Hoi,
Onlangs +/- 2 maanden terug heb ik een Opel Astra H break 1.7 CDTi gekocht.
Deze trok echter als een speer tijdens de testrit, met 4 personen dan nog wel, alsof ik echt het gas niet mocht aanraken of ik was al vertrokken...
Echter na het afhalen van de wagen heb ik gemerkt dat dit vermogen drastisch minder is... en nog meer aan het verminderen is.
Als ik mijn koppeling loslaat en trap dan vol gas in, gebeurt er een aantal seconden niets, en vertrek hij alsof ik normaal zou wegrijden. (Heb ik eigenlijk daarnet zomaar even geprobeerd, ik weet eigenlijk niet goed hoe een diesel daarop reageert, ik weet wel dat mijn benzine er als een speer vandoor ging.)
Heb de koppeling al een keer getest, d.m.v. handrem op, in z'n 2de versnelling en dan laten komen tot ie grijpt, dit is zéér duidelijk merkbaar wanneer hij grijpt en in mijn ogen normaal...
Ik heb het ook getest in z'n 5, dan 70 a 80 km/u en dan doorrijden, snelheid en toerental gaat mooi gelijk op, dit heb ik gedaan t.e.m. ik de 120KM/u heb bereikt, wat overigens niet lang duurt, ik verwacht geen raket van een wagen...
Het valt mij echter op dat hij trager door zijn toeren gaat als daarvoor toen ie wel ging als een speer, alsof ie door iets wordt tegengehouden.
eens ie op gang is gaat hij goed, maar je mist toch nog dat vermogen, je voelt 'm wel trekken als je erop let maar hij trekt niet door, ook heb ik gemerkt dat als ik in z'n 4 rijd bevoorbeeld en dan ff stevig het pedaaltje indruk dat er een rookwolkje achter me hangt...
Ik heb ook gemerkt zeer recent dat mijn brandstofverbruik ongeveer 50KM scheelt als ervoor en dat hij aangaat op 670KM en daarvoor op 720KM voor dat het meldingslampje op het dashboard aangaat.
Dit kan eventueel nog te wijten zijn aan de koudere temperaturen tegenwoordig, ik gebruik tijdens het warm rijden de verwarming eigenlijk al niet meer omdat ik dan al had gemerkt dat ie iets meer drinkt.
Het betreft een Opel Astra H (Break) 1.7CDTi, 74kW/101PK
Hij is van het bouwjaar 2006.
+/- 144000KM.
Ik heb een sterk vermoeden dat uitgaat naar 2 dingen als ik de symptomen daarvan zo opzoek en deze hebben denk ik wel wat met elkaar te maken heb ik zo al gelezen dat zijn de LMM (luchtmassameter) en de EGR, nu bij de EGR moet er toch een foutmelding in het systeem komen als deze vervuild is of heb ik het mis? en ik heb gelezen dat dit bij de LMM niet perse een foutmelding hoef te genereren wanneer deze niet goed meer werkt...
Mijn vraag is nu is er een simpele manier om dit uit te testen ? bv.
Kan ik gewoon aan de LMM en de EGR de plugs eruit trekken en kijken hoe hij dan reageert ? want als hij in noodloop gaat heb ik er nog steeds niets aan toch ?
P.S: De wagen heeft recentelijk na de aankoop een groot onderhoud gehad, dus nieuwe filters (brandstoffilter. luchtfilter, olie, etc...)
De garagist (Midas) heeft een testrit met de wagen gemaakt maar heeft eigenlijk daaromtrent niets opgemerkt, het begint mij nu langzamerhand wel duidelijk te worden dat het lijk alsof ik meer het gas moet intrappen om het verkeer te volgen... want niet prettig is voor mijn brandstofverbruik :p
Ik ben zelf niet uber-technisch qua autotechniek maar kan hier en daar wel iets, dus als iemand een idee heeft brand maar los
Groeten Steven...
