Mededeling

Collapse
No announcement yet.

12v splitter: ervaring? batterijbelasting?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 12v splitter: ervaring? batterijbelasting?

Hoe zijn de ervaring met 12v splitters om op de sigarettenaansteker e pluggen? Er zit bij mij maar 1 stekker en op reis heb je bv gps, dvd's van de kids, nog een ipod enz... die wil opladen.

Op ebay kosten die dingen echt geen geld: http://www.benl.ebay.be/itm/CAR-ADAP...item45f805f0e9

Wat zijn de ervaringen hiermee? Kan je echt drie of vier apparaten aansluiten zonder je batterij té erg te belasten? Geen zin op een snelwegparking op weg naar het zuiden met platte batterij te staan.
    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Geen enkel probleem, deze verbruikers verbruiken eigenlijk niets...
    Heb zo'n Hamma, werkt perfekt

Comment

Ik zou toch oppassen en niet teveel verbruikers samen opzetten. Ik denk dat je best kijkt hoeveel stroom u verbruikers trekken. 3dvd spelers kunnen problemen geven.

Comment

voor uw battery is dat geen probleem, WEL voor uw sigaretteplug. als er namelijk teveel stroom getrokken wordt, gaat die splitterkop en uw sigaretteplug teveel hitte veroorzaken in de overgang. en dan begint de boel wat te smelten, hetgeen een erger slecht contact maakt, en weer meer warmte begint te maken.

voor een gps, een telefoon en dergelijk klein spul kan het allemaal geen kwaad, maar als je dikke verbruikers gaat beginnen inpluggen moet je gaan opletten (koelboxen, 12V naar 220V omvormers, ...)

Comment

Koelbox lijkt me inderdaad een grote verbruiker, zal ik niet gebruiken.
          Ik ken geen bal van elektriciteit.
          Op dvd spelertje zie ik DC in 9-12v - 1500mA
          DC out 9-12v - 500mA

Op de meeste van die splitters zie ik staan: max. output 5A

Naast gps, dvd's, een ipod of een gsm zal daar niet veel anders insteken.

Comment

Je zult wel niet de éérste zijn die onderweg met een kapotte alternator panne krijgt . Ook al gebruik je dat dan nog geen goedkope rommel op inpluggen.

Vooral opgelet voor frigo en waterkokers.

Comment

mijn koelbox is 80 watt, 12v mag tot 120 watt zeker ?

ik koop altijd van die broldingen, nog gene zever gehad maar dat was voor een pda en een telefoon op te laden, dat trekt nix van electriciteit

Comment

Bij ons is dat al eens beginnen roken/smelten.
                Dvd-speler met twee schermen, koelbox, GPS.

Zekering gaf geen krimp.

Aan 150 op het linkervak van de autoroute is dat eventjes een stress-moment
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

probleem is dus de overgang van die sigaretteplug in uw sigaretteplugding van de auto.
                  dat is een simpele plug waar de middenpen een klein veertje heeft om die ertegen te duwen.
                  als uwe houder zelf niet genoeg klemt, duwt dat veertje uwe stekker terug.

normaal zijn die dingen afgezekerd met een 10-15A (120-180watt). het normale toepassingsgebied van die connector is dan ook om een sigaretteaansteker te voeden die... WARM wordt. dat er dus wat warmte gedurende die 30sec geproduceerd wordt, kan geen kwaad.
                  maar nu wil iedereen daar koelboxen en dergelijke gaan opmonteren die uren aan een stuk 8-10A trekt. het slechte contact (vooral als je de stekker inplugt kan er elke keer een vonk komen en brand dat kopje zwart) zal opwarmen. metaal dat opwarmt verzwakt (dat veertje wordt dus slapper) en zal minder en minder contact maken.
                  hoe slechter het contact, hoe meer warmte (de boel wordt dus warmer en warmer).
                  als ik van u was zou en zo een 4-5 splitterkast kopen, die ergens inbouwen in de auto en RECHTSTREEKS aansluiten op de bekabeling van de originele stekkerplug (dus geen stekker in stekker gebruiken maar uw bekabeling van de sigaretteplug afkoppelen, de kop van die splitter afknippen en beide draden dan deftig aan elkaar hangen). nog beter zou zijn om die met een zekering rechtstreeks op de accu te hangen, maar dan mag je niet vergeten alles altijd uit te trekken als de auto stil staat (op op de zekeringkast aansluiten op een contactgeschakelde boel).

@A160: koelbox was de oorzaak. er zou in het groot moeten opstaan dat er GEEN zware verbruikers in mogen zoals koelboxen. die dingen horen rechtstreeks op de accu te hangen. 1a2MAX verbruik per kanaal met die splitters (GPS zal iets van een 0,3-0,5A zijn, gsm ook zoiets).

die zekering hoort ook niet te springen hoor, die dient voor overbelasting of kortsluiting (als je dus meer dan 20A ofzo verbruikt omdat dan uw interne bekabeling kan smelten). als jij een rot contact hebt, krijg je het heel warm zonder dat de zekering sneuvelt. een sigaretteaansteker is zo een ding. ding wordt roodgloeiend en de zekering blijft leven.
                  stel dat je een slecht contact hebt waar 3A doorvloeit en 5V blijft over staan (dan krijg je apparaat nog 9V en daar werken de meeste dingen nog wel op).
                  5Vx3A = 15watt. dat slechte contact zal dus evenveel warmte genereren als een 15watt soldeerbout
                  Last edited by ; 23/05/2015, 17:23.

Comment

Koelkast heeft sinds een paar auto's een aparte voeding in de koffer en die zit muurmuurvast.
                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Ik heb die aansluiting losgekoppeld, en zelf nieuwe kabels met stekkers eraan vastgemaakt. So far so good :p

Comment

op mijn sigareaansteker staat 15 amp max...das dan 12*15 = 180 watt max zeker ?

Comment

Heb me intussen zo'n splitter aangeschaft die in de bekerhouder past. Lijkt fijn te werken.
                          Max. 10A staat er op.

GSM laadt op, ipod laadt op,

Ga voor de zekerheid op reis toch enkele reserve zekeringen meenemen :-)

Comment

Working...
                          X