Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Golf 6 GTI: koelvloeistoflek (koppakking?) + Das Welt garantie
contracten waarbij je afstand doet van wettelijk verplichte regelingen zijn verboden
koop je in belgie een okkasie bij een handelaar heb je recht op 1 jaar. als de garagist er op zet "geen garantie" of "6 maand garantie" dan is hij verplicht om 2 jaar garantie te geven. weet ik van een expert in de autosector.
ik weet nu niet hoe dat werkt met een regeling van "das welt". ik zou gewoon rechtstreeks met hen contact opnemen.
Een gti of opc of M of amg maakt niet uit in occassie he. Daar is altijd gas mee gegeven. Anders kochten ze wel een 1200 tje.
veel eerste eigenaars van een gti zijn normale mensen, bij ongs 2 x 45 amg waar 0 gas mee wordt gegeven (eigenaar 1 is nochthans jonge snaak, eigenaar 2 madamme 50+)...vroeger brasschaatse golfkes vr6 automaat die werden gereden door 70+
Ik snap ook niet waar diene zever altijd vandaan komt dat er met een snelle wagen altijd snel wordt gereden.
Het tegendeel is waar.
Het merendeel van die mannen hebben net respect voor hun wagen.
Dat kan je van al die met hun 1.2 of turbodiesels niet zeggen.
Op de parking gaan ze al vol gas.
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Wagen was van een echte liefhebber, was duidelijk te zien. Daarom vertrouwde ik erop dat hij met respect altijd de motor mooi warm gereden had. Dit is natuurlijk maar een veronderstelling, voor hetzelfde geld is de motor nooit warm gereden geweest. Spijtig genoeg heeft niet iedereen even veel respect voor hun wagen. Dat is nu eenmaal het risico dat je loopt bij het kopen van een tweedehands.
Als het toch zware kosten zijn ga ik zeker en vast nog contact opnemen met de dealergroep. Heb ondertussen al enkele e-mailadressen van de managers kunnen achterhalen zodat ik direct wat meer druk kan uitoefenen i.p.v. te discussiëren met de verkoper. Desnoods rij ik, zoals Rennfox aanhaalt, met de GTI over de grens en moet een Duitse dealer de zaak maar oplossen.
Edit: Net nog enkele interessante links gevonden: http://www.eccbelgie.be/wagens-beste...tie-s41721.htm: 'In het garagistenwereldje circuleert de idee dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de garantie op wagens bestemd voor export. Vele garagisten geloven dan ook oprecht dat zij die garantie niet moeten dekken. Maar in de realiteit geldt in heel Europa een garantie van 2 jaar op de verkoop van alle consumptiegoederen, ook op de verkoop van een tweedehandswagen. De wet laat echter toe dat de garantie voor tweedehandsartikels contractueel ingekort wordt tot 1 jaar. Lees dus aandachtig de details van het contract.' en http://www.eccbelgie.be/de-garantie-...den-s40481.htm: 'Bij tweedehandsgoederen mag de wettelijke garantie beperkt worden tot 1 jaar, maar niet minder.'
Het zou gewoon een lekkende buis zijn, gelukkig .
Ik ga wel een poging doen om het factuur door de Duitse dealers te laten terugbetalen aangezien hij volgens de Europese wet verplicht is garantie te geven.
Edit: toch slecht nieuws, de motor blijft lekken. Dus toch de koppakking, lucky me.
Ben je zeker dat die auto maar 30.000km gedaan heeft want er zijn sjoemelaars met duitse auto's waar ze bv 100.000km terugdraaien.
Bij opgelicht op de nederlandse TV zijn er ook van die dealers voorbij gekomen waar aan het licht gekomen is dat Duitse verkopers hun auto's terugdraaien.
Ja, ben ik 99,9% zeker van. Aangekocht en onderhouden bij de VW-dealer waar ik hem gekocht heb. Volledige onderhoudshistorie bij VW, totaal geen steenslag, interieur in nieuwstaat (leder, geen enkel kreukje). Vorige eigenaar gebruikte da wagen hoofdzakelijk als weekendwagen.
Dan is het goed, je moet tegenwoordig van niets meer verschieten.
