Mededeling

Collapse
No announcement yet.

onderhoudskosten doen of andere auto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • onderhoudskosten doen of andere auto?

    Hoi,

    Mijn Opel Meriva, die ik uitsluitend gebruik voor verplaatsingen van/naar en voor het werk, is bijna aan een groot onderhoud toe.
    Nu beginnen er de laatste weken allerlei probleempjes de kop op te steken, en ben ik toch aan het twijfelen om hem weg te doen voor export i.p.v. de kosten van het onderhoud te doen.

    De auto wordt enkel gebruikt voor het werk, en ik had hem eigenlijk nog graag minstens een jaar langer gebruikt om zo wat van mijn kilometervergoeding opzij te kunnen zetten om een nieuwe te kopen.

    Ik begin echter te vrezen voor de kosten van het onderhoud.

    Buiten het standaard groot onderhoud zijn er volgende mankementen:
    - De laatste tijd schakelt de auto stroef naar een hogere versnelling. Naar een lagere versnelling gaat probleemloos, maar bij opschakelen wil hij maar moeilijk in de versnelling.
    - Bij koud starten draait de motor zeer onregelmatig, met schommelend toerental. Na enkele meters rijden is dit verdwenen.
    - Piepend geluid bij vertrekken. Distributieriem versleten?
    - De voorbanden (185/15) zijn dringend aan vervanging toe.

    Het is een Opel Meriva 1.7 diesel uit 2005, met 220.000 km op de teller.

    De reden waarom ik hem niet graag weg doe is omdat ik er de laatste jaren vrij veel kosten aan heb gedaan (alternator, remschijven, oliepomp,...) en ik hem graag volledig wil oprijden zodat dit niet verloren was.

    Wat denken jullie, hoe duur gaat het worden om hem weer acceptabel te krijgen?

  • #2
    Die bandjes kosten niet veel. Bestellen op autobandenmarkt.be

    Trek de pookhoes eens omhoog en kijk of je daar schakelstangen ziet vertrekken. Spuit daar maar wat kruipolie op.
    Onderhoud doe je best zelf. Luchtfilter een keertje uitblazen en nieuwe olie er op. Nieuwe oliefilter en koop meteen ook zo'n universele klem om die los te draaien.

    Piepend geluid kan een multiriem zijn die wat slipt. Niets ernstigs.

    Ik zou hem zeker niet den dode opschrijven. En als je zelf wat doet dan is het geen dure grap. Enkel voor dat van de koudstart zou ik naar een garage gaan voor een diagnose

    Comment


    • #3
      hij begint zijn naam eer aan te doen

      Overal Pech En Last

      ik hoor langs alle kanten problemen met Opel's zelfs recente modellen
      Z4 M40i

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
        hij begint zijn naam eer aan te doen

        Overal Pech En Last

        ik hoor langs alle kanten problemen met Opel's zelfs recente modellen
        2012 Opel Astra ST Ecoflex
        2009 Opel Astra Ecoflex

        Comment


        • #5
          Op het eerste zicht is enkel die versnelling wat onzeker.
          Banden... no comment.
          Piepende riem: ofwel bijspannen, of een nieuwe steken. Kost nog geen 20€.

          Kijk zelf eens na of je stangen van je pook wat kan bijsmeren.

          Als dat lukt, doorrijden, anders eens advies halen bij een onafhankelijke garagist. Bij Opel zullen ze je direct zeggen dat de versnellingsbak kapot is, en 5 minuten later staat er een verkoper naast je om "een prijske" te maken inclusief overname voor een nieuwe.

          Als je toch bij Opel gaat, zeg dan direct dat je niet meer dan 200€ wil uitgeven voor de herstelling, en noteer dat heel duidelijk op je bestelbon.
          Zeg er dan nog bij dat je echt geen geld hebt om een nieuwe te kopen, en dat als zij hem niet redelijk kunnen herstellen, je dan elders gaat.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
            hij begint zijn naam eer aan te doen

            Overal Pech En Last

            ik hoor langs alle kanten problemen met Opel's zelfs recente modellen
            Jezus man, we hebben het over een autootje van 10 jaar auto met 220 000 km. Dan zal je inderdaad al eens dergelijke mankementen en kosten hebben!

            Evenzeer bij eender ander merk.

            Heb de indruk dat alles goed is om Opel te bashen.

