Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe een nieuwe auto inrijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
    Hoe erg is het als je bijvoorbeeld eens hard doortrekt wanneer je motor niet helemaal warm is. (laat ons zeggen, een 7 tal minuten gereden).
    Erg, als je weet dat motorolie maar vanaf 80 à 90°C de viscositeit heeft waarop hij het beste smeert.

    De smering van krukas en zuigerstangen gebeurt door het vloeien van olie tussen de lagerschalen, niet door de druk van de olie wat men soms denkt, door de koude temperatuur is de olie wat dikker waardoor er dan minder olie tussen die lagerschalen vloeit, met als gevolg, slechtere smering en grotere slijtage. Het is ook daarom dat de oliedruk hoger is bij koude motor, het vloeit minder en daardoor krijg je een hogere druk.

    De meeste slijtage heb je wanneer je de koude motor start, laat staan dat je er dan vol gas mee weg rijd.

    Om terug te komen op het topic,

    Wanneer men een nieuwe motor bouwt, maakt men in de cilinderwand ‘honing groeven’ die groeven dienen dus niet om de cilinderveren te roderen maar om de olie aan de cilinderwand vast te houden voor smering. Eenmaal die groeven zijn gemaakt, gaat men met een speciale steen de cilinderwand ruw maken, en het is die ruwheid die dient om de cilinderveren te laten inslijten. Nu als je de eerste 1000 à 2000 km gaat rijden zonder de motor te belasten, gaat die ruwheid er gewoon af, en zullen de cilinderveren nooit 100% ingesleten zijn. Dus je moet de nieuwe motor(op temperatuur) wel dergelijk gaan belasten en geleidelijk aan tot max toerental de motor laten opkomen en terug laten uitbollen herhaaldelijke malen, binnen de eerste 100 km. En na 100 km de olie en filter vervangen, en 500 km verder nog een keer wat je natuurlijk zelf gaat moeten betalen maar gebruik best gewone minerale olie.

    Een van de redenen om het ‘zacht’ in te rijden is natuurlijk veiligheid, omdat je een nieuwe wagen nog niet goed kent en er kunnen natuurlijk ook altijd verborgen gebreken in zitten.

    Het bewijs dat ‘hard’ inrijden beter is; ik heb drie vrienden die jaren geleden alle drie dezelfde motor (R6) hadden gekocht, twee hadden de motor rustig, volgens het boekje ingereden, de derde had vanaf de eerste km goed doorgereden. Nu bleek na de inrijperiode, toen ze op de snelweg alle drie in de zelfde versnelling vanaf 100 km/h volgas doorreden, de derde gewoon van de twee andere wegreed.

    Comment


    • #22
      en jij neemt een stelling aan, die volgens jou bewezen wordt op 3 dergelijke wagens van de vele duizenden anderen..

      dus op slechts een miniem, zoniet verwaarloosbaar, percentage aantal auto's neemt gij een mening aan..



      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Brammstein
        en jij neemt een stelling aan, die volgens jou bewezen wordt op 3 dergelijke wagens van de vele duizenden anderen..

        dus op slechts een miniem, zoniet verwaarloosbaar, percentage aantal auto's neemt gij een mening aan..



        En wat is dan de stelling van die duizenden andere, gaan ze sneller?

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6
          En wat is dan de stelling van die duizenden andere, gaan ze sneller?

          daar gaat het mij niet om..


          het gaat me om het feit dat jij een stelling aanneemt, terwijl je er zelf geen verregaande onderzoek naar hebt gedaan..


          stom voorbeeld :

          ik ken heel wat mensen die veel electronische probs hebben met hun mercedes, maar daarom ga ik ook niet verklaren dat mercedes een slechte wagen..

          ff vergelijken met jouw voorbeeld :

          je kent 2 mensen die hun wagen op de 'harde' manier hebben gerodeerd, en ze rijden allebei weg ( wat trouwens al niet kan, daarvoor heb je 75% tot 100% meer vermogen nodig ) van iemand die op de 'zachte' manier heeft gerodeerd..., uitgaande van het zelfde motortype en wagen ( R6 in dit geval dus )

          en uitgaande daarvan concludeert gij dat roderen op de harde manier beter is...

          Comment


          • #25
            Het is omdat ik het zelf ook al gezien heb met mijn eigen ogen; had mijn motor volledig opnieuw gereviseerd, dus laten uitboren, honen, nieuwe overmaats zuigers en zuigerveren, lagerschalen, enz enz. Op mijn 'gemak' ingereden.

