Mededeling

Collapse
No announcement yet.

keuze kwaliteit/merk & specificatie olie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • keuze kwaliteit/merk & specificatie olie

    Momenteel zit ik nog met een vat Mobil Super 1000 X1 10W40 . Voor mijn auto/motorblok schrijft MB de norm "MB 229.1" voor, en deze olie staat op de lijst goedgekeurd door MB:
    Die Mercedes-Benz Betriebsstoff-Vorschriften zeigen eine Übersicht der Anforderungen der im Fahrzeug benötigten Betriebsstoffe und der empfohlenen Produkte. Betriebsstoffe sind alle zum Betrieb eines Mercedes-Fahrzeugs / Aggregats erforderlichen Flüssigkeiten bzw. Schmiermittel z.B. Kraftstoff, Motoröl, Getriebeöl, ATF, Bremsflüssigkeit, Kühlmittel, Scheibenwaschmittel, etc.


    De olie + filter moeten elke 15 000km gewisseld worden, en elke 7500 km bij intensief gebruik (veel ralenti, bergen, aanhangwagens, etc)

    In een notendop: is het de moeite om een "betere" motorolie te kopen, en aan welk interval ververs ik deze? En hoe weet ik wat er "beter" is, als ik ietwat op mijn centen let?
    MB heeft andere normen voor nieuwere auto's, maar ik weet niet in welke mate deze anders zijn. In elk geval gaat de olie langer mee...

    MB sheet 229.1 approved oils
    for passenger cars with gas and diesel engines, used to be minimum spec for latest (98+) engines, high detergent, dispersant spec suitable for normal drain intervals. Based on ACEA A3, B3. Note 229.1 oils are not recommended for MB's latest (2002+) 4 valve gas M271, M275, M285 and diesel OM646, OM647, OM648 engines.

    MB sheet 229.3 approved oils
    for passenger cars with gas and diesel engines with extended drain interval indicator FSS up to 20,000 km, or 40,000 km - 25,000 mi, current minimum spec for 1998+ MB engines, min. 1.0% fuel saving compared to 229.1, based on ACEA A3 B4. For gas engine of the M100 series, gas engines of the M200 series and diesel engines of the OM600 series (not models with Euro 4 diesel particle filters).

    MB sheet 229.31 approved oils; LA "low ash" Oils
    Mercedes pioneered this new spec for passenger cars with diesel engines with EURO 4 or Bluetec exhaust particle filters, e.g. W211 E200 CDI, E220 CDI. The spec was introduced 7/2003. They are called LA "low ash" or "low SAPS" oils, low on sulfated ash, phosphorus and sulphur to limit exhaust particle filter pollution. In 2004 the ACEA introduced the new C3 spec (mid SAPS, normal viscosity) based on it. Change intervals extend to 15,000 km.

    MB sheet 229.5 approved oils; "MB Longlife Service Oils"
    for passenger cars with gas and diesel engines with extended drain intervals beyond 229.3 oils, to 30,000 km, min 1.8% fuel saving, first oils introduced summer 2002. ACEA A3 B4. For gas engines of the M100 series, gas engines of the M200 series and diesel engines of the OM600 series (not models with Euro 4 diesel particle filters).
    229.5 engine oils must be used with fleece oil filter designed for use with 229.5 engine oils.

    MB sheet 229.51 approved oils; low ash long life
    Mercedes pioneered this new spec for passenger cars with diesel engines with EURO 4 or Bluetec exhaust particle filters and longer service life than the 229.31 oils. The spec was introduced in 2005. Change intervals increased to 20,000 kilometers. Based on ACEA A3 B4 and C3."
    overzicht MB olie
    Die Mercedes-Benz Betriebsstoff-Vorschriften zeigen eine Übersicht der Anforderungen der im Fahrzeug benötigten Betriebsstoffe und der empfohlenen Produkte. Betriebsstoffe sind alle zum Betrieb eines Mercedes-Fahrzeugs / Aggregats erforderlichen Flüssigkeiten bzw. Schmiermittel z.B. Kraftstoff, Motoröl, Getriebeöl, ATF, Bremsflüssigkeit, Kühlmittel, Scheibenwaschmittel, etc.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

  • #2
    Neen, heeft geen zin. Je mag niet langer gaan met een "betere" olie. Het is de motor en de brandstof + het gebruik dat de verversingstermijn bepaald.

