Mededeling

Collapse
No announcement yet.

CO waarde te hoog

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • CO waarde te hoog

    Hallo allen,

    Heb Citroen C3 2005 op LPG. Ben vorige week naar de keuring geweest, waar de CO-uitstoot te hoog bleek (0.5 geloof ik). Omdat ik dacht dat dit met de LPG te maken zou hebben, ben ik naar de LPG garagist (of hoe noem je dat?) geweest, maar het zou niet aan de LPG liggen. Hij vermoedde katalysator of vervuilde injectoren en stuurde me door naar garagist. Jammer genoeg duurt het 1.5 week voordat ik bij garagist terecht kan, dus moet sowieso eerst nog eens naar de keuring omdat het voorlopig keuringsbewijs maar 2 weken geldig is.

    Ik heb nu flesje injector cleaning in de naftbak gekapt en ga nu wat km's op benzine rijden in de hoop dat dit die injectoren zuiver maakt en het probleem zo opgelost is! Wel heel bizar: het verbruik op benzine is volgens boordcomputer hoger dan op LPG (LPG +- 7,0l en op benzine 7,8l op zelfde traject/omstandigheden) wat toch vrij bizar is?? (buiten de opstart rijd ik nooit op benzine). Zou dit aan vervuilde injectoren kunnen liggen? (ik ben geen specialist, maar ik kan me voorstellen dat als een injector vervuild is, het moeilijker is om een vloeistof te vernevelen dan een gas).

    Heb dus volgende vragen:
    * wat kunnen oorzaken zijn voor te hoge CO?
    * Zijn er middeltjes waardoor ik die CO iets naar beneden kan krijgen op keuring (bv. op benzine rijden en pas op gas overschakelen als op het moment dat ze meten op de keuring, ik zeg maar wat, of eerst veel toeren maken op autosnelweg alvorens naar keuring te gaan. de keuring is trouwens op 1 km van mijn deur, maar de motor was wel op temperatuur bij de meting door stationair te draaien bij het wachten)
    * Zijn die injector cleaning additieven de moeite? Werkt dat goed?
    * Reden hoger verbruik benzine dan LPG?

    Alvast bedankt!
    Last edited by ; 18/04/2014, 19:46.

  • #2
    Zorg volgende keer maar dat je motor echt warm is.

    Ben je zeker dat je bougies en ontsteking in orde is?

    Comment


    • #3
      Injector die lekt, vandaar t hoge verbruik op benzine (denk ik) , lambda sonde of katalysator kan ook.
      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

      Comment


      • #4
        snap wel iets niet.

        je hebt een auto met LPG...
        je gaat naar de keuring war ze een CO test doen.
        deze wordt normaalgezien uitgevoerd op LPG. ( ook al kun je op benzine rijden. als je lpg hebt testen ze de uitstoot op LPG )

        dus nu kap je injector reiniger bij je benzine,....zodat de LPG injectors proper zouden worden.........


        anyway buiten dat.
        nu ga je naar de keuring, die 1 km verder is.
        waarna je daar nog eventjes op relatie gaat draaien.
        om dan te verwachten dat je in closed loop (lambdasensor heet genoeg, niet meer in opwarmingsmode ) bent.
        als ik u was zou ik eerst eens eventjes een leuk toertje rijden op de snelweg van 1 afrit naar de andere. voo je naar de keuring gaat.

        reden hoger verbruik benzine TOV LPG kan trouwens verschillende redenen hebben.
        als ze de LPG toevoer zeer arm hebben gezet, dan zal die zowiezo minder verbruiken dan op benzine. dit merk je da wel aan acceleratievermogen etc,....

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

          Ben je zeker dat je bougies en ontsteking in orde is?
          Bougies zijn aan vervanging toe, rijdt er nu al 16.000km mee, wat voor LPG al veel is blijkbaar... Kan dit zorgen voor slechte uitstootwaarden?

          Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
          snap wel iets niet.

          je hebt een auto met LPG...
          je gaat naar de keuring war ze een CO test doen.
          deze wordt normaalgezien uitgevoerd op LPG. ( ook al kun je op benzine rijden. als je lpg hebt testen ze de uitstoot op LPG )

          dus nu kap je injector reiniger bij je benzine,....zodat de LPG injectors proper zouden worden.........
          Oeps, ja ik ben niet echt specialist op automechanicavlak:-) Ging er even vanuit dat ook LPG via standaardinjectoren ging, maar dat zijn er uiteraard andere...

          Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten

          reden hoger verbruik benzine TOV LPG kan trouwens verschillende redenen hebben.
          als ze de LPG toevoer zeer arm hebben gezet, dan zal die zowiezo minder verbruiken dan op benzine. dit merk je da wel aan acceleratievermogen etc,....
          Ik geloof wel dat LPG eerder arm stond, maar dat kon de LPG garagist niet bijregelen. Maar vroeger, voor LPG, was benzineverbruik rond de 6,5l, dus is echt wel veel meer!

          Kan een garagist trouwens zien of een katalysator stuk is of zie je dat enkel aan uitstootwaarden als ie al vervangen is? Zou het de moeite lonen om eens langs een Midas garage te gaan en zien wat zij zeggen?

          Comment


          • #6
            Voor de katalysator is er CO in de uitlaat.Na de katalysator is dat co2.
            Met een 4 gas tester kan men dat zien.
            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

            Comment


            • #7
              hoe zit het met algemeen onderhoud? is de luchtfilter proper?
              zoals hierboven al vermeld, ga de zuto maar eens goed warm rijden voor je naar de keuring rijd. en stamp maar eens goed door.
              een auto kan op lpg zuiniger lopen maar dan heb je onder de kap wat aanpassingen te doen. als die standaard op lpg zuiniger loopt is er iets fout in het benzinesysteem. hoe oud is de benzine trouwens?
              dat verbruik op de boordcomputer, heb je dit al eens gecontrolleerd of dit wel correct meet? je boordcompuer kan wel zeggen dat je 7liter rijd op lpg maar als je slechts 600km haalt met 55liter lpg is de bc fout en dit gebeurd wel veel

              off topic: bij mijn dodge heb ik op de keuring toch al miserie gehad met de co meting. ze wilden die ook uitvoeren op benzine... probleem was: ik heb geen benzinetank meer steken. keuring was pas overtuig toen ze die gasschakelaar op benzine schakelden en de moor stilviel. het feit dat ze geen tank vonden was nog niet voldoende

              Comment


              • #8
                16000 km is echt niet veel voor bougies. Als je toch wilt vervangen ga dan voor speciale LPG bougies met platina electrode. Kosten 15-20€ per stuk ongeveer maar die gaan erg lang mee, heb je die zorgen al niet meer

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                  16000 km is echt niet veel voor bougies.
                  Ik dacht dat op LPG bougies rapper verslijten of toch eerder vervangen dienen te worden? Over het algemeen denk ik dat de 'vervangingsintervallen' die fabrikanten hanteren redelijk kort zijn, ik wacht met alles ongeveer de helft langer...

                  Terug over CO waarde. Kben vandaag naar Midas geweest en blijkt de CO waarde enkel te hoog als ie op gas loopt. Op benzine draait ie perfect! Geweldig dat ik vorige week naar LPG garage ben geweest waar ze me net het tegenovergestelde vertelde en daar dan 56EUR voor vroegen! En bij Midas stond ik er naast, dus heb het zelf gezien. Kzal volgende week maar een afspraak maken met de LPG garagist die installatie gemonteerd heeft, is wel even rijden (60km) maar dat is zowat de enige waarvan ik denk dat die er iets van kent, ben dikwijls voor onderhoud naar andere LPG garagisten geweest, maar had al snel het gevoel dat dat klungelaars waren, idem deze laatste dus... Iemand enig idee wat er LPG gewijs mis kan zijn? Voor de rest loopt de motro prima, enkel die co waarde.

