Hallo,
ik kocht net een Mercedes W124 oldtimer .
Op de keuring voor inschrijving werd er op twee plaatsen door de bodemplaat geslagen , vooraan , zowel links als rechts , ongeveer ter hoogte van de voetruimtes vooraan , waar de horizontale plaat omhoog begint te gaan naar de wielkuipen toe .
Ook bij de linkse chassisbalk was er zware roestpenetratie ,
volgens de keurder te erg om nog toelaatbaar te zijn .
Verder nog wat silent blocs en rubbers hier en daar ,
maar daar gaat deze vraag niet over , dat is gekende materie en dan ook mits wat avondjes knutselen oplosbaar .
MAAR : even recapituleren wat rondsurfen ondertussen leerde ,
nl. dat de bodemplaat moet hersteld worden door er een passend , uit 1 stuk bestaand even dik stuk plaatstaal tegenaan te lassen ,
door proplassen , op 1 cm van elkaar , of door 2-3 cm las en dan 1 cm openlaten , of gewoon volledig doorlassen .
Klopt dit ? Ik neem aan van wel , zo heb ik er al meerdere gezien ,
dus dat ziet er inderdaad correct uit , dat gaan we dus zo oplossen .
De linkse chassisbalk is wat anders ... vermits de schade in de kreukelzone zit mag je daar blijkbaar niet zomaar een plaat(je) tegenaan lassen , omdat je dan het effect van de kreukelzone teniet doet !! Als ze het niet eerder moesten gezien hebben zou ik uit een goede afbraakwagen dat stukje uitslijpen , in de balk inpassen , vastlassen , de lassen gladslijpen , coaten en niemand zou er nog een probleem van maken ... Maar vermits hij er nu voor afgekeurd werd ligt het wat moeilijker !
Zeg me nu niet dat de volledige balk moet vervangen worden ,
dat is hopeloos veel werk , en die kost weegt niet op tegen de waarde van de auto ...
Maar hoe moet het dan wel ? De keurder maakte zich ervan af met te stellen : dat moet je bij Mercedes laten herstellen ! Ja hallo , aan 70 euro per uur + btw ? Ik ben geen erfgenaam van Rockefeller , helaas ...
Mag je daar bijvoorbeeld geen plaatje van 0,5 tot 1 mm oplassen ,
dat gaat toch die kreukelzone echt niet sterker maken ?
De roest verzwakte die daar ook plaatselijk , dan kan dat plaatje dat toch perfect weer rechtzetten ? Of is dit te naïef geredeneerd ?
Graag de input van mensen die dit reeds hebben meegemaakt !
Groeten
ik kocht net een Mercedes W124 oldtimer .
Op de keuring voor inschrijving werd er op twee plaatsen door de bodemplaat geslagen , vooraan , zowel links als rechts , ongeveer ter hoogte van de voetruimtes vooraan , waar de horizontale plaat omhoog begint te gaan naar de wielkuipen toe .
Ook bij de linkse chassisbalk was er zware roestpenetratie ,
volgens de keurder te erg om nog toelaatbaar te zijn .
Verder nog wat silent blocs en rubbers hier en daar ,
maar daar gaat deze vraag niet over , dat is gekende materie en dan ook mits wat avondjes knutselen oplosbaar .
MAAR : even recapituleren wat rondsurfen ondertussen leerde ,
nl. dat de bodemplaat moet hersteld worden door er een passend , uit 1 stuk bestaand even dik stuk plaatstaal tegenaan te lassen ,
door proplassen , op 1 cm van elkaar , of door 2-3 cm las en dan 1 cm openlaten , of gewoon volledig doorlassen .
Klopt dit ? Ik neem aan van wel , zo heb ik er al meerdere gezien ,
dus dat ziet er inderdaad correct uit , dat gaan we dus zo oplossen .
De linkse chassisbalk is wat anders ... vermits de schade in de kreukelzone zit mag je daar blijkbaar niet zomaar een plaat(je) tegenaan lassen , omdat je dan het effect van de kreukelzone teniet doet !! Als ze het niet eerder moesten gezien hebben zou ik uit een goede afbraakwagen dat stukje uitslijpen , in de balk inpassen , vastlassen , de lassen gladslijpen , coaten en niemand zou er nog een probleem van maken ... Maar vermits hij er nu voor afgekeurd werd ligt het wat moeilijker !
Zeg me nu niet dat de volledige balk moet vervangen worden ,
dat is hopeloos veel werk , en die kost weegt niet op tegen de waarde van de auto ...
Maar hoe moet het dan wel ? De keurder maakte zich ervan af met te stellen : dat moet je bij Mercedes laten herstellen ! Ja hallo , aan 70 euro per uur + btw ? Ik ben geen erfgenaam van Rockefeller , helaas ...
Mag je daar bijvoorbeeld geen plaatje van 0,5 tot 1 mm oplassen ,
dat gaat toch die kreukelzone echt niet sterker maken ?
De roest verzwakte die daar ook plaatselijk , dan kan dat plaatje dat toch perfect weer rechtzetten ? Of is dit te naïef geredeneerd ?
Graag de input van mensen die dit reeds hebben meegemaakt !
Groeten
Comment