Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Binnenverlichting kapot na vervangen lamp

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Binnenverlichting kapot na vervangen lamp

Ik dacht ik zal is led lampjes bestellen van aliexpress, zogezegd is dat tegenwoordig een trend. Kentekenverlichting, mistlampen en stadslichten doen het uitstekend met LED lampen.
    Tot nu toe was alles perfect tot ik begon met het vervangen van de lampjes van de binnenverlichting, daar begon de miserie.

De 5w5 lampen bovenaan aan de voorkant heb ik vervangen en die deden het goed, maar tussen de 2 5w5 lampen zit een 42mm smd lamp, toen ik die verving door een LED lamp, dan viel alle binnenverlichting uit, niets werkt nu nog wat binnenverlichting betreft.

Weet iemand wat het probleem is? Misschien een zekering gesprongen ofzo? Want ik zal ook een paar blauwe vonkjes bij de contacten van de 42mm smd lamp.

Oorspronkelijk geplaatst door AutoImport Bekijk Berichten
    Misschien een zekering gesprongen ofzo?
    Misschien ja. Maar jij bent de enige die erachter kan komen . Dus zekeringkast openen en nakijken.

Comment

zekering kapot, meeste kans toe.

Weet ook dat veel LED's, in tegenstelling tot gloelampjes, een richting hebben: steek je ze verkeerd in, gaan ze niet branden.
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
        zekering kapot, meeste kans toe.

Weet ook dat veel LED's, in tegenstelling tot gloelampjes, een richting hebben: steek je ze verkeerd in, gaan ze niet branden.
        Daarom dat ik beide kanten heb geprobeerd , maar ik zal straks is naar de zekering kijken

Comment

Stroom moet in 2 richtingen kunnen gaan anders werkt de dimmer niet meer en wat nog allemaal.
          Ik heb die gloeilampjes laten zitten en zo'n bandopnemerspoel gekocht met allemaal ledjes.
          Het lint is klevend en per 3 af te knippen voor de 12 V. Achteraan heb ik een strip van 1,5 m geplakt. Dimt zelfs mee voor ze uitgaan ,enkel de + zoeken van het binnenlicht.
          Die blauwe ledjes op buislampje sneuvelen vroeg of laat , een miskoop.
          Last edited by wielscheel; 22/02/2016, 23:36.
          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

De verlichting begon plotseling terug te branden, maar nu blijft die branden, ik heb voor de zekerheid de lampen er terug uitgehaald zodat de batterij straks niet leeg is. Weet iemand wat dit kan zijn?

Comment

Dus met de Led lichtjes werkt het nu wel? Ik gok dat ze wel zullen uitgaan, maar dat het veel langer duurt eer ze zullen uitgaan dan de gloeilampjes. Daar zit een condensator tussen die de stroom opslaat zodat de binnenverlichting nog x aantal seconden blijft branden na het dichtslaan van de deuren. Led verbruikt een pak minder, dus duurt het ook een stuk langer eer ze uitgaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                normaal zit daar een hele kleine condensator in die een transistor aanstuurd om de lampjes te laten branden. een condensator groot genoeg om een gloeilampje 10sec licht te laten geven, is een HEEL GROOT ding. er is volgens mij iets kapot gegaan door het knoeien in die lamphouder.
                ff overal de gloeilampen insteken en kijken of alles het nog normaal doet. eens dat normaal werkt, kan je pas uitzoeken hoe je leds het moeten doen.

ik heb in mijn golf jaren geleden de binnenverlichting veranderd door 8ledjes (zelfbouw, moet dat nog eens verbetere). die ledjes blijven exact dezelfde tijd branden als de gloeilampjes ervoor. ik ben zelf veel verder geweest door elke schakelaar in het interieur open te prutsen, en het ingebouwde lampje vervangen door ledjes (70% van die lampjes was trouwens al defect).

toch wel handig, al die verlichte knopjes die nooit meer zullen stuk gaan (foto is iets feller dan in realiteit, mijn camera kan moeilijk focussen in het donker)
                De ledjes blijven gewoonweg branden, ik heb de deuren op slot gedaan en dan een halfuur later teruggekomen en de lichten waren nog steeds aan het branden.
                Ook met de gloeilampen net hetzelfde, die blijven ook branden als ik ze erin steek.

