Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tweedehands Saab 9.3 gekocht (1.9 Tid 120 pk 88kw) zuipslet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Saab is nochtans geen brol.
    Hier is duidelijk sprake van een technisch mankement. Post eens wat updates anders.
    2.0 JTDm

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
      Nu weet je waarom dat merk failliet is.
      Omdat GM destijds Cadillac heeft proberen pushen als premium merk in plaats van Saab. Kijk maar naar het debacle met de Cadillac BLS. In combo met de credit crunch van 2008 was dat de doodsteek voor een merk waar ze twee decennia te weinig in geïnvesteerd hebben.

      Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
      Saab is nochtans geen brol.
      Hier is duidelijk sprake van een technisch mankement. Post eens wat updates anders.
      Nou... Saab is evenmin een wondermerk. De motor waar je 't over hebt is een van de vele iteraties van de VM Motori-dieselblokken zoals je ze o.a. bij Fiat terugvindt (en dus ook bij GM Europe / Opel / Saab). En daar zijn, net zoals bij alle dieselblokken met filtertechnologie (dus alle diesels vandaag), toch wel wat mankementen mee. Om maar wat te zeggen: de waterpomp zo monteren dat, als ze lekt, het water in 't carter terechtkomt: dat is niet echt slim te noemen. Al was het maar omdat je er de aansluiting tussen kleppendeksel en motorblok mee kan kromtrekken. Niet dat Saab daar iets aan kon doen, die conceptiefout lag bij VM Motori. Maar er kan dus echt wel wat stuk gaan aan een Saab.

      Terug on topic: is er al nieuws over je buitensporige verbruik?

      Comment


      • #23
        ik ben geen dieselfan en de Saabs waar ik ervaring mee heb waren de 2 liter uit de 9-3 en 2.3 liter (9-5) turbo benzinemotoren, nooit geen problemen mee gehad, bij de 9-3 wel vroegtijdige koppelingsslijtage maar dat was een gekend probleem

        hier is duidelijk iets anders aan de hand, zeker dat km stand correct is?
        2.0 JTDm

        Comment


        • #24
          Deze zelfde motor vebruikte in de lease Vectra van mijn vrouw destijds amper 6 liter, dus hier is duidelijk iets anders aan de hand.

          Comment


          • #25
            Check eens of alles in de buurt van je uitlaatpijp niet zwart is aangeslagen, want dit klopt duidelijk niet.

            Ter vergelijkig, ik heb een Skoda Octavia 1.9TDI uit 2007, standaard 106 pk maar gechipt naar 150.
            Als mijn vrouw er mee rijdt verbruikt die rond de 6 liter, als ik er mee rij zit ik rond de 7 à 8 liter.

            Dat verbruik van de jouwe is echt absurd hoog, de Golf R20 van mijn broer (benzine, 330 pk) is zuiniger...

            Comment


            • #26
              Er is inderdaad duidelijk wat mis (waarschijnlijk meer dan iets)
              Komen in aanmerking bij die motor:
              - EGR-klep kapot
              - Gasklep kapot (wordt niet alleen gebruikt om de motor stil te leggen maar ook om de EGR te regelen)
              - Wastegate turbo die niet werkt (dus vacuumpomp en leidingen controleren)
              - Roetfilter verstopt (constante regeneratie zorgt voor heel hoog verbruik)
              - Injectoren laten testen. Goed mogelijk dat er 1 blijft inspuiten (zeer slecht voor de motor, pistons zien af en er komt diesel in de olie)
              - Verschildruksensor roetfilter te controleren

              Jammer voor jou maar het zijn niet echt goede motoren!

