Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel ontwikkeld die (veel) minder vervuilt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Diesel ontwikkeld die (veel) minder vervuilt

    Onderzoekers van de KU Leuven en de Universiteit Utrecht deden een ontdekking die de productie van brandstoffen op een essentieel punt helemaal anders aanpakt. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld veel schonere diesel produceren. De ontdekking kan vrijwel meteen gebruikt worden door de industrie. Binnen de 5 à 10 jaar kunnen er al auto’s rondrijden op deze nieuwe schone diesel.

    Voor de productie van brandstof werkt men met katalysatoren. Dat zijn stoffen die een chemisch proces op gang brengen in een basisgrondstof. Bij diesel worden bijvoorbeeld katalysatorkorrels van enkele millimeters groot toegevoegd. De korrels veranderen de moleculen van de grondstof zodanig dat men op het einde van de rit een bruikbare brandstof verkrijgt.

    Dergelijke katalysatorkorrels kunnen één of meerdere chemische functies omvatten. De katalysator waarop de wetenschappers hun onderzoek deden omvat twee functies: een metaal en een vast zuur. Bij de productie van diesel stuiteren de moleculen in de katalysator verschillende keren over en weer tussen het metaal en het zuur. Bij elke aanraking met één van de functies wijzigt de molecule een beetje. Op het einde van het proces resulteert dit in moleculen die bruikbaar zijn voor dieselbrandstof.

    Jarenlang ging men ervan uit dat de functies binnen zo’n katalysator best zo dicht mogelijk bij elkaar liggen. Zo zouden de moleculen sneller over en weer kunnen stuiteren en zou het proces sneller een bruikbaar resultaat opleveren. Professor Johan Martens (KU Leuven) en professor Krijn de Jong (Universiteit Utrecht) ontdekten nu dat deze veronderstelling niet klopt. Als de functies binnen een katalysator op een minimum aantal nanometers van elkaar liggen, levert dit betere moleculen op, met veel schonere brandstof als resultaat.

    “De resultaten van ons onderzoek zijn compleet het tegenovergestelde van wat we verwacht hadden. Daarom dachten we eerst dat we de stalen verwisseld hadden of dat er iets fout was met onze analyses,” zegt professor Johan Martens. “ We deden de proeven drie keer opnieuw om uiteindelijk te concluderen dat de gangbare theorie niet klopt: de functies binnen een katalysator liggen best op een minimumafstand van elkaar en niet zo dicht mogelijk bij elkaar, zoals men al meer dan 50 jaar denkt en toepast in de industrie.”

    Via de nieuwe techniek kunnen heel wat moleculen in diesel geoptimaliseerd worden. Auto’s die op deze schone diesel rijden, stoten veel minder fijn stof en CO² uit. De onderzoekers schatten dat hun bevindingen snel kunnen overgenomen worden door de industrie. Binnen 5 à 10 jaar kunnen de eerste auto’s op schone diesel rijden.

    De techniek die de onderzoekers ontwikkelden kan niet enkel toegepast worden op petroleum gebaseerde brandstoffen maar ook op hernieuwbare koolstof uit biomassa.

    Het onderzoek verscheen in Nature.
    kuleuven.be

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
    kuleuven.be
    Hoera! Over 5 jaar accijnzen op diesel verminderen en subsidies voor mensen met diesel wagens.

    Want zo consequent zijn ze wel daar in Brussel.

    Comment


    • #3
      interessant

      Comment


      • #4
        Helpende hand voor VAG?


