Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto trekt niet goed door?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto trekt niet goed door?

Hoi,

Onlangs +/- 2 maanden terug heb ik een Opel Astra H break 1.7 CDTi gekocht.
    Deze trok echter als een speer tijdens de testrit, met 4 personen dan nog wel, alsof ik echt het gas niet mocht aanraken of ik was al vertrokken...

Echter na het afhalen van de wagen heb ik gemerkt dat dit vermogen drastisch minder is... en nog meer aan het verminderen is.
    Als ik mijn koppeling loslaat en trap dan vol gas in, gebeurt er een aantal seconden niets, en vertrek hij alsof ik normaal zou wegrijden. (Heb ik eigenlijk daarnet zomaar even geprobeerd, ik weet eigenlijk niet goed hoe een diesel daarop reageert, ik weet wel dat mijn benzine er als een speer vandoor ging.)

Heb de koppeling al een keer getest, d.m.v. handrem op, in z'n 2de versnelling en dan laten komen tot ie grijpt, dit is zéér duidelijk merkbaar wanneer hij grijpt en in mijn ogen normaal...
    Ik heb het ook getest in z'n 5, dan 70 a 80 km/u en dan doorrijden, snelheid en toerental gaat mooi gelijk op, dit heb ik gedaan t.e.m. ik de 120KM/u heb bereikt, wat overigens niet lang duurt, ik verwacht geen raket van een wagen...

Het valt mij echter op dat hij trager door zijn toeren gaat als daarvoor toen ie wel ging als een speer, alsof ie door iets wordt tegengehouden.

eens ie op gang is gaat hij goed, maar je mist toch nog dat vermogen, je voelt 'm wel trekken als je erop let maar hij trekt niet door, ook heb ik gemerkt dat als ik in z'n 4 rijd bevoorbeeld en dan ff stevig het pedaaltje indruk dat er een rookwolkje achter me hangt...

Ik heb ook gemerkt zeer recent dat mijn brandstofverbruik ongeveer 50KM scheelt als ervoor en dat hij aangaat op 670KM en daarvoor op 720KM voor dat het meldingslampje op het dashboard aangaat.
    Dit kan eventueel nog te wijten zijn aan de koudere temperaturen tegenwoordig, ik gebruik tijdens het warm rijden de verwarming eigenlijk al niet meer omdat ik dan al had gemerkt dat ie iets meer drinkt.

Het betreft een Opel Astra H (Break) 1.7CDTi, 74kW/101PK
    Hij is van het bouwjaar 2006.
    +/- 144000KM.

Ik heb een sterk vermoeden dat uitgaat naar 2 dingen als ik de symptomen daarvan zo opzoek en deze hebben denk ik wel wat met elkaar te maken heb ik zo al gelezen dat zijn de LMM (luchtmassameter) en de EGR, nu bij de EGR moet er toch een foutmelding in het systeem komen als deze vervuild is of heb ik het mis? en ik heb gelezen dat dit bij de LMM niet perse een foutmelding hoef te genereren wanneer deze niet goed meer werkt...

Mijn vraag is nu is er een simpele manier om dit uit te testen ? bv.
    Kan ik gewoon aan de LMM en de EGR de plugs eruit trekken en kijken hoe hij dan reageert ? want als hij in noodloop gaat heb ik er nog steeds niets aan toch ?

P.S: De wagen heeft recentelijk na de aankoop een groot onderhoud gehad, dus nieuwe filters (brandstoffilter. luchtfilter, olie, etc...)
    De garagist (Midas) heeft een testrit met de wagen gemaakt maar heeft eigenlijk daaromtrent niets opgemerkt, het begint mij nu langzamerhand wel duidelijk te worden dat het lijk alsof ik meer het gas moet intrappen om het verkeer te volgen... want niet prettig is voor mijn brandstofverbruik :p

Ik ben zelf niet uber-technisch qua autotechniek maar kan hier en daar wel iets, dus als iemand een idee heeft brand maar los

Groeten Steven...

