Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe testen of de koppeling versleten is?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• hoe testen of de koppeling versleten is?

Ik zit mezelf de laatste tijd af te vragen, wanneer is de koppeling versleten en hoe voel je dat?Dit omdat mijn 190 nu toch al 353.000 km heeft en ik geen onderhoudsgeschiedenis heb... En hoe test je dat? Ja, als je niet meer vooruit komt... Maar dat wil ik vermijden
    De één zegt, in hoogste versnelling. Handrem op en koppeling laten opkomen, ja dan valt hij stil van zodra je het gevoel hebt dat de koppeling "aangrijpt"
    De ander zegt dan weer, zonder dat de motor draait moet je in alle versnellingen kunnen gaan... Waarom? Heeft meer te zien met hoe de tandwielen van uw bak op dat moment zitten...
    Iemand die wat meer uitleg kan geven?

Uw koppelingspedaal half laten opkomen en dan volle gas blijven geven, als ge ze riekt, dan is ze kapot

Neenee, ik denk:

kraken en piepen
    vibraties
    niet makkelijk meer in alle vitessen gaan

Get tips, tricks and guides to maintain and repair anything in your home.

Comment

of je in 5de laten terugzakken tot 50km/u en dan eens goed beginnen optrekken.

Comment

Heb ik ook al gelezen, toerental moet gelijk opgaan met de snelheid... Maar mijnen auto is tamelijk traag :p

Comment

Ne kameraad had ook een mb 190D , koppeling was erdoor en heeft er nog lang mee gereden.
          Ze zal nog wel goed zijn, veel koppel heeft hij niet en t blijven tanken die 190's
          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

weet ik, maar 'k houd hem graag in orde.

Comment

Wachten tot alst niemeer werkt en dan weet ge dat het versleten is

Comment

In tweede versnelling koppeling laten opkomen met de handrem op. Valt de motor stil dan is uw koppeling nog goed.

Comment

Zolang de koppeling niet slipt blijven rijden.

Comment

in mijn werkplaatshandboek staat er beschreven hoe je een metalen vorkje maakt, dat je in een uitsparing van de boite steekt. daarvan kun je dan zien of de koppeling nog goed is of niet
                    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

handrem op ,remmen met de tenen en gas geven met de hiel in tweede of derde versnelling willen vertrekken als u de koppeling volledig kan lossen zonder dat de motor stilvalt is de koppeling versleten
                      Z4 M40i

Comment

dat zijn allemaal zwaar versleten koppelingen. ik vermoed dat TS eerder wil weten of ze begint te verslijten.

als ge een tamelijk sterke motor hebt, kunt ge da snel merken door in 4de of 5de ineens goe door te trekken. schieten u toeren omhoog en trekt de auto langszaam door, dan slipt ze al. ge kunt da goed horen. bij mij was da ne naft en hoorde je dat goed aan de toeren. ge rijd 3000rpm, ge geeft ineens volgas, toerenteller gaf 5500rpm aan en auto trok op en ineens zakt toerenteller naar 4200rpm en blijft hij optrekken (einde slippen koppeling).

bij mij golf 2 diesel vermoed ik dat de koppeling al lang aan het komen is. als ik in bergop in 2de de koppeling te bruusk loslaat terwijl ik volgas ga (en geloof mij, volgas is niet sneller dan ne velo op diene bergop rijden ;-) ). toeren gingen omhoog naar een 2500rpm en bleven daar staan terwijl de auto acceleerde. heel duidelijk slippende koppeling. ff gas gelost en weer volgas en hij deed dat niet. ging dan op gemak van 1800rpm naar 3000rpm. nu een 50-60 000km later is da nog steeds niet verergerd. auto heeft 432 000km en heb die gekocht op 361 000. geen idee wanneer ze ooit vervangen werd.

op een brug zet ge u maar eens in 1ste tegen 10km/H, daarna naar 2de, volgas en laat de koppeling maar los. acceleerd die met een schok en vallen toeren direct omlaag, is ze zeker nog goed. als da lijkt alsof ge met de koppeling speelt om niet stil te vallen, maar hedde ze wel volledig los, dan slipt ze wel. op deze moment zijt ge ze dan aan het verbranden. als ge dan niet ingrijpt en zo blijft rijden hedde binnenkort geen koppeling meer (ge kunt wel ontkoppelen, maar ge kunt nietmeer koppelen)

bij sommige autos zonder stelmechanische en koppelingskabel, komt de koppelingspedaal hoger te staan (plaat is dunner, drukgroep gaat dieper, pedaal komt hoger te staan).
                        daar zijn 'verhalen' over hoe je het kan herkennen. zo die typische oude techniekers in een garage die dat direct zien daaraan. dacht dat bij een capri de rem en koppelingspedaal even hoog staan in rust bij nieuwe koppeling (dus hoe ouder ze wordt, hoe hoger de koppeling boven de rem gaat staan)

@nicotje:
                        kraken en piepen
                        vibraties
                        niet makkelijk meer in alle vitessen gaan
                        dat lijkt mij eerder dat ge niet kunt ONTkoppelen. dwz drukgroep, druklager of dergelijke kapot (afstelling kabel). wat ts wil weten is wanneer de koppelingsplaat zelf te dun is waardoor de drukgroep ze niet meer kan vasthouden.
                        Last edited by ; 08/11/2013, 08:29.

Comment

Gewoon een trage snelheid rijden en in 4e versnelling laten staan. Vervolgens van 1500 n/min "pedal to the metal" houden tot zo'n 3500n/min. Als je toerentalwijzer dan niet plots omhoog schiet, is de koppeling nog goed.

Comment

bij oudere wagens wordt het soms moeilijk om zachtjes te koppelen: 't wordt een beetje on/off. Waaraan ligt dat eigenlijk? Mijn koppeling slipt zelfs bij vollast nog helemaal niet, maar zachtjes vertrekken vanuit stilstand begint erg veel tenenspitzengefuhl te vergen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mint Sauce Bekijk Berichten
                              bij oudere wagens wordt het soms moeilijk om zachtjes te koppelen: 't wordt een beetje on/off. Waaraan ligt dat eigenlijk? Mijn koppeling slipt zelfs bij vollast nog helemaal niet, maar zachtjes vertrekken vanuit stilstand begint erg veel tenenspitzengefuhl te vergen...
                              Drukgroep die begint te slijten.

Comment

Working...
                              X