Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel : gebruik op korte afstanden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik heb vroeger nog een tijdje met een Golf II 1.6D gereden. Was een solide en vrij prettig rijdende wagen.

Comment

Mijn moeder heeft een 2.0TDI en die doet nog geen 300km per maand. Af en toe ga ik er eens mee rijden en stamp ik alle roet eruit

Comment

Het valt me op dat, sinds men beseft dat diesel vervuilender is, er steeds meer geruchten de wereld ingestuurd worden onder het mom van slijtage en extra kosten omdat men weet dat de consument hier gevoeliger voor is dan enkel maar mee te geven dat diesel minder proper is... Hier ook steeds extreem korte afstanden maar nog steeds geen problemen. Op 4 jaar een nieuwe batterij gestoken (en dan nog eerder preventief), maar dat is niet abnormaal voor een buitenslaper.
        Degenen die probs krijgen met hun diesel zijn diegenen die extreem ecorijden zonder ooit eens gas te geven. Xanthine hierboven heeft gelijk.

Comment

Het is niet omdat je altijd korte afstanden doet met een recente diesel dat je automatisch problemen krijgt met al die onderdelen. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van recente diesels die nooit problemen hebben met korte afstanden. Ik vind het wel altijd verstandiger om voor korte afstanden een benzine te kopen.

Comment

een benzine ziet in principe even erg af.
            de uitlaat raakt ook niet warm en roest weg,
            de motor rijd veel teveel met choke rond (of in huidige tijden met extra brandstofinspuiting) waardoor ook de olie teveel vervuild raakt door benzine,
            door bovenstaande rijd de motor ook minder proper waardoor kleppen, katalysator,... ook meer vervuilen. EGR kleppen of varianten erop zitten ook bij benzinewagens,
            accu moet ook meer de motor starten, en daarbij moet een benzine ook de accu gebruiken voor de ontsteking, oplading dus niet ideaal,
            telkens de startmotor de motor moet starten, draait die eigenlijk een fractie van de tijd zonder oliedruk, geen oliedruk = geen smering en extra slijtage binnenin.

kortweg, t is altijd slecht voor een auto om te starten voor een paar 100meter.
            nu snap ik ook het punt niet waarom de accu er meer zou van afzien, ze steken namelijk meer en meer start/stop systemen in die wagens. dat is dan toch ook moordend voor de accu...

ivm dat intern vervuilen door eco rijden. hoe je rijstijl ook is, als er geen variatie is, is dat altijd slecht voor de motor. je moet af en toe eens de motor wat sparen, je moet af en toe de motor eens goed loslaten. als je zowel eens goed laagtoerig op kracht rijd, als eens goed doortrekt in hoge toeren, dat alles samen houd de motor over het hele toerengebied fris en je krijgt geen extreme slijtage op 1 specifiek punt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door p38cyq Bekijk Berichten
              In mijn geval, als vraagsteller :
              - Korte afstanden : 3 à 5 km;
              - Middelkorte afstanden : 5 à 20 km;
              - Langere afstanden : 20 km of meer.
              Uiteraard in normale omstandigheden, dus geen 5 km bergop/bergaf, bij temperaturen van min 10 °C enz.
              Hopelijk is dit een duidelijk antwoord op uw vraag.
              Mijn vrouw doet al +10 jaar van die korte afstanden en heeft nog nooit een probleempje gehad.
              Uw vraag is hier al meerdere keren gesteld dus kan je er veel over weervinden met de zoekfunctie..
              den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Bedankt!

Comment

De Ford 1.0 ecoboost is zo ontworpen dat hij zeer snel op bedrijfstemperatuur is. Wat wilt dat zeggen? Dat onder de bedrijfstemperatuur rijden minder goed is voor de motor qua efficientie, uitstoot slijtage etc. Een dieselmotor warmt een stuk trager op dan een benzine omdat een diesel meer energie van het verbrandingsproces omzet in arbeid dan een benzine. Er gaat minder warmte verloren via de uitlaatgassen. De uitlaatgastemperatuur van een diesel is een stuk lager dan die van een benzine.

De watertemperatuur van mijn Volvo is na 5 minuten al op peil. Dat zegt uiteraard niets over de olie maar als het blok 90° is dan is de verbranding wel optimaal.

Comment

mijn diesel staat na 5 minuten ook al op temperatuur en ik kijk dan op mijn olietemperatuurmeter. Mijn blok wordt via electrische weerstand in het water warm gestookt tijdens het rijden. Heeft ook als voordeel dat ik na 200 meter rijden al warme lucht in het interieur krijg.

en al die temperaturen willen niets zeggen, want de enigste juiste meting is die van de oliedruk. Als die bij een vastgesteld toerental de juiste drukwaarde heeft dan pas heeft de motor de juiste temperatuur bereikt. Blijkbaar te moeilijk voor de meeste chauffeurs om af te lezen want dergelijke meter vind je haast in geen enkele moderne auto nog terug. Een controlelampje inbouwen zou toch een makkelijke oplossing zijn: lampje dat uitgaat als de juiste motortemperatuur bereikt is.
                    www.peugeotforum.be

Comment

mijn 1998 golf tdi automaat had dat ook, was dan ook de enige 19 tdi die een beetje rap op temp was...manuele versies hadden dat niet

