Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lambda-waarde te hoog,afgekeurd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lambda-waarde te hoog,afgekeurd

    Mijn VW Polo,1.4i,6N2 is vandaag afgekeurd wegens te hoge lambda-waarde.Ik heb helaas niet opgelet dus ik weet niet hoe hoog die was.
    De wagen heb ik onlangs overgenomen van een ouder familielid en had ook al een tijdje stilgestaan.
    Een afspraak bij het VW center staat al gepland.Maar zou het helpen als ik die eens goed hoog in de toeren jaag?

  • #2
    Was de motor deftig op temperatuur? In toeren jagen kan mss wel helpen. Kapotte lambda sonde is ook een mogelijkheid. Mss vuile luchtfilter...

    Comment


    • #3
      Ik denk wel dat als je bijna 30 min rijdt naar de keuring,de motor warm genoeg is.Luchtfilter was ik vergeten te checken.Ga dat straks nog doen.

      Comment


      • #4
        lambda te hoog = mengsel te arm aan het einde van de uitlaat. Meest waarschijnlijk is de uitlaat ergens lek. Zoniet werkt je lambdasonde op de wagen niet correct of kan de motor ecu het mengsel niet bijregelen (door een luchtlek voor de lambdasonde of een cilinder die niet meewerkt (injector stuk, ontsteking slaat over, geen compressie etc...)

        voor de keuring moet de Lambdawaarde tussen 0.97 en 1.03 liggen.

        Comment


        • #5
          De oorzaak kan vanalles zijn.
          Zou men een lekke uitlaat niet merken op de keuring?
          Ik moet wel zeggen dat ze er gisteren wel niet echt veel goesting in hadden.Op de brug heb ik ooit al betere controles meegemaakt.
          Ook enkele pietluttige dingen die niet klopten.Schuifdak werd gecontroleerd maar er staat in het verslag van niet.
          Krassen op de ramen wat een veeg van mijn poetsdoek blijkt te zijn.En nog zo van die prullen.
          Dom dat ik niet in de gaten heb gehouden wat de waarde was maar ik heb er eerlijk gezegd ook niet bij stilgestaan omdat de uitslag bij mijn Mazda's altijd goed is geweest.Ben ook niet bekend met de toegestane waardes.

          In maart ben ik naar de keuring geweest met de pick-up.Geen roettest ondergaan maar heb ik wel moeten betalen.

          Comment


          • #6
            kan ook best zijn dat het oudere familielid te kalm reed met de auto

            ga die misschien eens eerst goed warm rijden en daarna verschillende malen goed in de toeren trekken. Als het zelfs kan een 10 tal minuten op de autosnelweg hoge toerentallen rijden (kan dus best in de 3de versnelling om zo te vermijden dat je te snel rijdt). Eigenlijk zou je dan ook best oliewissel doen omdat er de mogelijkheid bestaat dat er benzineresten in de olie gekomen zijn (te korte afstanden gereden en dus steeds een te rijk mengsel) en die beïnvloeden ook de CO meting. Kan je makkelijk nakijken door eens aan de oliepeilstok te rieken. Zie je soms ook doordat er mayonaise vorming is aan de onderkant van de oliedop. De te korte ritten zorgen ervoor dat de waterdamp niet weggeraakt en dat samen met olie geeft dus de witte smurrie.

            Na de hoge toerenrit de bougies eens nakijken of die de juiste kleur hebben. Anders die ook best vervangen om tot een meer homogene verbranding te komen (en dus betere CO waarde te krijgen).
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #7
              De beste man reed wel kalm en bij wijze van spreke niet verder dan een toer om de kerk.Daarom dacht ik er ook aan om de wagen eens goed in de toeren de jagen en hem daarna voor herkeuring aan te bieden op hoop van zegen.
              De olie heb ik al vervangen.Geen smurrie aan de oliedop.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Anakin 2 Bekijk Berichten
                De oorzaak kan vanalles zijn.
                Zou men een lekke uitlaat niet merken op de keuring?
                Ik moet wel zeggen dat ze er gisteren wel niet echt veel goesting in hadden.Op de brug heb ik ooit al betere controles meegemaakt.
                Ook enkele pietluttige dingen die niet klopten.Schuifdak werd gecontroleerd maar er staat in het verslag van niet.
                Krassen op de ramen wat een veeg van mijn poetsdoek blijkt te zijn.En nog zo van die prullen.
                Dom dat ik niet in de gaten heb gehouden wat de waarde was maar ik heb er eerlijk gezegd ook niet bij stilgestaan omdat de uitslag bij mijn Mazda's altijd goed is geweest.Ben ook niet bekend met de toegestane waardes.

