Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel : gebruik op korte afstanden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Diesel : gebruik op korte afstanden?

Een klassieke opvatting is dat Diesel enkel "rendabel" is voor langere afstanden, althans financieel gezien.
    Maar wat is het impact, technisch gezien, voor diegenen die meestal kortere afstanden rijden met een Dieselmotor? Bv. meestal in de stad, slechts enkele km. per verplaatsing enz.
    - Verslijt de motor meer dan normaal in vergelijking met een benzinemotor?
    - Wat is het effect op de DPF? (beter, slechter, dan aan langere trips?)
    - Enz.
    Bedankt voor jullie mening.

*subscribe*

wil ik ook wel es weten. Ik heb nu een benzine voor de korte verplaatsingen maar dat dient daar precies ook niet voor
    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Vanop de site van de VAB. Zijn de onderdelen waar ook al meestal over gehoord heb.

Zes onderdelen onderhevig zijn aan ongewone slijtage wanneerde wagen gebruikt wordt voor korte afstanden:

Roetfilter

Functie: roetdeeltjes worden tijdelijk opgeslagen in deroetfilter.

Gemiddeld om de 600 km gebeurt een regeneratieomdat de filter verzadigd is. Tijdens de regeneratie worden droetdeeltjes bij een hoge temperatuur verbrand. Hiervoormoet de temperatuur tijdelijk verhoogd worden tot 550 °C.Regeneratie is dus de vernietiging van gestockeerderoetdeeltjes bij een extreem hoge temperatuur. Doorgaansvindt een regeneratie automatisch plaats tijdens een langeretrip op de autosnelweg.eHet probleem bij korte afstanden is dubbel:
      1. De motor komt bijna niet op bedrijfstemperatuur, waardoor deverbranding van brandstof niet optimaal is en de uitstoot van roetdeeltjesgroter wordt. Hierdoor zal de roetfilter sneller verzadigd geraken.
      2. Doordat de bedrijfstemperatuur niet gehaald wordt, zal de roetfilter die inde uitlaat zit een te lage temperatuur bereiken om de regeneratie tekunnen opstarten. Het gevolg is dat de roetfilter verstopt geraakt,waardoor het motorvermogen zal afnemen, de computer een foutmeldinggeeft en de wagen voor herstelling naar de garage moet. De garage kanmet een geforceerde regeneratie de roetfilter leegmaken. Bij herhaling oflaattijdig ingrijpen kan dit leiden tot beschadiging van de roetfilter. Delevensduur van de roetfilter wordt hierdoor verkort.

Conclusie: de onderhoudskost stijgt en de levensduur van de roetfilter verkortdoor het eenzijdig gebruik van een moderne dieselwagen voor korteverplaatsingen.

Batterij

Functie: de batterij is noodzakelijk om de motor tekunnen starten.

Ze levert de elektrische energie aande startmotor. De dieselwagen heeft een batterij methogere capaciteit omdat de motor meer energievraagt om op te starten. De prijs van een batterij ineen dieselvoertuig wordt daardoor tot 60% duurder.Het probleem bij korte afstanden is dubbel:
      1. Wie korte afstanden rijdt, gaat in verhouding veelvuldig starten, wat eenbatterij extra belast en haar levensduur verkort.
      2. De batterij geraakt zelden volledig opgeladen tijdens een korte rit,waardoor de levensduur verkort wordt.

Conclusie: korte afstanden zijn nefast voor de batterij van alle wagens.Bovendien is de prijs van een batterij bij een diesel hoger.

Turbo

Functie: verhoogt het vermogen van de motor door hetluchtvolume te vergroten.

De turbo zorgt voor eendrukverhoging, waardoor het volume zuurstof in decilinder toeneemt. Dat leidt tot betere motorprestaties.Het probleem bij korte afstanden is dubbel:
      1. Doordat de motorolie niet op temperatuur komt, is er een slechteresmering van de turbo.
      2. Het zelfreinigend effect van de turbo gaat verloren wanneer de motor zijnbedrijfstemperatuur niet haalt. Meer roetafzetting op de turboschoepenleidt tot meer slijtage en vroegtijdige vervanging.