            PS. Rij zelf geen Opel voor alle duidelijkheid.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
              Als je toch bij Opel gaat, zeg dan direct dat je niet meer dan 200€ wil uitgeven voor de herstelling, en noteer dat heel duidelijk op je bestelbon.
              Zeg er dan nog bij dat je echt geen geld hebt om een nieuwe te kopen, en dat als zij hem niet redelijk kunnen herstellen, je dan elders gaat.
              Onderhandelen akkoord, maar denk je werkelijk dat deze strategie enige kans maakt?

              Comment


              • #8
                Ja.
                Je doet uiteindelijk net hetzelfde als een leasingsmaatschappij. Als de auto kort bij einde contract is, dan geven die ook geen akkoord meer zonder bindend bestek.

                Zelf meegemaakt dat het lichtje van de remmen aan was op 10.000 km of 2 maand voor einde contract.
                Leasemaatschappij gaf GEEN akkoord om dat te herstellen.
                Zelfs het volledige onderhoud werd geweigerd.

                Ben dan naar de fleetverantwoordelijke gegaan, en heb gezegd dat ik nog maximaal één week met die auto wou rijden. Direct een poolauto gekregen, en ondertussen gebruiken we een andere maatschappij.
                Op kosten sparen OK, maar niet op veiligheid.

                Comment


                • #9
                  Ik denk gewoon dat in dit geval je niet veel indruk gaat maken door te zeggen dat je max. 200 euro wil uitgeven voor die herstelling, terwijl je tegelijk aangeeft niet in de nabije toekomst een andere wagen te kopen.

                  Comment


                  • #10
                    In elk geval ga je vermijden dat je 's avonds terugkomt, en dat de versnellingsbak naast je auto ligt, met de boodschap... 't zal 2000€ worden, of een nieuwe auto.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                      In elk geval ga je vermijden dat je 's avonds terugkomt, en dat de versnellingsbak naast je auto ligt, met de boodschap... 't zal 2000€ worden, of een nieuwe auto.
                      Ja maar als je op die 200 euro staat, zij daarop vriendelijk bedanken, en je niet wil een slecht figuur slaan door terug te krabbelen, is je wagen ook niet hersteld.
                      Dus moet je afwegen wat je wil bereiken.

                      Comment


                      • #12
                        't Is inderdaad een auto met wat leeftijd en km's, maar laten we eerlijk zijn: bij mij komt er nooit meer een Opel binnen.
                        Je kan je echt niet voorstellen wat voor kosten ik al aan dat ding heb gehad. Dat is eigenlijk ook de enige reden dat ik er zo lang mee ben blijven rijden, aangezien je die kosten er bij verkoop toch niet uit haalt.
                        Vanaf 90.000 km is het begonnen met de miserie, en eigenlijk niet meer gestopt.
                        Ik herinner mij niet meer alles uit het hoofd, maar zijn reeds vervangen: kogelgewricht stuurinrichting (na 90.000 km al), motor oliepomp, kabels versnellingsbak, 2 x alternator, 4 x airco/verwarming kapot, handrem kapot...
                        Als ik naar de tweedehands markt kijk, zie ik ook weinig Opels met veel km's staan, volgens mij gaan die dingen gewoon niet zo lang mee.
                        Mijn andere auto is een Skoda Octavia uit 2007 met intussen 210.000 km op de teller en die rijdt nog als een nieuwe.

                        Comment


                        • #13
                          Bij mij is het op 30.000km begonnen, waarna ik hem op 40.000km heb buitengesmeten.

                          Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

                          Comment


                          • #14
                            Behalve de banden is er toch niets waardoor je niet nog een jaar verder kan rijden? Zelf met een stroeve pook kan je toch gerust nog een hele poos verder. Doe het gewoon wat rustig aan en met wat meer voeling. Ik zie alvast geen redenen om de wagen weg te doen. Blijven rijden is de boodschap!
                            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                            Motoren & Tjeurisme

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                              ... Ik zie alvast geen redenen om de wagen weg te doen...
                              Behalve misschien zin hebben in wat anders
                              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                Behalve misschien zin hebben in wat anders
                                Ik denk dat bij de meesten die zin er altijd is. Ongeacht of ze nu al 10 jaar met hetzelfde rijden, dan wel net iets nieuws gekocht hebben.
                                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                Motoren & Tjeurisme

