Mededeling

Collapse
No announcement yet.

leuke tooltjes en tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • leuke tooltjes en tips

    misschien eens leuk om intressant zelfbouw werkmateriaal hier te posten zodat anderen er ook wat aan hebben.

    regelmatig knutsel ik aan de auto en vaak heb ik dan ook het nodige 'dure' gereedschap er niet voor en gebruik ik maar dingen rondom my om hetzelfde resultaat te krijgen (macgyver stijl)

    BV: als je een bout niet loskrijgt, kan je ook 2 steek/ring sleutels over elkaar steken zodat je een grotere hefboom krijgt (voor de meeste waarschijnlijk wel gekend, maar iemand die het niet kent, sukkeld er maar op los om die bouten los te krijgen. zo wist ik iemand die al de hele ochtend sukkelde om de achteras bouten los te krijgen, en ik maakte ze bij hem op 5min alle 4 los).


    één van de dingen die ik vandaag eens gemaakt hebt (niet geheel zonder risico, zorg dat je spuitbussen gebruikt ZONDER ontvlambare producten in).
    ik vind dasty van de wibra geweldig goed spul om te ontvetten, maar die pompjes die erop zitten zijn niet zo handig. daarom heb ik 2 lege spuitbussen omgebouwd tot dasty bussen.
    -een oude WD40 bus die een smalle straal spuit (en waarbij ik dus ook het spuitrietje kan gebruiken
    -een oude lak spuitbus die een mooie nevel maakt om grotere oppervlakken in te spuiten.

    opvullen gebeurd via het bandenventieltje aan de zijkant alsook het op druk brengen met de compressor

    de 2de bus heeft de vulnippel aan de onderkant en heb ik aan de buitenkant herverfd zodat ik me niet per ongeluk zou mispakken en dasty op een vers gegrondlakt oppervlak zou spuiten.
    Last edited by ; 25/12/2015, 16:15.

  • #2
    Vind ik leuk.

    Comment


    • #3
      Het eerste word ook vaak gedaan door er een stuk metalen buis over te schuiven om de hefboom te verlengen.
      Tweede is ook wel interessant.
      Op YouTube zie je ook geregeld handige dingen.
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

      Comment


      • #4
        maar moet je telkens wel een buis hebben van de goeie diameter en lengte. dat verschil nogal als je een bout 13 of bout 19 moet losmaken. terwijl je meestal toch wel de broertjes van uwe sleutel bijhebt (de 14 gebruiken om een 13 te verlengen, en een 17 gebruiken om een 19 te verlengen).

        ik heb hopen dopsleutelsets liggen met de nodige verlengstukken waarbij ik wel een hefboom van 1m kan maken, maar t zijn vooral tips dat iedereen welz ou kunnen gebruiken met basic spullen.
        zo kan je ook die diepere ringsleutels makkelijk gebruiken om remleidingen los te maken door simpelweg een kleine gleuf te slijpen in die ring. past veel beter over remleidingen en minder kans op slippen dan een steeksleutel
        .

        picking tools om een slot open te krijgen maak ik gewoon uit een stuk blad van een ijzerzaag
        dit afdrukken, de benodigde uitknippen en op je glanzend geschuurd blad ijzerzaag leggen en dan met een strijkijzer de zwarte inkt overzetten. dan slijp je alles weg op je ijzerzaagblad dat niet zwart is.
        http://i130.photobucket.com/albums/p...ieceSet-v2.jpg.
        het hefboompje maak ik uit het RVS latje van een ruitenwisser. http://i01.i.aliimg.com/photo/v1/601...with_Clear.jpg

        en zo maak ik nog wel vele spullen zelf. ik herinner ze mij alleen niet en hoop met dit topic daar wat veranderingen in te maken.

        eentje die me te binnen schiet: als je compressor een te klein drukvat heeft, kan je ook gewoon een ordinaire gasfles bijsteken. het probleem is alleen dat gasflessen linkse schroefdraad hebben en luchtflessen rechtse (zodat je de ene niet voor de andere kan gebruiken).
        nu zijn er wel trucken voor. je kan namelijk losse aansluitstukken kopen en er dan 2 wisselen:
        bv deze: de linkse schroefdraad gaat in een fles, en dat middenstuk heeft de correcte schroefdraad voor je compressorstukken. dat rechtse verloopstukje gooi je gewoon weg ;-)


        voor flessen met de buitendraad op moet je iets meer foefelen. daar moet je namelijk de 'moer' van één set mengen met het middenstuk van een ander set. maar beide zijn gewoon los te koop in de doe-het-zelf zaak.
        altijd handig om een gevulde gasfles met lucht in de garage te hebben staan om eens snel je autobanden bij te pompen
        Last edited by ; 25/12/2015, 21:59.

        Comment


        • #5
          beste, dat klinkt toch gevaarlijk om zomaar een gasfles als drukvat te gaan gebruiken.

          Comment


          • #6
            een compressor zit op veel lagere druk (max10bar), dus de gasfles kan er tegen. je moet ze natuurlijk wel volledig gasvrij krijgen (opvullen met water eerst)

            Comment


            • #7
              Het spijtige van goed gereedschap is dat het soms verdwijnt. Je maakt je dan ongerust dat je slordig bent en dat het jouw schuld is.
              Dus geen goedkope sleutels die moeren vernielen,doordraaien. Zoals leidingsleutels, zwarte verlengde slagmoerdoppen, Trx,ratelsleutels&plooibaar ,enz. Lampjes weg en materiaal dat stuk is.
              En wie zijn al die helpende handen ?
              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

              Comment


              • #8
                Misschien een heel bekende tip, maar een L - inbus sleuteltje kan je verlengen door er een dop en verlengstuk van dezelfde maat op te zetten, handig als je geen inbus doppen hebt.

                Comment


                • #9
                  Het kan soms helpen als je een bout niet los krijgt om de naastliggende bouten terug aan te draaien en zo de tegenvringer los te krijgen.

                  Comment

                  Working...
                  X