Mededeling

Collapse
No announcement yet.

S tronic vs tiptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • S tronic vs tiptronic

    Ik heb een vraagje rond de verschillende soorten automaten van Audi.
    Weet er iemand hoeveel Nm de verschillende soorten aankunnen?
    Soms geven ze de 3.0 tdi met s tronic maar 400Nm, terwijl er een Allroad A6 bestaat dat gaat tot 580Nm. Is dat niet dicht bij de grens?
    Tot waar kan je een s tronic dan tunen?
    Iemand een idee?

  • #2
    zelfde generatie?

    Comment


    • #3
      Multitronic is rommel.
      2010 Mercedes S212 E350 CDI

      Comment


      • #4
        Voor de motorisatie die je opgeeft gaat dat tot 690Nm voor een S-Tronic en 780Nm voor een Tiptronic. En bij sommige tuners kan dit misschien nog meer gaan.
        Voor een tiptronic tot 875Nm bvb..
        Last edited by Metaxa; 10/06/2016, 00:50.
        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

        Comment


        • #5
          400nm is een getal wat mij bekend in de oren klinkt, dat is namelijk het maximum koppel wat de Multitronic kan verwerken. (weer een ander type automaat inderdaad)

          'k Vind het wel jammer dat mensen zo ongenuanceerd roepen dat het rommel is. Dat is de meest comfortabele aandrijving geweest waar ik ooit mee gereden heb, op een elektrische auto na. Ik denk niet dat de laatste generatie(s) nog problemen hadden, maar toch blijft dat type automaat hardnekkig berucht voor z'n betrouwbaarheid en net daarom zijn mensen extra waakzaam over hun Multitronic, elke imperfectie is plots verdacht. Zoals bijvoorbeeld de vertraging bij het wisselen tussen vooruit en achteruit. Ik rijd momenteel een M4 met DCT bak, als je daarmee wisselt tussen vooruit en achteruit krijg je een heel andere soort vertraging voorgeschoteld hoor... /just saying

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
            400nm is een getal wat mij bekend in de oren klinkt, dat is namelijk het maximum koppel wat de Multitronic kan verwerken. (weer een ander type automaat inderdaad)

            'k Vind het wel jammer dat mensen zo ongenuanceerd roepen dat het rommel is. Dat is de meest comfortabele aandrijving geweest waar ik ooit mee gereden heb, op een elektrische auto na. Ik denk niet dat de laatste generatie(s) nog problemen hadden, maar toch blijft dat type automaat hardnekkig berucht voor z'n betrouwbaarheid en net daarom zijn mensen extra waakzaam over hun Multitronic, elke imperfectie is plots verdacht. Zoals bijvoorbeeld de vertraging bij het wisselen tussen vooruit en achteruit. Ik rijd momenteel een M4 met DCT bak, als je daarmee wisselt tussen vooruit en achteruit krijg je een heel andere soort vertraging voorgeschoteld hoor... /just saying

            In mijn naaste omgeving zijn er toch al 2 multi's die compleet vervangen moesten worden.
            Ik heb bewust geen genomen omwille van de betrouwbaarheid maar ook omdat geen fan ben van de zweverigheid van die bak.
            Niet men ding.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
              400nm is een getal wat mij bekend in de oren klinkt, dat is namelijk het maximum koppel wat de Multitronic kan verwerken. (weer een ander type automaat inderdaad)

              'k Vind het wel jammer dat mensen zo ongenuanceerd roepen dat het rommel is. Dat is de meest comfortabele aandrijving geweest waar ik ooit mee gereden heb, op een elektrische auto na. Ik denk niet dat de laatste generatie(s) nog problemen hadden, maar toch blijft dat type automaat hardnekkig berucht voor z'n betrouwbaarheid en net daarom zijn mensen extra waakzaam over hun Multitronic, elke imperfectie is plots verdacht. Zoals bijvoorbeeld de vertraging bij het wisselen tussen vooruit en achteruit. Ik rijd momenteel een M4 met DCT bak, als je daarmee wisselt tussen vooruit en achteruit krijg je een heel andere soort vertraging voorgeschoteld hoor... /just saying
              Ik kan mij nochtans goed herinneren dat je in het begin er vrij lovend over schreef hier.
              Ik heb het nooit wat gevonden die multitronic.
              Geef mij de tiptronic maar.