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door W.B. Bekijk Berichten
                                  't Is inderdaad een auto met wat leeftijd en km's, maar laten we eerlijk zijn: bij mij komt er nooit meer een Opel binnen.
                                  Je kan je echt niet voorstellen wat voor kosten ik al aan dat ding heb gehad. Dat is eigenlijk ook de enige reden dat ik er zo lang mee ben blijven rijden, aangezien je die kosten er bij verkoop toch niet uit haalt.
                                  Vanaf 90.000 km is het begonnen met de miserie, en eigenlijk niet meer gestopt.
                                  Ik herinner mij niet meer alles uit het hoofd, maar zijn reeds vervangen: kogelgewricht stuurinrichting (na 90.000 km al), motor oliepomp, kabels versnellingsbak, 2 x alternator, 4 x airco/verwarming kapot, handrem kapot...
                                  Als ik naar de tweedehands markt kijk, zie ik ook weinig Opels met veel km's staan, volgens mij gaan die dingen gewoon niet zo lang mee.
                                  Mijn andere auto is een Skoda Octavia uit 2007 met intussen 210.000 km op de teller en die rijdt nog als een nieuwe.
                                  kogelgewricht: dat is normale slijtage en hangt van de rijweg en uw rijstijl af. absoluut geen probleem dat dit na 90k km sneuveld. heb er al 2-3 vervangen aan mijn auto, kost 9€
                                  oliepomp: zou niet mogen
                                  kabels versnellingsbak: tegenwoordig is dat goedkoop en niet enkel opel sukkeld met die kabels
                                  alternator: slijtagegevoelig deel, gaat sneller kapot als ge veel in hoge toeren rijd, of de riem werd er te hard op gelegd.
                                  airco kapot: kan voorvallen. als je veel op kasseibanen rijd, zien die koppelingen en leidingen af (en daar dus ook het kogengewricht van hierboven)
                                  handrem kabot: is een kabel en valt voor. ik heb bij de golf al 3x een handremkabel moeten wisselen. kost 14€

                                  en de nieuwe kosten nu: banden is alweer een slijtage geval en hangt volledig van de rijstijl af. koud starten dat schommeld kan een gloeibougie zijn die kapot is waardoor 1cilinder niet meewerkt in het begin
                                  piepend geluid bij vertrekken zal, je dynamo riem zijn die doorslipt.

                                  allemaal prutsdingen die de grote kost niet zijn om een auto af te voeren. zou je nu nog zeggen dat je koppeling slipt en dat je binnen 5000km een nieuwe distributie moet hebben, dat is dan ineens +1000€ waar we over spreken en dan kan je overwegen die af te voeren

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik denk dat bij de meesten die zin er altijd is. Ongeacht of ze nu al 10 jaar met hetzelfde rijden, dan wel net iets nieuws gekocht hebben.


                                    hangt er vanaf of je autoliefhebber bent of niet, sommige mensen zijn ook gehecht aan hun huidige wagen ondanks alle gebreken, en willen er geen andere kopen zolang het niet echt nodig is.
                                    bv. mijn moeder: eerst een opel kadett, die was na 12 jaar en 120.000km compleet op (was ook al alles aan vervangen geweest), viel op alle mogelijke momenten stil en dat raakte maar niet opgelost dus uiteindelijk weggedaan (ja opel is echt brol), dan een tweedehands ondergemotoriseerde passat (75pk), mee gereden tot hij 14 jaar was en 220.000km, was toen ook rijp voor de sloop, en dan een toyota avensis op de kop getikt van 5 jaar oud en daar rijdt ze nu al 12 jaar mee zonder noemenswaardige problemen, ding blijft maar gaan dus ze wil er nog geen afstand van doen ondanks dat het beste er nu toch ook wel vanaf is.
                                    Last edited by sunking; 25/08/2015, 09:41.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                      Ik denk dat bij de meesten die zin er altijd is. Ongeacht of ze nu al 10 jaar met hetzelfde rijden, dan wel net iets nieuws gekocht hebben.
                                      Yep en dat hij er 40 000 of 4000 heeft gekost maakt niet uit voor mij :p

                                      Alleen dat die van 4000 vervangen financieel minder pijn doet. En als daar kosten aankomen duwt ge die nog zonder veel verlies buiten.

                                      Dat zou ook mijn advies zijn aan de topicstarter, opgeblazen corsa buiten en minstens 1 klasse hoger gaan shoppen met een budget van max 2 maandlonen. Komt op termijn de bedrijfswagen er toch ga je er amper iets op verliezen en komt die er niet kom je zeker toe met kilometervergoeding.
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • #20
                                        Koop een nieuwe dat is goed voor de economie.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X