Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
De smering van krukas en zuigerstangen gebeurt door het vloeien van olie tussen de lagerschalen, niet door de druk van de olie wat men soms denkt, door de koude temperatuur is de olie wat dikker waardoor er dan minder olie tussen die lagerschalen vloeit, met als gevolg, slechtere smering en grotere slijtage. Het is ook daarom dat de oliedruk hoger is bij koude motor, het vloeit minder en daardoor krijg je een hogere druk.
De meeste slijtage heb je wanneer je de koude motor start, laat staan dat je er dan vol gas mee weg rijd.
Om terug te komen op het topic,
Wanneer men een nieuwe motor bouwt, maakt men in de cilinderwand ‘honing groeven’ die groeven dienen dus niet om de cilinderveren te roderen maar om de olie aan de cilinderwand vast te houden voor smering. Eenmaal die groeven zijn gemaakt, gaat men met een speciale steen de cilinderwand ruw maken, en het is die ruwheid die dient om de cilinderveren te laten inslijten. Nu als je de eerste 1000 à 2000 km gaat rijden zonder de motor te belasten, gaat die ruwheid er gewoon af, en zullen de cilinderveren nooit 100% ingesleten zijn. Dus je moet de nieuwe motor(op temperatuur) wel dergelijk gaan belasten en geleidelijk aan tot max toerental de motor laten opkomen en terug laten uitbollen herhaaldelijke malen, binnen de eerste 100 km. En na 100 km de olie en filter vervangen, en 500 km verder nog een keer wat je natuurlijk zelf gaat moeten betalen maar gebruik best gewone minerale olie.
Een van de redenen om het ‘zacht’ in te rijden is natuurlijk veiligheid, omdat je een nieuwe wagen nog niet goed kent en er kunnen natuurlijk ook altijd verborgen gebreken in zitten.
Het bewijs dat ‘hard’ inrijden beter is; ik heb drie vrienden die jaren geleden alle drie dezelfde motor (R6) hadden gekocht, twee hadden de motor rustig, volgens het boekje ingereden, de derde had vanaf de eerste km goed doorgereden. Nu bleek na de inrijperiode, toen ze op de snelweg alle drie in de zelfde versnelling vanaf 100 km/h volgas doorreden, de derde gewoon van de twee andere wegreed.
Comment