Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tweedehands Saab 9.3 gekocht (1.9 Tid 120 pk 88kw) zuipslet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tweedehands Saab 9.3 gekocht (1.9 Tid 120 pk 88kw) zuipslet

    Hallo autowereld lezers,

    Ik heb onlangs een saab gekocht zoals de titel verraad, ik heb altijd een soort bewondering gehad voor Scandinavische voertuigen (ook al is saab sinds 2010 in Nederlandse handen).

    De saab is een diesel en heeft 130.000 km op de teller en is van bouwjaar 2006. De auto werd gekocht met blanco keuring en de voertuig draait en ziet er nog heel goed uit voor eentje die al 10 jaar in gebruik is.

    Het enige waar ik me nu aan stoor is het hoge verbruik van de voertuig, met 20 euro of 19 liter diesel doe ik er amper 100 km mee (en ik rijd vooral op autosnelwegen) wat abnormaal veel is. Wat kan het probleem zijn van dit hoge verbruik? Onderhoud nodig? injectoren? Laten uitlezen?

    Want met deze cijfers had ik me beter een AMG aangeschaft als de budget het toeliet

    Weet iemand waar het probleem aan kan liggen of heeft iemand anders dezelfde ervaring met saab en is dit doodnormaal?

  • #2
    19l/100km? Dat is alles behalve normaal!
    Maar hoe heb je het verbruik gemeten, via de boordcomputer of zelf uitgerekend? Als die effectief zoveel verbruikt moet je dat direct merken, die moet roeten als gek dan door de onverbrande diesel. Of er zit een gat in uw tank. of... je hebt een rekenfout gemaakt.

    Comment


    • #3
      Met 20 Euro diesel in een AMG geraak je ook niet ver

      Heb je zelf al een onder de motorkap gekeken of je geen lek ziet?

      Comment


      • #4
        hier klopt idd iets niet. 20liter/100Km is gewoonweg niet haalbaar met een diesel.
        kijk eens onder de auto of de tank lekt, leiding lekt, ...
        kijk bij draaiende motor eens of er brandstof lekt aan de pomp/leidingen...

        tank die dan eens barstensvol (blijven vullen tot het bovenaan de vulleiding staat, ga dan 100km rijden en vul dan weer exact hetzelfde bij. dat is je verbruik geweest (of je rijd 500km, en je deelt het aantal liter door 5 om het verbruik te meten, maar als die effectief zoveel verbruikt, zal je de 500km niet halen
        Last edited by ; 05/12/2015, 09:38.

        Comment


        • #5
          Eerst en vooral inderdaad hoe heb je dat verbruik gemeten, want als je schrijft ik deed er 19 liter in en 100km later moest ik terug tanken... roept dit vragen op over je berekeningswijze.

          Anderzijds kan je manier van rijden natuurlijk ook een rol spelen altijd in de rode zone rijden zal ook het verbruik niet ten goede komen...

          Maar vooral zoals Diabolic/Fcapri schrijven als je geen abnormale rookwolken achter de wagen ziet, motorkap eens opentrekken en kijken of je nergens geen diesel ziet kijk ook eens onder de wagen als die al een tijdje stilstaat. Als er werkelijk een leiding of zo gesprongen is kun je de diesel dikwijls onder de motorkap ook ruiken.
          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

          Comment


          • #6
            Toen ik net heb getankt, heb ik de resetknop gebruikt en zo de km zitten tellen. Ik kon het eerst ook niet geloven maar blijkbaar liep men tank sneller leeg dan ik op oudejaarsavond een glas whisky kan opdrinken.

            Comment


            • #7
              Haha daarom is het een AMG en rijd ik in een 1.9 tid saab

              Nee maar, ik heb onder de motorkap gekeken en alles gecontroleerd, en ik kon nergens een lek bespeuren.

