Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiat 500 oldtimer probleem

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Fiat 500 oldtimer probleem

Hoi,

Even een korte schets. M'n oldtimer rijdt al altijd perfect (zo goed als ). Nu plots heb ik gebrek aan kracht tijdens het rijden en durft ze stil te vallen.

Carbu is vorige week open geweest om te kuisen, rijdt al een week perfect!

Zaterdagmiddag 3u probleemloos rondgereden, tot plots ze trager begint te rijden en dreigt stil te vallen.

°Ik heb de zaterdagmorgen olie ververst, zelfde type olie 20W50, ander merk, mooi in't midden van de peilstok, daarna 3u probleemloos rondgereden

Echter heb ik zoals ik zei plots gebrek aan macht

°Bougies opgekuist, niets veranderd
    °Luchtfilter uitgekuist (met en zonder geprobeerd), niets veranderd

Bij het gas intrappen durft ze 'haperen' - zie filmpje hieronder

Heb nu nieuwe bougies besteld & contactpunten. Iemand een idee wat dit nog kan zijn?

Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Zonnig weer dus wil graag snel de baan op. Ik dacht eerst aan een geplooide klep, maar daarvoor blijft toch mooi draaien dus sluit ik dit uit

Groeten,
    Wannes

Zoiets oud ,kan veel zijn :,bougiekabels versleten, condensator vis platinees ,carburateur gliceur deels verstopt.
    Ik heb vroeger soms ook mijne nek moeten uitsteken bij een Porsche(benzinedruk?bougiekabels,bobine?) en geld dat dat kost.
    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

ik denk toch ook richting carburateur

het co stelschroefje heeft normaal gezien een ronde pakking er rond om die op zijn plaats te houden. Echter door de hitte van de carburator durven die al eens vroegtijdig de geest te geven en beginnen die bij het trillen van de motor een eigen leven te leiden. Die draaien zich dan meestal toe waardoor de mengverhouding compleet verkeerd is en je auto dus bij normaal rijden precies in een gat zit bij gasgeven om dan plots toch vooruit te schieten, onregelmatig stationair toerental enzovoort.
      www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

het co stelschroefje heeft normaal gezien een ronde pakking er rond om die op zijn plaats te houden. Echter door de hitte van de carburator durven die al eens vroegtijdig de geest te geven en beginnen die bij het trillen van de motor een eigen leven te leiden. Die draaien zich dan meestal toe waardoor de mengverhouding compleet verkeerd is en je auto dus bij normaal rijden precies in een gat zit bij gasgeven om dan plots toch vooruit te schieten, onregelmatig stationair toerental enzovoort.
        idd, denk ook sowieso richting carbu. Ik heb het ook meegemaakt op m'n '72 Chevelle dat hij wat inhield en toen hij warm stond begon hij ook tegen te spartelen.
        Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
        www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

Heb ik gisteren gecheckt & stelschroef is niet veranderd, staat nog steeds op 1,5 toer uit.
          Valse lucht is ook uitgesloten, gisteren nagegaan.
          Last edited by ; 08/06/2015, 14:36.

Comment

verder zoeken dan

met carburators is het eigenlijk heel simpel: brandstof, lucht of stroom en meer kan er niet kapot aan gaan.
            Je kan ook altijd eens de verschillende 'jets' of sproeiers van de carburator eens doorblazen met perslucht. Een vuiltje is al voldoende om een serieuze blokkade te vormen waardoor de benzine niet meer kan vloeien op een normale manier.
            Ontsteking had ik in uw geval al lang verandert door een 1-2-3 iginition waardoor ge daar ook al nooit problemen meer mee kunt hebben. Geen last meer van ingebrande contactpuntjes of een afstelling die niet meer goed zou zijn. Bougieskabels had fcapri hier eens een goede tip gepost: als het volledig donker is, de auto eens starten en onder de motorkap kijken. Als je stroomvonkjes ziet op de kabels duidt dat op problemen met de ommanteling van de bougiekabels en gaat er dus stroom verloren die eigenlijk dient voor de bougies.
            Heb je die laatste hun kleur als eens nagekeken? Best na een ritje waar de motor zijn ideale werkingstemperatuur heeft bereikt. 5 minuten na het stoppen de bougies eens uitdraaien en kijken naar hun kleur. Als het geen melk met koffiekleur is dan weet ge al iets meer over het mengsel dat gebruikt wordt.
            www.peugeotforum.be

Comment

Carbu opnieuw gekuist etc, geen verandering

Ik vermoed een electrisch probleem

Comment

Video staat privé dus moeilijk om eens te bekijken.

