Mededeling

Collapse
No announcement yet.

afgebroken rollement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • afgebroken rollement

    beste forum

    Ik heb op reis pech gehad, mijn auto maakte een grommend geluid, ik wou nog verder rijden naar de volgende afrit maar mijn auto begon rare bewegingen te maken.
    Ik heb me snel op de pechstrook geplaatst en merkte op dat mijn achterwiel helemaal scheef hing en er rook uitkwam.
    Bij de garage bleek dat mijn rollementen afgebroken waren, alsook mijn rem en nog wat dingen beschadigd waren.

    Vlak voor ik op reis vertrok heb ik mijn auto binnen gebracht bij de garagist om mijn auto op punt te zetten voor de keuring.
    De garagist heeft toen aan het wiel en de rem zitten werken van het wiel die even later afgebroken is.
    Zou de verantwoordelijkheid bij de garagist kunnen liggen? Of is dit toeval?
    Mijn auto is al 14 jaar oud en heeft circa 100k km

    Graag had ik hier wat inzicht over verkregen door mensen die meer ervaring en expertise hebben op het vlak van auto's dan ik.

    foto van mijn wiel


  • #2
    Chance dat je naast de weg tot stilstand kwam. Maar dat maakt wel een zwaar abnormaal geluid zo'n defect rollement.
    Handrem heb je ook gebruikt zie ik.
    Het rollement is afstelbaar zo te zien. Maar een ervaren mekanieker hoort of het lager versleten is.
    Als het wiel vrij staat is het eerste wat wij doen is voelen naar speling, ten 2° draai je even met het wiel.
    Ten derde wordt even een testrit gedaan. Een wagen kan mooi zijn als hij stilstaat maar wat doet hij op de weg ?
    Welke firma was dat of de gast die er werkt?
    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

    Comment


    • #3
      Verkeerd of geen vet? Slecht afgesteld?
      Het is verdacht maar kan evengoed toeval zijn

      Comment


      • #4
        Denkelijk zijn de remmen niet bijgeregeld via de handrem. Sommigen doen dat .
        Aan de voorste schoen onder is de voering onderaan wat weg, waarom zit de regeling nog steeds bijna op 0.
        Als de achteras dan naar boven en onder gaat vermindert de lengte van de handremkabel zodat de rem aanloopt .
        Toevallig toch geen blauwe remtrommel ?Het vet smelt dan weg van het lager.
        Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

        Comment


        • #5
          ik zie een rempompje waar het rubber scheef zit bovenaan, ik zie een vloeistof onderaan (remvloeistof of uitgelopen lagervet?).
          mijn eerste gedacht zou zijn:
          je wiel had speling achteraan door versleten lagers en de garage heeft de speling weggewerkt door het lager wat strakker te zetten. maar het lager is te strak gekomen, is heet gelopen en dan kapot gedraaid.

          fout van de garage... misschien maar onmogelijk om nu nog aan te tonen, het wiel is los nu.
          gewoon brute pech en een versleten lager daar de geest heeft gegeven: kan ook perfect. ik heb maanden gereden met een grommend geluid in de auto, vond nergens speling. had vooraan al vanalles vervangen tot ik uiteindelijk metaaldeeltjes in het lagervet achteraan vond. daar was een lager aan het kapotlopen (en toch niks speling of gevoel bij het ronddraaien van het wiel).
          ander lager erop en het gegrom was ook weg tijdens het rijden. je kan het niet altijd zien als een lager slecht wordt. het kost ook zo overdreven veel niet. binnenkort krijgt mijn golf volledig nieuwe lagers. zowel vooraan als achteraan ga ik eens alles vernieuwen
          Last edited by ; 17/08/2015, 21:57.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
            ik zie een rempompje...
            je wiel had speling achteraan door versleten lagers en de garage heeft de speling weggewerkt door het lager wat strakker te zetten. maar het lager is te strak gekomen, is heet gelopen en dan kapot gedraaid....
            Dat is het scenario die de garagist in Frankrijk volgens mij beschreef.
            Mijn Frans was echter niet zo goed dus ik kon maar deeltjes opvangen.
            Denk je dat het nut heeft er via de verzekering een expert op te steken, of is er zoals je zegt niets van bewijzen.

            Comment


            • #7
              heb je veel kosten dan? als je enkel het lager en de remmen moet vervangen, zou ik het gewoon zo laten. je hebt pech gehad dat het lager gewoon stuk is gelopen ipv nog ff mee te gaan

              Comment


              • #8
                720 euro was de eindafrekening
                maar ik denk inderdaad dat het gewoon pech was, heb anders nooit problemen gehad met mijn garagist.

                Comment


                • #9
                  ik zou eens langsgaan bij je garage en vermelden dat dit gebeurd was.
                  vraag dan of hij iets gemerkt had aan dat wiel toen die eraan werkte. misschien doet hij wel ergens een geste naar je toe (immers was je daar gegaan voor controle om veilig te kunnen vertrekken op weg).

                  een bijna defect lager is niet te zien, een defect lager wel.
                  de garage kan ook niet alles voorzien, anders zouden ze de helft van de auto gaan vervangen voor je vertrekt (en die kost zal je ook niet graag zien dan). t is natuurlijk heeeeeel toevallig dat net dat ene wiel kapot gaat, waar ze aan gewerkt hadden.

                  bij een nieuw lager moet je altijd een specifieke methode toepassen voor vastzetten, afhankelijk van het merk en model:
                  -ofwel op koppel
                  -ofwel op koppel vasttrekken en dan 1/4de toer extra/terug
                  -bij capri is het handvast draaien en dan 1/4de erbij dacht ik
                  ...
                  Last edited by ; 19/08/2015, 19:05.

                  Comment


                  • #10
                    ik heb dat al gedaan en die zei me ook dat dat bijna niet te zien is. En dat hij niets had opgemerkt.
                    Misschien was het lager ook afgekraakt zonder eraan te werken, dat kan ik nu natuurlijk niet meer zeggen.
                    Hij vertelde mee ook als hij het te hard zou aangespannen hebben, dat ze dat zouden opgemerkt hebben bij de roltest.

                    Nuja, ik ga het gewoon laten voorbijgaan en als brute pech aanvaarden =)
                    Alvast bedankt voor de hulp!

                    Comment

                    Working...
                    X