Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vriestempratuur meten motor

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• vriestempratuur meten motor

Hallo,
    Ik heb vandaag voor de eerste keer proberen te meten hoeveel mijn motor bestemd is tegen de vriestemperatuur.Vandaag zo meter gekocht kost 5 euro in een autozaak.
    Ik ben eerst een stukje gaan rijden +-5km daarna heb ik de slang van de anti vries meter in het koolvloeistof reservoir geplaatst en de in geknepen bal los gelaten zodat de koolvloeistof werd opgezogen de eerste seconden staat de meter op –20 °C na nog een paar seconden staat de meter op – 30°C en na 10 seconden staat de meter op – 40°C zie foto
    Mijn vraag is dit de juiste manier van meten en zijn deze test betrouwbaar , is mijn motor dan nu beschermd tot – 40°C zoals op de foto is aangeven of is het maar tot –20°C zoals in het begin bij het meten ?

Ik denk dat uw toestel aantoont dat ge koelvloeistof hebt opgezogen tot aan het '-20 graden' streepje, maar verdere conclusies zijn gewaagd

Er kan wel een mechanisme zijn dat viscositeit meet en daar vriestemperatuur uit afleidt. Hoe meer antigel in uw mengsel hoe dikker en hoe moeilijker het opgezogen wordt , en dus bereikt het een lager streepje voor het weer begint te zakken(want er zal expres een klein gaatje zitten aan de bovenkant). Het hoogste bereikte streepje is dan de indicatie van hoe vloeibaar de koelvloeistof is.
    Die techniek moet kunnen een vergelijking maken tussen puur water, puur koelvloeistof, en een paar waarden tussenin (1/3, 1/2, 2/3 water) dan is is deze heel grove meting waarschijnlijk genoeg om een idee te hebben of ge met zomer of wintermengsel zit.
    Al zal iemand anders dat ook kunnen zeggen door een paar druppels op zijn hand te doen.
    Maar veel meer zou ik niet durven concluderen. Ik betwijfel of alle antigel even visceus is.

Euh wacht. Koelvloeistof? Waaruit komt die? Antigel is voor de ruitewissers.
    Last edited by Den Paarse Capri; 13/01/2016, 00:13.
    30 jaar Mr Yuge!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
      Ik denk dat uw toestel aantoont dat ge koelvloeistof hebt opgezogen tot aan het '-20 graden' streepje, maar verdere conclusies zijn gewaagd

Er kan wel een mechanisme zijn dat viscositeit meet en daar vriestemperatuur uit afleidt. Hoe meer antigel in uw mengsel hoe dikker en hoe moeilijker het opgezogen wordt , en dus bereikt het een lager streepje voor het weer begint te zakken(want er zal expres een klein gaatje zitten aan de bovenkant). Het hoogste bereikte streepje is dan de indicatie van hoe vloeibaar de koelvloeistof is.
      Die techniek moet kunnen een vergelijking maken tussen puur water, puur koelvloeistof, en een paar waarden tussenin (1/3, 1/2, 2/3 water) dan is is deze heel grove meting waarschijnlijk genoeg om een idee te hebben of ge met zomer of wintermengsel zit.
      Al zal iemand anders dat ook kunnen zeggen door een paar druppels op zijn hand te doen.
      Maar veel meer zou ik niet durven concluderen. Ik betwijfel of alle antigel even visceus is.

heb ik de slang van de anti vries meter in het koolvloeistof reservoir geplaatst en de in geknepen bal los gelaten zodat de koolvloeistof werd opgezogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten

de densiteit wordt gemeten van het water/ethyleenglycol mengsel. hoe meer ethyleenglycol, hoe zwaarder het mengsel en hoe hoger het dobbertje drijft.

Wel moet je in de handleiding kijken bij welketemperatuur er gemeten dient te worden, je koelvloeistof zet uit als ze warmer is en weegt dus minder.

Ik vermoed dat je de dobber ziet stijgen omdat je koelvloeistof alfkoelt... zet dat beetje in een plastieken flesje in de diepvries, dan ben je zeker dat je tot die temperatuur beschermt bent.

Comment

Bij de iets duurdere antivriesmeters van dit type is er een automatische temp.correctie voorzien.

Comment

de temperatuurschaal drijft in de koelvloeistof met de witte bol vanonder, hoe "beter" antivries hoe meer de witte bol drijft. dus die -40° klopt aangezien de witte bol drijft in de vloeistof.

Comment

Het is het soortelijk gewicht dat men meet. Vroeger stond in de handleiding dat je wat moet tikken tegen de meter. Bij opzuigen kunnen er kleine luchtbelletjes zitten op de dobber waardoor hij hoger kan zitten.
              Door tikken gaan die weg en de dobber plakt dan niet tegen de zijkant.
              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                de densiteit wordt gemeten van het water/ethyleenglycol mengsel. hoe meer ethyleenglycol, hoe zwaarder het mengsel en hoe hoger het dobbertje drijft.

Wel moet je in de handleiding kijken bij welketemperatuur er gemeten dient te worden, je koelvloeistof zet uit als ze warmer is en weegt dus minder.

Ik vermoed dat je de dobber ziet stijgen omdat je koelvloeistof alfkoelt... zet dat beetje in een plastieken flesje in de diepvries, dan ben je zeker dat je tot die temperatuur beschermt bent.
                eigenlijk niet aan gedacht een goede tip een beetje in de diepvries plaatsen. Heb even een potje 5uur in de diepvries geplaatst en de diepvries op de hoogste stand geplaatst denk dat dit min 18 graden is dan .

Comment

-18°C is de "normale" stand. Maximum gaat -35°C ofzo zijn maar dat haal je niet op 5 uur.

Comment

Antigel is niet voor in de ruitenwissers daar dient ruitensproeier antivries voor.
                    Jaren geleden was ik ziek op mijn werk (ik heb altijd een wagenpark onderhouden) en ik had zowel blauwe antigel als blauwe ruitensproeier antivries staan elk met een glazen beker.
                    Nu de Gerard had ruitenantivries nodig die hij altijd bij mij kwam vragen maar omdat ik er niet was nam hij de glazen beker en deed er niet wetend blauwe antigel in en zo de ruitensproeier in, bevriezen deed dat ntuurlijk niet.
                    Nu reed die op de autostrade (omgeving Luik) en sproeide die op zijn ruit en die man is nauwelijks aan de dood ontsnapt want die zag niets meer door de vettige antivries in combinatie met de zon.

De meting die u uitvoert kan best kloppen.
                    Last edited by ; 27/01/2016, 16:20.

Comment

is het zo slecht gesteld met de kennis van de franse taal?

Antigel is franse antivries...

Voor koelvloeistof wordt antivries op basis van Ethyleenglycol gebruikt, voor ruitesproeiers methanol, ethanol of ethyleenglycol (van goedkoop naar duur). Ethyleenglycol in je ruitesproeiers voorkomt opnieuw aanvriezen en zit ook in die sprays. Deze laten dus ook altijd een residu achter.

Comment

Working...
                      X