Conclusie: korte afstanden zijn nefast voor de turbo. Elke moderne dieselmotor isuitgerust met een turbo. Bij benzinemotoren is het gebruik van een turbo eerderuitzonderlijk en vooral toegepast op sportmotoren.

Gloeikaarsen

Functie: nog steeds aanwezig bij de meeste dieselmotoren en uitsluitend gebruikttijdens de startfase van de motor.

De taak van de gloeikaars is het opwarmenvan de lucht om de motor te kunnen starten of om de motor sneller opbedrijfstemperatuur te brengen.Het probleem bij korte afstanden is:veelvuldig starten verkort de levensduur van de gloeikaarsen.

Conclusie: korte afstanden zijn nefast voor de gloeikaarsen in de dieselwagen.

EGR-klep

Functie: verlaagt bij benzine- en dieselmotoren deverbrandingstemperatuur om de NOx-uitstoot teverminderen.

Het probleem bij korte afstanden:bij korte afstanden met dieselmotoren krijgen we meer roetuitstoot. Die zet zichonder andere af op de EGR-klep, die daardoor komt vast te zitten.

Conclusie: korte afstanden met een dieselwagen zijn nefast voor de EGR-klep.

Uitlaat

Functie: verbrandingsgassen afvoeren en afkoelen enhet geluid dempen. De functie blijft bij benzine en dieselgelijk.Het probleem bij korte afstanden:waterdamp die aanwezig is in de uitstoot van de motor zal bij lage temperatuurvan de uitlaat condenseren tegen de koude wanden. Oxidatie van de uitlaat is hetgevolg. Bij een warme uitlaat zal de waterdamp niet kunnen condenseren in deuitlaat maar tijdig afgevoerd worden. Normaal heeft een dieselvoertuig minderlast van oxidatie, maar door korte trajecten te rijden, verdwijnt dit voordeelgedeeltelijk.

Conclusie: korte afstanden zijn nefast voor alle wagens. De uitlaat van eendieselvoertuig is wel beduidend duurder.

Comment

als ge alleen en alleen maar korte afstanden doet is dat nefast. Zit er ene keer per week al een langere afstand tussen met autosnelweg, maak u dan geen zorgen.
        www.peugeotforum.be

Comment

Bedankt hiervoor!

Comment

De vraag blijft, wat zijn korte afstanden en vanaf wanneer zijn het lange afstanden.
            Dat blijft een punt waar nooit een duidelijk antwoord op komt.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
              De vraag blijft, wat zijn korte afstanden en vanaf wanneer zijn het lange afstanden.
              Dat blijft een punt waar nooit een duidelijk antwoord op komt.
              Hangt van verschillende factoren af. Buitentemperatuur, cilinderinhoud (olie inhoud), soort brandstof, rijgedrag,.. . Als uw olie amper op temperatuur komt, dan kan je spreken van korte afstanden. Vanaf een 75/80°C tot een 90/100° C olietemperatuur heeft je olie de ideale smeercapaciteiten. Gemiddeld is dat na zo'n kwartiertje rijden.

Comment

In mijn geval, als vraagsteller :
                - Korte afstanden : 3 à 5 km;
                - Middelkorte afstanden : 5 à 20 km;
                - Langere afstanden : 20 km of meer.
                Uiteraard in normale omstandigheden, dus geen 5 km bergop/bergaf, bij temperaturen van min 10 °C enz.
                Hopelijk is dit een duidelijk antwoord op uw vraag.

Comment

Bedankt Jakkel!

Comment

rijd al heel lang korte afstanden met mijn diesel.

nog altijd dezelfde accu, nog altijd dezelfde gloeikaarsen en geen problemen mee, heb wel al men uitlaat moeten vervangen omdat het voorste stuk rot was. maar die was al niet al te best toen ik de auto 5jaar terug kocht.
                    grootste deel van de tijd rijd de golf 5km smorgens om 4h, en 5km teru om 17h.
                    dan eens 5km naar de colruyt en iets later 5km terug.
                    of 10km naar de carrefour en 10km terug.
                    10km naar men vrouw haar werk en 10km terug
                    ...

en dit al 2-3jaar nu dat ik korte afstanden doe. het enige dat nadelig is, is het stijgende verbruik (van 4 naar 4,5liter gemiddeld door de korte ritten)
                    EGR en ander fancy spul heb ik niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                      EGR en ander fancy spul heb ik niet
                      Uiteraard geen problemen dan... .