Ik denk toch ook aan de mengsel verhouding, gezien je goed kan blijven rijden tot je plots gas moet geven...
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                  Video staat privé dus moeilijk om eens te bekijken.

Ik denk toch ook aan de mengsel verhouding, gezien je goed kan blijven rijden tot je plots gas moet geven...

Hoe kan het dan dat hij een week perfect rijdt met die verhouding ?

Comment

brandstoffilter proper en brandstof pomp werkt nog genoeg?
                    als je volgas rijd, kan het zijn dat je de vlotterkamer leegrijd en dan begint die in te houden (te weinig brandstof). als je dan ff trager rijd, dan zou je erna weer volgas kunnen gaan. dit eens ff checken.

welke kleur hebben de bougies als dit voorvalt (als die inhoud, direct aan kant, bougie eruit halen, foto nemen).

hoe klinkt het geluid als die dreigt stil te vallen? bij missende ontsteking hoor je een soort ploffen in de uitlaat, bij wegvallen brandstof krijg je zo een raar brommend geluid

Comment

sproeiers en emulsiebuis moogt ge laten weken in acethon
                      wel de rubbertjes eraf halen als die erop zitten

membramen ook nakijken. Er zit er al zeker eentje op de acceleratiesproeier. Vlotterkamers nakijken zoals fcapri zegt. Ook kijken of de vlotternaalden nog wel degelijk afsluiten anders hebt ge het tegenovergestelde: ipv te arm, draait die te rijk en verstikt de motor. Maar dat moet je rieken aan de uitlaat: daar komen dan onverbrande benzinedampen uit.
                      www.peugeotforum.be

Comment

Hi Flappy,

Kan de carbu echt niet zijn als ik het zo bekijk, alles is perfect 'nieuwstaat' vanbinnen, heb vorig jaar alles vernieuwd binnenin. Vlotter is ook niet lek ofzo.

Vlotternaalden etc allemaal ok.

Heb de video openbaar gezet.

Fcapri, als jij het zo zegt denk ik aan missende ontsteking want er zijn inderdaad ploffingen. Je hoort ze iets verder in de video. Iemand die weet waar/hoe ik de onsteking afstel?

Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Heb dit al gedaan van motoren, maar niet van auto's.

Groeten & nogmaals bedankt voor de hulp tot dusver

Wannes

Comment

Hier staat een gebruiksaanwijzing: http://www.fiatforum.com/500-classic...iat-500-f.html
                          Succes!
                          Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Oude auto's ,er is ook nog zoiets als verstopte knalpot.
                            Als ge denkt dat de rest tip top is ,dan de uitlaat losmaken en zo eens even rijden.
                            Vroeger gehad met een Ford Taunus. Onderweg in de knalpot een gat ingeslagen met een schroevendraaier. Sissen dat hij deed ,maar thuis geraakt.
                            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Zo goed als opgelost,

De timing stond verkeerd, na bout te lossen en graden correct te zetten draait ze weer goed.

Nog steeds wat lack of power ... ga eens kijken naar nieuwe bougies/condensator/contactpunten stellen/kleppen stellen

mag toe, thx!

Comment

verdraai die eens iets terwijl ge rijd (lees, verdraai iets vroeger en test op straat, dan weer iets verdraaien en testen), tot ge het ideale hebt gevonden.
                                mijn dodge zou op 8° moeten rijden, ik reed ermee op 14° voorontsteking en toen trok die het beste (verbruik daalde van in de 30liter naar 22-25liter).

kunt ook wat spelen met de stelschroeven van de carbu zo tot die ideaal rijd. bij mijn capri heb ik die extreem nog gedraaid (mengselschroef 12.5toeren uit gedraaid ipv de normale 2.5-3.5toeren). zat wel met een gans ander inlaat/luchtfilter systeem.
                                oude autos moet ge op gevoel afstellen en niet zozeer alles volgens de boekjes. die zijn een goeie referentie om daarna verder fijn te tunen
                                Last edited by ; 11/06/2015, 12:36.

Comment

Working...
                                X