik al zei heb ik geen thuistap in de vorm van : aansluiting op het net + teller + compressor + thuistap .
              In de buurt te Ninove , 4Km , tank ik bij Dats hoog calorisch aardgas à 1,05€ / kgr , ik heb 4 lichtgewicht-carbon-cilinders onder de koffer/achterbank zitten waar samengeteld +_ 25kgr , goed voor 450Km , aardgas op +- 240 barr in kan , het blijft dus gasvorm en geen vloeibaar gas , ik verlies dus geen plaats in de wagen , de mogelijkheid om een originele trekhaak te monteren blijft , het rezervewiel is vervangen door een reparatieset+compressor , De dichtst-bijzijnde tankstations voor aardgas zitten standaart in de GPS , In Belgie heb je twee soorten aardgas : Rusisch hoog à 1,05€/kgr en Nederlands laag à 0,085€/kgr calorisch gas , in de praktijk voel je het verschil praktisch niet , in Nederland heb je nog bio-gas en groen-gas , waterstof zou volgens mij ook moeten kunnen maar dat laat ik hier aan de specialisten over , het is wel makkelijk maar gevaarlijk zelf te maken , ik dacht waterstof bij mijn vorige diesel mee in te spuiten om minder vettigheid in mijn uitlaat te hebben maar toen kwam de Zafira turbo uit en ik was verkocht . Als hij in de garage staat te draaien ruik je niets , de uitlaat stopt halverwege de auo omdat de vervuiling verwaarloosbaar is .
              Mocht er teveel belastingsdruk op mij zonnepanelen komen dan koppel ik die van het net en herbegin ik terug met mijn waterstof-project.
              Last edited by ; 21/10/2013, 23:58.

              Comment


              • #27
                Die data van lng kende ik niet.Vloeibaar zal het dan niet gebruikt worden in je auto,enkel wat samengedrukt zodat er wat meer gas in je tank zit.
                Ik zal stilletjes maar wat meelezen ipv te morren.
                Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                Comment


                • #28
                  Was niet bedoeld dat je zou morren, enkel dat ik niet begrijp wat je bedoelde met die post.
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                  Comment


                  • #29
                    Het is cng(compressed natural gas) en niet de lng waarover je data geeft.Die andere drukken voor die andere gassen kende ik ook niet.
                    Ps;je zou die cng dus ook kunnen verkrijgen door af te koelen?
                    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                    Comment


                    • #30
                      CNG is inderdaad compressed natural gas, dat is dus aardgas onder druk (ongeveer 200 bar) maar zelfs bij die druk blijft het dus een gas.

                      LNG is daarentegen liquid natural gas dus de vloeibare vorm van aardgas daarvoor zou een druk van minstens 600 bar nodig zijn, meestal wordt dit dus niet gedaan door zo'n druk maar door de temperatuur te verlagen (tot -163° C).
                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                      Comment


                      • #31
                        Serieuze vraag, los van prestaties enal, maar weegt je auto meer of minder met een volle tank?
                        Gas is lichter dan lucht, maar het wordt wel samengedrukt, dus is het dan zwaarder?

                        Comment


                        • #32
                          Volgens mij moet die getankt idd (+/-25kg) zwaarder zijn, want leeg zit er enkel lucht in, en dat weegt slechts 1,23 kg/m³.

                          Comment


                          • #33
                            je duwt er 240 keer de (tank)hoeveelheid aardgas in dus wordt ie zwaarder, moest je 1 keer het tankvolume met aardgas vullen...zou je auto een heel klein beetje lichter zijn

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                              Serieuze vraag, los van prestaties enal, maar weegt je auto meer of minder met een volle tank?
                              Gas is lichter dan lucht, maar het wordt wel samengedrukt, dus is het dan zwaarder?
                              Gezien dat het gas er wordt ingeperst met een druk van ongeveer 200 bar en er 25 kgr kan getankt worden is het logisch dat de wagen volgetankt ongeveer 25 kgr meer weegt dan mocht de tank helemaal leeg zijn. CNG wordt niet per liter getankt maar per kgr. Net zoals uw wagen 50 of 60 kgr meer weegt met een volle tank dan met een lege tank
                              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                              Comment


                              • #35
                                En hoe zit dat dan met LPG?

                                Comment


                                • #36
                                  bij normale luchtdruk is zowel cng als lpg een gas, maar lpg condenseert bij relatief lichte druk (ong 3 bar) al tot een vloeistof, bij cng is dat 600 bar

                                  1 liter vloeibaar lpg weegt ong 0.55 kg

                                  Comment


                                  • #37
                                    Dat weten we dan ook.

                                    Wat zijn nu eigenlijk de specifieke voordelen van CNG tegenover LPG en andersom?

                                    Comment


                                    • #38
                                      voordelen aardgas : uitstoot en mogelijks veiliger, want aardgas stapelt zich niet op (maar gaat tegen de plafond hangen)
                                      voordelen lpg : makkelijk verkrijgbaar, vrij lichte tank want lagere drukken

                                      heel summier

                                      Comment


                                      • #39
                                        Ik heb ook gelezen dat aardgas minder slijtig is voor de motor. Dus gaat motor gaat langer mee.

                                        Nog een voordeel. Er is sprake van aardgas fiscaal aantrekkelijker te maken en LPG kost nog altijd meer verkeersbelasting.

                                        Lagere prijs (tanken).

                                        Comment


                                        • #40
                                          Maar de cng zal dus via een ontspanner naar de motor gaan.Is dat systeem ook gestuurd via de lambda.Wellicht een electrische gasklep die de verbranding op lambda 1 houdt.
                                          Gaat dan hws niet via injectors.
                                          Even thuis aan het gasvuur tanken zal weinig km geven.
                                          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                          Comment

                                          Working...
                                          X