Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2016 -BMW X1 SDrive18dA: Active Cruise Controle: zéér duur + inefficiënt + gevaarlijk

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 2016 -BMW X1 SDrive18dA: Active Cruise Controle: zéér duur + inefficiënt + gevaarlijk

Ik rij ondertussen sedert half februari 2016 met de nieuwe model X1 Sdrive18dA (F4. Vond naast de automatische versnellingsbak, niettegenstaande dat het een zéér dure optie is (1250€ of ruim 3,5% van de totaalprijs) de Active Cruise Control / Driving Assistant Plus - in dit overvolle land min of meer noodzakelijk: de wagen volgt, vertraagt en versnelt de voorliggende auto.
    Bij de X3 versie gebeurt dit via een radar en werkt, vermoedelijk, perfect.
    Bij de BMW2 en nu ook in de nieuwe X1 is -uit besparingsoverweging !! - gebruik gemaakt van een camera in de voorruit (thv de achteruitkijkspiegel).
    Dit absurd systeem gaat op non-actief van zodra er:
    • overdag bij zonlicht op de voorruit invalt !!!!!!!!!!!
    • s' nachts bij lichtinval van een tegenligger !!!

Wat het allemaal nog gevaarlijk maakt is de éénmalige melding/signaal dat het systeem (weeral) niet meer werkt. Wie het niet hoorde en veronderstelt dat er geremd zal worden bij een voorligger is er aan voor de moeite: een levensgevaarlijke optie dus !!!
    Er is sprake van een update tegen eind dit jaar maar de keuze voor een camera sluit een technisch haalbare oplossing uit: invallend zonlicht kun je niet wegfilteren!
    Conclusie: alleen wie geld teveel heeft kan, wetens willens, deze meer niet dan wel wekende optie kiezen.
    Ergerlijk dat dezelfde blunder al eerder bestond bij BMW2 en TOCH gaat men met dit gedrocht verder: BMW onwaardig.
    Algemene indruk van de wagen op zich: voor de rest ....excellent

Eerst maar even proficiat wensen met de nieuwe wagen; ik zal hem vermoedelijk wel eens zien passeren in Koksijde .

Wat de active cruise control betreft: geen idee hoe het systeem werkt bij andere modellen, maar bij mijn BMW (5) werkt het systeem op zich perfect. Behalve dan misschien dat zelfs de kortste afstand ten opzichte van de voorligger nog vrij ver is. Het lijkt me wel bizar dat een dergelijke (inderdaad niet goedkope) optie niet meer zou werken vanaf er zonlicht binnenvalt of de lichten van een tegenligger...wat in de praktijk meer dan 50% van de tijd zal zijn...
    BMW F10 535d
    Je moet nooit sneller rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Comment

Klinkt inderdaad niet ok!

En het fenomeen van de invallende zon zorgt inderdaad ook voor het ergerlijk slecht of niet functioneren van de automatische ruitenwissers, als ik me niet vergis eveneens aangestuurd door een oog/camera in de voorruit thv de achteruitkijkspiegel.

Hopelijk krijgen ze dit min of meer opgelost...!

Comment

2016 - BMW X1 SDrive18dA: Active Cruise Controle: zéér duur, inefficiënt & gevaarlijk

Ik rij ondertussen sedert half februari 2016 met de nieuwe model X1 Sdrive18dA (F4. Vond naast de automatische versnellingsbak, niettegenstaande dat het een zéér dure optie is (1250€ of ruim 3,5% van de totaalprijs) de Active Cruise Control / Driving Assistant Plus - in dit overvolle land min of meer noodzakelijk: de wagen volgt, vertraagt en versnelt de voorliggende auto.
        Bij de X3 versie gebeurt dit via een radar en werkt, vermoedelijk, perfect.
        Bij de BMW2 en nu ook in de nieuwe X1 is -uit besparingsoverweging !! - gebruik gemaakt van een camera in de voorruit (thv de achteruitkijkspiegel).
        Dit absurd systeem gaat op non-actief:
        • Van zodra er overdag … zonlicht op de voorruit invalt !!!!!!!!!!!
        • S' nachts bij lichtinval van een tegenligger !!!
        • Andere keren om niet te defineren waarom het andermaal mis gaat

Wat het allemaal nog gevaarlijk maakt is de éénmalige melding/signaal dat het systeem (weeral) niet meer werkt. Wie het niet hoorde en veronderstelt dat er geremd zal worden bij een voorligger is er aan voor de moeite: een levensgevaarlijke optie dus !!!

Er is sprake van een update tegen eind dit jaar maar de keuze voor een camera sluit een redelijke technisch haalbare oplossing uit: invallend zonlicht kun je niet wegfilteren!

Conclusie: alleen wie geld teveel heeft kan, wetens willens, deze, meer niét dan wel, werkende optie kiezen. Achteraf kun je nu niet meer zeggen dat je het niet wist!

Ergerlijk dat dezelfde blunder al eerder bestond bij BMW2 en TOCH gaat men met dit gedrocht verder: BMW onwaardig.
        Algemene indruk van de wagen op zich: voor de rest ....excellent

Comment

Ik heb het niet en zou het ook niet willen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
            Ik heb het niet en zou het ook niet willen .
            Zou toch heel goed werken op de andere modellen. Ik hoor er alleen positieve dingen over.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frack Bekijk Berichten
              Zou toch heel goed werken op de andere modellen. Ik hoor er alleen positieve dingen over.
              Dat werkt ook goed heb dat bij de test wagens al gebruikt en zalig bij file's maar iedereen heeft tegenwoordig cruise control en iedereen houd een andere snelheid aan waardoor dat op u zenuwen begint te werken na een kwartier .

Comment

De active cruise controle op minst gevoelig zetten in de instellingen zou helpen om het systeem bruikbaarder te maken
                Want je kan nooit teveel auto's hebben....

Comment

Working...
                X