Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ontkoppelen met hiel op vloer

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ontkoppelen met hiel op vloer

Ik heb een heel stom maar lastig probleem.

Ik rijd nu ongeveer 2 jaar met de wagen, en heb altijd vanaf het begin ontkoppelt met mijn hiel stabiel op de mat van de wagen. Zo heb je stevigheid en stabiliteit en grote controle over de ontkoppelingspedaal.

Mijn eerste wagen was een Vw polo naft, de wagen daarna een vectra C GTS diesel en nu heb ik sinds kort een BMW 116i (naft uiteraard).

Het probleem is dus dat de BMW de eerste wagen is waarbij dat hiel-ontkoppelen blijkbaar niet macheert. Ik had vanaf het begin meteen het gevoel dat de koppeling best hoog pakt en ik dus de pedaal vrij hoog moet laten komen om te kunnen ontkoppelen. Ik dacht meteen dat er iets met de koppeling was maar ik heb meerdere mensen laten rijden en iedereen zegt dat deze gewoon normaal pakt en dat ik gewoon een rare manier van ontkoppelen heb.

Zijn er hier nog mensen dat dit probleem ooit ervaren hebben? Tot hier toe kan ik me nog behelpen en nipt de pedaal ver genoeg omhoog laten komen zonder mijn voet los te laten van de mat, maar dit rijdt ENORM oncomfortabel omdat mijn voet in een heel lastige houding komt dan. Vaak schok ik nog bij het vertrekken omdat dit zo lastig is.

Mensen dat dit ook hebben ervaren, wat doen jullie er aan? Went dit? Of moet ik mezelf nu echt opnieuw leren ontkoppelen, dit maal met een zwevende voet ipv tegen de mat leunende voet? Het voelt echt heel onnatuurlijk voor me omdat ik gewoon dat stabiele gevoel gewoon ben en nu zou ik plots mijn hele been bijna moeten gaan opheffen om de pedaal met 'zwevende' voet omhoog te laten komen.

Voor veel mensen zal het heel raar en dom klinken maar ik heb er last mee dus hopelijk ben ik niet de enige en wie weet heeft er hier iemand goede raad / tips ...

Het is zelfs zo lastig dat ik na een halfuurtje in druk verkeer al last krijg van mijn voet. De bmw wordt binnenkort weer verkocht om dan een golf 5 te kopen, en ik hoop nu stiekem al dat deze weer een pedaal heeft waar ik met hiel op de mat kan ontkoppelen.

Thanks!!

Dat went wel hoor.
    Meestal moet je je voet een beetje optillen denk ik maar dit slechts gedurende een korte tijdsfractie.

Goeie reden om volgende keer niet te kiezen voor een manuele versnellingsbak.
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Amai straf. Heb zo iets nog nooit eerder gehoord eig.
      Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
      Current:
      1987 Mercedes-Benz W124 200D
      1979 Mercedes-Benz W123 280E
      1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
      Ex:
      1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
      1976 Mercedes-Benz W123 250
      1987 Mercedes-Benz W124 230E

1979 Mercedes-Benz W123 300d
      1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
      1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
      1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
      2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

1990 Mercedes-Benz C124 300CE
      1980 Mercedes-Benz W123 280
      1989 Mercedes-Benz W124 230E

Comment

Ik heb er zelfs nog nooit bij stil gestaan hoe ik ontkoppel. Met of zonder hiel op de grond zou het niet weten.
        RIP Den borre!

Comment

Moet je gewoon even aan wennen. Ik rij zelf ook met een 1 reeks en vindt het soms dan weer moeilijk om met een wagen te rijden met een koppeling met korte slag, vooral als die dan vederlicht aanvoelt.
          Ik laat mijn voet altijd op de mat staan. Als ik ontkoppel schuif ik voor een deel met de hiel naar voor en nog een deel kantel ik vanuit de hiel. Maar je moet je eigen manier wat zoeken.