            Na een km of 5000 heb ik een upgrade gedaan naar grotere kleppen, dus kop eraf nieuwe klepzittingen en kleppen plaatsen, heb dan de motor terug in elkaar gestoken maar heb doordat iemand mij riep of het was een telefoon, een bout voor het aandrijfwiel van de nokkenassen niet aangespannen.

            Resultaat, na 5 km een paar kleppen geplooid, dus weer tijd om de motor te openen. Heb toen de zuigers eruit gehaald om zeker te zijn dat die nog goed waren, en heb toen opgemerkt dat de zuigerveren maar gedeeltelijk waren ingesleten, hier en daar maar een heel klein randje dat ingesleten was, de rest was nog dof en had sporen op de zuigers dat er uitlaatgassen langs waren gekomen.

            Oorzaak: te braaf ingereden.

            Comment


            • #26
              @Brammstein : Ik wil nu niet muggenziften, maar een R6 is een moto !

              Comment


              • #27
                ik had overlaatst dezelfde discussie met een paar vrieden, heb dan maar een mail gestuurd naar een ingenieur die op een ontwerpsafdeling van dieselmotoren werkt bij een gekend automerk.

                zijn reply:

                Er zijn daar veel theorien over
                -zoals de eerste km zeer hard doorrijden om de grootste ruwheidspieken af
                te rijden en dan zachtjes inrijden
                - of gewoonweg niet achter kijken want tegenwoordig zijn de
                bewerkingsmachines zodanig goed dat het niet meer nodig is
                - of het boekje volgen

                Volgens mij is het beste zachtjes inrijden en vooral met wisselende
                belasting en toerentallen, dus niet constant rijden en vanaf een paar
                honderd km nu en dan eens goed doortrekken.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door krulle
                  ik had overlaatst dezelfde discussie met een paar vrieden, heb dan maar een mail gestuurd naar een ingenieur die op een ontwerpsafdeling van dieselmotoren werkt bij een gekend automerk.

                  zijn reply:

                  Er zijn daar veel theorien over
                  -zoals de eerste km zeer hard doorrijden om de grootste ruwheidspieken af
                  te rijden en dan zachtjes inrijden
                  - of gewoonweg niet achter kijken want tegenwoordig zijn de
                  bewerkingsmachines zodanig goed dat het niet meer nodig is
                  - of het boekje volgen

                  Volgens mij is het beste zachtjes inrijden en vooral met wisselende
                  belasting en toerentallen, dus niet constant rijden en vanaf een paar
                  honderd km nu en dan eens goed doortrekken.


                  amai, hij is ingenieur, maar hij weet wel niet hoe de meervoudsvorm te spellen van theorie

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Brammstein
                    amai, hij is ingenieur, maar hij weet wel niet hoe de meervoudsvorm te spellen van theorie
                    doet er dat toe? of moet alles juist geschreven zijn voor je iets verstaat? als ingenieur is het niet de bedoeling da je goe kunt schrijven, daar heb je secretaresses voor. het moet gewoon rap gaan

                    Comment


                    • #30
                      als ingenieurs het zelf niet weten...
                      Ik ga er gewoon vanuit, niet té kalm, niet té sportief, dus nie gelijk een pepe met pet, maar ook geen sprintjes aan de lichten (doe ik toch nooit)
                      Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                      Comment


                      • #31
                        lees dit eens :


























                        Bij koude motor mag je ook NIET te laag in de toeren rijden ,beter maken dat de motor een paar honderd toeren meer draait dan het toerental waarop de motor zijn max koppel levert , als je een wagen met een instant verbruiksmeter hebt maken dat je dan niet boven pakweg 12-15L /100km komt .

                        Dus als je moet afremmen of bergop beter 1 of meer versnellingen terugschakelen dan het gas dieper in te drukken en puur op koppel versnellen (heeft te maken met de belasting v oa de krukaslagers in koude toestand ) .

