Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe een nieuwe auto inrijden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Hoe een nieuwe auto inrijden?

Vorige week werd mijn nieuwe BMW 118d geleverd.
    In de handleiding staat dat je de eerste 2000km maar tot 3500 toeren mag gaan, en dat je volgas moet vermijden. Vanaf 2000km mag je het toerental geleidelijk aan opvoeren.

Ik dacht dat dit niet meer nodig was, en dat alle motoren in de fabriek al ingereden waren.

Alleszins houd ik mij enkel in bij koude motor. Eens de motor warm geef ik al flink gas. Ik heb nu 450km gereden en heb al dikwijls plankgas versneld tot 4500 toeren.

Ben ik fout bezig, of kan dit geen kwaad?
    OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

euhm, ik zou het toch niet doen...

zou de eerste 2000-3000 km rustig aandoen, en zeker geen rode zones, of zones daar dichtbij bezoeken...

ma het is jouw auto he, je doet er uiteindelijk mee wat je wilt

Comment

foto's?

Comment

Ik zou het allesinds niet doen op de manier gelijk je nu bezig bent.

De meest cruciale kilometers zijn de eerste. Bij mijn Corsa was er duidelijk een verschil te merken rond de 500 km's - 700 km's. Motor werd minder nukkig, ging minder lawaai produceren,.. Het zijn ook in de km's geweest dat mijn motor er een halve liter olie heeft doorgedraait bij een zeer rustige inrij-rijstijl.

Een nieuwe auto moet nog steeds gerodeerd worden, in tegenstelling wat sommige mensen wel eens beweren. Natuurlijk niet meer zo dramatisch als vroeger, maar het blijft nog steeds.

Rij gewoon je auto rustig warm, geen voorlopig geen volgas (meer) en hou je nog ff aan de regeltjes die in de handleiding staan. Kwaad zal het verder niet kunnen, maar goed is het allesinds niet. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
        Opel Corsa Sport 1.7 CDTI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
          yep, je bent fout bezig, in het begin moet je het tochwel eerder rustigaan doen als je wil dat je motor lang meegaat.
          A Twist of the Wrist

Comment

Verplaatst naar techniek

Comment

Juist, en niet teveel aan constante snelheid rijden. Uw toerental moet wat wisselen.

Het schandalige is wel dat ze bij het van-de-trein-rijden van VW's en Audi's in Kortenberg rijden met slippende banden, en ik ook enkele keren eentje in de toerentalbegrenzer heb horen vliegen toen ik daar es een uurtje stond te kijken... :s
              Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
              Bestelt
              1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Vorige week werd mijn nieuwe BMW 118d geleverd.
                In de handleiding staat dat je de eerste 2000km maar tot 3500 toeren mag gaan, en dat je volgas moet vermijden. Vanaf 2000km mag je het toerental geleidelijk aan opvoeren.

Ik dacht dat dit niet meer nodig was, en dat alle motoren in de fabriek al ingereden waren.

Alleszins houd ik mij enkel in bij koude motor. Eens de motor warm geef ik al flink gas. Ik heb nu 450km gereden en heb al dikwijls plankgas versneld tot 4500 toeren.

Jep...

Comment

Wel, ik ga nu ies heel controverseel doen en zeggen dat ge wel goe bezig zijt..

Om mijn stelling te onderbouwen ga ik hier eventjes iemand van een ander forum citeren:

" Een best goede onderbouwing van waarom je fors moet inrijden en waarom het niet schadelijk is voor je blok vindt je op www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Waarom fors inrijden?
                  Tijdens het inrijden is de cilinderwand nog relatief ruw van het honen en de compressieveer nog erg scherp. Die veer wil groter zijn dan de cilinderboring, en zet zichzelf zo met veerkracht tegen de cilinderwand.
                  Een zo goed mogelijke afdichting tussen cilinder en zuigerveer zorgt voor een optimaal vermogen doordat er minimaal verbrandingsgas richting carter gaat.
                  Echter, een nieuwe cilinder en zuigerveer sluiten niet optimaal af, het moet zelfs een beetje op elkaar inslijten. Inslijten doet het omdat de zuigerveer dus tegen de wand wordt geduwd, echter maar voor een klein deel door de veerdruk. Veel meer effect geeft de verbrandingsdruk, die de veer krachtig tegen de wand drukt.
                  Inslijten doen cilinderwand en zuiger maar tijdelijk, als de cilinderwand nog ruw is. Èn: de cilinderwand is aanmerkelijk zachter dan de zuigerveer.
                  Bij rustig inrijden schraapt de zuigerveer zachtjes tegen de ruwe "pieken" op de cilinderwand. Die cilinderwand is zacht, en zal al snel steeds gladder worden. De kleine kracht op de zuigerveer zal 'm nauwelijks op de exacte vorm van de cilinder inslijten. Het inrijden gaat zo vreselijk lang duren, en het eindresultaat zal niet optimaal zijn. Kortom: het rendement (lees:vermogen) wordt niet optimaal.
                  Door nu vooral hoge motorbelasting niet te schuwen, maar ook door flink door de toerentallen te varieren, bereik je dat de zuigerveer harder tegen de cilinderwand wordt gedrukt. Zó hard dat die uiteindelijk beter inslijt, voordat de cilinderwand te glad is geworden om dat nog te kunnen.
                  Duidelijk moet wel zijn dat je te allen tijde een goede oliefilm nodig hebt, dat je motor volledig warm moet zijn voordat je het gas opendraait. Warm wil zeggen dat de olie op temperatuur moet zijn, en dat duurt langer dan dat het koelwater op temperatuur is!
                  Een optimale afdichting tussen cilinder en compressieveer zorgt voor optimaal, en dus hoger, vermogen.

