Mededeling

Collapse
No announcement yet.

alternator als motor gebruiken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• alternator als motor gebruiken

Beste,

Ik speel met het idee om zelf een aandrijving (elektrisch) te maken voor op een fiets. Na wat opzoekwerk op het internet kom ik heel wat dure en ingewikkelde oplossingen tegen en dat ben ik niet van plan

Wat ik ook heb tegengekomen zijn projecten waarvoor alternators worden omgevormd naar motors en daarbij als aandrijving worden gebruikt.

Ik weet dat dit mogelijk is want had dit ooit op het school al geleerd dat een alternator en een motor quasi hetzelfde zijn, maar nu was mijn vraag zijn deze allemaal geschikt zijn hiervoor of moet er uitgezien worden naar bepaalde types?

Ik was zelf ook aan het denken aan alternators van een motorfiets in combinatie met een batterij van een moto?

Is dit ook wel gezond voor de alternators als deze constant onder balast zouden staan (lange afstand)

Ik weet het is een raar idee maar ik zie er wel iets in.

Alvast bedankt!
    2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

dan zou ik eerder zien wat een deftig hoge koppel brushless motor doet op een fiets

Comment

En waar vind je die ?

Comment

veel te zwaar gewicht, loopt veel te zwaar en heeft teveel verliezen.

gewoon een hubmotor aanschaffen (tip, op marktplaats.nl vind je er al vanaf 30€) en daar zelf mee gaan spelen. ik heb mijn electrische fiets ooit zelf gebouwd met 36 cellen uit 'kapotte' laptopbatterijen. ding liep 22km/h zonder mee te duwen en ging tot 29km/H als je nog wat meeduwt. boven de 30km/H begon die de accu bij te laden.
        ik kon ook vanuit stilstand het volle motorvermogen aanspreken en een slippend voorwiel krijgen. heb die daarom ook afgebroken wegens 'illegaal'.

bij brushed motoren (met koolborstels dus), kan je ermee wegkomen om gewoon de accu rechtstreeks op de motor te hangen. bij brushless moet je een controller tussen monteren

Comment

Kan zo een hubmotor zonder ondersteuning een lange tijd gebruikt worden? en gaat da dan vooruit?

Comment

Naar dit soort motoren heb ik ook al zitten kijken ...
            Iemand hier ervaring mee?

Hobbyking - the world's No1 Online Hobby Store. We stock a huge selection of RC products from Planes right through to Drones and all accessories. Visit Us Today.

Comment

heel intressant

Comment

zo een klein formaat en 1510watt eruit??? dat is wel overdreven.

let ook op dat je electromotoren mag opdrijven en goed mogelijk is die 1510watt het absolute maximum dat je er gedurende korte tijd door mag jagen (bv bij het vertrekken).
                je zou eigenlijk moeten weten wat het nominale vermogen is

Comment

Deze brushless motoren worden toegepast in modelbouw vliegtuigjes en helicopters.
                  Onderschat deze dingen niet, er zijn er die constant 3KW vermogen kunnen draaien... die zitten dan in de grotere helis met een schroefdiameter van 2,5-3m.
                  Ze hebben dan ook een controller nodig die meer dan 100ampère aan kan.

Voorbeeldje van een topmotor die tot 5KW kan: http://heli-tempel.be/index.php/home...pyro800-detail

Maar, ik denk dat je voor de prijs van zo een motor + controller + aansturing meer kwijt bent dan voor een compleet gebouwde electrische fiets

Comment

een alternator van een wagen werkt op 3-fase stroom. Hoe ga je dat maken op je fiets?

Comment

Dit hierboven plus het feit dat je apart moet zorgen voor (regelbare) spanning van de veldpolen.

Technisch gaat bijna alles maar een alternator is hier niet het beste wat je kunt gebruiken. Vrij complex als je het toch wilt doen.
                      Last edited by taiko; 17/11/2015, 18:46.

Comment

Working...
                      X