Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trillende auto & vreemd geluid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Trillende auto & vreemd geluid

    Hoi allen!

    Mijn auto heeft al zéér lang last van trillingen +/- 2j... (ik weet het slecht van me)

    Ik heb zelf al als een gek gezocht vanwaar deze trillingen vandaan zouden kunnen komen & alsook ernaar laten kijken maar helaas krijg ik telkens het antw. dat alles in orde is.

    Recent (vorige week) is hij nogmaals op de brug geweest, draagarmen, rubbers, fuseekogels, achteras, motorsteun, wiellagers etc. zijn opnieuw gecontroleerd, zelfde resultaat -> niets te zien.

    Na die controle heb ik last gekregen van een schurend geluid welke je kan beluisteren via -> https://youtu.be/Us4hLv4n80U (hoop dat je de video kan openen)

    dit geluid treed niet constant op en als ik het expres probeer te forceren natuurlijk ook niet, als ik eens flink aan het stuur draai is het ook weer weg.

    idem met de trillingen in het stuur en de vloer voornamelijk voelbaar soms ook in de stoel.
    Deze zijn nooit hetzelfde maar beginnen altijd wel bij een snelheid van +/- 110 a 120 en dan ook weer niet altijd onmiddellijk, soms maar op 140 als ik gas intrap en een stuk sneller ga rijden zijn de trillingen constanter.

    Ik heb volgende allemaal al een keer laten doen maar weet niet goed wat nog te controleren:

    2x bandenwissel gehad van alle banden & balanceren
    2x uitlijning bij verschillende firma's
    alle schokdempers, stabilisators zijn vorig jaar vervangen.
    koppeling + dubbelmassavliegwiel zijn ook al vervangen geweest (niet vanwege de trilling, deze was gewoon versleten)
    4x andere velgen, grotere maat -> trillingen werden erger.

    Ik begin een beetje te vermoeden aan de hand van het geluid dat het iets te maken heeft met de aandrijfas alhoewel ik zou denken dat ik dan ook andere symptomen zou moeten opmerken?

    Hij rijdt en schakelt verder perfect, heb ook geen zin om er tonnen tegen aan te gooien omdat ik momenteel bezig ben met verbouwing en ik zou dus graag zelf beginnen zoeken achter een mogelijke oorzaak.

    Verder nja heb ik lang het probleem "genegeerd" wat ook niet al te slim is begrijp ik wel maar goed, na die laatste controleren begin ik mij dan toch wel de vraag te stellen wat het zou kunnen zijn & welke zaken ik zelf zou kunnen controleren nog?


    Mvg,
    Steven

  • #2
    Als ge met trillingen zit aan 120 durft het nogal eens het balanceren zijn. Maar ge zegt dat de banden gebalanceerd zijn? Misschien een stomme opmerking van mij, maar er steekt toch niks in uw band? Een schroef of zoiets. Dan loopt hij maar heel langzaam leeg, maar elke keer ge over de schroef rijdt, trilt de boel.

    Schurend geluid: wat ge al eens zelf kunt doen is dit: wiel per wiel eens opkrikken (met een fatsoenlijke krik!) en dan draaien met het wiel. Kunt ge eventueel met een beetje chance zien (horen)van welke kant het komt. Pas wel op met hem op te krikken, dat hij met zijn kloten niet van de krik valt

    O ja: soms durven banden nog al eens hoeken krijgen (weet niet hoe ze dat juist noemen). Zo een zaagtand profiel krijgen ze dan. Klinkt net als een versleten roulement. Kunt ge controleren door met uw platte hand over het loopvlak van de band te wrijven.
    Last edited by orange; 01/06/2016, 23:26.

    Comment


    • #3
      Cardanas let een slag in.

      Voor dat schurend geluid zou ik precies denken aan de alternator (elektronisch gestuurd stuurhuis vraagt véél energie bij het afdraaien)
      DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

      Comment


      • #4
        @orange
        Ja idd, balanceren is al gebeurd dit is het eerste wat ik overal las en ook aangeraden werdt.
        In mijn band zou iets kunnen zitten eventueel, doch ik heb ik al meerdere malen gecontroleerd en niks gevonden alsook had hij dit al van voor de vorige bandenwissel.

