Ik ben sinds woensdag eigenaar van een 2de hands Ford Fiesta econetic 1.6 tdci. Dit is een diesel. Mijn vorige wagen was een VW Polo, benzine.
Voor mij is het wat wennen omdat ik 6 maand met een benzine heb gereden. Daarvoor had ik geen enkele rij-ervaring.
Er zit nu een indicator op mijn dashboard waarop ik zie hoeveel ik verbruik. Volgens mij was dit veel te hoog. Zo tankte ik woensdag 30 liter, waarop de indicator aangaf dat ik nog 720+- km kon rijden.
Vrij snel stond deze meter al op 650 km. Waarop ik dacht dat dit niet normaal was, omdat ik nog geen 30 km heb gereden op deze tijd en er in principe meer dan 50 km "kwijt" is.
Ik heb dus gegoogled voor wat tips bij het schakelen met een diesel. Dit is aangeraden niet hoger dan 2000 toeren te gaan. Ik heb daar dus vanaf dan rekening mee gehouden en schakel naar 3de als ik 50 rijd, naar 4de als ik 70 rijd. Toch geeft mijn indicator aan op een versnelling hoger te gaan, maar dan geeft de indicator aan dat ik meer verbruik...?!
Zo rijd ik vb 70 in 4de versnelling, als ik naar 5de ga, dan verbruik ik meer. Of rij ik 50 in 3de versnelling, dan geeft hij ook aan om naar 4de te gaan. Als ik dan naar 4de ga, geeft hij aan dat ik veel meer verbruik.
In een mailtje naar de vorige eigenaar van de auto vroeg ik haar wat haar gemiddeld verbruik was. Dit was 4,7l/km. Bij mij staat deze nu op 5,7l/km (diezelfde ochtend nog begonnen met 6l/km en op 10 km al 0,3l/km gedaald.), volgens mij komt het wel goed. Zij raadt me ook aan om te schakelen bij 3000-3500 toeren, is dit OK? Mag dit? Bij een benzine schakelde ik steeds bij 2500-3000, bij een diesel is dit toch véél minder?
Kan iemand me wat info/tips geven? Volgens mij ben ik nu op goede weg, omdat het verbruik al gedaald is tegenover woensdag, maar zou toch graag jullie mening eens horen.
Bedankt!
Voor mij is het wat wennen omdat ik 6 maand met een benzine heb gereden. Daarvoor had ik geen enkele rij-ervaring.
Er zit nu een indicator op mijn dashboard waarop ik zie hoeveel ik verbruik. Volgens mij was dit veel te hoog. Zo tankte ik woensdag 30 liter, waarop de indicator aangaf dat ik nog 720+- km kon rijden.
Vrij snel stond deze meter al op 650 km. Waarop ik dacht dat dit niet normaal was, omdat ik nog geen 30 km heb gereden op deze tijd en er in principe meer dan 50 km "kwijt" is.
Ik heb dus gegoogled voor wat tips bij het schakelen met een diesel. Dit is aangeraden niet hoger dan 2000 toeren te gaan. Ik heb daar dus vanaf dan rekening mee gehouden en schakel naar 3de als ik 50 rijd, naar 4de als ik 70 rijd. Toch geeft mijn indicator aan op een versnelling hoger te gaan, maar dan geeft de indicator aan dat ik meer verbruik...?!
Zo rijd ik vb 70 in 4de versnelling, als ik naar 5de ga, dan verbruik ik meer. Of rij ik 50 in 3de versnelling, dan geeft hij ook aan om naar 4de te gaan. Als ik dan naar 4de ga, geeft hij aan dat ik veel meer verbruik.
In een mailtje naar de vorige eigenaar van de auto vroeg ik haar wat haar gemiddeld verbruik was. Dit was 4,7l/km. Bij mij staat deze nu op 5,7l/km (diezelfde ochtend nog begonnen met 6l/km en op 10 km al 0,3l/km gedaald.), volgens mij komt het wel goed. Zij raadt me ook aan om te schakelen bij 3000-3500 toeren, is dit OK? Mag dit? Bij een benzine schakelde ik steeds bij 2500-3000, bij een diesel is dit toch véél minder?
Kan iemand me wat info/tips geven? Volgens mij ben ik nu op goede weg, omdat het verbruik al gedaald is tegenover woensdag, maar zou toch graag jullie mening eens horen.
Bedankt!
Comment