                  Toch ook vreemd: bij Midas meete hij een CO van 4 a 5, terwijl bij de autokeuring vorige week 0.6?

                  Nog een leuk autokeuringweetje: mijn wiellager linksvoor is kapot. Toen hij op de brug stond vandaag aan de schokdempers gevoeld terwijl ik het wiel draaide en ik voelde het goed trillen en als ik rijd hoor je het ook heel goed! Op de keuring niks van gezien. Is toch ongelofelijk! Wat zou een nieuwe wiellager incl. plaatsing kosten? bij Midas was het 207EUR. Is dat schappelijk?

                  Comment


                  • #10
                    de keuring kijkt ook niet of u wiellagers slecht lopenm ze kijken alleen of er teveel speling op het wiel zit
                    toen ik mijn dodge kocht, waren zijn wiellagers kapot, een garage met goede kennis vervangt deze. ik rij naar de keuring en krijg een opmerking van speling op wiellagers. k zeg tegen de keurder dat er pas nieuwe opzaten en die antwoord: ja da kan, maar der zit speling op, t is niet goed gedaan.

                    ik terug naar de garage, zegt die mij dat ALLE dodges w200's speling MOETEN hebben op de wiellagers, t zijn er namelijk 2 naast elkaar en die kan je niet stellen door een centermoer vaster te zetten. ik had enkel een opmerking en die zei me dat ik er mij niks moest van aantrekken.
                    jaar erachter sta ik weer op de keuring, keurder zegt weer dat er speling is op de wiellagers maar de speling is goed, dat hoort zo.

                    jaar erna weer miserie met de wiellagers, speling was volgens die keurder weer teveel, werd er voor afgekeurd. de garage heeft de centermoer losgedraaid, andere rondel achter, nieuwe splitpin erdoor en naar de keuring. werd goedgekeurd (NIKS vervangen aan de lagers).
                    sindsdien vervang ik elk jaar de splitpen en k zeg op de keuring dat de garage de speling afgesteld heeft zoals het hoort. ze zien die nieuwe splitpen en ben elk jaar er zonder gezeik door.

                    maw, die mannen kijken gewoon oppervlakkig of er iets goed fout zit. als u wiel 1cm heen en weer beweegt is da niet goed (ook al hoort het zo), uw wiel zal geen speling vertonen, maar misschien teveel opgespannen lagers waardoor ze knarsen. van de kostprijs, tja... veel hangt van het werk af

                    voor mijn golf kosten de lagers niet zoveel, maar de volledige veerpoot moet er onderuit en de boel moet in zo een persbak om de lagers in te persen. t is bij mij goedkoper gewoon andere veerpoten te steken

                    Comment


                    • #11
                      Een goedkoop lager kost ca 50 en gaat ca 1 j terug wat janken.Een dubbel zo duur wiellager gaat niet meteen janken en doe er de verloning bij.
                      Ten 2° ;is het Co of CO2 ? ('k denk de koelwatersensor) .Maar meten is weten .
                      Last edited by wielscheel; 20/04/2014, 20:28.
                      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                      Comment


                      • #12
                        Nog iets anders: mijn koplamp linksvoor staat te hoog en dit is niet bij te regelen en ook het motortje kan niet teruggedraaid worden ofzo. Garagist zei me dat nieuwe koplamp de enige mogelijkheid was. Hij zei ook dat ik evt zelf een koplamp tweedehands ofzo mocht meebrengen en dat hij die dan wel zou plaatsen, gezien het toch weer een kost is.

                        Online zag ik deze:


                        Het goedkoopste alternatief van de garagist was dit model (maar dan wel 135EUR excl)


                        Mijn vraag: heeft de eerste van 66EUR dezelfde specificaties dan de tweede? Ik heb gewoon op auto en model gezocht en ben daar op uitgekomen, of zijn er nog andere zaken die verschillend kunnen zijn en waar ik op moet letten?
                        Last edited by ; 07/05/2014, 19:11.

                        Comment

                        Working...
                        X