        Ik ga hem inderdaad morgenmiddag eens op de krik zetten, heb hier een goede krik en heb hem al meerdere malen naar boven gehad
        Wat betreft die banden en dat hoeken krijgen ik ga morgen eens goed over de banden voelen.

        @Opel_Bjorn,
        Morgen gaat hij opnieuw de brug op, Cardanas (Aandrijfas?) wordt morgen ook gecontroleerd.

        Betreft je opmerking omtrent de alternator deze is recentelijk nog vervangen geweest (was ik vergeten te vermelden) het elektronisch stuurhuis hoor ik niet, dat geluid herken ik al de beste omdat ik hier al eens last van had omdat er te weinig olie opzat en het geluid is ook veel luider dan dat.

        Comment


        • #5
          Het is dus een Opel, maar welk type, bouwjaar en welke motor?

          Ivm die trillingen. Wat ik eens gehad heb met een wagen was dat de bout van de versnellingsbaksteun los zat. Dat merkte je ook pas vanaf 140 dat die begon te trillen, maar ik voelde dat ook in de pook als ik die vastnam. Zou eens kijken naar uw motor en baksteunen of alles goed vast zit en de rubbers nog ok zijn.

          Comment


          • #6
            Is niet altijd even gemakkelijk om het oorzaak te vinden . Rubbers kunnen er goed uitzien maar probreer ze ééns half onder spanning te zetten en kijk dan ééns opnieuw.

            Nu ja banden kun je ook perfect balanceren als een velg krom is.
            Je zult toch iets over het hoofd zien .

            Comment


            • #7
              @platten tuub
              Srry , Het is een Opel Astra H break bj 2006 motor Z17DTH (1.7 CDTI)
              Goede opmerking van die bout aan de versnellingsbaksteun, ik geloof niet dat dat al is nagekeken ga ik zeker doen morgen, ik merk wel niets speciaals in de pook maar je weet maar nooit, motorsteun is al eens gecontroleerd rubbers zouden ok moeten zijn.

              @blackhorse
              Idd oorzaak blijkt niet zo simpel te zijn als ik had gehoopt, De rubbers zien er idd goed uit, we hebben dit getest op een brug met een lemet of hoe je zoiets ook noemt om speling tussen de rubbers te kunnen zien en om hier wat kracht op te zetten.
              Betreft de banden, pff ja ik geloof maar uiteindelijk wat de bandenboer me vertelt, hij zet dit immers op een balanceer apparaat ik neem aan dat het hier wel zou opvallen mocht de velg krom zijn?

              Het is uiteraard duidelijk dat er iets over het hoofd wordt gezien, overigens met andere velgen worden de trillingen namelijk erger, nu moet ik wel toegeven dat ik die set velgen had gekocht omdat ik ook eerst aan een krommen velg dacht rijd nu op die standaard 16 staalwielen en die hebben het probleem ook maar in mindere maten.



              Verder dacht ik er al eens aan om alle rubbers te laten vervangen, maar telkens opnieuw zeggen ze dat ze goed zijn.
              Ik las ergens dat het normaal kan zijn ze na +/- 8j. te vervangen? ik geloof als het correct is natuurlijk dat deze er hoogstwaarschijnlijk al 10j. onderzitten, dit weet ik niet zeker omdat ik niet de eerste eigenaar ben jammer genoeg.

              Comment


              • #8
                Als de velgen echt geplooid zijn, kan dat nogal eens lawaai geven.

                Voelt ge het getril voornamelijk op het stuur of op de kas?

                Comment


                • #9
                  Hoi allemaal,

                  @orange
                  getril zit voornamelijk in het stuur maar als ik echt goed voel kan ik het ook voelen in de vloer en soms in de stoelen etc.


                  MAAR

                  Het geschuur en het gepiep is nu zo goed als altijd aanwezig, en ik ben er eig. 99% van overtuigd dat dit van mijn remmerij komt aan de bestuurderszijde vooraan :o
                  Telkens ik rem is het gepiep onmiddellijk weg, en ik reed daarstraks even op de snelweg tegen de snelheid waaraan hij begint te trillen en jawel hoor ik rem en ook het trillen neemt onmiddellijk af.... ik schonk er hiervoor nog geen aandacht aan tot dat gepiep begon maar ik kon het niet helpen dit even te controleren.

