Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes Viano - W639 - een klop tijdens het rijden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mercedes Viano - W639 - een klop tijdens het rijden

    Hoi,

    sinds een 8000 km horen we in onze Viano Marco Polo van 2007 met 117.000km vanaf zo'n 60km/u een vrij duidelijk dreun/geklop en de frequentie ervan gaat omhoog met de snelheid. Vooral op een mooie gladde asfaltweg hoor je het duidelijk. Het heeft niks te maken met de versnelling waarin ik rij, het doet hem ook voor in vrijloop, slalommen doet het geluid ook niet veranderen. Remmen of gasgeven doet het geluid ook niet veranderen, bochten nemen doet het ook niet veranderen. Enkel sneller of trager rijden dus. Het geluid "klinkt als" do-do-do-do en als we versnellen gaat het naar dododododododododo en rapper en rapper.
    Ik ben er vrij zeker van dat het vanonder het chassis komt, maar kan niet zeggen of het meer in 't midden of meer achteraan zit. Onze garagist die er even mee gereden heeft denkt dat het wel eens een lager in de "pont" zou kunnen zijn, de differentieel dus. En ze repareren dat niet, ze vervangen dat enkel... Zou hij gelijk hebben denk je? Iemand een idee van de kostprijs van zo'n operatie?

  • #2
    Zijn de banden nog ok? Geen platte vlakken of in kappen afgesleten?

    Comment


    • #3
      ah, was ik vergeten vermelden : om dat uit te schakelen heb ik ne keer mijn winterset gemonteerd, en dat veranderde er niets aan. Dus aan de banden ligt het inderdaad ook niet.

      Comment


      • #4
        Cardanas misschien? Kijk s of er een stofhoes gescheurd of vettig is. Wiellager is ook mogelijk, dat kunde horen door m op te krikken en uw wiel nen draai te geven.
        sigpic

        Comment


        • #5
          Ik dacht nu wel dat Viano achterwielaandrijving is. En dan heb je evtl hardy koppelingen,onozel veertje boven tussenlager,slecht kruiskoppelstuk.
          Bij Problemcar heb ik dat eens zien uitleggen. Achterwiel van grond,in vitesse zetten (3°), en kijken of de cardanas rustig blijft. Was wel een Sprinter.
          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

          Comment


          • #6
            Het probleem is opgelost.

            Omdat twee garages de differentieel als lawaaimaker hadden aangewezen, en omdat een nieuwe differentieel wel 3000 euro kost zonder BTW én zonder werk, was ik op zoek gegaan naar een bedrijf dat differentiëlen kan reviseren. Via internet kwam ik op www.garageneirynck.be terecht. Een familiebedrijf met een hart voor techniek en maar op een half uur van mijn deur. Ze "doen" ook gewone wagens - getuige meerdere moderne BMW's - maar hun hart ligt bij de restauratie van old-timers - getuige meerdere oude SL's, een Corvette, een ouwe Porsche en een Kever - en revisie van versnellingsbakken en differentiëlen.
            Na een kort testritje van nog geen tien minuten met de patron des huizes in de koffer van mijn Viano was het oordeel kort en glashelder : de ronk komt van het rollager van het rechter achterwiel. Nog even de wagen op de brug, ik mee omhoog. Wagen starten en in zesde "rijden". Opnieuw bevestiging: rollager rechts achteraan.
            En inderdaad, nu het rollager vervangen is, kilnkt de wagen stiller dan ooit. Sterker nog, hij heeft echt nog nooit zo stil geklonken. De lagerschaal vertoonde een vreemde beschadiging ter grootte van een rijstkorrel, verder niks. Ik zou bijna durven zeggen dat het een fabricagefout is. De factuur was maar 317 euro wat toch wel 15 keer minder is dan indien ik een nieuwe diffentieel had laten steken. En de ronk zou dan nog steeds aanwezig zijn... Dus Garage Neirynck heeft echt wel mijn dag gemaakt.
            En nu kan ik deze wagen met een gerust hart verkopen!

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
              Het probleem is opgelost.

              Omdat twee garages de differentieel als lawaaimaker hadden aangewezen, en omdat een nieuwe differentieel wel 3000 euro kost zonder BTW én zonder werk, was ik op zoek gegaan naar een bedrijf dat differentiëlen kan reviseren. Via internet kwam ik op www.garageneirynck.be terecht. Een familiebedrijf met een hart voor techniek en maar op een half uur van mijn deur. Ze "doen" ook gewone wagens - getuige meerdere moderne BMW's - maar hun hart ligt bij de restauratie van old-timers - getuige meerdere oude SL's, een Corvette, een ouwe Porsche en een Kever - en revisie van versnellingsbakken en differentiëlen.
              Na een kort testritje van nog geen tien minuten met de patron des huizes in de koffer van mijn Viano was het oordeel kort en glashelder : de ronk komt van het rollager van het rechter achterwiel. Nog even de wagen op de brug, ik mee omhoog. Wagen starten en in zesde "rijden". Opnieuw bevestiging: rollager rechts achteraan.
              En inderdaad, nu het rollager vervangen is, kilnkt de wagen stiller dan ooit. Sterker nog, hij heeft echt nog nooit zo stil geklonken. De lagerschaal vertoonde een vreemde beschadiging ter grootte van een rijstkorrel, verder niks. Ik zou bijna durven zeggen dat het een fabricagefout is. De factuur was maar 317 euro wat toch wel 15 keer minder is dan indien ik een nieuwe diffentieel had laten steken. En de ronk zou dan nog steeds aanwezig zijn... Dus Garage Neirynck heeft echt wel mijn dag gemaakt.
              En nu kan ik deze wagen met een gerust hart verkopen!
              Eind goed al goed voor u. 👍🏼
              Je wil niet weten hoe een kapot differentieel klinkt....😩😡


              Sent from somewhere, using Tapatalk.
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

              Comment

              Working...
              X