              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                In mijn naaste omgeving zijn er toch al 2 multi's die compleet vervangen moesten worden.
                Ik heb bewust geen genomen omwille van de betrouwbaarheid maar ook omdat geen fan ben van de zweverigheid van die bak.
                Niet men ding.
                Ok, laat ons dan een onderscheid maken tussen de 3 verschillende rij-modi van de Multitronic, de CVT functie, de 8-versnellingen stand en halfautomatische. 't Feit dat je kan kiezen is op zich al een extraatje. Welke Multitronics zijn er stuk gegaan, op welke generatie en gekoppeld aan welke motor, als ik vragen mag? Standaard wagen of chiptuning? Als die effectief allemaal vroeg of laat in de soep gaan... dan moet ik mij aansluiten hé. 't Is alleen dat ik, mijn broer, mijn collega's... ik ken (zou haast zeggen dat het vreemd is) niemand die ooit een probleem had met die bak. Wat er in mijn omgeving wel sneuvelde waren EGR-kleppen.
                Last edited by ; 10/06/2016, 10:42.

                Comment


                • #9
                  Audi A5 2.7tdi
                  Audi A4 2.0tdi
                  Bouwjaar allebei voor 2012 gezien het PFL's zijn, geen chiptuning.

                  Nu ik hoor die verhalen op Audi fora's ook, denk dat een goede dosis geluk meespeelt

                  Comment


                  • #10
                    Het ging toen bijna allemaal over getunde modellen.


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                      Ik kan mij nochtans goed herinneren dat je in het begin er vrij lovend over schreef hier.
                      Ik heb het nooit wat gevonden die multitronic.
                      Geef mij de tiptronic maar.
                      Hetgeen mij aan de tiptronic en alle ZF8's in deze wereld bevalt is het feit dat ze zoveel meer koppel kunnen verwerken & duurzamer zijn, ...

                      Wat een CVT wel efficiënt (moeiteloos) doet rijden is dat de motor in z'n optimaal toerental bereik blijft, wat bij een diesel altijd onderin zit. Het gemak en de rust waarmee een gewoon 2-litertje dan accelereerde vond ik toch opmerkelijk. Ik heb dan later nog de facelift A6 2.0TDI van een collega gereden met S-tronic bak, en die gaf veel minder dat 'effortless' gevoel. De motor gaat constant door het grotere toerentalzone waardoor je niet alleen de schakelmomenten voelde die bij een Multitronic compleet afwezig blijven, maar ook nog eens een iets luidruchtigere rit voorgeschoteld krijgt, te danken aan de motor.

                      Een zwaardere motor gekoppeld aan de Tiptronic (die naar mijn beleving toch iets zachter functioneert dan een S-tronic), is het enige wat een beetje in de buurt komt van die ervaring, maar nog altijd niet hetzelfde is. Maar goed, 't gaat er voor mij niet om welke motor je neemt, maar wou maar zeggen dat het de relatieve zwakke puntjes van de motor compenseert op een voorbeeldige manier. De CVT-stand was bijna een seconde rapper naar de 100 dan de stand met vaste versnellingen. Eens je dat voelt en beseft leer je de CVT ook sneller appreciëren denk ik.

                      Comment


                      • #12
                        Raar dat de Multitronic zijn slechte faam van de beginjaren blijft behouden, een dat de S-tronic gespaard van kritiek wordt, ondanks een even erbarmelijk debuut ( een Q5 2 of 3 liter was tot 2011 geplaagd met falende mecatronic en in vele gevallen diende de bak zelf vervangen worden, dit met constante ontkenning dat er problemen waren, de tussenkomst was "à la tête du client". Enkel een Tiptronic zou ik durven nemen, daar zijn de kinderziektjes als ver in het verleden ( maar hebben ook bestaan) ; dat zijn classieke bakken met converter, die kunnen tegen een stoot. Bewijs is dat ze overleven op zwaar gemotoriseerde versies

                        Comment


                        • #13
                          Qua betrouwbaarheid tiptronic, qua rijden alle drie. Maar dat hangt vooral van je rijstijl af, voor mij is het met een diesel niet teveel toeren maken en dat kunnen ze alle 3 perfect aan. Geen ervaring met benzines met die bakken.