Het gaat eigenlijk puur om de verlichting vooraan (op het plafond) bij de bestuurder en achteraan (op het plafond) bij de passagiers.
                Achteraan gebruik ik gewoon w5w gloeilampen, omdat led verlichting niet werkt en vooral gebruik ik led.
                Het vreemde is dat led lampjes pas na een tijd beginnen te werken, bv. ik verving de gloeilamp van mijn handschoenenkastje en van de kofferruimte en die begonnen pas na een uur te werken.

Achteraan is dat niet zo, als ik die w5w lampjes vervang door led, dan werkt niets nog van interieurverlichting. (met interieurverlichting bedoel ik zeker niet dashboardverlichting, knopjes op middenconsole, radio,..., maar puur de lampen in het interieur)
                Ik weet niet of ik het al heb gezegd, maar bij het plaatsen van het led lampje (C10W) vooraan (op het plafond), dan was ik per ongeluk met het knopje ingedrukt de lamp aan het vervangen waardoor één van de contactpunten blauwe vonkjes gaf.
                Ik denk dat het daaraan ligt dat nu alles blijft branden. Ik heb de boel helemaal gesloopt

Kan ik het nog herstellen? Ik studeer zelf Autotechnologie, dus uitmeten enzo is allemaal geen probleem, maar ik heb geen idee wat ik moet doen en waar ik moet beginnen...

Comment

Over welke wagen gaat het hier?

Denk ook dat de elektronica voor tijds- en dimfunctie hier het probleem is.
                  Normaliter is deze elektronica berekend en afgesteld op de huidige stroombelasting vd binnenverlichting.
                  Deze heb je nu gewijzigd met omschakeling naar led.

Ofwel werkt de elektronica nu niet meer ofwel 'anders'.
                  Onduidelijk of deze nu defect is of rare kuren vertoont.

Misschien best dat je eerst wat verdere info opvraagt hierover bij uw dealer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                    Over welke wagen gaat het hier?

Denk ook dat de elektronica voor tijds- en dimfunctie hier het probleem is.
                    Normaliter is deze elektronica berekend en afgesteld op de huidige stroombelasting vd binnenverlichting.
                    Deze heb je nu gewijzigd met omschakeling naar led.

Ofwel werkt de elektronica nu niet meer ofwel 'anders'.
                    Onduidelijk of deze nu defect is of rare kuren vertoont.

Misschien best dat je eerst wat verdere info opvraagt hierover bij uw dealer.
                    Het gaat om een Opel Astra H uit 2005.
                    Het is zowel met halogeen als met LED dat de verlichting blijft branden.
                    Ik heb het even nagekeken en de verlichting van het handschoenenkastje en de koffer gaan aan en uit als je ze opent en sluit.
                    Het gaat dus echt over de verlichting op het plafond.
                    In de koffer brandt de led lamp ook zeer zwak en als je er op tikt, dan begint die te flikkeren, misschien slecht contact?

Hoe zit de verlichting van het plafond in elkaar?
                    Naar waar lopen de kabels? Misschien kan ik die is nakijken als ik weet waar ze zitten.

Comment

Dat kofferlichtje is bijna gaar. Ik ken die ledlampjes en het verloop of de afloop ervan. 1 mnd - 5 mnd gaan die mee . Fout zit is doordat ze in serie staan en de stroom dan soms bij 1 ledje meer is dan max .En 1 stuk is allen stuk.
                      Plafondlichtje gaat via een dimmer(denkelijk stuk). Gelijkt op een relais, vroeger toch . Tegenwoordig met die canbus moet het via uitlezen.
                      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                        Dat kofferlichtje is bijna gaar. Ik ken die ledlampjes en het verloop of de afloop ervan. 1 mnd - 5 mnd gaan die mee . Fout zit is doordat ze in serie staan en de stroom dan soms bij 1 ledje meer is dan max .En 1 stuk is allen stuk.
                        Plafondlichtje gaat via een dimmer(denkelijk stuk). Gelijkt op een relais, vroeger toch . Tegenwoordig met die canbus moet het via uitlezen.
                        Stel dat ik nu geen canbusvrije lampen bestel, zal het lampje in de koffer dan normaal branden?

Comment

Hoe loopt de elektrische kring van de binnenverlichting?
                          Kan ik gewoon de dimmer vervangen? En waar zit die?

Comment

Heb wat gezocht op www naar een deftig schema van de H, maar geen gevonden.