Comment

Interessant onderwerp!

Comment

Daaruit kan je dus concluderen dat een diesel vroeger wel een ideaal voertuig was, ook voor korte(re) afstanden?

DPF & EGR weg zou al veel doen denk ik. Dat de batterij een jaar of twee eerder versleten is, dan spreek je misschien over 150 Euro...

Dus, een oldtimer diesel kopen, een oude Mercedes of Golf of... En je kan én goedkoop én probleemloos rondkarren (zolang je niet verbannen bent uit de binnenstad waar je moet zijn)?
                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                            Daaruit kan je dus concluderen dat een diesel vroeger wel een ideaal voertuig was, ook voor korte(re) afstanden?
                            Hoe minder randonderdelen, hoe minder stuk kan gaan.

Comment

vroeger ook. dan gingen de gloeibougies aan bij elke keer je startte. Bij moderne diesels moet je pas voorgloeien als het kouder is als 5°C, bij sommige merken gaat het zelfs tot vriestemperaturen. Dat is dus sleutel omdraaien en starten. Niet meer het eeuwige wachten tot de gloeikaarsen uit zijn.
                              www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                Hoe minder randonderdelen, hoe minder stuk kan gaan.
                                Dan zou een oude benzine nog beter moeten zijn... Maar die zijn ook dorstiger.
                                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

DPF & EGR weg zou al veel doen denk ik. Dat de batterij een jaar of twee eerder versleten is, dan spreek je misschien over 150 Euro...

Dus, een oldtimer diesel kopen, een oude Mercedes of Golf of... En je kan én goedkoop én probleemloos rondkarren (zolang je niet verbannen bent uit de binnenstad waar je moet zijn)?

En precies daarom hebben ze de oldtimerwet in Nederland aangepast en zijn de echte liefhebbers gekloot. En als het regent in NL druppelt het in België.

Comment

Dan zou een oude benzine nog beter moeten zijn... Maar die zijn ook dorstiger.
                                    Inderdaad.

Comment

de mijne gaat wel telkens voorverwarmen zolang de motor niet warm is. anders gaat dat voorverwarmlampje heeeeel snel uit. ik wacht vaak zelf niet tot het uit is en start zo al.

zo een oude diesel kan er idd beter tegen. ik kocht de mijne toen die achter bij een dealer stond. was niet van plan die nog te verkopen tot ik die kocht voor 200€ (was gekeurd maar wel toekomstig laswerk te voorzien).
                                      de accu die erin zat, was al oud. ik heb die eerst gebruikt voor het werk waarbij die een hele week op de parking stond, ook bij vriesweer.
                                      heeft al een paar keer +3weken aan het station gestaan omdat ik op reis was, ook geen problemen bij terugkomst (ook in de winter).

ik heb die nu al 5jaar, doe 3jaar zeer veel korte afstanden (30-40k km/jaar en ik neem de fiets/trein voor het werk). batterij nog altijd geen problemen mee, terwijl een auto accu tussen de 5 (normaal gebruik) en 8jaar (ideaal gebruik) meegaat. accu verslijt dus bijna niet extra door kortere ritten. oja, ik doe er ook start-stop mee aan de lichten om diesel te besparen, starter en accu zien NOG MEER af daardoor.
                                      ook de injectoren of gloeikaarsen geen problemen mee, terwijl ik toch regelmatig plantaardige olie in de tank giet.

men complete nieuwe uitlaatlijn was 109€ en die oude was al opgelast toen ik de auto kocht. de 'oude' heeft het toch nog 4jaar volgehouden zo, zal wel weten hoelang deze nieuwe meegaat.

hoe minder er in een auto zit, hoe minder er kapot kan, daarom heb ik ook een heel basic plat diesel golfke 2. der zit niks in, dus gaat er ook niks kapot. was ook één van de verreisten waarom ik dat model zocht
                                      Last edited by ; 14/07/2015, 20:58.

Comment

Staat genoeg over in diverse topics. In het vervolg beter de zoekfunctie gebruiken.

Comment

Working...
                                        X