Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Golf 6 GTI: koelvloeistoflek (koppakking?) + Das Welt garantie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Golf 6 GTI: koelvloeistoflek (koppakking?) + Das Welt garantie

    Beste forumleden,

    8 maanden geleden kocht ik een Golf 6 GTI in Duitsland. Na ca. 3 maanden (kan ook al vroeger geweest zijn) merkte ik een klein plekje koelvloeistof op in de garage. Koelsysteem onder druk laten zetten maar het lek was zeer moeilijk te lokaliseren. De garagist dacht dat de flens waar de vloeistof het blok ingaat lekte en deze werd dus vervangen. Nu merk ik echter op dat de wagen nog steeds koelvloeistof verliest (van max- naar middenpeil in 2 maanden). De garagist gisteren even opgebeld en volgens hem lijkt dit sterk op een lek in de koppakking (joint de culasse) aangezien de flens werd vervangen en alle leidingen werden nagekeken. Ik heb enkele foto’s genomen maar hier zullen jullie waarschijnlijk weinig uit kunnen opmaken:






    Ik wacht nu mijn afspraak bij VW af om de wagen daar eens te laten onderzoeken maar zit toch al met een serieus ei in mijn broek (zou 1000-1500 euro kosten).
    De wagen is 4 jaar oud en heeft 30.000 km gelopen. Ik heb het lek opgemerkt op ca. 23.000 km. Heeft VW hier geen uitgebreide garantie voor, dit is toch absoluut niet normaal? Heeft iemand misschien ervaring met een jonge wagen met een beschadigde koppakking?
    De wagen werd verkocht als een ‘Das Welt’-auto. Dit is garantie van VW zelf die ‘normaal’ Europees geldig is, dit beaamde de verkoper (VW-dealer) ook. Bij afhaling van de GTI kreeg ik een aangepast factuur voor mijn neus geschoven dat volgens hen de garantie vervalt als de wagen wordt geëxporteerd. Het was tekenen of GTI laten staan. Hierbij voel ik mij serieus in het zak gezet door VW. De dealer wist dat ik van ver kwam (ca. 650 km enkel) en dat ik dus toch ging tekenen. Dit dan ook maar gedaan, wie verwacht nu problemen met zo een jonge en zeer goed onderhouden wagen… Ik veronderstel dat ik dus totaal niet meer kan terugvallen op de beloofde Das-Welt garantie?
    Last edited by Crockyy; 07/01/2016, 21:03.

  • #2
    Is dit een DSG? Voor zover ik kan zien hangt er vooral koelvloeistof onderaan de versnellingsbak. Bij een DSG zit er bovenaan de versnellingsbak een oliekoeler, die zou heel misschien kunnen lekken.

    Bij een kapotte motorkoppakking lijkt het me niet dat er zoveel koelvloeistof onder aan de motor zou hangen, volgens mij is dit gewoon ergens een lek of iets anders. Doe hem gewoon binnen bij VW, misschien valt het nog goed mee.

    Comment


    • #3
      Ja is een DSG.
      Volgende week gaat hij binnen, hopelijk valt het inderdaad mee en is het niet de koppakking ...
      Last edited by Crockyy; 07/01/2016, 21:27.

      Comment


      • #4
        Heb je al bovenaan de versnellingsbak gekeken of je daar koelvloeistof ziet? Je moet onder de batterij kijken, als je schuin kijkt en wat verlichting gebruikt kan je het zien.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Crockyy Bekijk Berichten
          Beste forumleden,

          8 maanden geleden kocht ik een Golf 6 GTI in Duitsland. Na ca. 3 maanden (kan ook al vroeger geweest zijn) merkte ik een klein plekje koelvloeistof op in de garage. Koelsysteem onder druk laten zetten maar het lek was zeer moeilijk te lokaliseren. De garagist dacht dat de flens waar de vloeistof het blok ingaat lekte en deze werd dus vervangen. Nu merk ik echter op dat de wagen nog steeds koelvloeistof verliest (van max- naar middenpeil in 2 maanden). De garagist gisteren even opgebeld en volgens hem lijkt dit sterk op een lek in de koppakking (joint de culasse) aangezien de flens werd vervangen en alle leidingen werden nagekeken. Ik heb enkele foto’s genomen maar hier zullen jullie waarschijnlijk weinig uit kunnen opmaken:






          Ik wacht nu mijn afspraak bij VW af om de wagen daar eens te laten onderzoeken maar zit toch al met een serieus ei in mijn broek (zou 1000-1500 euro kosten).
          De wagen is 4 jaar oud en heeft 30.000 km gelopen. Ik heb het lek opgemerkt op ca. 23.000 km. Heeft VW hier geen uitgebreide garantie voor, dit is toch absoluut niet normaal? Heeft iemand misschien ervaring met een jonge wagen met een beschadigde koppakking?
          De wagen werd verkocht als een ‘Das Welt’-auto. Dit is garantie van VW zelf die ‘normaal’ Europees geldig is, dit beaamde de verkoper (VW-dealer) ook. Bij afhaling van de GTI kreeg ik een aangepast factuur voor mijn neus geschoven dat volgens hen de garantie vervalt als de wagen wordt geëxporteerd. Het was tekenen of GTI laten staan. Hierbij voel ik mij serieus in het zak gezet door VW. De dealer wist dat ik van ver kwam (ca. 650 km enkel) en dat ik dus toch ging tekenen. Dit dan ook maar gedaan, wie verwacht nu problemen met zo een jonge en zeer goed onderhouden wagen… Ik veronderstel dat ik dus totaal niet meer kan terugvallen op de beloofde Das-Welt garantie?
          Amai.. wat een verhaal..

          Is dit een belgische dealer waar je hem gaat binnendoen?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
            Heb je al bovenaan de versnellingsbak gekeken of je daar koelvloeistof ziet? Je moet onder de batterij kijken, als je schuin kijkt en wat verlichting gebruikt kan je het zien.
            Zal morgen eens kijken of ik daar iets van koelvloeistof zie, thx.

            Oorspronkelijk geplaatst door Mr Polo Bekijk Berichten
            Amai.. wat een verhaal..

            Is dit een belgische dealer waar je hem gaat binnendoen?
            Ja een Belgische. De Duitse dealer zit in de buurt van Hamburg, beetje ver. Bij eerste ontmoeting verzekerde de verkoper mij nochtans dat ik de gti hier gewoon kon binnenbrengen en dat de afrekening dan onderling wordt geregeld. Bij afhaling van de wagen had ik ineens geen garantie meer, afzetters ...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Crockyy Bekijk Berichten
              Zal morgen eens kijken of ik daar iets van koelvloeistof zie, thx.



              Ja een Belgische. De Duitse dealer zit in de buurt van Hamburg, beetje ver. Bij eerste ontmoeting verzekerde de verkoper mij nochtans dat ik de gti hier gewoon kon binnenbrengen en dat de afrekening dan onderling wordt geregeld. Bij afhaling van de wagen had ik ineens geen garantie meer, afzetters ...
              Das wel schandalig!

              Comment


              • #8
                de waterpomp als eens nagezien ?

                Comment


                • #9
                  Zijn dat mekaniekers of speculanten ? Gebruik airless ,dwz gewoon met een luchtpistool ernaast blazen . Zie je dan na enkele tussenposen telkens nevel verschijnen dan zit er een lek.
                  Met lucht ernaast blazen geeft een zuigeffect (airless). En zo zoekt men lekken, alles proper/droog maken kan leiden waar het begint .
                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
                    de waterpomp als eens nagezien ?
                    Ja, deze is nog in orde.

                    Comment


                    • #11
                      u heeft vooral uzelf in de zak gezet door te tekenen zonder garantie
                      hoogst waarschijnlijk wist die verkoper dat er problemen zouden aankomen, kan toen al gezweet hebben en nu is er een lek
                      of heb je gerekend op de Duitse-grundlichkeit
                      mijn kl-t-n geef mij maar een Jap
                      Last edited by camaro 68 rs; 09/01/2016, 23:50.
                      Z4 M40i

                      Comment


                      • #12
                        Onder ons gezegd en gezwegen: VW maakt leuke wagens die goed, degelijk en betrouwbaar aanvoelen maar echt betrouwbaar zijn ze niet. Zoals vorig jaar gebleken is zijn het gewoon ordinaire sjoemelaars net zoals veel van hun dealers en invoerders.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Crockyy Bekijk Berichten
                          De wagen werd verkocht als een ‘Das Welt’-auto. Dit is garantie van VW zelf die ‘normaal’ Europees geldig is, dit beaamde de verkoper (VW-dealer) ook. Bij afhaling van de GTI kreeg ik een aangepast factuur voor mijn neus geschoven dat volgens hen de garantie vervalt als de wagen wordt geëxporteerd. Het was tekenen of GTI laten staan. Hierbij voel ik mij serieus in het zak gezet door VW. De dealer wist dat ik van ver kwam (ca. 650 km enkel) en dat ik dus toch ging tekenen. Dit dan ook maar gedaan, wie verwacht nu problemen met zo een jonge en zeer goed onderhouden wagen… Ik veronderstel dat ik dus totaal niet meer kan terugvallen op de beloofde Das-Welt garantie?
                          Omdraaien en wagen laten staan was toen de enige juiste/zuivere oplossing... ik vrees dat je nu met de gebakken peren zit door het document te hebben ondertekend waarop staat dat je afstand van garantie doet bij exportatie. Handelaars die dergelijke praktijken hanteren, daarvan moet je je omdraaien en hard beginnen weglopen, ook al ben je heel ver in het "aankoopstadium" gevorderd.
                          2007 - Peugeot 207 CC - TURBO
                          2009 - Yamaha R1 Model 2008

                          Comment


                          • #14
                            Dien Duitser dacht waarschijnlijk dat je een Nederlander was, want "DasWelt-garantie" is gewoon de term van de waarborg op een tweedehandswagen in Nederland zoals de Belgische "My Way".
                            Als ze het een Duitse of Engelse naam geven (Das Welt / Premium Selection / ...) komen de mensen toch snel klaar hé. Wat dan uiteindelijk de inhoud is ...

