Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Clio RS 3 Stabiliteitsprobleem stuurgevoel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Clio RS 3 Stabiliteitsprobleem stuurgevoel

    Hallo forummers

    Ik ben nog nieuw met Clio RS'en en zit met een specifieke vraag.

    Heb zopas met een 20th anniversary testgereden. Vriend van mij klaagde over een vaag stuurgevoel, dat pas is opgekomen sinds hij zijn banden heeft laten wisselen. Wagen heeft 70 000 km. Ik heb de wagen fameus de sporen gegeven en heb inderdaad iets zeer vreemd opgemerkt.

    Als je snel genoeg rijdt, heb je de indruk dat de wagen zweeft over de vooras. Het lijkt erop dat de vooras speling vertoont rond zijn middelpunt, stuur in het midden dus.

    Ik kan niet echt thuisbrengen wat het is. Eerste dingen waar ik aan dacht:

    Kapot rubber tussen stuurhuis en stuur
    moeilijk te geloven gezien hij zegt dat het echt sinds nieuwe banden is dat hij het opmerkt.


    Speling op 1 of 2 draagarmen
    moeilijk te geloven gezien hij zegt dat het echt sinds nieuwe banden is dat hij het opmerkt.

    Drukverlies op stuurhuis
    Voelde alleszins ok, maar heb geen andere Clio gereden om te vergelijken


    Kapot wiellager
    Geen gekke geluiden of dergelijk

    Aangezien ik nog niks van Clio RS'en specifiek ken vraag ik mij af
    zijn er typische kwaaltjes die hiertoe kunnen leiden?

    Wat zijn de goede fora of technische databanken voor deze wagens?

    PS: ik denk er stiekem aan deze wagen te kopen, indien ik weet wat het probleem is en wat eraan te doen. Ik zou graag verder op onderzoek gaan maar moet een beginpunt hebben. Weet ook dat ik een diploma autotechnologie heb en de huidige eigenaar ook zeer bewust met de wagen omgaat.

    Groetjes

    Charles

  • #2
    Ik gok alleszins op de draagarmen. Ik heb bij mijn Fiat Doblo een jaar of 3 terug iets gelijkaardigs gehad, zeer moeilijk te omschrijven maar het leek inderdaad op zweverigheid, terwijl de absolute grip bij doorrijden wel OK is.

    Na enkele weken/maanden/duizenden kilometers zal dit alleen maar erger worden.

    Test eens, tegen pakweg 60 km/h in tweede, stabiel snelheid aanhouden en stuur met een vingertje vast (en zeker niet klemmen), en plots volgas geven. Als er speling op een van de draagarmen zit, is de kans groot dat de wagen ook naar een kant toe trekt (en terug zijn originele lijn gaat volgen als je het gas weer lost).

    Ironisch genoeg kwam het gevoel bij mij ook nadat ik nieuwe banden (op de trekkende vooras) gelegd had.
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

    Comment


    • #3
      Ik denk ook dat het probleem in die richting zit. Servosysteem kan ik al uitsluiten.

      Ga het eens uittesten. Heeft een rs dubbele driehoeken vooraan?

      Bedankt voor de reactie Timothy!

      Zitten hier enkele eigenaars / rs-experts op het forum?

      Comment


      • #4
        Welke banden?
        Als je bv van runflat naar gewoon omschakelt heb je dat probleem ook.

        Comment


        • #5
          Fuseehouders checken, schokdempers en veren. Zijn op mijn Clio 3 RS ook vervangen toen hij begon te zweven. Ik heb er eentje gehad waar quasi alles is op vervangen, dus het meeste kan ik wel thuis brengen

          Beste bron voor informatie: clio197.net
          Last edited by zwoemba; 01/10/2015, 16:37.

          Comment


          • #6
            Heb 't hem even gevraagd en de banden zijn vervangen door dezelfde soort die er al op stonden: Continental Contisport5's.

            Ik ga mij eens verdiepen op het internet en zoeken wat typisch zwakke plekken zijn. Fuseekogel lijkt mij eigenlijk wel mogelijk. Maar het kan vanalles zijn.

            Bedankt voor de reacties tot nu toe! Moest er iemand nog een suggestie of ervaring hebben, laat maar weten!

            Comment


            • #7
              Versnellingsbakken...kuch...kuch

              Comment


              • #8
                Dat ben ik idd al vaak tegengekomen, vb kraken na 25000 km en dan al dan niet gewisseld onder garantie.

                Maar over speling op de voortrein kom ik niks tegen..

                Verder ook nog gehoord dat Renault zelf nog een aanpassingskit heeft waarmee blokje op 230 pk zou komen. Bestaat dat echt? En wat houdt dat dan in, programmatie, uitlaat, filter en nokkenassen? 115pk/l zou wel heel impressionant zijn

                Comment


                • #9
                  Kzou me de tijd en de kosten besparen...dat gaat u veeeel geld kosten, doe dan direkt ne swap met ne megane rs motor Een uitlaat eronder bv akrapovic of supersprint want deze geven geen flatspots tussen de 2000 en 3000 toeren en dan goede banden en cash voor benzine en trackdays of touristenfahrten! Daar gade veel meer plezier uit halen dan 6000euro of meer te geven aan wat extra pk.

                  Comment


                  • #10
                    Geef ik u volledig gelijk in dr Gonzo vond het alleen straf dat ze er zo'n vermogen uitpeuteren.

                    Volgende week zie ik hem terug en kan ik voorkant eens opkrikken. Nu dus zoveel mogelijk dingen bedenken die ik moet checken

                    Iemand nog suggesties?

                    Comment


                    • #11
                      Heb je al uitsluitsel gekregen?
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                      Comment


                      • #12
                        Heb nog geen tijd gehad om met hem af te spreken? Misschien dit weekend. Hoopte dat er misschien iemand al hetzelfde heeft voorgehad..

                        Comment

                        Working...
                        X