Mededeling

Collapse
No announcement yet.

'Op de koppeling' rijden.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 'Op de koppeling' rijden.

    Beste leden,

    Ik rij best vaak op de koppeling, wat dus wil zeggen je koppeling laten opkomen tot de auto begint te rollen, zonder gas te geven. Ik doe het vaak tijdens het achteruit rijden (uit een parkeerplaats ofzo) tijden het fileparkeren en tijdens het parkeren in het algemeen (als ik kleine stukjes vooruit of achteruit moet rijden). Ook als ik de auto van mijn moeder in de garage rij (achteruit) doe ik dat altijd op de koppeling.
    Nu heb ik gehoord dat dit heel slecht is voor je koppeling en dat hij hierdoor sneller verslijt. (ik rij wel enkel met diesels, al weet ik niet of dat een verschil maakt)
    Is er iemand die mij hier meer uitleg over kan geven en of het überhaupt klopt dat dit heel slecht is?
    Kwestie dat ik mijn gewoontes moet gaan aanpassen
    2012 Abarth 500 'esseesse'

  • #2
    Het slechtste voor je koppeling is het slippen.
    Dus op koppeling rijden (zonder de koppeling te laten slippen) is niet zo erg.

    In de file is dat zelfs beter dan constant de koppelpedaal in te duwen en te lossen.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Snapshot Bekijk Berichten
      Het slechtste voor je koppeling is het slippen.
      Dus op koppeling rijden (zonder de koppeling te laten slippen) is niet zo erg.

      In de file is dat zelfs beter dan constant de koppelpedaal in te duwen en te lossen.
      Wat is het verschil tussen op de koppeling rijden en ze te laten slippen? Ik ken alleen maar volledig gekoppeld, volledig ontkoppeld, en slip.

      Ik gebruik een ander regeltje: Als de koppeling slipt warmt ze op, en hoe meer gas ge geeft bij dezelfde stand van de koppeling, hoe meer ze opwarmt en hoe meer ze lokaal of helemaal te warm kan krijgen. Dus mijn regeltje is niet te veel warmte in de koppeling te stoppen: Als ik stil sta ontkoppel ik altijd volledig, en de koppelingsfase van ontkoppeld naar gekoppeld is kort, maar als ge weinig gas geeft zoals bij manoeuvreren kunt ge u meer permitteren.
      30 jaar Mr Yuge!

      Comment


      • #4
        Volgens mij heeft de starter het over het koppelingspedaal laten opkomen zonder gas te geven.
        Kan je inderdaad gerust doen, zolang je hem niet minuten laat slippen.

        *edit*

        Die minuten was beetje overdreven
        Last edited by ; 17/11/2015, 22:51.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Snapshot Bekijk Berichten
          Volgens mij heeft de starter het over het koppelingspedaal laten opkomen zonder gas te geven.
          Kan je inderdaad gerust doen, zolang je hem niet minuten laat slippen.

          *edit*

          Die minuten was beetje overdreven
          Dat bedoel ik idd koppeling laten opkomen zonder gas te geven.

          Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
          2012 Abarth 500 'esseesse'

          Comment


          • #6
            Daar kan ik inkomen. Geen gas geven betekent dat ge niet veel warmte in de koppeling pompt. Maar ik doe het weinig.
            30 jaar Mr Yuge!

            Comment


            • #7
              Wat ik veel deed ( toen ik nog een manuele reed ) was rijden in de laagst mogelijk toeren.. Of de auto op zijn koppel laten rijden ( je rijdt in 5de en geeft geen gas, je auto zal gewoon blijven rijden aan 50 ofzo... ) is dit slecht ?

              Wat de TS zegt deed ik ook altijd.
              previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
              current : BMW 330D F30

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                Wat ik veel deed ( toen ik nog een manuele reed ) was rijden in de laagst mogelijk toeren.. Of de auto op zijn koppel laten rijden ( je rijdt in 5de en geeft geen gas, je auto zal gewoon blijven rijden aan 50 ofzo... ) is dit slecht ?

                Wat de TS zegt deed ik ook altijd.
                Dat doe ik ook af en toe in de file bv, gewoon optrekken in 1ste (koppeling volledig los natuurlijl) en dan gas loslaten en dan blijft hij ook tegen 10km/h ofzo bollen. Ale als ge dat bedoelt tenminste?

                Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
                2012 Abarth 500 'esseesse'

                Comment


                • #9
                  Ja dat doe ik ook, op ralenti rijden. 7km/u in eerste, weet niet meer hoeveel in 2e.
                  30 jaar Mr Yuge!

                  Comment


                  • #10
                    Een goeie filerijder zal dat wel doen, op ralenti rijden.

                    Wel afhankelijk van auto tot auto wanneer hij begint te 'bokken'.
                    Bij minder koppelrijke wagens kan dat al in 3e zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Met een turboloze kleine benzine moet ge het niet proberen, motor slaat meteen af. Dus altijd wat gas bijgeven om te manoevreren. Met een diesel is het meestal niet nodig idd en kan je perfect al uw maneuvers op ralenti doen.