Comment

amai, ik hef al heel mijn leven de voet op bij het ontkoppelen.

Comment

Ik weet dé oplossing voor uw probleem: koop u een auto met automatische versnellingsbak. Probleem opgelost.

Comment

Lol, grappig... ik doe het net hetzelfde. Enorm vervelend als je 2 maal kort achter elkaar je koppeling moet induwen en laten opkomen. Plus als het regent dan maakt mijn schoen lawaai omdat ik over de koppelingspedaal schuif omdat mijn hiel ook blijft staan.
                Tot op heden wel nog geen problemen mee gehad. Eenmaal je een wagen gewoon bent went dat snel vind ik.
                Dat zwevende gedoe ben ik ook niet gewoon en komt redelijk onnatuurlijk over.

Grappig, ik dacht ook dat ik de enigste was die zo ontkoppel
                2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
                dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Comment

ik heb een tijdje met een g-jeep van mercedes gereden en je moest je hele been opheffen als je van de gas naar de rem ging om die in te drukken...vermoeiend en hoogst onaangenaam

Comment

Ik heb enkele uren rijschool gevolgd en daar werd aangemoedigd om te ontkoppelen met de hiel op de grond.
                    Ik vond/vind dat niet praktisch dus ik hef telkens mijn voet op.
                    De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
                    1990 Volvo 344
                    1991 Mercedes W124 230CE
                    2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
                    1980 Volkswagen Derby CLS
                    1990 Mercedes W124 230CE
                    2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
                      Ik heb enkele uren rijschool gevolgd en daar werd aangemoedigd om te ontkoppelen met de hiel op de grond.
                      Ik vond/vind dat niet praktisch dus ik hef telkens mijn voet op.
                      Wat was de reden dat dit aangemoedigd werd?
                      2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                      2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                      2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
                      dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                      http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Comment

Ik ga dit eens proberen gewoon om te zien hoe dit gaat. Ik veronderstel dat dit ongelofelijk onpraktisch is.

Comment

Effe wennen gewoon.

Zeker nooit de koppeling een stukje inhouden/niet helemaal omhoog laten komen, dan krijg je stukken.

Verstuurd vanaf mijn LG-D802 met Tapatalk

Comment

Ik hef mijn voet gewoon op en zet t links van de ontkoppelingspedaal, nog nooit op gelet eigenlijk, tot nu.
                            Heb even een 120d gehad en niets gemerkt slechte gewoonte volgens mij.
                            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

ik hef ook men hele voet op icm de koppelingspedaal

zo blijft u voet op dezelfde plek op de pedaal en kunt ge de "kracht" bewerken met u been.
                              Als je met uw hiel op grond blijft 'schuift' je pedaal langs je zool. Alle twee rubberen oppervlakken...dus bij natte zolen kan dit toch onverwachte bewegingen teweegbrengen ? met stilvallen/snel vertrekken als gevolg.
                              Daily Volvo V50 D5 Project

Old Volvo V50 2.0d Project

Comment

Ik ben geen kenner maar ik denk dat het aangrijpingspunt van de koppeling binnen bepaalde marge kan worden aangepast. Alleen, ik zou niet meteen concluderen dat het hoog aangrijpingspunt van de koppeling voor problemen zorgt. Stel dat de pedaal een eind boven de vloer zit en min of meer horizontaal scharniert, dan heeft het er meer mee te maken dat ge grote of kleine voeten hebt. Ge kunt altijd nauwkeuriger werken als ge de hiel kunt steunen gedurende een deel van de beweging, en bij scharnieren gaat het nog beter dan schuiven, maar met oefening kunt ge wel veel problemen compenseren. In dit geval zowel doordat ge uw zwevend been beter beheerst, en omdat ge leert toerental te matchen zodat ge minder nauwkeurigheid nodig hebt bij het lossen van de koppeling .
                                30 jaar Mr Yuge!

Comment

Working...
                                X