Heb je al ééns getimed 0-100km in hoeveel seconden?
    Misschien was dat spel gechipt en achteraf origineel gezet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
      Heb je al ééns getimed 0-100km in hoeveel seconden?
      Misschien was dat spel gechipt en achteraf origineel gezet.
      Nee ik heb 'm nog niet echt getimed, aan het chippen gebeuren dat hij gechipt was heb ik ook al zitten denken... het enige wat mij opviel bij de handelaar is dat hij bij elke wagen telkens de batterijen losmaakt... waarom weet ik niet ? ik vermoed omdat de wagens enige tijd stilstaan, en ik heb zo het vermoeden dat hij dat bij mijne ook heeft gedaan, waardoor de chiptuning verloren kan gegaan zijn ? weet niet of dat mogelijk is?

Comment

niet mogelijk wat je zegt.
        enige wat achteraf gebeurd is dat de computer een paar waardes opnieuw moet leren, maar na X aantal km is dit gebeurd.

Comment

Misschien hebben ze een vod laten zitten bij het vervangen van de luchtfilter?
          Meestal steken ze iets in de luchtbuis om ervoor te zorgen dat er geen vuiligheid in vliegt tijdens het schoonmaken van de luchtfilterbak.

Comment

gewenning?

ik zou die eens testen op de 0-100 (op de smartphone zijn zat apps te vinden die dit via gps meten).
            dan het getal vergelijken met de opgegeven waardes voor je auto.

zo merkte ik dat mijn auto de 0-100 in 33seconden deed. fabrieksopgave is 17.5seconden. ik merkte ook dat die TRAAAAAG was, ging amper boven de 140 uit (top 148, dus zijn teller zou dik 150 moeten aanduiden dan).
            heb dan de roetstop eens verdraaid en die ging er ook als een raket vandoor (top op teller 160km/H, gps iets van 150-152km/h). dan met mijn broer eens over gesproken en die zei het volgende:
            die auto is altijd van oude eigenaars geweest (2) en die auto werd bij de keuring altijd iets dichtgedraaid om door de roetkeuring te geraken (ding heeft +400 000km). nuja, de garage draaide die erna niet altijd weer open, die ouderen klaagden toch niet over een inhoudende wagen.

mogelijk was er dus bij u auto iets aangepast (chip ofzo en hogere turbodruk) om die vlot te laten lijken en is die erna standaard gezet. beste kan je eerst gaan vergelijken of die slechter presteerd dan normaal, of dat het enkel gewenning is (ik verschiet ook als ik van mijn golf 1.6D naar mijn capri 2.0S overstap maar na een dag is die capri normaal en de golf erna SUPERTRAAG)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
              gewenning?

ik zou die eens testen op de 0-100 (op de smartphone zijn zat apps te vinden die dit via gps meten).
              dan het getal vergelijken met de opgegeven waardes voor je auto.

zo merkte ik dat mijn auto de 0-100 in 33seconden deed. fabrieksopgave is 17.5seconden. ik merkte ook dat die TRAAAAAG was, ging amper boven de 140 uit (top 148, dus zijn teller zou dik 150 moeten aanduiden dan).
              heb dan de roetstop eens verdraaid en die ging er ook als een raket vandoor (top op teller 160km/H, gps iets van 150-152km/h). dan met mijn broer eens over gesproken en die zei het volgende:
              die auto is altijd van oude eigenaars geweest (2) en die auto werd bij de keuring altijd iets dichtgedraaid om door de roetkeuring te geraken (ding heeft +400 000km). nuja, de garage draaide die erna niet altijd weer open, die ouderen klaagden toch niet over een inhoudende wagen.

mogelijk was er dus bij u auto iets aangepast (chip ofzo en hogere turbodruk) om die vlot te laten lijken en is die erna standaard gezet. beste kan je eerst gaan vergelijken of die slechter presteerd dan normaal, of dat het enkel gewenning is (ik verschiet ook als ik van mijn golf 1.6D naar mijn capri 2.0S overstap maar na een dag is die capri normaal en de golf erna SUPERTRAAG)
              Ik ga dat zeker eens proberen te timen vanavond of morgenavond... volgens wat ik heb kunnen vinden zou mijn wagen er ongeveer 12.5 seconden over mogen doen, natuurlijk ga ik niet neuten over een half secondje en dergelijke hé, andere dingen tellen ook nog mee...