                          Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                            400nm is een getal wat mij bekend in de oren klinkt, dat is namelijk het maximum koppel wat de Multitronic kan verwerken. (weer een ander type automaat inderdaad)

                            'k Vind het wel jammer dat mensen zo ongenuanceerd roepen dat het rommel is. Dat is de meest comfortabele aandrijving geweest waar ik ooit mee gereden heb, op een elektrische auto na. Ik denk niet dat de laatste generatie(s) nog problemen hadden, maar toch blijft dat type automaat hardnekkig berucht voor z'n betrouwbaarheid en net daarom zijn mensen extra waakzaam over hun Multitronic, elke imperfectie is plots verdacht. Zoals bijvoorbeeld de vertraging bij het wisselen tussen vooruit en achteruit. Ik rijd momenteel een M4 met DCT bak, als je daarmee wisselt tussen vooruit en achteruit krijg je een heel andere soort vertraging voorgeschoteld hoor... /just saying
                            Ik ken tot op vandaag ook geen enkele Multitronic die het +180.000km heeft uitgezongen. Meest recente zat in een audi A5 2.7TDI.
                            De invoerder geeft ook toe dat er problemen mee de bak zijn en bij transmissie revisiebedrijven ligt het er vol van.

                            Let wel, een herstelling van een/de automaat kost je al bij al 'maar 1800 euro'. Als je daarmee terug goed bent voor 180.000km, dan kost het je eigenlijk zooooooveel meer niet dan de normale herstellingen aan een manuele bak met dubbelmassa vliegwiel (vliegwiel en koppeling vervangen).

                            Dus is de multitronic kwalitatief slecht? Ja. Moet je er voor terug terugschrikken? Zeker niet, enkel de kost in rekening brengen wanneer je eentje in huis haalt.

                            Terzijde, de eerste X5 bakken en alle RR TD6 bakken haalden zelf zo geen km-standen, dus de multitronic rommel noemen is idd niet echt terecht.
                            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                            Motoren & Tjeurisme

                            Comment


                            • #15
                              Hier bijna 80.000km met de Multitronic
                              Beste bak ooit wat mij betreft.
                              Als ik 180k heb is de leasingafgelopen, dus ik hoop geen poblemen te hebben tot dan.

                              Deze bak rijdt zalig, velen vinden hem niet "sportief", maar dat kan me geen zak schelen.
                              Ik hou van het comfort zonder schokken, de snelle reacties op het gas, het lage geluidsniveau omdat je bijna altijd met lage toerentallen rijdt.
                              Ik gebruik de sportstand bijna nooit, en al zeker niet op een autostrade.
                              Vind het echt spijtig dat de multitronic er uit gaat, maar tegen dan heb ik met wat geluk een electrische auto, en die zal wel een gelijkaardig rijgevoel geven.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                zelfde generatie?
                                Yup. Zelfs hetzelfde model soms, afhankelijk van het aantal pk dat je kiest bij de configurator.
                                De Q7 wordt automatisch met een tiptronic geleverd, ook al heeft die 'maar' 211pk. Kies je een Allroad met 211 pk, moet je een s tronic kiezen. Je moet al naar een 272pk versie gaan om tiptronic ter beschikking te hebben.

                                Comment


                                • #17
                                  Q7 hoger eigengewicht + hogere sleep, boite wordt mogelijk stuk meer belast

                                  Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

                                  Comment


                                  • #18
                                    Al geef je mij zo een multi gratis ik moet hem niet, en dat meen ik. 1. Iedereen die ik ken(de) met een had er miserie mee, stock 2. Ik wordt er gek van! Liever nog manueel dan

                                    Comment

                                    Working...
                                    X