Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welk type / kleur koelvloeistof?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Welk type / kleur koelvloeistof?

Eens even een topic openen om te zien of ik hier wat wijzer uit word.
    Ben al even aan het Googelen naar welk type koelvloeistof goed is voor m'n E46, echter wil ik dit algemeen doortrekken voor dit topic.
    Ik kom alle verhaaltjes tegen, sommige zeggen dat het kleur geen bal uitmaakt, andere zeggen dat blauw voor BMW is, roze voor VAG enz...
    De ene zegt ook dat mengen mag, de andere niet. Mag gewoon water (gedeminiraliseerd) of niet?
    Wat is hier nu van waar, en graag argumenten en niet zomaar uit de losse pols posten.
    Ik heb momenteel roze koelvloeistof terwijl dit zogezegd blauw moet zijn. En dat terwijl ik bij een BMW garage op onderhoud ga.
    Heb al een topic gevonden van iemand die naar verschillende garages had gebeld, en ze spreken elkaar allemaal tegen.
    Dus bij deze, info graag!

Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
    Eens even een topic openen om te zien of ik hier wat wijzer uit word.
    Ben al even aan het Googelen naar welk type koelvloeistof goed is voor m'n E46, echter wil ik dit algemeen doortrekken voor dit topic.
    Ik kom alle verhaaltjes tegen, sommige zeggen dat het kleur geen bal uitmaakt, andere zeggen dat blauw voor BMW is, roze voor VAG enz...
    De ene zegt ook dat mengen mag, de andere niet. Mag gewoon water (gedeminiraliseerd) of niet?
    Wat is hier nu van waar, en graag argumenten en niet zomaar uit de losse pols posten.
    Ik heb momenteel roze koelvloeistof terwijl dit zogezegd blauw moet zijn. En dat terwijl ik bij een BMW garage op onderhoud ga.
    Heb al een topic gevonden van iemand die naar verschillende garages had gebeld, en ze spreken elkaar allemaal tegen.
    Dus bij deze, info graag!
    Als ge dat aan mij had gevraagd had ge een correct antwoord gekregen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr Polo Bekijk Berichten
      Als ge dat aan mij had gevraagd had ge een correct antwoord gekregen

Hier is u kans!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
        Hier is u kans!
        Het mag gemengd worden vanaf G13, het mag bijgevuld worden met gedeminiraliseerd water, of gewoon water mag ook.

Maar het beste is omdat er roze koelvloeistof inzit en je wil bijvullen dat je dit best met roze doet, enkel in het uiterste geval mag dit met blauwe, kwaad kan het in ieder geval niet.

Comment

Het mag gemengd worden vanaf G13, het mag bijgevuld worden met gedeminiraliseerd water, of gewoon water mag ook.

Maar het beste is omdat er roze koelvloeistof inzit en je wil bijvullen dat je dit best met roze doet, enkel in het uiterste geval mag dit met blauwe, kwaad kan het in ieder geval niet.
          Op m'n factuur staat dat het G13 is
          Dus bij die roze mag er dan gewoon water?

Staat die G13 eigenlijk ook op de verpakking? Want bij de lokale autoshop in D'monde verkopen ze roze koelvloeistof.

Dus kleurkes mengen mag, echter als het niet anders kan.
          En hoe zit het dan eigenlijk van die kleurkes ivm fabrikanten? Ook allemaal show, of zit er effectief verschil op.
          Zo las ik bv dat de koelvloeistof van VAG bepaalde onderdelen vh koelsysteem van BMW kan aantasten, die roze dus. Geloof daar eigenlijk geen bal van, maar toch eens vragen.

Gebruikt gij bij Audi roze?

Comment

Ik heb op school het advies gekregen om bij te vullen met dezelfde kleur. Het is niet zo dat een motor maar één soort koelvloeistof mag krijgen om in orde te zijn, maar best gewoon bijvullen met hetgene dat er al in is.

AMT-artikel

Comment

Op m'n factuur staat dat het G13 is
              Dus bij die roze mag er dan gewoon water?

Staat die G13 eigenlijk ook op de verpakking? Want bij de lokale autoshop in D'monde verkopen ze roze koelvloeistof.

Dus kleurkes mengen mag, echter als het niet anders kan.
              En hoe zit het dan eigenlijk van die kleurkes ivm fabrikanten? Ook allemaal show, of zit er effectief verschil op.
              Zo las ik bv dat de koelvloeistof van VAG bepaalde onderdelen vh koelsysteem van BMW kan aantasten, die roze dus. Geloof daar eigenlijk geen bal van, maar toch eens vragen.

Gebruikt gij bij Audi roze?
              Moet normaal gezien op elke verpakking staan.

Kleuren zit geen verschil op.

Is gezever ze.. op de oudere modellen kan ik da nog geloven( die waar g11 of g12 inzitten)

Bij audi gebruiken bij roze.. Wij hebben zelfs geen blauwe meer..