Een deftig monteur zou je toch zo moeten kunnen zeggen of het de koppaking is
Een koppaking kan op vele manieren kapot zijn: van cylinder naar cylinder, van cylinder naar de buitenkant van het blok, van cylinder naar koelkanaal, van cylinder naar oliekanaal, van oliekanaal naar buitenkant, van oliekanaal naar koelkanaal, van waterkanaal naar buitenkant (das bij u waarschijnlijk van toepassing) er zijn combinaties van deze mogelijk.
Moest de koppaking lekken dan moet je wel oppassen dat als de auto als hij draait een witte laaghangende rook versprijd je niet langer blijf rondrijden want das een teken dat er koelvloestof in de cylinders komt.
Het grote gevaar is dat je de auto stil legt het koelsysteem onder lichte druk staat maar daardoor koelvloeistof op de zuiger komt, als je de auto start en er zit wat veel koelvloeistof op de zuiger dan gaat de motor niet rond omdat koelvloeistof niet samendrukbaar is.
Ik ken zo iemand die s'morgens zijn auto wilde starten en die ging niet meer rond, het leek alsof hij vastliep, dan de traktor er maar voor gezet en je raad het al motor naar de filistijnen.
Dan is het goed, je moet tegenwoordig van niets meer verschieten.
Een deftig monteur zou je toch zo moeten kunnen zeggen of het de koppaking is
Een koppaking kan op vele manieren kapot zijn: van cylinder naar cylinder, van cylinder naar de buitenkant van het blok, van cylinder naar koelkanaal, van cylinder naar oliekanaal, van oliekanaal naar buitenkant, van oliekanaal naar koelkanaal, van waterkanaal naar buitenkant (das bij u waarschijnlijk van toepassing) er zijn combinaties van deze mogelijk.
Moest de koppaking lekken dan moet je wel oppassen dat als de auto als hij draait een witte laaghangende rook versprijd je niet langer blijf rondrijden want das een teken dat er koelvloestof in de cylinders komt.
Het grote gevaar is dat je de auto stil legt het koelsysteem onder lichte druk staat maar daardoor koelvloeistof op de zuiger komt, als je de auto start en er zit wat veel koelvloeistof op de zuiger dan gaat de motor niet rond omdat koelvloeistof niet samendrukbaar is.
Ik ken zo iemand die s'morgens zijn auto wilde starten en die ging niet meer rond, het leek alsof hij vastliep, dan de traktor er maar voor gezet en je raad het al motor naar de filistijnen.
Ik merk totaal niets aan het functioneren van de motor. Geen koelvloeistof in de olie, geen witte rook, enkel een klein druppeltje vloeistof op de garagevloer.
Ik ben al bij 2 garages (één onafhankelijk VW-specialist en één VW-dealer) geweest en beide kunnen het lek niet direct aanduiden omdat het zo klein is. Ondertussen is zowel de flens als de buis vervangen maar de motor blijft lekken. De VW-dealer zou in eerste instantie mijn versnellingsbak demonteren want daar zouden ze een lekje zien (590 euro zonder stukken). Zou dit niet de oorzaak zijn, dan is het de koppakking (+1824 euro). Verdere mogelijkheid is dan nog eens de clinderkop die niet OK kan zijn volgens hen (+ 4169 euro). Even de som maken en dan kom je echt op een absurd bedrag. Dan kan ik nog beter een andere motor plaatsen.
Ik heb nu contact gemaakt met de Duitse dealer, hopelijk doet hij niet moeilijk over de garantie en kan ik de wagen naar Aken brengen.
Kan iemand misschien eens uitleggen wat 'vlakken van de kop' betekent? Ik kom dit veel tegen bij het vervangen van koppakingen. Is dit niet enkel nodig als de motor te warm heeft gelopen?
Vriendin van me heeft momenteel ook dit probleem. (op een andere wagen)
Bij haar werd de vloeistof naar buiten gestoken via de vuldop.
Overdruk ventiel of zoiets.
Die Duitsers zijn varkens op de autobahn. Die motor fluit ipv de hoge toeren die je zou moeten horen . En maar testen, uitdagen hoe hard de wagen gaat.