                  Alsook dacht ik dat je alleen maar trillingen kon hebben als de remschijf krom is, dit heb ik al eens eerder gevoeld dus ik dacht hier ook niet onmiddellijk aan.
                  Ik las overal dat dit te maken kan hebben met de remklauw zuiger/plunjer? die vastzit en dit kan beide symptomen verklaren, het gepiep alsook het getril op hogere snelheid.

                  Heeft iemand al dergelijke ervaring gehad of is dit klinkklare onzin? in mijn ogen kan het logisch zijn

                  Grts,
                  Steven
                  Last edited by ; 03/06/2016, 11:13.

                  Comment


                  • #10
                    Dat is ook een mogelijkheid, heb het ook eens met een wagen voorgehad . Dacht eerder ook in die richting maar omdat je eerst niks zei over de remmen dacht ik eerst richting de motorsteunen.

                    Heb ooit een Ford Taunus gehad waarvan een remklauw soms zo bleef "plakken" dat die ook enorm trilde, alsof er een wiel los stond. Als ik dan remde trok die wel scheef en na goed doorremmen was het trillen en scheeftrekken weer een even gedaan.

                    Comment


                    • #11
                      @platten tuub,
                      Wel dat scheef trekken heb ik ook lichtjes, en dan ook maar soms weer... niet altijd
                      Ik heb nooit aan de remmerij getwijfeld omdat

                      1) ik de blokken en de schijven had laten vervangen bij een garage (rond die tijd zijn ongv. ook de trillingen begonnen alleen stond ik er toen niet bij stil. ik rijd er al +/- 2 a 2.5j mee rond).
                      2) geen trillingen bij het remmen zelf vanwege kromme remschijven ofzo.
                      3) de auto remt wel goed op zich, ik heb er eigenlijk nog nooit een noodstop mee moeten maken (gelukkig!!!) en ik weet niet wat er dan zou gebeuren, af en toe had ik wel de indruk dat hij er langer over deed om tot stilstand te komen maar dacht dat dit tussen mijn oren zat en ik trapte het rempedaal maar steviger in.

                      Mijn eerstvolgende prioriteit is vanavond die wagen a.s.a.p. op de brug zetten en alles controleren, en hopen dat er eindelijk iets uit de bus komt, ik heb namelijk geen zin in ongevallen en ik denk dat ik van geluk mag spreken dat er eerder nog niets gebeurt is nu ik weet dat het aan de remmerij zou kunnen liggen.

                      Ik neem aan nu het geschuur en het gepiep altijd aanwezig is we dit wel zullen kunnen vaststellen en dat bij het vervangen gelijk alle problemen gepiep en getril opgelost zijn.
                      Ik hou jullie alvast op de hoogte en ik hoop dat iemand wat aan dit topic heeft mocht ie zich later ook suf zoeken op de verkeerde plaatsen

                      Comment


                      • #12
                        Als die al scheeftrekt tijdens het remmen (zelfs al is het maar af en toe) is de kans toch groot dat er een remklauw vooraan niet goed meer is. Je kan proberen de klauw eens open te halen en de geleiders wat in te vetten, controleren dat er geen roest op zit. En anders een nieuwe klauw steken. Maar dan kan je best beide klauwen ineens vervangen.

                        Comment


                        • #13
                          Die rem is bijkomend. Ik dacht meer aan een subframe rubber ( http://www.astratuningclub.nl/phpBB3...13635&start=10 )
                          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                          Comment


                          • #14
                            Jongens,

                            Nog niet verder kunnen kijken, momenteel staat de wagen op m'n werk.
                            Volgende week ga ik hier tijd voor maken.

                            Betreft die klauw, ik heb een revisieset gevonden en wat informatie bekeken over het reviseren van de klauw en dergelijke en dat ziet er zeker doenbaar uit

                            Comment


                            • #15
                              Hoi allen!

                              Sorry voor de extreem late reactie alvast, lange tijd druk bezig geweest.
                              Ondertussen achterste banden laten vervangen en balanceren, trillen is al een hééél stuk minder.