Weet niet hoe dat bij u geschakeld is. Toch eens langsgaan bij Opel voor wat meer info?

Comment

Heb wat gezocht op www naar een deftig schema van de H, maar geen gevonden.

Weet niet hoe dat bij u geschakeld is. Toch eens langsgaan bij Opel voor wat meer info?
                              Tja, ik wil niet echt naar de opel dealer gaan, als ze even willen kijken, rekenen ze me direct 20-50 euro diagnosekosten aan en dat kan ik me momenteel niet permitteren.
                              Ik ga morgen even het hele unit met schakelaars en al er even uithalen en de koperen contactpunten controleren, volgens mij ligt het probleem daar.

Klopt het dat led lampen niet gedimd kunnen worden? Ofwel is het aan of uit, maar niet zoals gloeilampen dat ze geleidelijk aan gaan dimmen.
                              Kan dat?

Comment

Tot op zekere hoogte kan je deze wel dimmen maar beperkt.

In feite een lichtgevende diode, vandaar sperrend naar een kant en geleidend naar de nadere.

Spanningsval erover zal ergens schommelen rond de 0.7 a 1.4 V.
                                Deze spanningsval is het probleem voor een dimproces.
                                Ik bedoel hiermee dat je de huidige schakeling waarschijnlijk moet gaan aanpassen als je omschakelt naar led.

Geen sterke aanloopstroom zoals bij een gloeilamp.

Gloeilamp heeft een positieve temp. Coëfficiënt, sterke aanloopstroom waarna de weerstand vh spoeltje door verhitting een hogere weerstand krijgt waardoor de stroom daalt tot een nominale waarde.
                                Last edited by taiko; 24/02/2016, 22:25.

Comment

Tot op zekere hoogte kan je deze wel dimmen maar beperkt.

In feite een lichtgevende diode, vandaar sperrend naar een kant en geleidend naar de nadere.

Spanningsval erover zal ergens schommelen rond de 0.7 a 1.4 V.
                                  Deze spanningsval is het probleem voor een dimproces.
                                  Ik bedoel hiermee dat je de huidige schakeling waarschijnlijk moet gaan aanpassen als je omschakelt naar led.

Geen sterke aanloopstroom zoals bij een gloeilamp.

Gloeilamp heeft een positieve temp. Coëfficiënt, sterke aanloopstroom waarna de weerstand vh spoeltje door verhitting een hogere weerstand krijgt waardoor de stroom daalt tot een nominale waarde.
                                  Ik denk dat ik gewoon de gloeilamp er terug in ga zetten als alles terug werkt, dat is het veiligste.
                                  Ik wil natuurlijk wel experimenteren, maar experimenteren kost geld en een gezond verstand zodat je niets verkeerd doet

Comment

heb je bij het monteren van de leds niet ergens iets aangeraakt binnenin? normaal heeft zo een binnenverlichting een stand dat de lichten blijven brande, een stand dat ze uit blijft, en een stand dat ze aanspringt als de deur open gaat.
                                    misschien is er iets fout gelopen en zit er iets verkeerd in dat schakelaartje?
                                    Bij opel heb je vooraan geen 3 standen, er zijn maar 2 standen, ofwel knop ingedrukt, dan blijft de lamp branden, ofwel de knop niet ingedrukt, dan brandt de lamp alleen bij het openen van een portier. Je kan hem dus niet uit zetten.
                                    Bij monteren is het daar fout gegaan, ik had per ongeluk de knop ingedrukt toen ik de led aan het monteren was. 1 van de contacten (die van de massa) zit los waardoor ik telkens vonken krijg als ik dat contact aanraak.

Comment

ik vermoed dat één van die contacten nu permanent verbonden is waardoor de verlichting niet meer uitgaat.
                                      k zou daar toch eens gaan naar kijken. haal het lichtpunt er maar eens uit en koppel de kabel af zodat je dat mooi op de keukentafel kan bestuderen
                                      Ik heb het lichtpunt er volledig afgehaald en de kabel die verbonden waren ook losgekoppeld, 1 van die koperen contacten zit los. Voor de rest zie ik niet echt iets abnormaal.

Comment

Koperen contact zat op een ander contact waardoor die constant bleef branden, ik heb hem teruggezet en hij doet het weer! Bedankt

Comment

Working...
                                        X