Comment

Blauw bij blauw.
                Roos bij roos.
                Universeel mag bij beiden.

Veoeger was het zo dat in golfjes blauwe zat.
                in in gtis zat roze.
                Als je die durfde te mengen kreeg je brokken.....
                Nee serieus je kreeg brokken in je vloeistof.
                Beetje zoals baileys en tonic.

Comment

Moet normaal gezien op elke verpakking staan.

Kleuren zit geen verschil op.

Is gezever ze.. op de oudere modellen kan ik da nog geloven( die waar g11 of g12 inzitten)

Bij audi gebruiken bij roze.. Wij hebben zelfs geen blauwe meer..
                  Aight! Dan ga ik er eens opletten, en gewoon zo'n verpakking aankopen!
                  Toch straf dat ze altijd zo 'zweren' bij een kleur, terwijl het gewoon G13 moet zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                  Blauw bij blauw.
                  Roos bij roos.
                  Universeel mag bij beiden.

Veoeger was het zo dat in golfjes blauwe zat.
                  in in gtis zat roze.
                  Als je die durfde te mengen kreeg je brokken.....
                  Nee serieus je kreeg brokken in je vloeistof.
                  Beetje zoals baileys en tonic.
                  En geel? Ik had nog 1L van zo Q8 koelvloeistof, was geelachtig

Comment

Bij een BMW alleen blauw of groen zo simpel is dat . Tenzij je vodden wilt maken of de wagen gaat doorverkopen. Pas op met roze of éénderwelke ander kleur .Je gaat niet op een paar dagen vodden hebben maar op lange termijn wel.

Voor een e46 zou ik kroon sp11 long life aanraden.
                    Last edited by ; 16/12/2014, 00:05.

Comment

'T is dermee dat een BMW garage er roze inkapt zeker
                      Last edited by ; 16/12/2014, 05:50.

Comment

Via google heb ik dit gevonden

Even heel globaal:

In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof:
                        één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s)
                        en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL.

Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water.

Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst.
                        Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden.

Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen.

Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.

Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.
                        Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.

In de Dacia’s zit standaard Renault (ELF) type D-5 koelvloeistof fel geel/groen van kleur. (Renault Glaceol RX type D)
                        Deze koelvloeistof is volledig te vergelijken met G-12, van hoge kwaliteit dus.
                        Om deze kwaliteit te waarborgen, is bijvullen met een ander merk niet aan te raden en al helemaal niet met een soort van mindere kwaliteit zoals de meeste koelvloeistoffen (blauw) in de bouwmarkten enz.
                        Renault raadt zelfs ook af bij te mengen met het oudere type “C” van Renault.
                        Dit is ook een interessante algemene link
                        Last edited by BEEMER; 16/12/2014, 09:24.
                        The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                        BMW F10 520da 2012
                        MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

'T is dermee dat een BMW garage er roze inkapt zeker
                          Welke achterlijke bmw garage doet dit en bij welk model?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                            Welke achterlijke bmw garage doet dit en bij welk model?
                            Bij mijn wagen, en die achterlijke garage kent meer van BMW's dan de gemiddelde dealer.
                            Onlangs was de zoon vd baas nog aan een M1 Procar aan het werken, dat zie ik een dealer nog niet zo rap doen

Comment

Bij mijn wagen, en die achterlijke garage kent meer van BMW's dan de gemiddelde dealer.
                              Onlangs was de zoon vd baas nog aan een M1 Procar aan het werken, dat zie ik een dealer nog niet zo rap doen
                              Dus het is geen officiele bmw dealer want die gebruike blauw , groen .

Comment

Dus het is geen officiele bmw dealer want die gebruike blauw , groen .
                                Vroeger dealer, nu niet meer door de te hoge eisen qua verkoop. Nu doen die enkel nog onderhoud.
                                Niet persoonlijk naar u bedoelt, maar Mr Polo werkt in een Audi garage, ik geloof hem toch als hij zegt dat het gewoon G13 moet zijn

Comment

Het is u wagen je kapt maar wat je wilt.

Comment

Het is u wagen je kapt maar wat je wilt.
                                    Als ge naar BMW Mobility belt, en die vragen eerst welke kleur vloeistof ge hebt, wil het dan niet zeggen dat het niet echt uitmaakt?

Comment

Als ge naar BMW Mobility belt, en die vragen eerst welke kleur vloeistof ge hebt, wil het dan niet zeggen dat het niet echt uitmaakt?
                                      Waarom denk je dat die dat vragen . Mengen mag niet met een ander kleur en er zijn er genoeg die zulke zaken links en rechts laten veranderen. Mr polo werkt niet in een bmw garage maar in een audi garage .

Zelfde met motorolie . Als ze 0w30 voorschrijven ga je toch ook geen 15w40 bv gebruiken tenzij er andere redenen voor zijn...

Comment

Working...
                                      X