Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Versnellingsbak kapot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Versnellingsbak kapot?

    Hey allemaal!

    Dit is mijn eerste topic hier, is eventjes wennen waar ik moet zoeken. Maar ik heb een probleem met mijn versnellingsbak nu. Ik had paar maand geleden toen ik wou schakelen van 1 ==> 2 heb ik mijn koppelings iets te vroeg losgelaten waardoor ik getril en soort ''gekraak'' voelde aan mijn pook. Maar soms als ik schakel van 1 ==> 2 voel ik dat soort ''gekraak'' nog. Denk dan dat mijn tandwiel kapot is. Het is alleen van 1 ==> 2, bij de andere versnellingen heb ik geen probleem. Nu is mijn vraag, is het ernstig ? Zou het voor later schadelijk zijn voor andere dingen? Het is niet altijd dat ik dat voel. Dank u alvast voor de reacties!

  • #2
    Das wss uw synchronisatie die in de soep gedraaid is.
    Kan je mee blijven rijden. Probeer wel rustig te schakelen, zodat uw toerental kan dalen en uw tandwielen 'handmatig' gesynchroniseerd raken.

    Kan je ook laten herstellen, zal je een kleine 1800 euro kosten.

    Kan je laten doen bij bvb Transmissies Storme. Is een van de meer betaalbare.
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

    Comment


    • #3
      Waarbij 'rustig' betekent dat ge de ontkoppeling lost wanneer het toerental van de motor precies klopt met dat van de versnellingsbak, of dus op het moment dat ge uw koppelingspedaal heel snel kunt zoudt kunnen lossen zonder dat ge een snok voelt.
      30 jaar Mr Yuge!

      Comment


      • #4
        Zal de Synchro zijn. Zoek maar een andere bak . Herstellen van zoiets is meestal een pak duurder dan een occasie bak .

        Comment


        • #5
          Dank u voor de reacties. Zeker dat het de synchronisatie is? Want ik heb gevoel dat het mijn tandwielen zijn da kapot zijn? Want heb niet ieder keer dat probleem. Soms kan ik wel goed en makkelijk schakelen zoals het moet?

          Comment


          • #6
            98% zeker.

            Het goed schakelen is als uw motortoerental overeenkomt met het toerental van uw 2de versnelling. Dan valt alles eenvoudig in elkaar. Den truck is om ervoor te zorgen dat je dit elke keer hebt. Het vraagt wat oefening en vooral veel voeling met techniek.
            Tijdje terug met een MKI Jetta moeten rijden die geen koppeling had, daar was het NOG belangrijker om goed te 'rev matchen'. Was ff zoeken in het begin, maar eens je er weg mee bent is het eigenlijk lang zo moeilijk niet en ga je weinig last hebben van het euvel.
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • #7
              Dus ik moet zorgen dat ik op de juiste toerental schakelt? Dat ik deze probleem niet meer heb?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                98% zeker.

                Het goed schakelen is als uw motortoerental overeenkomt met het toerental van uw 2de versnelling. Dan valt alles eenvoudig in elkaar. Den truck is om ervoor te zorgen dat je dit elke keer hebt. Het vraagt wat oefening en vooral veel voeling met techniek.
                Tijdje terug met een MKI Jetta moeten rijden die geen koppeling had, daar was het NOG belangrijker om goed te 'rev matchen'. Was ff zoeken in het begin, maar eens je er weg mee bent is het eigenlijk lang zo moeilijk niet en ga je weinig last hebben van het euvel.

                Dus ik moet zorgen dat ik op de juiste toerental schakelt? Dat ik deze probleem niet meer heb?

                Comment


                • #9
                  Jups. Begin maar met youtube filmpjes te bekijken over de werking van de versnellingsbak, zodat je weet wat er gebeurt, weet wat er stuk is en weet hoe je dit probleem niet erger maakt.
                  Pas als je snapt wat er in een versnellingsbak gebeurt ga je weten hoe te schakelen en ga je in het vervolg ook zo geen zaken meer tegenkomen.
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

                  Comment


                  • #10
                    ik zou gewoon zonder 2de rijden. optrekken in 1e tot een iets hoger toerental dan normaal, en dan naar 3de.

                    verder ook leren schakelen zonder koppeling. is daarna NOG beter voor je bak als je tijdens het schakelen met koppeling ook nog eens op de goei toerentallen zit. hoeven je syncro's nog minder te werken. dan kan de bak nog zijn verdere leven uitdoen zonder problemen

                    in feit komt het hier op neer:
                    je rijd bv 25km/h in 1e, je motor zit op 3000rpm. zou je in 2de 25km/H rijden dan draait je motor bv 1500rpm.
                    als je nu zonder koppeling de bak uit 1e trekt en in neutraal zit, dan geef je iets gas bij zodat je 1500rpm draait, dan zou je zo naar 2de kunnen schakelen zonder de koppeling te gebruiken.

                    ik ben zo al eens van hasselt naar waregem gereden met de capri doordat mijn koppelingskabel was losgekomen (pedaal zat tegen de grond). starten in 1e versnelling en zo opschakelen op toerental.

