Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waterpomp en distributieriem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Waterpomp en distributieriem

    Beste forummers,

    Vorig jaar in oktober heb ik een Ford Focus Clipper gekocht. Op dat moment was hij 8 jaar oud en had hij 110000 kilometer op de teller staan.

    Ik wou nog onderhandelen over de prijs, maar dat bleek onmogelijk. Als tegenbod bood de verkopende garage mij aan om de auto een groot onderhoud te geven, nieuwe banden en een nieuwe distributieriem.
    Daar nam ik genoegen mee, de deal werd gesloten.

    Nu, een goeie 7 maanden later, heeft de auto 18000 kilometer meer op de teller. Maandag stond ik met de auto langs de kant, de motortemperatuur stond te hoog en er kwam rook vanonder de motorkap. De koelvloeistof was volledig op. Na het bijvullen toch nog op het werk en terug geraakt, maar natuurlijk meteen binnengebracht bij mijn garage. Verdict: een defecte waterpomp. Een hele week de auto kwijt, want het stuk is niet op stock en het is net een verlengd weekend natuurlijk.

    Nu heb ik gelezen dat je een waterpomp hoort te vervangen wanneer je de distributieriem vervangt. Klopt dit?
    Had de verkopende garagist dit dan ook niet moeten doen? Dit had mijn auto zwaar kunnen beschadigen en zorgt nu ook voor een extra, onvoorziene kost.

    Alvast bedankt voor jullie visie!

  • #2
    Dat moet niet maar wordt vaak gedaan, omdat het dan makkelijk is aangezien de riem er toch af is.
    De uren die je betaalt om de waterpomp afzonderlijk te vervangen zullen ongeveer overeen komen met de prijs van een nieuwe waterpomp tijdens het vervangen van de distributie.

    Comment


    • #3
      Volgens mij vervangt een garage, wanneer ze de distributieriem vervangt zo goed als altijd ook de waterstofpomp, omdat het beter is dit tegelijk te doen.
      Als men u dus beloofd heeft de distributieriem te vervangen, maar dus niet tegelijk de waterpomp, dan is dat eigenlijk niet correct, want dat wordt daar doorgaans ook onder verstaan.

      Comment


      • #4
        Doen ze toch wel vaak, beide in één keer vervangen.

        Comment


        • #5
          Correct, ik rijd met een Ford Focus uit 2007 en bij mij staat in elk geval voorgeschreven om waterpomp samen te vervangen met de distributieriem. Bij mij is dit interval 10 jaar of 200 000km. Vorig jaar heb ik op 197 000 km en 3 weken voor de afspraak die ik al had voor mijn distributieriem te vervangen en kapotgesprongen waterpomp gehad in Frankrijk. Stond daar mooi zonder enige motorkoeling. Auto is afgesleept naar een lokale garage in de Vogezen en was daar op 2 dagen tijd hersteld. 2 weken later in België dan nog distributieriem nog laten veranderen. Zwak punt dus blijkbaar die waterpompen.
          Ford Focus clipper 1.8 TDCi 2007

          Ex: Toyota Corolla 2.0 D4-D 2002

          Comment


          • #6
            Heb intussen de vraag gesteld bij de garage (voor alle duidelijkheid, de garage waar ik ga was niet verkopende partij) en daar hebben ze gezegd dat dit niet van toepassing is omdat in mijn auto de waterpomp niet over de distributieriem loopt.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tricolores Bekijk Berichten
              Heb intussen de vraag gesteld bij de garage (voor alle duidelijkheid, de garage waar ik ga was niet verkopende partij) en daar hebben ze gezegd dat dit niet van toepassing is omdat in mijn auto de waterpomp niet over de distributieriem loopt.
              Curieus, dan liegt ofwel uw garage ofwel zazoo hierboven

              Comment


              • #8
                Volgens mij hebben ze beiden gelijk, heb eens gegoogled.

                "Enkel bij 1.8 diesel & TD, bij een 1.8TDDi of TDCi hangt de waterpomp op de V-Riem."

                Comment

                Working...
                X