Mededeling

Collapse
No announcement yet.

uit 5de versnelling schieten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • uit 5de versnelling schieten

    hallo,

    ik heb een 2007 Mitsubishi Colt 1.5 DID en die schiet uit de 5-de versnelling. Omdat de motor tijdens het starten erg schud dacht ik dat de motorsteunen stuk zijn maar dat blijkt niet het geval (ook schiet hij niet uit de andere versnellingen). Dus bak moet uit elkaar maar denk erover een andere auto te kopen.

    Mijn vraag. Is het erg (of gevaarlijk) als ik nog enige tijd met deze situatie doorrijd? Hij schakelt verder makkelijk en schiet dus alleen uit zijn 5 in zijn vrij. Echter als ik de pook in zijn 5 een beetje tegenhoud blijft hij wel netjes in zijn 5 zitten.

    Is het een probleem als ik hier nog even mee doorrijd? Of kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan?

    alvast bedankt.

  • #2
    Gebruik de 5de dan niet . In de 4de kun je ook snelheden halen waarmee je u rijbewijs kwijtraakt.

    Comment


    • #3
      Mijn wagen rammelt al 2 maanden bij optrekken, heb wel nog geen versnellingen gehad die eruit schoten.
      Motorsteunen vervangen bleek niks af te doen, dus ben nu zoekend naar een andere want na 370.000 km ga ik er geen 10000 euro meer in steken. Theorieën gaan van koppeling tot vliegwiel of motorproblemen.

      Moraal van verhaal, bezint eerdat ge teveel geld uitgeeft. Ge kunt zoeken voor een 2de hands bak, revisie kunt ge u snel op miskijken.

      Comment


      • #4
        hoeft niet altijd een probleem met de bak te zijn

        kan ook ergens slijtage/speling zijn op het stelmechanisme dat bij de bak hoort.

        Is de bak kabelbediend of via stangen?
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • #5
          kabels

          Comment


          • #6
            ja precies de mijne zit al 260K op te teller. Bovendien moeten de remmen vervangen worden, motorsteunen, ruitenwisser mechaniek dus wil liever geen geld meer in dit ding stoppen. Weet niet zeker of 260.000km veel is voor een Mitsubishi Colt. Ik heb vnl. op snelwegen gereden.

            Mij is te kennen gegeven (door de Mitsubishi garage Hasselt) dat de versnellingsbak open moet. Was eerst bij de Midas in Tongeren en de man die mij hielp wist meteen wat het was toen hij mijn motor startte. Als de motor warm is en ik start hem dan shud het hele motorblok heen en weer. Dus hij dacht dat het kwam door de motorsteunen. Dus afspraak gemaakt het te repareren echter ze konden de steunen niet geleverd krijgen via hun gebruikelijke leverancier. Toen ben ik naar de Mitsubishi garage gegaan en die zeiden dat de boel open moest. Ik heb slechte ervaringen met garages dus ik vertrouwde het niet en heb de man van de Midas weer gebeld (waar ik al 10 jaar kom). Toen even met de baas ernaar gekeken en die heeft onderste motorsteun losgehaald maar die leek in orde. Ook gaat die alleen uit zijn 5de en niet uit de 1-ste of 3de versnelling

            Dus conclusie is dat de oorzaak waarschijnlijk in de versnellingsbak zit.

            Comment


            • #7
              heen en weer schudden lijkt mij een motor die niet in balans zit, dit kan komen door een injector ofzo die het niet goed doet (1cilinder presteerd minder of niks).
              heeft dus weinig met de silent blokken te maken, als de motor teveel schud, kunnen die dat niet tegen houden.

              uit 5de schieten kan een slechte schakelmechaniek zijn waardoor de versnellingsbak niet goed in 5de wordt geduwd. daarvoor ga je beter naar een mitsubischi kenner. die kunnen direct zien of de schakelstangen/kabels wel goed zitten.
              als die goed zitten, dan zijn de tandwielen van de 5de versnelling kapot. je kan gewoon in 4de blijven rijden en de 5de laten voor wat het is.
              260k km is niks, elke auto gaat daar vlot over. ik heb thuis maar 1 of 2autos staan die onder de 300 000km zitten, al de rest zit er ver boven (capri heeft 310K, sierra heeft 307K, golf diesel 493K, mercedes diesel 400K. enkel men escortje met iets van 128K heeft de minste km's en men 2de capri zou ik eens moeten bekijken hoeveel die er heeft).

              Comment


              • #8
                bedankt voor de informatie.

                Nog even een vraag over dat schudden. Het schudden gebeurd alleen bij het starten, als de motor loopt dan schud die niet. Als ik de motor start als die koud is dan schud die niet. Pas nadat ik een stukje heb gereden, even een boodschap doe en de motor opnieuw start dan schud die. Maar zodra die loopt dan is het OK. Denkt U dat die motorsteunen verder geen rol hierbij spelen?