                      Ik leerde eerst rijden met een dieselke van de rijschool, dus was gewend om nooit gas te geven. Toen 'k nadien de eerste keer met ons vader zijn corolla'ke met 1.3 reed, geraakte ik de oprit nog niet af .
                      Last edited by sunking; 17/11/2015, 23:26.

                      Comment


                      • #12
                        Hang ook van wagen tot wagen af .Bij een zware diesel gaat dat perfect maar die hebben ook veel koppel. Een 1000cc naft ga je natuurlijk gas moeten bijgeven.

                        Comment


                        • #13
                          op vlakke baan moet een benzine dat ook kunnen, bergop moet je met slippende koppeling en gas vertrekken.
                          bij mijn opel 1.6 benzine vroeger zette ik die in 1e en liet de koppeling komen, dan in 2de en koppeling komen. kon dit doen tot in 5de maar moest de koppeling altijd zacht op laten komen dan en ik reed 25km/h. ZONDER gas geven

                          Comment


                          • #14
                            Edit fout topic
                            Last edited by ; 18/11/2015, 07:56.

                            Comment


                            • #15
                              Als je heel traag moet manoevreren vooruit of achteruit, dan moet je gewoon je koppeling half inhouden, anders vlieg je gewoon achteruit/vooruit.

                              Zeker nu bij veel wagens de auto zelf een beetje gas bijgeeft bij het loslaten van de koppeling om je te vooruit te helpen bij het vertrekken zodat je niet zou stilvallen. Waardoor je overigens bij trage manoevers de koppeling net langer gaat inhouden omdat dat gas bijgeven te counteren.

                              Dus tenzij je brokken wil, heb je geen andere keus.

                              En gezien men nu eenmaal met een wagen soms een traag manoever moet doen, ga ik ervan dat dit geen kwaad kan.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                                Als je heel traag moet manoevreren vooruit of achteruit, dan moet je gewoon je koppeling half inhouden, anders vlieg je gewoon achteruit/vooruit.

                                Zeker nu bij veel wagens de auto zelf een beetje gas bijgeeft bij het loslaten van de koppeling om je te vooruit te helpen bij het vertrekken zodat je niet zou stilvallen. Waardoor je overigens bij trage manoevers de koppeling net langer gaat inhouden omdat dat gas bijgeven te counteren.

                                Dus tenzij je brokken wil, heb je geen andere keus.

                                En gezien men nu eenmaal met een wagen soms een traag manoever moet doen, ga ik ervan dat dit geen kwaad kan.
                                Wat je hier schrijft is eigenlijk de truc die motards toepassen om stabiel zeer traag te rijden.

                                Beetje gas geven en konstant houden, met de koppeling de kracht vooruit dempen.
                                Snelheid dan regelen met behulp van achter- of voetrem.

                                De twee krachten, eentje vooruit (gas) en eentje achteruit (rem ) moeten alzo mekaar juist opheffen om de snelheid konstant te houden. Eigenlijk de enige manier om zeer traag te rijden op twee wielen.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Snapshot Bekijk Berichten
                                  Volgens mij heeft de starter het over het koppelingspedaal laten opkomen zonder gas te geven.
                                  Kan je inderdaad gerust doen, zolang je hem niet minuten laat slippen.

                                  *edit*

                                  Die minuten was beetje overdreven
                                  nee, dat kan zelfs minuten. Maar wel met een zo klein mogelijk toerentalverschil... als ge ook nog eens gas geeft en toeren maakt, spreken we over seconden...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                                    Wat je hier schrijft is eigenlijk de truc die motards toepassen om stabiel zeer traag te rijden.

                                    Beetje gas geven en konstant houden, met de koppeling de kracht vooruit dempen.
                                    Snelheid dan regelen met behulp van achter- of voetrem.

                                    De twee krachten, eentje vooruit (gas) en eentje achteruit (rem ) moeten alzo mekaar juist opheffen om de snelheid konstant te houden. Eigenlijk de enige manier om zeer traag te rijden op twee wielen.
                                    datis dan wel met een natte koppeling, die verdraagt heel wat meer.

                                    Comment


                                    • #19
                                      GS heeft droge koppeling.
                                      Iets te lang oefenen en je begint 'm te ruiken.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                                        Wat je hier schrijft is eigenlijk de truc die motards toepassen om stabiel zeer traag te rijden.

                                        Beetje gas geven en konstant houden, met de koppeling de kracht vooruit dempen.
                                        Snelheid dan regelen met behulp van achter- of voetrem.
                                        Ik heb zo toch eens iets doen roken op een steil bergpad. Ik moest tussen een ravijn en een vers rotsblok door met een auto die niet voor zo'n plaatsen gemaakt is, en ik bediende met de rechtervoet tegelijk gas en rem terwijl ik de koppeling liet slepen. Zodanig bezig met die ravijn naast mij dat ik niet in de gaten had dat de koppeling te warm kreeg. Oeps. Toch niets van gemerkt achteraf.
                                        30 jaar Mr Yuge!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X