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost
                          lees dit eens :

                          http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm


                          http://www.motor-forum.nl/forum/top...ghlight=MotoMan


                          http://www.motor-forum.nl/forum/top...ghlight=MotoMan


                          http://www.mototuneusa.com/future_horsepower.htm


                          http://www.hastingsmfg.com/Service%...n_procedure.htm


                          http://www.motor-forum.nl/forum/top...ghlight=MotoMan


                          http://www.motor-forum.nl/forum/top...ghlight=MotoMan


                          http://www.motor-forum.nl/forum/topic/24804



                          Bij koude motor mag je ook NIET te laag in de toeren rijden ,beter maken dat de motor een paar honderd toeren meer draait dan het toerental waarop de motor zijn max koppel levert , als je een wagen met een instant verbruiksmeter hebt maken dat je dan niet boven pakweg 12-15L /100km komt .

                          Dus als je moet afremmen of bergop beter 1 of meer versnellingen terugschakelen dan het gas dieper in te drukken en puur op koppel versnellen (heeft te maken met de belasting v oa de krukaslagers in koude toestand ) .
                          kkan de helft van de links niet openen (kan ook aan mijn computer liggen). der is al een van de links eerder gepost in dit topic.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost
                            Bij koude motor mag je ook NIET te laag in de toeren rijden ,beter maken dat de motor een paar honderd toeren meer draait dan het toerental waarop de motor zijn max koppel levert , als je een wagen met een instant verbruiksmeter hebt maken dat je dan niet boven pakweg 12-15L /100km komt .

                            Dus als je moet afremmen of bergop beter 1 of meer versnellingen terugschakelen dan het gas dieper in te drukken en puur op koppel versnellen (heeft te maken met de belasting v oa de krukaslagers in koude toestand ) .
                            Dus jij beweert dat ik met mijn koude motor meer dan 4100tpm (punt met max. koppel) moet maken of wat? Met een koude motor ga ik maar tot max 3500tpm of zo hoor. Zelfs voor een warme motor is schakelen bij 4100tpm+ al behoorlijk sportief te noemen.
                            Te weinig toeren maken is niet goed, dat weet ik ook. Maar moet je dan echter zoveel toeren maken? Onder 1500tpm ga ik sowieso niet met mijn wagen, dus ook niet met koude motor. En een helling oprijden op koppel (en dus een versnelling te hoog eigenlijk) is idd niet goed, zelfs met een warme motor kun je je motor zo kapot krijgen door overhitting.

                            -edit-
                            Wat ik mij ook afvraag: mag je met een koude motor eigenlijk plankgas geven? Dus je schakelt aan 3200tpm zeg maar, je geeft plankgas tot je weer aan 3200tpm zit, schakelt weer, enz. . Is dit slecht voor een koude motor, niet teveel toeren maken dus, maar toch plankgas rijden?
                            Ik heb het me al dikwijls afgevraagd, en ik probeer uit voorzorg ook zuinig met mijn gaspedaal om te springen bij een koude motor.

                            -edit2-
                            Ik heb het hier over een 1800cc'tje benzinemotor hé, géén diesel dus. Voor jullie beginnen te zeggen dat 3200tpm wel al behoorlijk veel is voor een koude motor. Het is dus een benzine, en dan is dat niet teveel me dunkt.
                            Last edited by sibi; 13/05/2005, 01:13.
                            Life's too short. Not to. Live it.
                            1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                            2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                            2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                            2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost
                              lees dit eens :

                              Bij koude motor mag je ook NIET te laag in de toeren rijden ,beter maken dat de motor een paar honderd toeren meer draait dan het toerental waarop de motor zijn max koppel levert , als je een wagen met een instant verbruiksmeter hebt maken dat je dan niet boven pakweg 12-15L /100km komt .

                              Dus als je moet afremmen of bergop beter 1 of meer versnellingen terugschakelen dan het gas dieper in te drukken en puur op koppel versnellen (heeft te maken met de belasting v oa de krukaslagers in koude toestand ) .
                              Dus bollen zoals met nen 2takt vroeger, als die iets moest trekken, een viteske lager en een toerke meer. (Maar dat gaat op, zoals TurboBoost ook zegt, voor alle motoren en onder alle omstandigheden, niet alleen tijdens het inrijden, beter een paar honderd toeren boven zijn optimaal toerental dan een paar honderd eronder).

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door sibi
                                Dus jij beweert dat ik met mijn koude motor meer dan 4100tpm (punt met max. koppel) moet maken of wat? Met een koude motor ga ik maar tot max 3500tpm of zo hoor. Zelfs voor een warme motor is schakelen bij 4100tpm+ al behoorlijk sportief te noemen.
                                Te weinig toeren maken is niet goed, dat weet ik ook. Maar moet je dan echter zoveel toeren maken? Onder 1500tpm ga ik sowieso niet met mijn wagen, dus ook niet met koude motor. En een helling oprijden op koppel (en dus een versnelling te hoog eigenlijk) is idd niet goed, zelfs met een warme motor kun je je motor zo kapot krijgen door overhitting.