                In maart ben ik naar de keuring geweest met de pick-up.Geen roettest ondergaan maar heb ik wel moeten betalen.
                een jaar terug hebben ze bij mijn pick-up ook geen roettest gedaan. Morgen terug naar de keuring en dan kan ik je weten te zeggen of ze deze wel of niet gedaan hebben. Doen ze eigenlijk wel een roettest bij lichte vrachten?

                Comment


                • #9
                  De voorbijgaande jaren hebben ze dat toch altijd gedaan.

                  Comment


                  • #10
                    Ik voel me niet benadeeld als ze die roettest niet uitvoeren, integendeel zelfs ... ik betaal in dit geval met de glimlach voor datgene dat ik niet heb gekregen ...

                    Comment


                    • #11
                      Ik ook niet hoor.Hoe ver en lang ze die meestal in het rood stampen.Om rillingen van te krijgen.
                      't Was maar om aan te tonen hoe ze soms op de keuring te werk gaan.

                      Comment


                      • #12
                        toch wel raar hoe sommige mensen een idee hebben van hoge toeren.
                        als ze op de autosnelweg rijden is 5000rpm geen probleem, maar op de oprit de motor eens tegen 4000Rpm laten draaien, gaan ze lopen omdat 'die gaat ontploffen'.
                        ik trek mijn diesel regelmatig DOOR het rood (rood begint op 4500, ik rijd regelmatig 5000-5100rpm). in de handleiding van uw auto zal ook ergens staan dat ge in het rood moogt rijden, alleen mag dat niet langer dan 6-10seconden.
                        mijn naftjes hebben geen rood, de toerenteller stopt op 7000rpm, ben al regelmatig met de naald buiten de toerenteller gegaan. en bijna al mijn autos hebben +300 000km

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                          in de handleiding van uw auto zal ook ergens staan dat ge in het rood moogt rijden, alleen mag dat niet langer dan 6-10seconden.
                          Rijden is wat anders dan onbelast planken.

                          Comment


                          • #14
                            Vandaag bij het willen vervangen van de luchtfilters zag ik dat er olie in de luchtinlaat zit net voor de motor.
                            Die zit ook in het middelste vak tussen de 2 luchtfilters.Komt dus via de luchtklep erin.
                            Ik ken niet zo veel van techniek.Is het normaal dat je de klep niet kan ronddraaien met je vingers?
                            Last edited by ; 04/05/2016, 21:14.

                            Comment


                            • #15
                              kan van de carterventilatie zijn. Carterventilatie: de oliedamp en resten verbrandingsgassen die toch tussen de zuigerveren doorkomen worden daardoor afgevoerd.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • #16
                                Ja,dat had ik ondertussen opgezocht.Dat wordt dus de carterventilatie schoonmaken of vervangen.

                                Comment


                                • #17
                                  ik denk eerder dichtgeslibd door de rustige rijstijl van de vorige eigenaar. Misschien dat je daar de 'mayonaise' wel gaat terugvinden.
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • #18
                                    Zou de katalysator ook kunnen zijn..

                                    Comment


                                    • #19
                                      Daar is ook een grote kans toe.Dat zou de grootste kostenpost zijn als die moet vervangen worden.
                                      Maandag weet ik meer na het uitlezen.
                                      Het gasklephuis ga ik straks ook eens schoonmaken.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mijn wagen werd destijds ook afgekeurd door te hoge lambdawaarde. Heel de sonde laten vervangen, want de garage zag ook een te hoge waarde, volgens de garage was het daarmee in orde. Maar het bleek nog steeds te hoog op de keuring. Dan eens naar de uitlaat gekeken; de aansluiting met de einddemper was niet goed dicht nadat ze een nieuwe uitlaat gestoken hadden. Beetje pasta eraan en het was opgelost.
                                        autofans.be

                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

                                        Comment

                                        Working...
                                        X