Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verbruik ford fiesta diesel te hoog?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Verbruik ford fiesta diesel te hoog?

    Ik ben sinds woensdag eigenaar van een 2de hands Ford Fiesta econetic 1.6 tdci. Dit is een diesel. Mijn vorige wagen was een VW Polo, benzine.
    Voor mij is het wat wennen omdat ik 6 maand met een benzine heb gereden. Daarvoor had ik geen enkele rij-ervaring.
    Er zit nu een indicator op mijn dashboard waarop ik zie hoeveel ik verbruik. Volgens mij was dit veel te hoog. Zo tankte ik woensdag 30 liter, waarop de indicator aangaf dat ik nog 720+- km kon rijden.
    Vrij snel stond deze meter al op 650 km. Waarop ik dacht dat dit niet normaal was, omdat ik nog geen 30 km heb gereden op deze tijd en er in principe meer dan 50 km "kwijt" is.

    Ik heb dus gegoogled voor wat tips bij het schakelen met een diesel. Dit is aangeraden niet hoger dan 2000 toeren te gaan. Ik heb daar dus vanaf dan rekening mee gehouden en schakel naar 3de als ik 50 rijd, naar 4de als ik 70 rijd. Toch geeft mijn indicator aan op een versnelling hoger te gaan, maar dan geeft de indicator aan dat ik meer verbruik...?!
    Zo rijd ik vb 70 in 4de versnelling, als ik naar 5de ga, dan verbruik ik meer. Of rij ik 50 in 3de versnelling, dan geeft hij ook aan om naar 4de te gaan. Als ik dan naar 4de ga, geeft hij aan dat ik veel meer verbruik.

    In een mailtje naar de vorige eigenaar van de auto vroeg ik haar wat haar gemiddeld verbruik was. Dit was 4,7l/km. Bij mij staat deze nu op 5,7l/km (diezelfde ochtend nog begonnen met 6l/km en op 10 km al 0,3l/km gedaald.), volgens mij komt het wel goed. Zij raadt me ook aan om te schakelen bij 3000-3500 toeren, is dit OK? Mag dit? Bij een benzine schakelde ik steeds bij 2500-3000, bij een diesel is dit toch véél minder?

    Kan iemand me wat info/tips geven? Volgens mij ben ik nu op goede weg, omdat het verbruik al gedaald is tegenover woensdag, maar zou toch graag jullie mening eens horen.
    Bedankt!
    Last edited by ; 05/08/2016, 09:08.

  • #2
    Schakel aan 2.500 (en soms eens aan 3.000 als hij warm is) en hou hem rond de 2.000 toeren bij het rijden.

    Schakelindicators zijn crap. Als ge weinig rijdt zorgt dat er alleen maar voor dat uw roetfilter vol komt te zitten.
    Last edited by orange; 24/06/2016, 11:23.

    Comment


    • #3
      Schakelindicators zijn zowat de meest debiele en nutteloze uitrusting in een auto. Mocht ik die volgen dan moet ik al opschakelen naar z'n 6 bij 60km/h.

      Comment


      • #4
        Ik zou het advies van orange inderdaad volgen en niet dat van de schakelindicator. Na 100 000 km in mijn Skoda Fabia 1.2 TDI (met veel snelwegkilometers) is mijn EGR-klep kapotgegaan en ik had altijd de schakelindicator gevolgd.

        Dat betekende 50 in 4e en zo, en dat was eigenlijk maar weinig aangenaam door de trillingen (het is een driecilinder). Nu rijdt mijn auto aangenamer omdat ik gewoon rijd zoals ik het geleerd heb, en dat is zoals orange het zegt: schakelen aan 2500 (of zelfs iets hoger als het gat tussen de versnellingen groot is) en rond de 2000 toeren blijven.