Kort komt het hier op neer:
                  Schaderijden door (te)fors inrijden? Alle lagers moeten vanaf het 1e begin door een oliefilm worden beschermd. Fors rijden veranderd daar niets aan, ook niet in het begin.
                  De monteur die volgas een proefritje rijdt met je gloednieuwe auto? Wees blij dat ie dat doet! Als dat schade zou opleveren zouden er wel héél veel auto's met motorschade terug naar de garages moeten, toch? "

Comment

Dat kan geen kwaad, maar ik zou toch nog die hoogste toerentallen wat vermijden. Plankgas kan geen kwaad, en tot 3.500 zeker ook niet.

Zoals je zegt : wel énkel als je motor goéd warm is. En zoals geweten is je motor pas volledig warm als je de tijd die de motor nodigt heeft om het temperatuurmetertje tot z'n normale stand te brengen, maal 2 doet.

Ha juist, jij hebt geen temperatuurmetertje, zeker ?

Comment

Goh, hier zijn al een boel topics over. En daar had Wouter een zeer goede uitleg.

Ff zoeken.

Edit: Kan het zo meteen niet vinden..
                      Last edited by Roughneck; 28/04/2005, 15:32.

Comment

Kijk ook eens hier even:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimster

Om mijn stelling te onderbouwen ga ik hier eventjes iemand van een ander forum citeren:

" Een best goede onderbouwing van waarom je fors moet inrijden en waarom het niet schadelijk is voor je blok vindt je op www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
                          Dat is wel iets voor motomotoren, die nog steeds erg verschillen van de dieselmotoren in auto's.

Nu ken ik die dieselmotoren van BMW niet vanbinnen en vanbuiten, maar ik zou toch aanraden de eerste 500 km geen volgas te geven en niet verder dan 2500 tpm te gaan. Probeer ook zoveel als mogelijk is het rijden tegen constante snelheid te vermijden. Vanaf 500 km tot 2000 km bouw je geleidelijk aan het toerental verder op en geef je geleidelijk aan ook meer en meer gas. Na die eerste 2000 km geef je best met de regelmaat van de klok 'ns plankgas en maak je gebruik van het gehele toerentalgebied van de motor. Natuuurlijk moet je niet als een zot gaan rijden en ga je enkel het pedaal diep induwen en de hoge toeren opzoeken, wanneer de motorolie op temperatuur is
                          The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

die gast op die link heeft het wel over moto-motoren, en dat is wel een serieus verschil van bouw, én hij heeft het 25 keer over het warmrijden van de motorblok.

edit: ik had over de post van wutputt gelezen.
                            Last edited by 911turbo; 28/04/2005, 19:46.
                            A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt
                              wanneer de motorolie op temperatuur is
                              inderdaad, en om dat te weten moet je de olietemperatuur meten, die moet zeker boven de 80°C zijn.
                              A Twist of the Wrist

Comment

Spijtig eigenlijk dat in het gros van de huidige auto's geen olietemperatuurmeter meer is geïnstalleerd. Ik persoonlijk vind dat je daar meer aan hebt dan een koelwatertemperatuurmeter.
                                The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                                  die gast op die link heeft het wel over moto-motoren, en dat is wel een serieus verschil van bouw, én hij heeft het 25 keer over het warmrijden van de motorblok.

edit: ik had over de post van wutputt gelezen.
                                  euh,jongens....goe lezen

How To Break In Your Engine For
                                  More Power & Less Wear !

One of the most critical parts of the engine building process is the break in !!
                                  No matter how well an engine is assembled, it's final power output is all up to
                                  you !!

Although the examples shown here are motorcycle engines,
                                  these principles apply to
                                  all 4 stroke engines:

Street or Race Motorcycles, Cars, Snowmobiles, Airplanes & yes ...
                                  even Lawn Mowers !!
                                  ( regardless of brand, cooling type, or number of cylinders. )

Comment

Ik zou het toch rustig aandoen. Je moet de motor de kans geven zodat alle bewegende delen mooi op elkaar kunnen inspelen.

Comment

euh,jongens....goe lezen

How To Break In Your Engine For
                                      More Power & Less Wear !

One of the most critical parts of the engine building process is the break in !!
                                      No matter how well an engine is assembled, it's final power output is all up to
                                      you !!

Although the examples shown here are motorcycle engines,
                                      these principles apply to
                                      all 4 stroke engines:

Street or Race Motorcycles, Cars, Snowmobiles, Airplanes & yes ...
                                      even Lawn Mowers !!
                                      ( regardless of brand, cooling type, or number of cylinders. )
                                      Ten eerste staat er 'these principles apply to all blabla' M.a.w. het principe van inrijden van een motor is bij elke 4takt verbrandingsmotor hetzelfde. En dit principe is het geleidelijk aan opvoeren van verbrandingsdruk en toerental tijdens de inrijperiode. Hoe lang dat die inrijperiode duurt, hoeveel verbrandingsdruk er ideaal op de compressieveren moet staan, en wat de ideale zuigersnelheden en versnellingen zijn tijdens het roderen, verschilt echter van motor tot motor.

En ten tweede moet je niet alles wat op het internet staat als waarheid beschouwen ook al is het mooi verpakt.

Comment

Hoe erg is het als je bijvoorbeeld eens hard doortrekt wanneer je motor niet helemaal warm is. (laat ons zeggen, een 7 tal minuten gereden).

Comment

Working...
                                        X