Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel : gebruik op korte afstanden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Ja, ik heb dat ook ervaren met de de Q5 3.0 Stronic die ik testgereden heb. In D was het toerental bij zachtjes/normaal accelereren nooit boven de 1500 o/m, enkel in S ging dat richting 3500/4000 naarelang de druk op gaspedaal. Dan moet men niet verbaasd zijn dat er vervuiling opduikt, het is bijna op ralenti rijden.

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      als je morgen met een automaat onderweg bent ga je niet weten wat je ziet...1800 is zowat het hoogste de motor draait dan ergens bij 120...bij rustig optrekken ergens 2200 maximaal
      130 op de teller in comfort of eco pro modus = net geen 2.000 toeren (F31 320d automaat).

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
        I heb een Q5. 1,9 ton met de opties... Koppel is 1750/2500, ik laat de motor nooit onder de 1800 gaan, en schakel op 2500. Op snelweg daalt het verbruik tot 6,9 met de wind vanachter, 7,3 in de andere richting, met snelheid gestabilseerd op 125-130. Op veel minder heb ik mij nooit verwacht, permanent ecorunnen vind ik niet conform de mechanische wetten, een motor moet ademen. En ja, ik weet, ik ben een beetje ouderwets ! Als ik onderweg ben met een dergelijke wagen, komt het niet op een litertje brandstof, anders zou ik de fiets gebruiken ;-))
        Ik vind dat niet ouderwets... Dat literke extra brandstof voorkomt heel wat andere probs op langere termijn. Hoeveel de mijne draait op 120 weet ik niet. Maar eender hoe, schakelen doet hij ten vroegste bij 2400 toeren. Dat wil zeggen dat ik aan pakweg 80 in vijfde rij en voor mij is dat perfekt zo. Moet al in de 90 rijden om zesde te nemen. Sommigen vinden dat vrij laat, ik vind dat de motor zo op z'n beste draait. Als ik handmatig vroeger schakel zijn de hernemingen slechter en ik hou niet van een steeds schakelende bak. (Schijnt dat vb de Range rover met z'n 9 versnellingen zo'n automaat is die steeds maar schakelt als je aan de gas komt, denk dat 6 a 7 versnellingen ruimschoots voldoen)

        Comment


        • #44
          De zesde gebruik ik vrijwillig enkel op autostrade, dan draait de motor 2500 o/m op 125 km/u dat is de grens voor de activatie van de regeneratie van de DPF, dus ok. In 4de en 5de rijdt de wagen resp. 70 en 90 ongeveer 2.000 o/m, dit lijkt mij ook ok, deze bak is duidelijk goed bedacht en dit garandeert dan een vlotte acceleratie. Als de motor beneden de 1500 o/m terugvalt, is er duidelijk te weinig koppel voor goede hernemingen. Elk zijn rijstijl, natuurlijk ;-)

          Comment


          • #45
            Jij rijdt manueel ongeveer zoals mijn automaat het doet bij normale rijstijl. Ook dat toerental op de snelweg komt denk ik overeen.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              als je morgen met een automaat onderweg bent ga je niet weten wat je ziet...1800 is zowat het hoogste de motor draait dan ergens bij 120...bij rustig optrekken ergens 2200 maximaal
              Daarvoor ben ik toch blij nog manueel te rijden. Een automaat zal altijd zijn zin doen.
              Ik rij ook eerder als GuyGuy. Ik zal nooit in zesde rijden op een gewestweg oid. Bij koude motor rusig optrekken tot een 2000 a 2500. Bij warme rond de 2500 en soms eens doorhalen dat hij goed open komt.
              Bij een automaat kan je dat toch allemaal minder manipuleren.. Langs de andere kant heeft een automaat ook zeker zijn voordelen uiteraard.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door BDP Bekijk Berichten
                Daarvoor ben ik toch blij nog manueel te rijden. Een automaat zal altijd zijn zin doen.
                Ik rij ook eerder als GuyGuy. Ik zal nooit in zesde rijden op een gewestweg oid. Bij koude motor rusig optrekken tot een 2000 a 2500. Bij warme rond de 2500 en soms eens doorhalen dat hij goed open komt.
                Bij een automaat kan je dat toch allemaal minder manipuleren.. Langs de andere kant heeft een automaat ook zeker zijn voordelen uiteraard.
                Ik rij nu enkele maanden automaat (ZF 8-traps). In 't begin had ik soms zo 't gevoel van dat ie niet altijd deed wat ik wilde, maar eens je de werking en verschillende modi wat doorhebt, dan kan je met de manier waarop je 't gaspedaal beroert die automaat haast perfect laten werken zoals je 't wilt. Ik moet na bijna 25 jaar manueel rijden, geen manuele meer hebben, toch zeker niet in dit vlaanderenland.

                Comment


                • #48
                  Zou goed kunnen hoor want hoor alleen maar goede dingen over de ZF. De automaten waar ik echter mee gereden heb voor redelijke afstanden (enkele dagen) was een cvt in een auris, dsg in golf 5 gti en iets in een kia huurslet in USA. Stuk voor stuk vond ik ze redelijk hopeloos. Uiteraard kan dit niet vergeleken worden met zo een ZF dus wordt het eens tijd dat ik met zoiets enkele dagen ga rijden.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Ik rij nu enkele maanden automaat (ZF 8-traps). In 't begin had ik soms zo 't gevoel van dat ie niet altijd deed wat ik wilde, maar eens je de werking en verschillende modi wat doorhebt, dan kan je met de manier waarop je 't gaspedaal beroert die automaat haast perfect laten werken zoals je 't wilt. Ik moet na bijna 25 jaar manueel rijden, geen manuele meer hebben, toch zeker niet in dit vlaanderenland.
                    Ik heb geen Zf maar een Japanse boite. Yatco of zoiets. Maar ook hier dezelfde ervaring. Kan perfekt optrekken zonder terugschakelen, 1 versnelling naar beneden of 2 naar beneden. Kan die boite even goed z'n ding laten doen als met een manuele. De stand om handmatig te schakelen gebruik ik heel weinig, enkel om bij hoge snelheid af te remmen op de motor.

                    Comment


                    • #50
                      je mikt je in je vitesse zonder handen !

                      Comment


                      • #51
                        automaat kan je idd sturen zoals je zelf wil, maar de reactie is dan altijd wel wat laat.

                        als ik optrok met een automaat, en ik wou dat die opschakeld, voldeed het om ff het gaspedaal iets te lossen. de bak schakeld omhoog en ik gaf weer gas bij.
                        idem voor naar beneden schakelen. als je wil dat de bak later gaat, ff kort gas indrukken, lossen en dan weer indrukken om te acceleren. bak heeft die korte indrukactie gezien, schakeld omlaag en zit in zijn versnelling tegen dat ik de 2de keer gas indruk.

                        zal binnenkort nieuwe ervaringen kunnen delen ivm automaatbak rijden. ik heb er nooit problemen mee gehad, maar met een automaat moet je wel wat vermogen hebben steken. anders rijd het echt k**.
                        men escort 1.3automaat uit 1978 was een echte ramp vroeger

                        Comment


                        • #52
                          beter laat dan nooit (en je kan nog steeds bijsturen bij laat das veiliger, benz)

                          2 sec regel

                          Comment

                          Working...
                          X