Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving op laswerken om roestschade te herstellen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wetgeving op laswerken om roestschade te herstellen

    Hallo,

    ik kocht net een Mercedes W124 oldtimer .

    Op de keuring voor inschrijving werd er op twee plaatsen door de bodemplaat geslagen , vooraan , zowel links als rechts , ongeveer ter hoogte van de voetruimtes vooraan , waar de horizontale plaat omhoog begint te gaan naar de wielkuipen toe .

    Ook bij de linkse chassisbalk was er zware roestpenetratie ,
    volgens de keurder te erg om nog toelaatbaar te zijn .

    Verder nog wat silent blocs en rubbers hier en daar ,
    maar daar gaat deze vraag niet over , dat is gekende materie en dan ook mits wat avondjes knutselen oplosbaar .

    MAAR : even recapituleren wat rondsurfen ondertussen leerde ,
    nl. dat de bodemplaat moet hersteld worden door er een passend , uit 1 stuk bestaand even dik stuk plaatstaal tegenaan te lassen ,
    door proplassen , op 1 cm van elkaar , of door 2-3 cm las en dan 1 cm openlaten , of gewoon volledig doorlassen .


    Klopt dit ? Ik neem aan van wel , zo heb ik er al meerdere gezien ,
    dus dat ziet er inderdaad correct uit , dat gaan we dus zo oplossen .

    De linkse chassisbalk is wat anders ... vermits de schade in de kreukelzone zit mag je daar blijkbaar niet zomaar een plaat(je) tegenaan lassen , omdat je dan het effect van de kreukelzone teniet doet !! Als ze het niet eerder moesten gezien hebben zou ik uit een goede afbraakwagen dat stukje uitslijpen , in de balk inpassen , vastlassen , de lassen gladslijpen , coaten en niemand zou er nog een probleem van maken ... Maar vermits hij er nu voor afgekeurd werd ligt het wat moeilijker !

    Zeg me nu niet dat de volledige balk moet vervangen worden ,
    dat is hopeloos veel werk , en die kost weegt niet op tegen de waarde van de auto ...

    Maar hoe moet het dan wel ? De keurder maakte zich ervan af met te stellen : dat moet je bij Mercedes laten herstellen ! Ja hallo , aan 70 euro per uur + btw ? Ik ben geen erfgenaam van Rockefeller , helaas ...

    Mag je daar bijvoorbeeld geen plaatje van 0,5 tot 1 mm oplassen ,
    dat gaat toch die kreukelzone echt niet sterker maken ?
    De roest verzwakte die daar ook plaatselijk , dan kan dat plaatje dat toch perfect weer rechtzetten ? Of is dit te naïef geredeneerd ?

    Graag de input van mensen die dit reeds hebben meegemaakt !

    Groeten

  • #2
    mja, altijd eerst roest controlleren vooralleer je naar de keuring gaat. aan balken wordt wel degelijk gelast, maar ik dacht dat je niet mocht inlassen en enkel over lassen. zo heb ik het destijds bij men opel ook gedaan. alsook men capri werd ooit zo hersteld door de vorige eigenaar.
    mijn golf zelf was rot aan de kreukelzone (vermoedelijk al door een ongeluk waardoor de kreukelzone iets bewogen heeft en de lak beschadigd. ik heb daar gewoon een ander hoekje in gelast. er zijn zelf autos geweest waarbij de kreukelzones te zwak waren en doorscheuren, en die werden allemaal opgelast (als ik me goed herinner was het de oude volvo amazones).

    men opel destijds met roeste half dichtgeklapte balk:


    en opgelast. nog complimenten gekregen op de keuring


    dit is uit de goeie oude tijd met automaatlastpost en bagetten (k dacht zelf gelast met 3.5mm bagetten).
    van de capri jammer genoeg geen fotos van het plaatje.

    van de golf had ik 5jaar geleden een rotte binnevleugel door lekkende ruitensproeier reservoir


    3jaar later roest aan de balk die er net onder zit (bovenste foto die vochtige ruimte onder dat roestgat)






    daarna weer in die dikke lak gezet en zwart geschilderd. zie je nu niks meer van. gelaste plaat is altijd zwakker dan origineel door de opwarming die je hebt gehad. dus die kreukelzone zal wel kreukelen op diezelfde plek, tenzij je veel dikker materiaal zou gebruiken.

    welke afkeurcodes en uitleg staan precies of je blad?
    Last edited by ; 11/09/2015, 08:06.

    Comment


    • #3
      Ge kunt dat maar beter op voorhand doen en het dan camoufleren zodat ze op de keuring niet zien dat er aan gelast is. Maar ja goed het is nu zo. Zou dat gewoon zo deftig mogelijk herstellen zoals fcapri zei. Als ze niks fout kunnen zien hebben ze in principe geen reden om u af te keuren.

      Comment

      Working...
      X