Comment

Vraag mij af als het allemaal zoveel kwaad kan waarom de start / stop dan al na 200 meter de motor doet uitvallen.
                        Die zouden ze dan toch programmeren om enkel bij warme motor uit te vallen.
                        10 jaar geleden zaten die inderdaad meteen vol bij korte afstanden, toch bij de Saab en Opel.
                        den borre

Int3x0r

Comment

bij nieuwe modellen draait de waterpomp niet meer he, dus het watercircuit hoeft al niet meer te worden opgewarmd de eerste km's

...en laat je niet vangen aan de temp meter van veel wagens...die blijft pal op 90° staan ook al is de temp 75°...of 110° (alleen te laag of te hoog geeft de meter correcte temp aan, natuurlijke schommelingen worden eruit gehaald...oogt betrouwbaarder)

Comment

Bij mij is deze digitaal en die gaat op en af hoor.
                            den borre

Int3x0r

Comment

De zuigers, zuigerringen en cilinderwanden zijn pas perfect op elkaar afgestemd vanaf een bepaalde temperatuur. Op die bedrijfstemperatuur slijten ze nog amper, onder die temperatuur dus vanaf koudstart slijten ze relatief verschrikkelijk hard.

Start/stop brengt wel meer offers om zo'n laag mogelijke uitstoot te bekomen. Voor de startmotor, accu en de oliedruk in de motor is dat echt niet goed. Een lage uitstoot is nu eenmaal belangrijk dan een motorblok dat 500.000 km kan halen want dat wordt er toch maar zelden van gevergd.
                              Maar het maakt dus inderdaad allemaal niet zoveel uit. Teveel speling op drijfstanglagers of een gigantisch olieverbruik door slechte cilinders is wel het laatste waar een auto tegenwoordig aan bezwijkt.

Ik rijd zelf ook weinig km met een diesel. Ik rijd er niet veel mee maar als ik er mee rijdt dan is het wel ver of bv. meerdere korte ritten op een korte periode.
                              's Morgen en 's avonds 5 km rijden dat moet je eigenlijk gewoon niet doen met een verbrandingsmotor en als je het dan toch wilt doen kan je het beslist beter doen met een benzine, niet persé omdat die sneller op temperatuur is maar omdat de roetfilter en EGR-klep niet stuk zullen gaan.
                              Last edited by Gere; 18/07/2015, 13:58.
                              2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Mijn auto heeft dat ook zo'n weerstand in het circuit. Was dat al vergeten. Is opmerkelijk inderdaad dat je heel snel warme lucht hebt. En in de winter als het erg oud is en de temp meter zeer lang beneden blijft, heb je ook hete lucht. Maar t is wel de olie natuurlijk die het belangrijkste is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  bij nieuwe modellen draait de waterpomp niet meer he, dus het watercircuit hoeft al niet meer te worden opgewarmd de eerste km's
                                  Ben erg benieuwd om dat te ervaren. Hij lijkt nu verschrikkelijk effeciënt op te warmen maar zal dat pas echt zien in de winter.
                                  2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Ik ben ook verbaasd hoe snel mijn 2,0l TDI in temperatuur stijgt. Ik doe geen te lange afstanden in het algemeen, maar ik houd het toerental steeds aan de bovengrens van de max. koppel (met een manuele bak kan dat gemakkelijk), zonder te fel gas te geven. Tot nu (80 0000 kms) enkel een probleem van gasklep, iets dat niets te maken heeft met vervuiling. Ik verbruik waarschijnlijk marginaal meer, maar (met een wagen van bijna 2 ton) 8,4 l gemiddeld lijkt mij niet zo slecht.
                                    6,9 l met EGR en DPF horror-verhalen interesseert mij niet, enkel mijn garagist wordt er beter van ;-))

Comment

Met welke wagen rij je dan? 8,4 lijkt me een normaal verbruik als je geen langere afstanden doet. Ik heb een ander merk met zelfde cylinderinhoud en gewicht. Zit doorgaans aan 7,2l maar heel veel lange afstanden waarvan veel op 70 en 9à per uur wegen en 140 op de snelweg. Van zodra ik een beetje kortere afstanden doe en een beetje stadsverkeer gaat die ook over de 8 liter. Denk dat moderne motoren erg gewaagd zijn aan elkaar qua verbruik.
                                      Maar bovengrens max koppel? Dan zit je al aan 4000 toeren of zo. Is dat niet vrij veel om gewoon te rijden? Of ben ik verkeerd en ligt die grens een stuk lager. Ik zie dat de mijne schakelt rond de 2500 a 2700 bij doorsnee optrekken.

Comment

I heb een Q5. 1,9 ton met de opties... Koppel is 1750/2500, ik laat de motor nooit onder de 1800 gaan, en schakel op 2500. Op snelweg daalt het verbruik tot 6,9 met de wind vanachter, 7,3 in de andere richting, met snelheid gestabilseerd op 125-130. Op veel minder heb ik mij nooit verwacht, permanent ecorunnen vind ik niet conform de mechanische wetten, een motor moet ademen. En ja, ik weet, ik ben een beetje ouderwets ! Als ik onderweg ben met een dergelijke wagen, komt het niet op een litertje brandstof, anders zou ik de fiets gebruiken ;-))

Comment

als je morgen met een automaat onderweg bent ga je niet weten wat je ziet...1800 is zowat het hoogste de motor draait dan ergens bij 120...bij rustig optrekken ergens 2200 maximaal

Comment

Working...
                                          X