                    okkasie bak zal je ongeveer een 250-500€ kosten afhankelijk van het model. alleen zal de garage ook vlot 500€ vragen om die te vervangen. als de motor al veel km's heeft, is het misschien handig om direct ook de koppeling te vervangen. de boel ligt nu toch open (koppeling kost zo een 50-100€, maar het kost ook 500€ aan werk om te vervangen, dat werk hoeft nu niet omdat de bak er toch al af ligt)
                    Last edited by andydv; 29/04/2016, 07:29.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                      ik zou gewoon zonder 2de rijden. optrekken in 1e tot een iets hoger toerental dan normaal, en dan naar 3de.

                      verder ook leren schakelen zonder koppeling. is daarna NOG beter voor je bak als je tijdens het schakelen met koppeling ook nog eens op de goei toerentallen zit. hoeven je syncro's nog minder te werken. dan kan de bak nog zijn verdere leven uitdoen zonder problemen

                      in feit komt het hier op neer:
                      je rijd bv 25km/h in 1e, je motor zit op 3000rpm. zou je in 2de 25km/H rijden dan draait je motor bv 1500rpm.
                      als je nu zonder koppeling de bak uit 1e trekt en in neutraal zit, dan geef je iets gas bij zodat je 1500rpm draait, dan zou je zo naar 2de kunnen schakelen zonder de koppeling te gebruiken.

                      ik ben zo al eens van hasselt naar waregem gereden met de capri doordat mijn koppelingskabel was losgekomen (pedaal zat tegen de grond). starten in 1e versnelling en zo opschakelen op toerental.

                      okkasie bak zal je ongeveer een 250-500€ kosten afhankelijk van het model. alleen zal de garage ook vlot 500€ vragen om die te vervangen. als de motor al veel km's heeft, is het misschien handig om direct ook de koppeling te vervangen. de boel ligt nu toch open (koppeling kost zo een 50-100€, maar het kost ook 500€ aan werk om te vervangen, dat werk hoeft nu niet omdat de bak er toch al af ligt)
                      Als je met een 30 jaar oude Fiesta rijdt dan zijn die stukprijzen correct. Rij je met een meer doorsnee wagen, dan mag je die prijzen maal 2 doen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • #12
                        Van neutraal naar eerste is er geen enkel probleem?
                        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                        Comment


                        • #13
                          in 1e zetten met de motor uit,en dan starten in versnelling. lukt perfect hoor.

                          @tjeu: een 30jaar oude fiesta bak geef ik niet meer dan 50€ aan. de laatste bak die ik gewisseld heb was van een 9jarige peugeot break en die betaalde ik bij de sloop 275€ met inruil van de kapotte.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                            in 1e zetten met de motor uit,en dan starten in versnelling. lukt perfect hoor.

                            @tjeu: een 30jaar oude fiesta bak geef ik niet meer dan 50€ aan. de laatste bak die ik gewisseld heb was van een 9jarige peugeot break en die betaalde ik bij de sloop 275€ met inruil van de kapotte.
                            Dus kosten zal tussen 1500-2000 zijn? Want ik zou graag mijn auto verkopen. Maar waarschijnlijk zou ik eerst dit laten maken voor ik het voor een degelijk prijs kan verkopen. Ik heb wel ontdekt als ik schak op juist 2000 toeren dan schakelt het zoals het moet.

                            Comment


                            • #15
                              "Want ik zou graag mijn auto verkopen........"

                              Als je je auto zo te koop aanbiedt : vergeet het maar.

                              Ze gaan dr allemaal op afknappen.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten
                                "Want ik zou graag mijn auto verkopen........"

                                Als je je auto zo te koop aanbiedt : vergeet het maar.

                                Ze gaan dr allemaal op afknappen.
                                Daarom wou ik hem eerst laten maken ofcourse, ik moet de prijs van weten hoeveel het zou zijn met werkuren en alles bijgerekent.

                                Comment


                                • #17
                                  Mijn Audi A4 zesbak handgeschakeld heb ik zelf een 2dehands bak gevonden voor 650 euro (prijs varieerde tot 1500 euro), plaatsing kwam er nog 550 euro bij (oude eruit, andere erin)

                                  Niet in een merk garage, even erbij vermelden.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                    in 1e zetten met de motor uit,en dan starten in versnelling. lukt perfect hoor.
                                    Wat lukt er dan?
                                    Smilin' Jack - Speed Pilot

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                      Van neutraal naar eerste is er geen enkel probleem?
                                      De koppeling is toch zeker oké?
                                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                      Comment


                                      • #20
                                        Dank u allemaal voor de reacties????! Maar het rare is dat ik nu op iedere toerental kan schakelen zonder iets ergs te horen. Hoe komt dat eigenlijk? Zoals jullie zeiden dat mijn synchronisatie naar de soep is van mijn versnellingsbak? Toen kon ik niet op iedere toerental schakelen zonder iets slecht te horen van mijn versnellingsbak.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X