    Comment


    • #3
      je zou na 15 000km eens kunnen voelen of de olie niet te waterig is en nog goed smeert. huidige olien zijn wel beter en gaan veel langer mee, maar als uw motor er teveel verontreinigingen insteekt, moet je toch op tijd verversen.
      ik heb die op mijn golf slechts 2x ververst in 120 000km. hij verliest wel wat olie, dus ik moet toch elke 2-3maand eens een beetje bijvullen

      Comment


      • #4
        Mobil is kwaliteit olie en zolang je op tijd wisselt ga je daar nooit geen vodden mee hebben . Er zijn genoeg Motoren van Mercedes die met die oude specificaties +500d km halen . Ik zou nooit langer als 15000km wachten met een wissel tenzij je een leasewagen hebt .

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
          Neen, heeft geen zin. Je mag niet langer gaan met een "betere" olie. Het is de motor en de brandstof + het gebruik dat de verversingstermijn bepaald.
          Denk je dat er veel verschil in kwaliteit is tss verschillende merken olie, op voorwaarde dat deze werden goedgekeurd door de constructeur voor specifiek gebruik voor hun motoren.
          In die zin dat het een serieus prijsverschil rechtvaardigt?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
            Denk je dat er veel verschil in kwaliteit is tss verschillende merken olie, op voorwaarde dat deze werden goedgekeurd door de constructeur voor specifiek gebruik voor hun motoren.
            In die zin dat het een serieus prijsverschil rechtvaardigt?
            Moeilijk te zeggen ook omdat eens een olie op de MB goedkeuringslijst staat, deze er niet meer afgaat ook al veranderd de formule. Wat je koopt is dus misschien niet wat er goedgekeurd werd...

            Ikzelf ga voor merken, ook omdat die makkelijker te vinden zijn...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
              Neen, heeft geen zin. Je mag niet langer gaan met een "betere" olie. Het is de motor en de brandstof + het gebruik dat de verversingstermijn bepaald.
              ahzo, dus een oudere motor heeft geen baat bij longlife olie?

              Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
              Mobil is kwaliteit olie en zolang je op tijd wisselt ga je daar nooit geen vodden mee hebben . Er zijn genoeg Motoren van Mercedes die met die oude specificaties +500d km halen . Ik zou nooit langer als 15000km wachten met een wissel tenzij je een leasewagen hebt .
              oké, vind ik ook. misschien dat ik om de 12 000km wissel
              Makro Eike heeft die vaten Mobil wel niet meer, ik zal er eens naar informeren.
              1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                ahzo, dus een oudere motor heeft geen baat bij longlife olie?

                toch niet kost-effectief. A3/B3 is in wezen ook long-life olie, he...

                Comment


                • #9
                  Ik zou zelfs zeggen dat oudere motoren misschien geen longlife olie kunnen verdragen omdat die meestal zeer dun is. Gewoon de door de constructeur voorgeschreven specificatie gebruiken, zo lang je geen olie uit de Lidl koopt lijkt er mij niet te heel veel verschil te zijn tussen de verschillende merken. Het grootste prijsverschil zit er hem in waar je de olie koopt, online in een buurland is vrijwel altijd het goedkoopst.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                    Ik zou zelfs zeggen dat oudere motoren misschien geen longlife olie kunnen verdragen omdat die meestal zeer dun is. Gewoon de door de constructeur voorgeschreven specificatie gebruiken, zo lang je geen olie uit de Lidl koopt lijkt er mij niet te heel veel verschil te zijn tussen de verschillende merken. Het grootste prijsverschil zit er hem in waar je de olie koopt, online in een buurland is vrijwel altijd het goedkoopst.
                    En u denkt dat zo een grote winkelketen brol van olie zou verkopen ,zolang de spec. kloppen volgens voorschriften van de constructeur is daar niets mis mee.
                    Last edited by camaro 68 rs; 10/11/2015, 08:08.
                    Z4 M40i

                    Comment


                    • #11
                      10W40 is 10W40. of dat nu longlife of gewone olie is, die zijn even dik.
                      bij gewone olie begint die waterachtig te worden na enige tijd en verliest ook zijn smering. bij longlife olie gebeurd dit fenomeen veel trager. dus in principe als uw auto zijn olie niet vervuild blijft longlife olie zijn smerend effect langer bestaan en zou je langer met diezelfde olie kunnen rijden. of dat nu een oud of nieuw blok is maakt niks uit.
                      als je nu een versleten motor hebt, waardoor veel water/brandstof/... vervuiling bij de olie terecht komt, moet je idd op tijd vervangen

                      Comment

                      Working...
                      X