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                Nou... Saab is evenmin een wondermerk. De motor waar je 't over hebt is een van de vele iteraties van de VM Motori-dieselblokken zoals je ze o.a. bij Fiat terugvindt (en dus ook bij GM Europe / Opel / Saab). En daar zijn, net zoals bij alle dieselblokken met filtertechnologie (dus alle diesels vandaag), toch wel wat mankementen mee. Om maar wat te zeggen: de waterpomp zo monteren dat, als ze lekt, het water in 't carter terechtkomt: dat is niet echt slim te noemen. Al was het maar omdat je er de aansluiting tussen kleppendeksel en motorblok mee kan kromtrekken. Niet dat Saab daar iets aan kon doen, die conceptiefout lag bij VM Motori. Maar er kan dus echt wel wat stuk gaan aan een Saab.

                Terug on topic: is er al nieuws over je buitensporige verbruik?
                Toch maar reageren, want er klopt iets niet. VM heeft niets met deze motoren te maken. Er zijn wel VM motori blokken gebruikt door GM, maar dan vooral in de Koreaanse modellen (Antara, Cruze etc). Dit waren 2 liter blokken, identiek aan de Hyundai blokken.



                en de FPT diesels:


                Dat van die waterpomp moet ge mij toch eens uitleggen? Ik weet dat de waterpompen stuk gaan, maar heb nog nooit gehoord dat er daarbij water in het carter komt.

                Comment


                • #28
                  Dit zijn inderdaad JTD's en geen VM's
                  De 120pk 8v is zelfs beter want die hebben geen vlinderkleppen (swirl flaps) die om de haverklap komen vast te zitten zoals bij de 16v
                  Wat brammelo schrijft slaat dus nergens op.

                  Trouwens waar zit de topicstarter
                  2.0 JTDm

                  Comment


                  • #29
                    Ik ben terug, ik heb een onderhoud laten uitvoeren maar dit heeft niets aan het verbruik gedaan.
                    Ik krijg nu ook af en toe een melding "water in fuel" misschien dat iemand weet of dit iets met de verbruik te maken heeft.
                    En starten lukt laatste tijd ook wat moeizamer, soms moet ik drie tot vier keer draaien voor de motor draait.

                    Comment


                    • #30
                      Onderhoud laten doen....niet door een garagist misschien? Anders zou die toch dat probleem tenminste moeten lokaliseren?

                      Comment


                      • #31
                        Ik vraag mij af hoe je verbruik wordt gemeten, evtl diesel met luchtbelletjes dat voorbij stroomt. En meestal gaat het terug via de retour.(slecht starten + evtl defecte gloeibougies)
                        Maar dat kun je toch toch zien als je de tank volledig vult en bvb bij 200 km (gps-km) nog eens tankt.
                        Daarbij ,met zo'n dieselverbruik geraak je nooit door de roetmeting(verkoop en keuring). Een raar verhaal.
                        Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                          Toch maar reageren, want er klopt iets niet. VM heeft niets met deze motoren te maken. Er zijn wel VM motori blokken gebruikt door GM, maar dan vooral in de Koreaanse modellen (Antara, Cruze etc). Dit waren 2 liter blokken, identiek aan de Hyundai blokken.



                          en de FPT diesels:


                          Dat van die waterpomp moet ge mij toch eens uitleggen? Ik weet dat de waterpompen stuk gaan, maar heb nog nooit gehoord dat er daarbij water in het carter komt.
                          Je hebt gelijk ivm die VM Motori-situatie. Ik had het fout - koppeling in mijn hoofd gemaakt tussen GM / Fiat en Fiat / VM. Excuus!

                          En blijkbaar was het niet de enige verkeerde koppeling die ik maakte. Ligt het aan de leeftijd? Ik weet het niet. Maar blijkbaar heb ik dus het volgende meegemaakt:

                          - waterpomp kapot
                          - daardoor distributieriem verschoven
                          - daardoor brug gebroken
                          - bovendien moest het kleppendeksel terug vlak gezet worden

                          Meer info in dit topic. En na ga ik mijn hoofd breken over hoe ik hemelsnaam met het idee zat dat het aan het lekken van de waterpomp in 't carter te wijten was... want dat klopt dus niet. Een tweede keer mijn excuus, dus.
                          Last edited by ; 21/12/2015, 14:16.

                          Comment

                          Working...
                          X