Mededeling

Collapse
No announcement yet.

auto start niet na korte rit met caravan

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• auto start niet na korte rit met caravan

Beste,

Graag had ik jullie advies voor een bizar probleem. Ik hebsinds een aantal weken het caravannetje overgenomen van mijn ouders (RapidoClub 32 uit 1989) die daar tot vorig jaar mee op reis geweest zijn zonderprobleem.
    Echter, wanneer ik die caravan aan mijn auto hang (CitroenBerlingo, verbonden met een 7-polige stekker, continue stroomdraad is NIETaangesloten) start de auto niet meer nadat ik bv gestopt ben om te tanken. Inde garage is er nagekeken of ik geen lekstroom had (negatief), maar dachten zedat het probleem bij de batterij moest liggen. Een nieuwe batterij in de autoheeft het probleem niet opgelost.
    Samengevat: in de caravan zijn geen verbruikers (koelkastuit maar zelfs niet aangesloten, verlichting uit,...), maar wanneer ik eenkorte rit doe (bv 30 km) en leg de auto stil en probeer te herstarten na 5seconden doet hij het niet. Andere elektriciteit in de auto doet het nog,startmotor geeft soms nog een korte stoot, maar starten lukt niet. Als ik de batterij10 minuten laat bekomen (ik trek dan wel de stekker uit) kan ik terug starten.Als ik dezelfde test toe met de auto van mijn vader is er geen enkel probleem.Mijn garagist snapt het ook niet...
    Iemand enig idee of gelijkaardige problemen gehad?

En als je de stekker direct uittrekt ipv eerst 10minuten laten bekomen, doet hij het dan wel?
    Is dit een originele trekhaak van het merk of een nageplaatste?
    Benzine of diesel?

Comment

Auto is een diesel. Als het starten niet lukt, trek ik de stekker eerst uit en laat de batterij dan 10 minuten bekomen. Vervolgens start ik eerst (soms nipt als ik niet lang genoeg wacht) en sluit dan de stekker weer aan.

Comment

Volgens mij trek je je batterij leeg. Door chemische reactie in de platte batterij kan je na enkele minuten weer starten. Moet toch mogelijk zijn het stroomverbruik achter de stekker te laten meten door je garagist.

Comment

Als de nieuwe batterij geplaatst was stond auto met caravan en stekker aangekoppeld op mij te wachten. Starten lukte perfect, dus ik dacht dat het probleem opgelost was. Echter, ik ben ermee naar Nederland gereden (zonder stoppen, verlichting niet nodig gehad) en bij aankomst aan de ingang van de camping de auto stil gelegd. Na een korte verkenning van 10 minuten wil ik opnieuw starten (caravan nog steeds aangekoppeld) maar het lukt niet. Ik trek de stekker eruit, wacht 10 minuten en kan nipt starten. Knipperlichten, stoplicht, grootlicht van caravan werken perfect.

Comment

Kan ik de batterij leeg trekken al rijdend? Als ik de caravan achter mijn vader zijn auto hang is dit probleem niet aanwezig.

Comment

Mijn garagist heeft gezegd dat hij het stroomverbruik gemeten heeft met caravan aangekoppeld en dat dit slechts 0.01 A was.

Comment

Heeft dit probleem wel met die caravan te maken?
                Ik zou denken aan een kapotte alternator of startmotor...

Comment

Auto alleen heeft geen enkel probleem (dagelijks gebruik, start altijd direct). Caravan aan andere auto heeft ook geen probleem. 't Zit heb blijkbaar in de combinatie van mijn auto met die caravan. Ik heb ook een aanhangwagen die ik aan diezelfde 7-polige stekker aansluit en dan heb ik ook geen problemen.

Comment

Dan zit er toch ergens een fout in de aansluiting volgens mij. Werken alle lichten van de caravan naar behoren als je die op jouw auto aansluit?

Comment

Yep, alle lichten van de caravan werken perfect. Zelf denk ik ook in de richting van een kortsluiting, immers zo'n massief stroomverlies terwijl er geen verbruikers in de caravan zijn. Doch alle lichten van de caravan werken perfect. Als ik het voltage meet thv de batterij meet ik 14.36 V en als ik de vervolgens de stekker van de caravan erin steek blijft dit voltage constant. Echter, wanneer ik mijn linker richtingaanwijzer aanzet merkte ik een dip naar 14.25 die echter snel herstelde. Ook merkte ik dat de motor vanaf dan iets "anders" draaide (alternator die meer belast wordt?). Dit bleef ik ook zo nadat ik de richtingwijzer weer uit zette (blijft er toch iets plakken en wordt het stroomverlies geïnduceerd vanaf het moment dat de richtingaanwijzer gebruikt wordt?). De richtingaanwijzers werken echter overigens perfect.

Comment

En zoals ik al zei, als ik de caravan achter mijn vader zijn auto hang heeft die geen problemen (kleine Hyundai, benzine).