        Sent from somewhere, using Tapatalk.
        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

        Comment


        • #5
          ik ben diesellover, als het kan zoveel te beter

          Comment


          • #6
            minder CO2 = minder liters brandstof per geleverd vermogen.
            minder fijnstof = betere verbranding.
            het enige dat ik er uit lees, is dat ze dus diesel kunnen maken die meer energie inhoud dan zijn lagere broertje nu (beetje verhaal diesel en Vpower dat ze ons nu aansmeren).

            benzine heeft 32MJ/liter aan energie
            diesel heeft 35MJ/L aan energie (vandaar dat diesel dus iets zuiniger loopt dan benzine)
            kerosine heeft 37,2MJ/L aan energie (een kerosine motor zou dus nog zuiniger zijn)
            LPG heeft 26MJ/L aan energie (vandaar het hogere verbruik op lpg dan op benzine.

            als ze dus morgen een motor ontwikkelen voor kerosine hebben ze direct ook al de lagere CO2. kerozine (hetgeen die zibro vuurtjes opstoken) stoot ook veel minder schadelijk stoffen uit, vandaar dat je een zibro vuurtje in huis mag gebruiken. daar gebruik je letterlijk de uitlaatgassen om je huis mee te verwarmen

            Comment


            • #7
              kerosine is is toch diesel ? elke jet vliegt op mazout en elke dieselauto op kero

              kost veel energie om te produceren

              Comment


              • #8
                en volgens mij dus net hetzelfde als in dat artikel beweerd wordt. ze gaan een systeem maken waarbij de diesel 'beter' wordt.
                hier gaat ook tijd en energie in komen om betere diesel te produceren uit...??? volgens mij gewoon aardolie???

                ze gaan dus het raffineren van aardolie verbeteren zodat er een betere diesel uitkomt. kan je evengoed op kero gaan rijden. t is energierijker en veel properder om op te rijden. kost alleen idd een pak meer om het eruit te halen.

                LPG is een afvalstof van het raffineerproces en daarom zo goedkoop, daarna komen de goedkopere brandstoffen eruit en als één van de laatste heb je kero.
                diesel en benzine zijn één van de mindere brandstoffen en je hebt er veel van over. vandaar was dit goed als motorbrandstof.
                LPG was zo laag in energiewaarde dat ze het liever affakkelen dan te transporteren als brandstof.

                kero is een veeeeel zwaardere diesel met meer energie en properdere verbranding. je kan kero in je auto gieten, maar die zal er niet beter op rijden, in tegendeel. je motor moet aangepast zijn om het beste uit de kero te halen.
                kero ontbrand ook veeel sneller dan diesel. als je dat zuiver in je motor giet, zou de motor te vroeg ontsteken. bijmengen kan wel (kero is bijna accijnsvrij en veel goedkoper. er zit ook een chemische stof in om het gebruik in wagens te herkennen, net zoals de rode kleurstof bij mazout. mazout heeft trouwens ook een chemische herkenbare stof erin zitten, dus zelf al krijg je die wit, is het nog te herkennen door douane)
                Last edited by ; 11/12/2015, 08:51.

                Comment


                • #9
                  Binnen 5 à 10 jaar auto's op schone diesel? En ik hoor de laatste jaren alleen maar dat alle wagens tegen dan op electriciteit rijden. De moeten nu wel es verdomme weten wat dat ze willen hé

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                    Binnen 5 à 10 jaar auto's op schone diesel? En ik hoor de laatste jaren alleen maar dat alle wagens tegen dan op electriciteit rijden. De moeten nu wel es verdomme weten wat dat ze willen hé
                    Dat is we zullen blijven rijden tot t ''op'' is
                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                    Comment


                    • #11
                      Het onderzoek staat in Nature dus dan zal het geen bullshit zijn. al van die die CO2 besparing ook wat dubieus. De nieuwe moleculen zullen dan wel meer energie per kg bevatten wat resulteert in lager verbruik en CO2 uitstoot. Maar of het een wereld van verschil maakt?

                      Comment


                      • #12
                        maakt geen verschil in CO2 uitstoot he... je gaat meer CO2 per liter brandstof maken. Wel kan het schelen in HC uitstoot.

                        Comment


                        • #13
                          atomen en moleculen vallen niet te veranderen

                          maar katalisatoren maken kan wel

                          Comment

                          Working...
                          X