        Comment


        • #5
          schakelindicators zijn gewoon sensoren voor de druk op je gaspedaal

          los je gas lichtjes en accelereer voorzichtig verder en de indicator zal uitgaan

          maar best gewoon negeren dus

          Comment


          • #6
            Rij je de auto altijd goed warm? Zoiets kan ook veel invloed hebben op je verbruik aangezien een koude motor meer verbruikt. Dat van je rijbereik heb ik ook, is denk ik niet abnormaal want een bc is altijd wat optimistisch. Als ik ga tanken staat hij ook vaak op +1100km terwijl ik met een tank vaak geen 900km kan doen. Schakelen bij 3000-3500rpm is ok als de motor warm staat, maar ik kan me niet echt voorstellen dat dat je verbruik gaat doen dalen...
            Het beste (dit bij mijn auto zo) is schakelen bij 2000-2500rpm en op constante snelheid rond 1500rpm houden. Dan verbruikt de mijne het minste.
            2012 Abarth 500 'esseesse'

            Comment


            • #7
              En het is niet omdat zij aan 4,7liter rijdt dat dit bij een ander persoon ook lukt... Rijstijl kan compleet anders zijn. Als ik rustig rijd is dat nog steeds sportiever dan mijn vrouw...


              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door capadonic Bekijk Berichten
                En het is niet omdat zij aan 4,7liter rijdt dat dit bij een ander persoon ook lukt... Rijstijl kan compleet anders zijn. Als ik rustig rijd is dat nog steeds sportiever dan mijn vrouw...


                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Inderdaad, hangt van persoon tot persoon af. Hier was er iemand op het forum die 5.5l deed met dezelfde DS5 als ik, en ik geraak niet onder de 7 liter. En op spritmonitor zijn er zelfs aan 8,5L.

                Comment


                • #9
                  Ik zou hem boven de 2000toeren proberen te houden .Een auto dient om mee te rijden .

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                    Ik zou hem boven de 2000toeren proberen te houden .Een auto dient om mee te rijden .
                    juist... de schakelindicatoren diennen enkel om te proberen te bewijzen dat de wagen even zuinig is als op de folder ! Blindelings deze aanbevelingen volgen is moordend voor de motor, die dan constant beeft onder de spanningen die er in ontstaan wegens het te laag toerental. Luister naar je motor, en gebruik hem tussen 2 en 3000 toeren, een diesel is dan op zijn gemak. en als je dan 1/2 liter meer verbruikt, is dat niets tegenover de kosten van de veRvanging van vervuilde onderdelen

                    Comment


                    • #11
                      Een late reactie maar wou toch even zeggen dat het verbruik snel daalde. Zoals in mijn eerste post, stond ik in het begin op 6l/100km maar dat daalde al snel en uiteindelijk nadat mijn tank volledig leeg was stond ik op 4.5l/100 km

                      Nu ben ik gisteren terug voor een volle tank gegaan. Ik heb het gemiddeld verbruik terug op 0 gezet en merkte van zodra ik vertrok dat dit weer enorm veel was. Leek mij normaal, aangezien ik het net gereset had. Stond meteen terug op meer dan 10l/100km.
                      Zelf als ik stil stond verbruikte ik enorm veel .

                      Ik zie ook hoeveel liter ik verbruik op 1 uur en dit stond meteen op 10-20l/u. Niet normaal. Ook als ik van 1ste naar 2de schakel is dit soms meer dan 15-20l.

                      Is het normaal dat mijn auto meer verbruikt nadat ik hem net heb volgetankt? Weer kreeg ik te zien dat ik nog 840 km kon rijden met deze tank. Na een rit van amper 10 km (!) stond dit op 790 km.
                      Na die rit van 10km sta ik op 9l/100km.

                      Ik schakel nu steeds correct dus snap het probleem niet goed.

                      Comment


                      • #12
                        Kijk niet naar het momentaan verbruik, als je in 1ste volg gas geeft is dat makkelijk 30-40l/100km.

                        Alleen kijken naar het gemiddelde.
                        Als je pas vertrekt heb je brandstof verbruikt om de motor te laten draaien (die nog koud is), en er staat geen afstand tegenover, dus is dat cijfer zeer hoog.
                        Als je ritjes doet van minder dan 10km, zal dat verbruik altijd hoog zijn.
                        Rij eens 100km op de autostrade aan ca 120km/h, en kijk dan. Zal wel zakken.

                        Comment

                        Working...
                        X