Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dacia TCE90 (900cc) ombouwen naar LPG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dacia TCE90 (900cc) ombouwen naar LPG

    Hallo iedereen,

    April vorig jaar kocht ik een Stepway benzine in de veronderstelling hiermee weinig km af te leggen.
    Intussen is de situatie echter geweizigd en doe toch zo'n 24000 km per jaar en ben van plan mijn TCE90 om te bouwen naar LPG (€1850 kleppensmering inclusief).
    Heeft iemang ervaring met een ombouw naar LPG en wat is jullie mening in het algemeen rond LPG?
    Bedankt alvast.

  • #2
    Opleggen voor een diesel is geen optie, nu met de saloncondities?
    Heb de indruk dat LPG een 'uitdovende' technologie is, 't is nu allemaal CNG wat de klok slaat (om bij gas te blijven dan toch)
    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

    Comment


    • #3
      Of ombouw naar CNG? Hogere initiële prijs, maar wel komende 5 jaar geen verkeersbelasting.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
        Of ombouw naar CNG? Hogere initiële prijs, maar wel komende 5 jaar geen verkeersbelasting.
        Dat is het slimste wat je tegenwoordig kunt doen maar een 900cc verbruikt nu ook niet zoveel. Ik zou op naft rijden.

        Comment


        • #5
          Ja, vergeet niet dat een LPG installatie ook verder nog extra kosten met zich meebrengt (en kan meebrengen). Qua onderhoud en hoe ik het begrijp zwaardere belasting van de motor. En met LPG nog het nadeel met ondergrondse parkeergarages.

          Comment


          • #6
            De TCE90 wordt blijkbaar wel ook vanuit de fabriek als Bi-fuel geleverd, dus mits de installatie en ombouw goed gedaan is, lijkt me dit geen probleem.
            Dacia introduceert affabriek LPG-installatie voor Sandero en Logan MCV Bi-Fuel. Ze maken gebruik van de TCe 90 benzinemotor. Ook nieuw in 2016 is er de Easy-R automaat.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
              Ja, vergeet niet dat een LPG installatie ook verder nog extra kosten met zich meebrengt (en kan meebrengen). Qua onderhoud en hoe ik het begrijp zwaardere belasting van de motor. En met LPG nog het nadeel met ondergrondse parkeergarages.
              Parkeer garages is enkel in de oude. In de nieuwe mag je wel. Zelf wanneer er staat dat het niet mag, mag je wel.
              Bijvoorbeeld in Gent staat aan de ingang van parking Sint Pietersplein dat ze verboden is voor LPG, maar op de website staat duidelijk dat je wel mag.
              24/7 ondergrondse parking met 708 plaatsen in Gent. Dicht bij centrum, veilig en betaalbaar. Tarieven en plekken hier.


              Mits wat zoekwerk kom je er meestal op uit dat je wél mag wanneer je een vignet op de ruit hebt dat aantoont dat de installatie geldig gekeurd is.
              Enkel in enkele oude garages mag je effectief niet binnen.

              CNG lijkt de betere keuze, toekomst gericht, maar LPG is in verbruik wel nog steeds een stuk goedkoper en de actieradius is vaak wel groter.
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

              Comment


              • #8
                Ik moet elke dag werken vanaf dépot Brussel-Zuid en daar in de parkeergarage is het zeker verboden. Een wagen op LPG nemen zou in mijn geval toch alleszins betekenen dat ik fors in de problemen kom om mijn wagen achter te laten...
                Opletten dus!

                Wat ik niet weet: Gelden deze beperkingen enkel voor LPG of ook voor een CNG voertuig?
                Last edited by gpdude; 30/01/2016, 11:57.
                King of the Ludospace - currently running nr. 6

                2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                Comment


                • #9
                  Ge moet toch al vrij veel rijden om uw lpg installatie terug te verdienen. Hoe dan ook zou ik lpg kiezen en niet cng vanwege de beschikbaarheid in tankstations. en lpg is nog goedkoper uiteraard. 27 cent per liter

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
                    Ik moet elke dag werken vanaf dépot Brussel-Zuid en daar in de parkeergarage is het zeker verboden. Een wagen op LPG nemen zou in mijn geval toch alleszins betekenen dat ik fors in de problemen kom om mijn wagen achter te laten...

                    Hoe weet je dat? Ik vind niet terug op de site of ze een gasdetectiesysteem hebben of niet. Zoals net aangehaald, het is niet omdat aan de inkom staat dat LPG er niet in mag (LPG in rode circel), dat je er effectief niet in mag met een gekeurde gasinstallatie met vignet. Dat teken slaat enkel op de oude gasinstallaties die nog zo geen keuring hadden, van dik 20 jaar geleden.
                    De wet is duidelijk, LPG wagens met vignet mogen in iedere ondergrondseparking waar een detectiesysteem is.
                    Dit is praktisch in iedere parking die de laatste 10-15 jaar opgefrist is of er bij is gekomen. Dat komt in de praktijk neer ook een 70% van de parkings.
                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                    Motoren & Tjeurisme

                    Comment


                    • #11
                      Ik zou die af te leggen afstanden eerst eens met benzine doen, dan uitrekenen hoeveel het effectief kost op benzine en dan een uitrekenen hoeveel het theoretisch zou kosten op LPG. Als je het verschil binnen de paar jaar kan terugverdienen op LPG zou ik overschakelen.

                      Comment


                      • #12
                        Bedankt voor de reacties, ik heb ondertussen een onderling contact gelegd met de Dacia garage en de LPG inbouwer (liggen op 200m van elkaar vandaan) en duidelijkheid verkregen over de garantie. LPG neemt motorgedeelte (kleppen , zittingen enz) voor zich, Dacia de rest dus ik denk er toch aan om er voor te gaan.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door stepway Bekijk Berichten
                          Bedankt voor de reacties, ik heb ondertussen een onderling contact gelegd met de Dacia garage en de LPG inbouwer (liggen op 200m van elkaar vandaan) en duidelijkheid verkregen over de garantie. LPG neemt motorgedeelte (kleppen , zittingen enz) voor zich, Dacia de rest dus ik denk er toch aan om er voor te gaan.
                          Goeie keuze!
                          Lpg kost 2keer niks en met een 900cc betaal je niet veel belastingen!
                          Polo 6n 1.4

                          Comment


                          • #14
                            Ombouw is ondertussen gebeurd.
                            Eerste tankbeurt achter de rug voor een volle 11 euro
                            Verder geen verschil merkbaar tussen rijden op gas en benzine.
                            Nu nog de eerst volgende 200.000 km afwachten!!!!
                            Bedankt voor jullie reacties!!!

                            Comment

                            Working...
                            X