                              Helaas heb ik nu hetvolgende voor tijdens het vervangen van de schokdemper is de homokineet van de as geschoven zonder echt moeite te doen... niet zo ok volgens mij is de borgpen die hier moet zitten stuk.
                              Ik merkte na de bandenwissel nog een lichte trilling in het stuur, ik denk dat dit hier aan te wijten valt.

                              Ik heb ondertussen ook een slagmoersleutel in bezit en ga dit weekend een krachtige compressor huren om dit spel aan te drijven en de bout aan de as los te zetten om dan vervolgens de homokineet uit elkaar te halen en een kijkje te nemen.
                              Ik vermoed dat ik de ganse homokineet moet vervangen aangezien ik nergens een plaats vind om de borgpen los te verkrijgen

                              Comment


                              • #16
                                Ik zou er een andere occas aandrijfas insteken. Wat uitgeloterd en 't springt terug uiteen die borging met inwendige of de oudere uitwendige circlips.
                                In de doos met nieuwe mof zit steeds een nwe circlips bij, maar ik vertrouw het niet meer. En bovendien, zit er wel de juiste lengte aandrijfas onder ?
                                Die oude banden, heb je de productiedatum nog, denkelijk oude achterbanden die bijna niet verslijten en evtl ook vooraan zitten.
                                Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                                  Ik zou er een andere occas aandrijfas insteken. Wat uitgeloterd en 't springt terug uiteen die borging met inwendige of de oudere uitwendige circlips.
                                  In de doos met nieuwe mof zit steeds een nwe circlips bij, maar ik vertrouw het niet meer. En bovendien, zit er wel de juiste lengte aandrijfas onder ?
                                  Die oude banden, heb je de productiedatum nog, denkelijk oude achterbanden die bijna niet verslijten en evtl ook vooraan zitten.
                                  Uitgeloterd dat weet ik nog zo niet, als ik hem er zo "opsteek" en op de as zelf voel ik geen speling, raar maar waar... de oude productiedatum van banden heb ik natuurlijk niet, ik wist zelfs niet dat je dat op een band kon terug vinden tot nu
                                  De aandrijfas is de originele "denk ik"...

                                  Zaterdag ga ik een goede compressor huren en kan ik het hele zaakje uit elkaar halen om het veel beter te bekijken want zo met je hoofd in die kas en een lampje zie je niet veel... de ashoes was daar nochtans in orde (heb hem wel opgehaald en het vet was niet uitgedroogd).

                                  Wel heb ik aan die kant niet zo erg lang geleden een borduur zwaar geraakt... of dat er nu iets mee te maken heeft zou kunnen natuurlijk ik sluit het niet uit.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hoi allemaal,

                                    Ff kleine update, heb dit weekend alles weer in orde gebracht.
                                    Zoals ik hierboven zei dacht ik dat de homokineet niet uitgeloterd was maar ik haalde hem volledig los en hij viel zo uit elkaar. lol

                                    Trillingen in het stuur zijn nu volledig verdwenen, ik heb nu nog wel een trilling die merkbaar is maar ik weet dat die van mijn achteras komt, die zou niet meer 100% zijn en de banden slijten daar ook camber af.
                                    Helaas is dit een vaste as waarbij ik niet kan corrigeren dus als ik dat wil oplossen moet ik ook die as vervangen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Als dat een Vectra is, hebben die geen draagarmen achter ? Rubber slijten zodat wielen scheef staan, tot de armen bij scharnieren de zijkant raken.
                                      Je kunt dat zien.
                                      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                                        Als dat een Vectra is, hebben die geen draagarmen achter ? Rubber slijten zodat wielen scheef staan, tot de armen bij scharnieren de zijkant raken.
                                        Je kunt dat zien.
                                        Nee is een Astra H bj. 2006 1.7 CDTI, is een vaste as.
                                        Had er stiekem ook op gehoopt maar helaas

                                        Aangezien de auto nog maar 2j moet doen en momenteel 215000KM en counting heeft laat ik het zo, op de keuring zeggen ze er niets van en ik heb niet echt veel zin om dit nu nog te herstellen, de trilling is zéér miniem dus ik ben allang blij dat het ergste voorbij is.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X