Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe een nieuwe auto inrijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
    op 150 km olie wisselen?

    Dat krijg je mij vrees ik niet uitgelegd
    Inslijtende onderdelen zijn in het hele begin nog het meest ruw. Tijdens dat initiële inslijten komen dan ook, bekeken over de gehele levensduur van de motor, met enorme voorsprong 't meeste metaaldeeltjes mee. Die kunnen, als 't kwalijk wil, schade veroorzaken op plaatsen waar je dat niet wil (cilinderwand, lagers, e.a.).

    Als je na de eerste inrijkilometers je olie ververst, gaan deze minuscule stukjes metaal meteen je motor uit en ben je ze kwijt.



    't Is één mening van de zovele, ik heb er al veel gehoord, en uiteindelijk doet eenieder wat 'ie zelf denkt dat 't beste is. Met bovenstaande visie kan ik me 't beste verzoenen.

    Comment


    • #62
      de toleranties op moderne motors zijn toch echt klein geworden? 't is niet dat je nog met reusachtige stukken metaal in de motor zit toch?

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
        de toleranties op moderne motors zijn toch echt klein geworden? 't is niet dat je nog met reusachtige stukken metaal in de motor zit toch?
        'k Denk dat je daar wel gelijk hebt. En toch ... een oliewissel kost zo goed als niks, en 't schaadt zeer zeker niet.

        Dat zachtjes aan rijden gedurende de eerste 1.000en km, hmmm, da's niet aan mij besteed. De eerste tientallen kilometers vermijd ik wel langdurig volgas en zeer hoge toeren, maar van zodra 'ie écht helemaal goed warm is en de remmen goed zijn ingeremd (een correcte inremprocedure is naar verluidt ook een zeer goeie inrijprocedure voor de motor) en je de feeling van de auto wat fits hebt, gaat er bij mij toch goed 't gas op. Ik probeer de eerste 2 tanks wel autostrade en zéker tempomatgebruik te vermijden. Vooral wisselende toerentallen doen, dus.

        Comment


        • #64
          Das iets waar ik me niet aan zou riskeren. De eerste 1500 km volgas en hoge toeren vermijden. Kdenk dat dat nog altijd het zekerste is. Moet een oude auto die 800 km per jaar reed eigenlijk opnieuw worden ingereden? Of maakt dat geen verschil?

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            'k Denk dat je daar wel gelijk hebt. En toch ... een oliewissel kost zo goed als niks, en 't schaadt zeer zeker niet.
            Zo goedkoop is een oliewissel nu toch niet?

            Comment


            • #66
              Hoe, gij met al uw vriendjes en maten en kennissen, krijgt gij dat ondertussen niet al helemaal gratis + nog een lekker wijf erbovenop tijdens 't wachten?

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                Hoe, gij met al uw vriendjes en maten en kennissen, krijgt gij dat ondertussen niet al helemaal gratis + nog een lekker wijf erbovenop tijdens 't wachten?
                Op m'n Volvo doe ik dat goedkoop maar voor de rest gewoon naar een erkend dealer.

                Comment


                • #68
                  Hier kan je zeker nog tips terugvinden. Er zijn al meerdere topics hieromtrent

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    Als je na de eerste inrijkilometers je olie ververst, gaan deze minuscule stukjes metaal meteen je motor uit en ben je ze kwijt.
                    Vraag is maar of dat die metaaldeeltjes ermee uitkomen wanneer de olie er langs boven wordt uitgezogen ...

                    Comment


                    • #70
                      Tien minuten rustig rijden ( Rustig = geen vollast en niet boven 3000 rpm) en vanaf dan pedal to the metal

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
                        Tien minuten rustig rijden ( Rustig = geen vollast en niet boven 3000 rpm) en vanaf dan pedal to the metal

                        Comment


                        • #72
                          In de jaren stillekes werd de eerste keer inderdaad de olie afgelaten na een paar honderd km. maar de nieuwe motors draaiden dan ook met 'rodage-olie' zoals ze die noemden. Olie werd ook altijd langs onder afgelaten want die afzuigtoestanden langs de oliepeilopening bestonden toen nog niet. Als je de verhalen hoort van de mensen die auto's op/af de boot, trein enz. voeren dan denk je toch wel anders over 'zachtjes roderen'. Heb het een paar weken terug nog gezien in Zeebrugge, het waren splinternieuwe Mercedes A's die ze aan land brachten, met plastic folies op de deuren en bescherming op de wielen enz.. maar ik denk dat het meer is om ze te beschermen tegen opspattend grind op die parkings want die gasten vlammen er niet naast hoor. En dan uw 'bijouken' maar zachtjes behandelen als er al kannibalen ingezeten maar vooral mee gereden hebben..

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
                            ...
                            en een motor lui rijden is een fabeltje .
                            Au contraire mon ami.

                            De auto van mijn peter was precies begrensd op 50. 60 haalde die gewoon niet meer. Eerst hebben we die auto moeten los rijden. 6 maand nadien was het terug een potent motortje. Nu ja, 17 jaar op 't gemak rijden is mss ook een extremis.
                            Powered by Detroit Diesel.

                            Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                              Au contraire mon ami.

                              De auto van mijn peter was precies begrensd op 50. 60 haalde die gewoon niet meer. Eerst hebben we die auto moeten los rijden. 6 maand nadien was het terug een potent motortje. Nu ja, 17 jaar op 't gemak rijden is mss ook een extremis.
                              da's dan interne vervuiling ofzo?

                              eens goed doorblazen helpt

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                da's dan interne vervuiling ofzo?

                                eens goed doorblazen helpt
                                tuurlijk
                                luie motor ,my ass.

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                  Amen to that...

                                  Ik heb op mijn vorig werk het geluk (nono) gehad om een tijd nog met een auto te moeten rijden vanop de parking (citroën picasso ) waarmee een lul gereden had die ermee nog nooit boven de 100 gegaan was of zo en ook 100 seconden nodig had om die top te bereiken. Ge begrijpt waar ik naartoe wil... Bovendien slechts 25.000 km op net geen 3 jaar...

                                  Toen ik die bak kreeg ging hij niet vooruit en op de snelweg max 130 a 140... Heb er 5 maand mee gereden en 35.000 km bijgezet...
                                  Op het einde kreeg ik het ding op de snelweg makkelijk tot 180 a 190 en trok het echt wel lekker door. Probleem was dat er in zo'n ding geen toerentalmeter zit en je dus op het gevoel moet rijden. Heb er zo eens mee in frankrijk in de bergen mee bergaf tegen de 200 geraakt en toen begon het ding serieus te stinken...
                                  een picasso stinkt altijd

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
                                    tuurlijk
                                    luie motor ,my ass.
                                    en toch is het zo, your ass

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                      en toch is het zo, your ass
                                      en ik geloof het niet
                                      een zogezegde "luie" motor is gewoon een motor die vervuilt zit door nooit echt in toeren te gaan .
                                      als je natuurlijk achterna begint toeren te maken komt die vervuiling los en gaat de motor beter draaien .
                                      maar om daar het begrip luie motor aan te geven
                                      Last edited by ; 15/05/2008, 13:36.

                                      Comment


                                      • #79
                                        ja, wel... dat noemen we een luie motor

                                        Comment


                                        • #80

                                          Comment

                                          Working...
                                          X