              Comment


              • #8
                Dat heb ik ook al gedaan, en met een volle tank haal ik niet eens 500 km

                Comment


                • #9
                  Ik heb de motorkap opengezet en kon niets ruiken (ben ook wel wat verkouden).
                  En er is ook nergens een lek te bespeuren. Ik heb de km geteld aan de hand van de teller die in de dashboard verwerkt is. Ik zet de km stand op nul en rijd ermee en ik behaal net 100 km met 19 liter. Ik weet niet hoeveel liter per 100 km dat je normaal kan doen met een saab 1.9 diesel met 120 pk onder de motorkap, maar dit lijkt me toch wel veel.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door machoni Bekijk Berichten
                    Ik heb de motorkap opengezet en kon niets ruiken (ben ook wel wat verkouden).
                    En er is ook nergens een lek te bespeuren. Ik heb de km geteld aan de hand van de teller die in de dashboard verwerkt is. Ik zet de km stand op nul en rijd ermee en ik behaal net 100 km met 19 liter. Ik weet niet hoeveel liter per 100 km dat je normaal kan doen met een saab 1.9 diesel met 120 pk onder de motorkap, maar dit lijkt me toch wel veel.
                    de helft zou al zeer veel zijn ....

                    Comment


                    • #11
                      Vul de tank eens en laat de wagen een week-end staan, dan krijg je een idee over evt lekkage aan tank
                      BMW 420dA : >>>

                      Comment


                      • #12
                        Vreemd. Misschien domme vraag maar loopt je kilometerteller juist?
                        autofans.be

                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door svenio_g Bekijk Berichten
                          Vreemd. Misschien domme vraag maar loopt je kilometerteller juist?
                          Ook mijn eerste gedacht.

                          Diesel zou je echt moeten ruiken, of ergens een plasje zien liggen onder de auto, of heel hard roeten.
                          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door bartdc Bekijk Berichten
                            de helft zou al zeer veel zijn ....
                            Mijn 150 PK met automaat zat rond de 7 liter, gemiddeld. En ik ben niet de traagste rijder. Wel niet zo heel veel stad, daar wilt het wel een litertje (soms twee) meer worden. Voor jouw exemplaar zijn die waarden onmogelijk normaal te noemen.

                            Comment


                            • #15
                              Toen ik net heb getankt, heb ik de resetknop gebruikt en zo de km zitten tellen. Ik kon het eerst ook niet geloven maar blijkbaar liep men tank sneller leeg dan ik op oudejaarsavond een glas whisky kan opdrinken.
                              Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                              19l/100km? Dat is alles behalve normaal!
                              Maar hoe heb je het verbruik gemeten, via de boordcomputer of zelf uitgerekend? Als die effectief zoveel verbruikt moet je dat direct merken, die moet roeten als gek dan door de onverbrande diesel. Of er zit een gat in uw tank. of... je hebt een rekenfout gemaakt.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                                Mijn 150 PK met automaat zat rond de 7 liter, gemiddeld. En ik ben niet de traagste rijder. Wel niet zo heel veel stad, daar wilt het wel een litertje (soms twee) meer worden. Voor jouw exemplaar zijn die waarden onmogelijk normaal te noemen.
                                Ik ga morgen een onderhoud laten uitvoeren en de auto laten uitlezen, en zien wat de waarden nadien zijn, moest dit probleem zich toch blijven voordoen, doe ik de auto gewoon weg. Het heeft dan geen zin om ermee te blijven rijden. Ik doe nogal wat km's naar en terug van mijn werk en dit word niet betaald door mijn werkgever en het zou dom zijn om 1/3 van mijn loon aan brandstof te geven. Ik hou jullie op de hoogte wat dit morgen geeft.

                                Comment


                                • #17
                                  En? Had je nog genoeg diesel om tot daar te geraken?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Zijn dat geen defecte injector(s), die continu blijven spuiten. Roetfilter bomvol, oliepeil stijgt, nog wat via de turbo en uitlaat buiten. Evtl nog wat hobby chiptuning/sjoemelsoftware erop voor meer pk. Egr sluit niet,enz....
                                    Wellicht de reden waarom hij verkocht werd.
                                    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door machoni Bekijk Berichten
                                      ik heb altijd een soort bewondering gehad voor Scandinavische voertuigen (ook al is saab sinds 2010 in Nederlandse handen).
                                      Saab is al meer dan 20 jaar niet meer Scandinavisch. Je 9-3 is dan ook op Opel Vectra basis (niets verkeerd mee overigens, ik vermeld het alleen maar)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nu weet je waarom dat merk failliet is.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X