Onlangs +/- 2 maanden terug heb ik een Opel Astra H break 1.7 CDTi gekocht.
Deze trok echter als een speer tijdens de testrit, met 4 personen dan nog wel, alsof ik echt het gas niet mocht aanraken of ik was al vertrokken...
Echter na het afhalen van de wagen heb ik gemerkt dat dit vermogen drastisch minder is... en nog meer aan het verminderen is.
Als ik mijn koppeling loslaat en trap dan vol gas in, gebeurt er een aantal seconden niets, en vertrek hij alsof ik normaal zou wegrijden. (Heb ik eigenlijk daarnet zomaar even geprobeerd, ik weet eigenlijk niet goed hoe een diesel daarop reageert, ik weet wel dat mijn benzine er als een speer vandoor ging.)
Heb de koppeling al een keer getest, d.m.v. handrem op, in z'n 2de versnelling en dan laten komen tot ie grijpt, dit is zéér duidelijk merkbaar wanneer hij grijpt en in mijn ogen normaal...
Ik heb het ook getest in z'n 5, dan 70 a 80 km/u en dan doorrijden, snelheid en toerental gaat mooi gelijk op, dit heb ik gedaan t.e.m. ik de 120KM/u heb bereikt, wat overigens niet lang duurt, ik verwacht geen raket van een wagen...

Het valt mij echter op dat hij trager door zijn toeren gaat als daarvoor toen ie wel ging als een speer, alsof ie door iets wordt tegengehouden.
eens ie op gang is gaat hij goed, maar je mist toch nog dat vermogen, je voelt 'm wel trekken als je erop let maar hij trekt niet door, ook heb ik gemerkt dat als ik in z'n 4 rijd bevoorbeeld en dan ff stevig het pedaaltje indruk dat er een rookwolkje achter me hangt...
Ik heb ook gemerkt zeer recent dat mijn brandstofverbruik ongeveer 50KM scheelt als ervoor en dat hij aangaat op 670KM en daarvoor op 720KM voor dat het meldingslampje op het dashboard aangaat.
Dit kan eventueel nog te wijten zijn aan de koudere temperaturen tegenwoordig, ik gebruik tijdens het warm rijden de verwarming eigenlijk al niet meer omdat ik dan al had gemerkt dat ie iets meer drinkt.
Het betreft een Opel Astra H (Break) 1.7CDTi, 74kW/101PK
Hij is van het bouwjaar 2006.
+/- 144000KM.
Ik heb een sterk vermoeden dat uitgaat naar 2 dingen als ik de symptomen daarvan zo opzoek en deze hebben denk ik wel wat met elkaar te maken heb ik zo al gelezen dat zijn de LMM (luchtmassameter) en de EGR, nu bij de EGR moet er toch een foutmelding in het systeem komen als deze vervuild is of heb ik het mis? en ik heb gelezen dat dit bij de LMM niet perse een foutmelding hoef te genereren wanneer deze niet goed meer werkt...
Mijn vraag is nu is er een simpele manier om dit uit te testen ? bv.
Kan ik gewoon aan de LMM en de EGR de plugs eruit trekken en kijken hoe hij dan reageert ? want als hij in noodloop gaat heb ik er nog steeds niets aan toch ?
P.S: De wagen heeft recentelijk na de aankoop een groot onderhoud gehad, dus nieuwe filters (brandstoffilter. luchtfilter, olie, etc...)
De garagist (Midas) heeft een testrit met de wagen gemaakt maar heeft eigenlijk daaromtrent niets opgemerkt, het begint mij nu langzamerhand wel duidelijk te worden dat het lijk alsof ik meer het gas moet intrappen om het verkeer te volgen... want niet prettig is voor mijn brandstofverbruik :p
Ik ben zelf niet uber-technisch qua autotechniek maar kan hier en daar wel iets, dus als iemand een idee heeft brand maar los

Groeten Steven...
Comment