                            PS:
                            Om u toch wat gerust te stellen ... Ik heb nog nooit een koppakking gezien die zo'n zuivere koelvloeistof naar buiten toe lekt. Vanop afstand ben ik er zeker van dat dit een uitwendig lek is.

                            Comment


                            • #15
                              Ik had die mooi laten staan en een ander exemplaar op de kop getikt. Soit, daar zijt ge nu natuurlijk niks mee. Hoop dat het in orde komt zonder dat het u teveel kost.

                              Comment


                              • #16
                                Natuurlijk was omdraaien en snel weglopen de beste keuze, begrijp ik maar al te goed.

                                Ik heb echter 8 maanden naar dat bepaald model gezocht (edition 35, weinig km, veel opties, enz.). Eerst auto gaan bezichtigen, was nog zoals nieuw. Altijd mooi zijn onderhoud gehad bij VW. Verkoper bevestigde ook dat de garantie helemaal geen probleem was en dat ik hier gewoon naar de dealer kon. Ik heb dit hier ook even nagevraagd bij de dealer en dit bleek te kloppen. Daarna nog 3 weken gemaild tot de afhaaldatum. Dan rij je nog eens 650 km, handel je alles mooi af en 'o ja nog even dit ondertekenen'. Garantie werd doorstreept, ging niet volgens hem door export. Dit had VW ook makkelijk kunnen vermelden in de talrijke e-mails in die 3 weken. Dus gewoon int zak gezet omdat ze wisten dat ik van ver kwam en 9/10 ging tekenen. Ik heb trouwens nog het originele factuur waar de garantie wel opstaat (dit werd tijdens mijn eerste bezoek getekend). Het gaat hier over een grote dealergroep, ik vind het straf dat zij zich met zo'n praktijken bezighouden. Hieruit blijkt maar weer eens dat er nog weinig dealers en autoverkopers te vertrouwen zijn.

                                Na 8 maanden te zoeken, 4x 650km te rijden en een zeer goed verzorgde wagen bij een VW-dealer had ik totaal geen zin om hem nog te laten staan. Wie verwacht nu ook problemen met een wagen met maar 21.000 km... .

                                Maar soit, woensdag naar VW ermee, hopelijk vallen de kosten nog mee. Heeft VW trouwens geen coulance voor dergelijke gevallen (moest het de koppakking zijn)? Is toch schandalig dat na ca. 23.000 km al een koppakking stuk gaat, komt niet echt kwalitatief over.
                                Last edited by Crockyy; 10/01/2016, 22:19.

                                Comment


                                • #17
                                  Garantie werd doorstreept terwijl ze eerst wel zouden geven.
                                  Dan had ik allang weg gewandeld. Zelfs als je zo ver moet gaan.
                                  En in alle eerlijkheid. Een gti of opc of M of amg maakt niet uit in occassie he. Daar is altijd gas mee gegeven. Anders kochten ze wel een 1200 tje.
                                  Dus als ze dat doen met koude motor zoals er nog altijd debielen zijn gaat de koppakking eraan.

                                  Los van dat hoop ik echt voor je dat het iets anders is.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dergelijke praktijken zijn waarschijnlijk zelfs niet toegelaten, zeker niet in België maar waarschijnlijk ook niet in Duitsland.

                                    Constant herhalen dat hij had moeten weglopen zal hem echter ook niet meer helpen nu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Je bent van Limburg zie ik, kun je bijvoorbeeld niet naar de dealer in Aken ermee gaan, misschien is in Duitsland de coulanceregeling iets 'ruimer'. Kennis van mij is daar geweest voor een Abt-tuning en is vol lof over die garage (Jacobs Automobile GmbH)
                                      Enfin, het is maar een idee...
                                      2021 Taycan 4S
                                      2021 Lexus UX250h

                                      Comment


                                      • #20
                                        contracten waarbij je afstand doet van wettelijk verplichte regelingen zijn verboden
                                        koop je in belgie een okkasie bij een handelaar heb je recht op 1 jaar. als de garagist er op zet "geen garantie" of "6 maand garantie" dan is hij verplicht om 2 jaar garantie te geven. weet ik van een expert in de autosector.
                                        ik weet nu niet hoe dat werkt met een regeling van "das welt". ik zou gewoon rechtstreeks met hen contact opnemen.
                                        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                        Comment

                                        Working...
                                        X