Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Licht trillend stuur bij bepaalde snelheid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Licht trillend stuur bij bepaalde snelheid

    Hallo allemaal,

    Na wat rondsnuffelen zag ik nog geen topic over dit object, en als het toch ergens anders moet: heren beheerders, verplaats maar.

    Mijn vraag: zoals mijn nickname al doet vermoeden ben ik eigenaar van een Opel Insignia. Een 2-liter benzinemotor, turbo 4x4. Het is werkelijk een beauty om mee te rijden. Een dingetje ondervind ik wel, en ik vermoed dat het niet al te ernstig is. Maar toch wil ik het graag even weten. Bij snelheden tussen de 110 en 140 ondervind ik lichte speling op het stuur, een soort van lichte trilling. Nu is het niet zo dat het stuur een eigen willetje heeft en dat ik het krampachtig moet gaan vasthouden om dat ding in bedwang te houden. Maar iets zegt me dat dit niet helemaal de bedoeling is. Vraag is waar dit aan zou kunnen liggen, en wat de kosten zijn bij het verhelpen hiervan. Het vreemde is dan wel weer dat als ik op de Duitse autowegen rij, en mijn snelheid fors hoger ligt (soms wel 200+), dat stuur dan weer niet trilt.

    Alvast bedankt voor wat antwoorden.

    Groetjes uit Bresjes (aan de Zeeuwse kust!)

  • #2
    De voorwielen dienen gebalanceerd te worden, en de banden + velgen op schade en onrondheid gecontroleerd. Rond de 120-130km is de eigenfrequentie van die onbalans hetzelde als de rotatiesnelheid van de wielen, wat het effect versterkt en voelbaar maakt. Kans is bestaande dat je rond de 70km/u ook wat voelt, en bij 240-260...

    Comment


    • #3
      Zal wel aan de balans van u banden liggen.

      Comment


      • #4
        Dank u voor de reacties. Als het aan de balans van de wielen ligt, is het dus niet zo'n groot probleem. Komt dit wel vaker voor? Banden zijn verder nog prima, geen verslijtingsverschijnselen; prima profieldiepte.

        Bij 70 km/h trilt het stuur niet hoor. Verder geen idee hoe dit zit bij 240/260, gaat me net iets te ver. Ook al haalt ie die snelheid wel volgens de autogegevens, maar dan gaat ie toch wel erg slurpen...

        Bij de eerstvolgende beurt maar even doorgeven aan de garage dat ze dat even moeten fiksen... Enig idee hoeveel ze daar voor vragen? Lijkt me al niet veel vervangen materiaal voor nodig, dus kosten zullen wel vooral in uurloon zitten...
        Last edited by ; 13/01/2016, 20:42.

        Comment


        • #5
          Reken op een 5 a 600 euro om de wielen correct te balanceren.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            Reken op een 5 a 600 euro om de wielen correct te balanceren.

            Huh?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              Reken op een 5 a 600 euro om de wielen correct te balanceren.
              ?? Es langs de bandencentrale gaan zal wel volstaan zeker? En als dat niet volstaat, verder kijken?
              30 jaar Mr Yuge!

              Comment


              • #8
                Grapje... nulletje teveel he

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                  Reken op een 5 a 600 euro om de wielen correct te balanceren.

                  max 70EUR zal ook wel volstaan, niet?

                  edit: laatste reactie niet gelezen

                  Comment


                  • #10
                    Wat ook resonanties kan opwekken zijn versleten wiellagers.
                    Of ergens een speling waardoor de originele resonantiefrequenties worden gewijzigd.

                    Moest eventueel het balanceren vd wielen niet gaan helpen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                      Wat ook resonanties kan opwekken zijn versleten wiellagers.
                      Of ergens een speling waardoor de originele resonantiefrequenties worden gewijzigd.

                      Moest eventueel het balanceren vd wielen niet gaan helpen.
                      Wiellagers zijn net vervangen, dus lijkt me sterk dat het daaraan zou liggen. Tenzij er bij dat vervangen iets is fout gegaan natuurlijk. Wat ik uit ervaring wel weet bij versleten wiellagers dat dit een soort van zoemend of fluitend geluid maakt (heb ik eens gehad met de Toyota Yaris van mijn vriendin). En dat is hier niet het geval.