                                -edit-
                                Wat ik mij ook afvraag: mag je met een koude motor eigenlijk plankgas geven? Dus je schakelt aan 3200tpm zeg maar, je geeft plankgas tot je weer aan 3200tpm zit, schakelt weer, enz. . Is dit slecht voor een koude motor, niet teveel toeren maken dus, maar toch plankgas rijden?
                                Ik heb het me al dikwijls afgevraagd, en ik probeer uit voorzorg ook zuinig met mijn gaspedaal om te springen bij een koude motor.

                                -edit2-
                                Ik heb het hier over een 1800cc'tje benzinemotor hé, géén diesel dus. Voor jullie beginnen te zeggen dat 3200tpm wel al behoorlijk veel is voor een koude motor. Het is dus een benzine, en dan is dat niet teveel me dunkt.

                                Met een koude motor mag je niet teveel toeren maken ,maar je mag oook niet teveel gas geven .

                                Boven het toerental vh max koppel rijden is idd iets meer toegespitst op diesels (waar het max koppel tegen woordig vaak al op 1700-2100 RPM ligt) , dus daar rij je dan bvb 2300 tot 2600RPM


                                Bij uw benzine zou ik in koude toestand ongeveer 3000RPM max doen (moet je ook een beetje aanvoelen ) .

                                Je zult allicht al ondervonden hebben dat als je in een iets lagere versnelling rijdt je het gaspedaal bvb veel minder moet indrukken om 3000 RPM max constant te rijden dan dezelfde snelheid rijden in 1 of 2 vitessen hoger bij lager toerental .
                                Dus in dat eerste geval belast je de motor minder .


                                Plankgas bij koude motor is = slechtste dat je kan doen (tenzij plotse noodsituatie waarbij uit de weg geraken een zaak v leven of dood is ) .

                                Comment


                                • #38
                                  Ik heb ergens gelezen dat je dus bij een nieuwe auto in de eerste 500-1000km niet hoger mag zitten dan 50-70% van de maximale toeren.

                                  Wat is dan het maximale toeren?
                                  Is dit wat de toerenteller max aangeeft? Is dit dan incl het rode gebied?

                                  Comment


                                  • #39
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                    Vorige week werd mijn nieuwe BMW 118d geleverd.
                                    In de handleiding staat dat je de eerste 2000km maar tot 3500 toeren mag gaan, en dat je volgas moet vermijden. Vanaf 2000km mag je het toerental geleidelijk aan opvoeren.

                                    Ik dacht dat dit niet meer nodig was, en dat alle motoren in de fabriek al ingereden waren.

                                    Alleszins houd ik mij enkel in bij koude motor. Eens de motor warm geef ik al flink gas. Ik heb nu 450km gereden en heb al dikwijls plankgas versneld tot 4500 toeren.

                                    Ben ik fout bezig, of kan dit geen kwaad?
                                    Plankgas en rodage is een no-go ... voor zover ik weet. Het is moeilijk om exact te zeggen hoe, maar als ze zeggen, niet over 3500 bij eerste 2000 kilometer, ja, wat wil dat dan zeggen ? Niet over de 3500 bij eerste 2000 kilometer ?

                                    Ik veronderstel dat de fabrikant beter als mezelf weet hoe een motor moet ingereden worden, dus ik zou u houden aan de richtlijnen ...

                                    Comment


                                    • #40
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Zero2
                                      Plankgas en rodage is een no-go ... voor zover ik weet. Het is moeilijk om exact te zeggen hoe, maar als ze zeggen, niet over 3500 bij eerste 2000 kilometer, ja, wat wil dat dan zeggen ? Niet over de 3500 bij eerste 2000 kilometer ?

                                      Ik veronderstel dat de fabrikant beter als mezelf weet hoe een motor moet ingereden worden, dus ik zou u houden aan de richtlijnen ...
                                      Sluit ik mij volledig bij aan. Ze zetten dat er niet voor niets in, dus hou je aan de handleiding of om het met een welbekend acroniem te zeggen: RTFM

                                      Comment

                                      Working...
                                      X