Topsnelheid zou 180 Km/u moeten bedragen, ik heb al een keer s'avonds op de snelweg toen er echt niemand was plankgas gegaan en dan gaat hij eigenlijk helemaal naar topsnelheid tot 170 Km/u en daar blijft hij eigenlijk zowat hangen...

Moest ik nu toch tot de conclusie komen dat hij wel zijn timing haalt dus in ongeveer 12 a 13 seconden dan zal ik zeker en vast overwegen om dit weer te laten aanpassen d.m.v. chiptuning omdat het verschil toch noemenswaardig is, met de chiptuning van wat ik heb kunnen vinden zou hij naar +/- 130PK en 300NM worden gebracht ipv de 101PK en 220NM.

Van een roetstop heb ik nog niet gehoord, waar zit deze precies? zal ik eens wat informatie over opzoeken.

@Stoffn: Zal ik zeker eens controleren, luchtfilter heb je immers zo open dus

Comment

Ok ik heb het dus zonet ff getimed op een rustig baantje, ongeveer +/- 12 seconden zoals beschreven staat als ik het ga googlen :-)

Ik moet dus constateren dat het tussen mijn oren zit, en dat zoals bovenstaand vermeld staat dat het mogelijk is dat de wagen gechipt was toen ik de testrit deed... of dat vermoeden heb ik toch maar waarom dan de wagen terug naar de standaard waarde plaatsen ? zo simpel kan dit toch niet zijn?

Het enige waar ik me momenteel nog zorgen om maak is...

Normaal doe ik 720 KM voor ie gaat melken om te tanken,
                Vorige naftbak was dit 670 KM geworden
                en nu doet ie het op 650 KM

Kan het zijn doordat de temperaturen kouder worden dat hij daar echt zoveel last van heeft ? ik begrijp namelijk wel dat het meer tijd in beslag neemt eer de wagen op temperatuur is maar zo'n verschil kan ik mij niet voorstellen...

Comment

Uw popometer heeft U in de steek gelaten.

Zeker bij korte ritten gaat het verbruik omhoog als het koud is.
                  Bandendruk ook eens checken.

Uiteindelijk is het verschil maar een dikke 6-7%, en dat is echt niet zo veel. Tussen een superzuinige rit, en een agressief gereden rit zit tot 30% met dezelfde auto, zeker in stadsverkeer.
                  Tussen 110 en 125 km/h op autostrade zit ook makkelijk een verbruiksverschil van 10%.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven-b Bekijk Berichten
                    Ok ik heb het dus zonet ff getimed op een rustig baantje, ongeveer +/- 12 seconden zoals beschreven staat als ik het ga googlen :-)

Ik moet dus constateren dat het tussen mijn oren zit, en dat zoals bovenstaand vermeld staat dat het mogelijk is dat de wagen gechipt was toen ik de testrit deed... of dat vermoeden heb ik toch maar waarom dan de wagen terug naar de standaard waarde plaatsen ? zo simpel kan dit toch niet zijn?

Het enige waar ik me momenteel nog zorgen om maak is...

Normaal doe ik 720 KM voor ie gaat melken om te tanken,
                    Vorige naftbak was dit 670 KM geworden
                    en nu doet ie het op 650 KM

Kan het zijn doordat de temperaturen kouder worden dat hij daar echt zoveel last van heeft ? ik begrijp namelijk wel dat het meer tijd in beslag neemt eer de wagen op temperatuur is maar zo'n verschil kan ik mij niet voorstellen...

Via een update kan de ''chip'' verdwijnen en heeft de auto standaardwaardes.
                    Bij mij is het verbruik 6,5 tijdens de zomer en 7 liter tijdens de winter. Dus het kan wel...

Comment

Het zou kunnen dat ie 'm een update heeft gegeven...
                      Al lijkt het mij sterk maar ik ga me er niet zo druk over maken nu ik eigenlijk gerustgesteld ben dat er eig. niets mis is.

Alleen jammer dat ie terug z'n standaardwaarden heeft :-P maar goed, nu ik weet hoe het wel kan ga ik ook zeker overwegen om dit te doen, rijd gewoonweg fijner...

Alvast bedankt voor alle reacties!

Comment

Working...
                      X