En als er dan iemand een tikje water bij de koelvloeistof doet om het op peil te brengen dan is het ook om zeep.
't Ja, gaat wat geld kosten.
Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html
Die Duitsers zijn varkens op de autobahn. Die motor fluit ipv de hoge toeren die je zou moeten horen . En maar testen, uitdagen hoe hard de wagen gaat.
En als er dan iemand een tikje water bij de koelvloeistof doet om het op peil te brengen dan is het ook om zeep.
't Ja, gaat wat geld kosten.
Ik heb net contact gehad met de vorige eigenaar. Zoals ik al aan de wagen kon zien was hij een echte liefhebber. Steeds de wagen warm gereden en de turbo ook steeds laten afkoelen. Hij haalde dit zelf aan. De wagen was nog 100% in orde toen hij deze ging inwisselen. Ik hoor ook net van hem dat de garage maar liefst 4000 euro winst op de wagen heeft gemaakt (hij heeft de wagen veel te laag verkocht). En dan nog de garantie schrappen om hun winst te maximaliseren, triestig! Lage kilometerstand is te wijten aan zijn woon-werkafstand die maar 5 kilometer bedraagt en het feit dat hij er vooral mee in het weekend reed.
Zelf rij ik de motor ook altijd goed warm. Ik vind het echt opmerkelijk dat ik nu met een mogelijk lekke koppakking zit na zijn verhaal te horen. Maar ja, alles is natuurlijk mogelijk. Ik had echter toch wel wat meer kwaliteit van een VW verwacht.
Koppakking kan ik bijna niet geloven eerlijk gezegd. Als het echt zo minimaal is en hij doorstaat een compressietest dan zal het volgens mij toch de kop niet zijn. Je hebt ook geen enkel klassiek symptoom (witte rook, witte smurrie). Ben je heel zeker dat het koelvloeistof is (wit-rozig)? Misschien een klein lekje aan de afdichting van de waterpomp? Ik heb dat ooit nog eens gezien bij een Golf 5, hebben ze toen pas ontdekt toen de distributieriem werd vervangen.
Koppakking kan ik bijna niet geloven eerlijk gezegd. Als het echt zo minimaal is en hij doorstaat een compressietest dan zal het volgens mij toch de kop niet zijn. Je hebt ook geen enkel klassiek symptoom (witte rook, witte smurrie). Ben je heel zeker dat het koelvloeistof is (wit-rozig)? Misschien een klein lekje aan de afdichting van de waterpomp? Ik heb dat ooit nog eens gezien bij een Golf 5, hebben ze toen pas ontdekt toen de distributieriem werd vervangen.
Ik kan alleen maar zeggen wat de mechaniekers vaststellen, zelf ken ik er niet al te veel van. Ik weet wel dat het lek zich achteraan het blok bevindt en de waterpomp bevindt zich aan de zijkant van het blok normaal. Deze kan het dus niet zijn (is ook gecontroleerd bij de eerste diagnose, toen het nog de flens bleek te zijn...). Het is 100% koelvloeistof, rozig van kleur en reservoir daalt zeer traag.
Ik heb gisteren het management van de VW dealer gemaild. Ik heb het probleem omschreven en hen op mijn rechten gewezen. Zoals ik had verwacht zijn de heren te druk bezet en werd ik terug door de verkoper gecontacteerd. Zijn e-mail gaat als volgt:
"Hello,Can you tell me how high are the costs for the repair?
I have to discuss with my boss.
Thank you"
Wat is dit nu voor een reactie. Precies alsof wanneer de kosten te hoog zijn, ze zich terugtrekken. Ik heb hem dan maar terug gemaild dat ik het zelf niet weet en dat ik de wagen graag naar Aken wil brengen zodat de Duitse dealers het onderling kunnen regelen.
Die mensen zijn nu wel slim genoeg. Maar vroeger zat achteraan de cilinderkop een koelwatertemperatuursensor in voor de gloeiers. Zit er nog een sensor in of zit er een plug in ?
Dat is amper 3 min werk om eens na te zien of het vast zit.
Comment