                      Schrok ook al even van dat bedrag van 5/600 euro. Een band vervangen zou al goedkoper zijn, lol. Maar misschien wel verstandig om een offerte op te vragen aan zowel de dealer als een bandencentrale.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Insignia_driver Bekijk Berichten
                        Schrok ook al even van dat bedrag van 5/600 euro. Een band vervangen zou al goedkoper zijn, lol. Maar misschien wel verstandig om een offerte op te vragen aan zowel de dealer als een bandencentrale.
                        Niet echt nodig. Er moest staan 50-60 euro en daar kunt ge wel onder. Als uw banden vervangen worden is het balanceren inbegrepen en dat kunt ge laten doen voor die 50-60: (wiel eraf, band af wiel, nieuwe band erop, balanceren, wiel erop)Dit gaat om enkel balanceren(wiel eraf, balanceren, wiel erop), en maar voor 2 wielen in de plaats van 4, dus dat mag zeker niet zoveel kosten.
                        30 jaar Mr Yuge!

                        Comment


                        • #13

                          15 EUR per wiel is geen geld

                          Het fenomeen van trilling bij 120 km/u komt vaak voor, ja.
                          Niks om zorgen over te maken, maar wel laten uitbalanceren. Ermee blijven rijden is niet aan te raden.

                          Comment


                          • #14
                            Laat dat gewoon in't zwart doen bij uw bandenboer, 4 wielen hebben me €20 gekost.

                            Comment


                            • #15
                              Valt inderdaad reuze mee ja. Ermee blijven rijden lijkt me inderdaad niet de bedoeling. Dus gaan we asap even laten fiksen.

                              Bedankt voor alle reacties in ieder geval.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
                                Laat dat gewoon in't zwart doen bij uw bandenboer, 4 wielen hebben me €20 gekost.
                                Dat is zowat de standaard prijs . Band demonteren nieuwe plaatsen en balanceren kost 10a15euro per stuk.
                                Enkel balanceren 5a7.5euro per stuk.

                                Comment


                                • #17
                                  Een scheurtje in band kan men niet balanceren. Heb ik ook gehad, de trillingen kruipen dan in gans je wagen. Springerig rijdt je dan op de snelweg.
                                  En steeds die willekeur(commerce) van die garagisten, waarom niet even de banden van een andere auto eronder en testen ?
                                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                                    Een scheurtje in band kan men niet balanceren. Heb ik ook gehad, de trillingen kruipen dan in gans je wagen. Springerig rijdt je dan op de snelweg.
                                    En steeds die willekeur(commerce) van die garagisten, waarom niet even de banden van een andere auto eronder en testen ?
                                    Serieus? De banden van een andere wagen testen? Want elke bandenboer heeft wel een set velgen die op een bepaald model wagen passen
                                    En dan spreken we nog niet over de tijd die het in beslag neemt.
                                    Veel goedkoper om eerst te balanceren. Die paar die dan nog over schieten daar kan je dan eens dieper op ingaan. Een goeie bandenboer controleert de band trouwens eens aan de buitenkant.

                                    Comment


                                    • #19
                                      scheef wiel ga je bij elke snelheid voelen, naar mijn ervaring.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                                        als de trilling in het stuur zit, kan je eens de voorste en achterste banden wisselen. de auto zal nog altijd trillen als het aan de banden ligt, maar t zal niet meer in het stuur zitten.
                                        is het op een bepaald moment begonnen? bv bij het vervangen van de lagers? kan zijn dat de naaf niet proper was als ze het wiel terug staken en dat ??n der voorwielen een fractie van een mm scheef steekt. bij hermonteren van velgen, altijd ff de naaf afkuisen en de achterkant van de velg
                                        De lagers zijn vervangen toen ik de auto aankocht (service van de garage), en we spreken over goed een jaar terug. Auto is van 2009, maar heb hem tweedehands gekocht. Dus ik kan niet zeggen of het ervoor ook al was. Ik begin inderdaad met het laten uitbalanceren van de wielen, en zal zien wat het resultaat is. Zal het hier laten weten als het is gefikst. Auto gaat over twee weken naar de garage, krijgt hij gelijk ook zijn grote beurt. Ga er een beetje vanuit dat het bij balanceren wel opgelost zal zijn, en anders moeten we even verder kijken. Andere problemen zouden ervoor zorgen dat het stuur bij elke snelheid zou trillen, maar dat is echt niet het geval. Tot 110 kan ik het stuur bij wijze van spreken gewoon loslaten, blijft ie in ieder geval de eerste meters keurig recht rijden. Maar op een gegeven moment wel handig dat je toch zelf gaat sturen, zeker als je een bochtje nadert. :-D

                                        Aangezien ik ook niet altijd snelweg doe, is het zeker verantwoord om er mee te blijven rijden. En op de snelweg gaan we gewoon op een verantwoorde manier wat harder dan 140, dan is die trilling er niet. Vind trilling overigens al een zwaar woord, het is meer wat speling dus kan inderdaad zijn zoals je zegt dat het om millimeterwerk gaat wat gecorrigeerd moet worden.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X