Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ruitenwisser mechaniek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ruitenwisser mechaniek

    mijn ruitenwissers stonden ineens stil (Mitsubishi Colt 2007 DID). Motor werkte gewoon dus de boel open gehaald en de stang van het ruitenwisser mechaniek die in het roterend stangetje van het motortje klikt lag los. Dus er weer in geklikt maar dat plastic onderdeel lijkt versleten dus ik ben bang dat het zo weer los gaat zitten.

    Nu weet ik niet hoe da onderdeel heet. In het Engels noemen ze het "wiper linkage bushings". Als je dat in typed met google zie je welk onderdeel ik bedoel.

    Moet ik nu het hele mechaniek gaan vervangen of kan ik deze plastic onderdeeltjes ergens los kopen en zelf op het ruitenwisser mechaniek monteren.

    hartelijk dank

  • #2
    gewoon ff bij de garage gaan halen? dergelijke plastic deeltjes kosten vaak maar een paar euro

    Comment


    • #3
      dus dat onderdeel kan vervangen worden? Ik was er niet zeker van toen ik het bekeek maar kon er ook niet erg goed bij. Zijn dat universele onderdelen of per merk verschillend, hartelijk dank

      Comment


      • #4
        losse onderdelen verkopen ze niet, 2-de hands kon wel 85€ incl. verzend kosten, nieuw 241.96€ excl. btw. Gezien ik het ene na het andere heb met deze auto de laatste tijd en hoop binnen een jaar een andere te kopen heb ik de ijzerdraad methode gebruikt. Op Youtube staan wat oplossingen met clips maar die zijn niet van toepassing juist bij Mitsubishi omdat het asje aan het motortje van het ruitenwisser mechaniek 360 graden draait, terwijl dat bij de meeste andere merker niet zo is.

        Dus gewoon ijzerdraad gebruikt en hopen dat het 1 jaar houd:

        IMG_1559.jpg

        Comment


        • #5
          ne goeien tip.
          bij mij dodge zijn na 36jaar ook die plastiek clips gebroken. ik heb toen de boel wat uitgeboord en er een moer+bout in gezet met daar een busje rond waar die as mee ronddraait.
          alleen zien dat je wat speling houd zodat de mechaniek kan ronddraaien. en doe er dan wat vet aan.

          dat is namelijk de hoofdreden dat ze die plastiek gebruiken. die plastiekjes slijten in en maken de asjes niet kapot. met mijn methode heb je metaal op metaal en dit zou na een jaar of 10 kunnen doorslijten
          Last edited by ; 26/08/2014, 11:07.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
            ne goeien tip.
            bij mij dodge zijn na 36jaar ook die plastiek clips gebroken. ik heb toen de boel wat uitgeboord en er een moer+bout in gezet.
            ja heb ik ook aan gedacht maar de boormachine bleek ook niet te werken. Bovendien zou je dan een gat moeten boren door de "ball joint" en dat materiaal ziet er vrij hard uit. Maar inderdaad dat was ik eerst van plan. Misschien koop ik even een nieuwe boormachine binnenkort en los ik het zo op.

            Comment


            • #7
              dat ijzerdraad heeft het tot 7 Oktober volgehouden. Niet erg lang dus. Ik dacht dat die clip oplossingen niet zouden werken op mijn auto maar dat is natuurlijk onzin.

              Ik vond deze eenvoudige oplossing: https://www.youtube.com/watch?v=2ofe_3aP0Hc

              ik heb het met simpele materialen opgelost die ik in huis had liggen. Kijken hoe lang dit mee zal gaan. Werkt goed, ik denk dat het langer meegaat als ijzerdraad ....

              IMG_1579 (676 x 507).jpg

              Eindresultaat:
              IMG_1584 (676 x 507).jpg

              Comment


              • #8
                ik mag er dus van uitgaan dat het geribbelde alu plaatje meedraait met de motor. ik vrees dat het alu plaatje snel op zijn bout gaat doorslijten.

                gemakkelijkste is gewoon het kleine asje van de motor afnemen. die bol klop je eruit, dikke bout in de plaats met een afgeronde moer op (diameter van het gat waar je die witte plastiek uithaald. je zet die lat dan over die moer, beetje vet eraan, dikke rondel boven en afsluiten met een extra moer.

                of, je boort een dun gat door die bol, dwars erdoor. klein gaatje in het midden van die witte plastiek en steek er een dunne bout doorheen en 2 moertjes op (tegen elkaar aangetrokken en niet tegen die plastiek. eventueel met een grote rondel ertussen zodat die plastiek niet uitslijt op de moertjes

                Comment


                • #9
                  nee het alu plaatje zit niet vast op het as van het motortje, best is dat te zien in het filmpje. In het filmpje gebruiken ze een hardstalen plaatje maar ik heb geen gereedschap om zoiets te maken. Het plaatje heeft alleen contact met die bol op het asje van de motor. Dat zal dus wel snel slijten omdat het plaatje van aluminium is. Op zich vind ik het wel een mooie simpele oplossing.

                  Is dit het enige type ruitenwisser mechaniek wat bestaat? Dit is de eerste keer dat ik een probleem heb hiermee maar ik lees dat het heel vaak voor komt. Lijkt me dat dit toch beter zou kunnen.

                  bedankt voor de tips. Ik heb ook een gaatje door de bol overwogen maar deze oplossing die ik nu heb is erg simpel te doen zonder dat ik teveel verander aan het orginele mechanisme. Ik zal wel laten weten hoe lang het blijft werken Enige waar ik me wat zorgen over maak is dat het plaatje maar met 1 bout vastzit. Ik zou me kunnen voorstellen dat het plaatje wat kan gaan draaien en dat de boel vastloopt.

                  Comment


                  • #10
                    +/- 2 jaar geleden gedaan en werkt nog steeds.

                    Comment

                    Working...
                    X