Comment

is het een originele trekhaak of nageplaatst?

de trekhaak dient ingeleerd te worden op het canbus systeem. En die MOET daardoor over de bijhorende module beschikken om dat te kunnen doen. Dus als die dat niet heeft, dan kan de BSI (boordcomputer) wel eens heel raar reageren bij niet ingeleerde stroomafname.
                          www.peugeotforum.be

Comment

Ik heb die trekhaak laten plaatsen bij aankoop door mijn citroen dealer. Maar 't zou wel eens kunnen dat daar het probleem zit... Toen ik die trekhaak liet plaatsen heb ik een schema van mijn vader gekregen met de aansluiting voor die caravan (omdat ik die af en toe ook zou trekken) dat afweek van de standaard. Mijn dealer vroeg me toen of ik wel zeker was of ik dat wilde wat ik bevestigde omdat dit nu eenmaal het schema was voor de caravan die ik zou trekken. Toen mijn vader een nieuwe auto heeft aangeschaft en ook opnieuw een trekhaak heeft laten plaatsen heeft hij echter NIETS laten veranderen (volgens zijn weten, soms al wat last van geheugenstoornissen) maar alles werkt ook bij hem. Toen ik mijn auto binnen deed voor dit probleem heb ik dit ook aan de garagist gemeld, doch hij zij dat dit het probleem niet kon zijn aangezien alle lichten correct werken.
                            Heb ondertussen zo een speciale tester gekocht in de doe-het-zelf zaak om de 7-polige stekker te testen, zowel aan de caravan als aan de auto en ga hier zelf eerst mee aan de slag alvorens ik de auto weer binnensteek in de garage (maandag heb ik nieuwe afspraak...). Heb ook een Multi-meter. Nog idees wat ik zou kunnen testen/uitproberen?

Comment

Net van iemand in mijn straat gehoord (die ook wel wat technisch is aangelegd) dat misschien de + en - zijn omgekeerd in de stekker, waardoor de lichten wel correct werken maar dat daardoor wel de batterij wordt leeggetrokken. Plausibele verklaring?

Comment

Dat kan.

Hang die multimeter eens direct op je batterij terwijl de motor draait.

Dan steek je de caravan in met draaiende motor. Als dat stroomverbruik nog ergens binnen de perken zit, dan zou je een kleine spanningsval kunnen zien.

Nu leg je de motor stil, en laat de caravan aangekoppeld. Kijk eens wat de spanning dan doet...

En dan trek je terug de caravan uit, en je kijkt weer eens wat de spanning doet.

Een batterij leeg trekken op 10 minuten doe je niet met 1A, dat moet echt minstens 20-30A zijn (of meer...).
                                En wees maar zeker dat er dan ergens iets stevig warm wordt, want dat vermogen gaat ergens naar toe.

Als die stroom zo hoog is, zou er eigenlijk een zekering moeten springen... Staan er wel zekeringen voor de caravan... of zijn ze dat vergeten.

Met een amperetang kan je ineens ook de stroom meten, maar dan wel van iedere geleider apart. Aan je batterij is dat makkelijk, in de stekker niet omdat je elke geleider apart moet kunnen meten.

Comment

Batterij wordt niet leeggetrokken op 10 minuten maar is gewoon leeg na het rijden (althans zo lijkt het) want ik heb het probleem ook als ik onmiddellijk (binnen de 5 sec) weer start na stilleggen.

Comment

Zekeringen in caravan zijn ok. Testtoestel voor 7 polige stekker toont geen storing in mijn caravan maar wel in auto (geeft wel geen echte 'diagnose')

Comment

Meet met je multimeter na ,desnoods de aansluitingen bloot maken. Waarom; is L en R standlicht apart alsook aan caravan?;is er toch een constante + aanwezig?;slechte of verkeerde massa?.
                                      Hollanders hebben dikwijls geen mistlamp of het is wild west aangesloten(caravan of auto).
                                      En dan zijn er van die eigenaardigheden in auto's; auto kiest zelf een andere lamp bij een defecte lamp. Insigna bvb heeft achteraan allemaal 21 W lampen die hij in serie zet voor standlichten,enz.
                                      En zo'n Berlingo spaart zijn batt bij stilstand door zelf kruislichten te doven en nog wat.Standlichten niet want dat is veiligheid.
                                      Is er een kabelset gebruikt voor trekhaak ?
                                      Last edited by wielscheel; 18/05/2016, 10:54.
                                      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Net telefoon gekregen van de garage en blijkbaar zou het probleem liggen bij de startmotor. Door het feit dat ik een caravan trek wordt mijn motor zwaarder belast waardoor de temperatuur hoger komt, hierdoor wil de startmotor niet meer draaien en doet hij het wel weer als ik de motor laat afkoelen. Ze gaan er een nieuwe startmotor in plaatsen en dan zou het probleem opgelost zijn. Zelf sta ik hier wat sceptisch tegenover, maar ik ben natuurlijk geen garagist. Immers, de caravan weegt maar 650 kg (geladen misschien 750) en als ik een aanhangwagen trek met daarin fietsen, tent, boot,... door de Alpen heb ik ook geen problemen. Ben benieuwd of het probleem inderdaad opgelost zal zijn.

Comment

Working...
                                        X