                Comment


                • #9
                  Ga naar de Mistu dealer (eventueel een andere) en leg je problemen, zijnde het schudden na het starten (niet met koude motor, wel met warme motor) en het uit de 5de versnelling schieten, degelijk uit en vraag om een grondige diagnose. Zeg dat men niets mag vervangen of herstellen zonder eerst contact met je op te nemen. Dan kan je nog zien wat je ermee doet. Je zal dan wel iets kwijt zijn voor het stellen van de diagnose (als je de wagen niet laat herstellen), maar dat weet je waar je aan toe bent.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                    heen en weer schudden lijkt mij een motor die niet in balans zit, dit kan komen door een injector ofzo die het niet goed doet (1cilinder presteerd minder of niks).
                    heeft dus weinig met de silent blokken te maken, als de motor teveel schud, kunnen die dat niet tegen houden.

                    uit 5de schieten kan een slechte schakelmechaniek zijn waardoor de versnellingsbak niet goed in 5de wordt geduwd. daarvoor ga je beter naar een mitsubischi kenner. die kunnen direct zien of de schakelstangen/kabels wel goed zitten.
                    als die goed zitten, dan zijn de tandwielen van de 5de versnelling kapot. je kan gewoon in 4de blijven rijden en de 5de laten voor wat het is.
                    260k km is niks, elke auto gaat daar vlot over. ik heb thuis maar 1 of 2autos staan die onder de 300 000km zitten, al de rest zit er ver boven (capri heeft 310K, sierra heeft 307K, golf diesel 493K, mercedes diesel 400K. enkel men escortje met iets van 128K heeft de minste km's en men 2de capri zou ik eens moeten bekijken hoeveel die er heeft).
                    3 cilinder diesel, bij starten en stil leggen doen die dat allemaal in de colt. Onderste motor steun vervangen heeft geen effect. Wat de gebruiker meestal gewaar wordt na enkele jaren is de uitlaat die door het schudden ergens tegenaan slaat. Meestal de achteras.

                    Comment


                    • #11
                      ok bedankt voor de antwoorden

                      Comment


                      • #12
                        Kan het niet zien van hier. Omdat het voorwielaangedreven is en je spreekt van hard schudden bij optrekken( wellicht de reden om uit vitesse te springen)
                        Egr dicht niet meer en/of achterste steun bak murw.
                        Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                        Comment


                        • #13
                          spreekt niet van schudden bij optrekken, enkel bij starten

                          Comment


                          • #14
                            Misschien de vergrendelinrichting van de wisselbak?

                            Comment


                            • #15
                              tja ik weet niet maar volgens de Mitsubishi garage moet de bak open. Dat vertrouwde ik eerst niet maar de Midas heeft gekeken en de belangrijkste motorsteun (die ervoor zorgt dat de motor niet kan kantelen) was nog goed, dus de conclusie was dat de bak open moest. Gisteren deze jongens benaderd http://www.versnellingsbak-revisie.com/ en het probleem beschreven en die zeggen dat het al gauw 1500€ gaat kosten. Ze rekenen al 500€ om alleen de bak open te halen en 5-de versnelling vervangen kost nog eens 1000€.

                              dus dat is het mij niet waard. Hij heeft het toch 262.000km volgehouden maar vraag niet hoe. Nieuw gekocht en er zat al roest op de motor vanaf het begin. Door de jaren heen veel onderdelen moeten vervangen, zelfs het ruiterwisser mechanisme heeft het begeven. Al eerder problemen gehad met de versnelling maar dat zat toen nog binnen de garantie periode (schakelen ging toen heel moeilijk en scheen een probleem te zijn die veel voorkomt bij de Colt). Jaren daarna ook een lekkende pakking gehad van de versnellingsbak. Theorie was dat die is gaan lekken omdat de lagers van 1 van de wielen het had begeven en voor trilling heeft gezorgd.

                              Geen Mitsubishi voor mij de volgende keer. En volgende keer als ik een auto koop kijk ik ook even onder de motorkap. Dat is niet mooi wat je daar aantreft bij een Mitsubishi Colt

                              Comment


                              • #16
                                Ruitenwisser mechaniek is iets normaal, komt bij veel merken voor. Veel onderdelen moeten wisselen op die km stand is ook niet uitzonderlijk. Dito met pakking en een versnellingsbak probleem. Die laatste 2 kunnen meestal vermeden worden door te rijden met meer gevoel voor techniek.

                                Ik kan mis zijn, maar heb het gevoel dat de beschuldigende vinger niet naar de wagen moet gericht worden. Het feit dat je een midas garage meer vertrouwen schenkt dan een merk garage sterkt dat vermoeden.
                                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                Motoren & Tjeurisme

                                Comment


                                • #17
                                  Ter aanvulling :

                                  Slijtage bij een versnellingsbak is 9/10 de tweede versnelling (voor mensen die veel stad doen) of de eerste (synchro's) bij mensen die niet fijn gevoelig zijn en te snel terug naar eerste terug schakelen.
                                  Een 5de versnelling, in jouw geval de hoogste versnelling, die plots minder werkt, is meer uitzonderlijk. Mijn inziens staat het mogelijk los van de trillingen. Het kan natuurlijk zijn dat door de trillingen een kabel te vaak onder spanning is gekomen en dat daardoor de bak uit versnelling kan springen. Maar meer wss ligt de rijstijl hier aan de oorsprong.

                                  Immers, wanneer je voornamelijk snelweg kilometers gereden hebt, maar toch serieus wat onderdelen hebt moeten vernieuwen + problemen hebt met de versnellingsbak, dan kan er wel eens sprake zijn van een erg techniek belastende rijstijl. In de praktijk wil dit zeggen dat je met een spatisch voetje rijdt. Ofte : je rijdt niet constant genoeg van snelheid, maar varieert constant. Een rijstijl die je heel vaak terug ziet komen bij de fervente middenvak rijder. De oplossing : cruise control.
                                  Doordat je te veel gas geeft, gas lost, gas geeft, gas lost, gas geeft, gas lost, ga je de versnellingsbak constant belasten. Hierdoor kan er speling komen op het schakelmechanisme, waardoor de bak uit versnelling springt. Ook iedere keer als hij uit versnelling springt, is wanneer er een fluctuatie in je gasdosering zit.
                                  Door soepeler te rijden, rustiger op en af de gas te gaan, ga je al een hele hoop extra kilometers kunnen rijden zonder dat de bak uit versnelling springt.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                  Motoren & Tjeurisme

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door emp62 Bekijk Berichten
                                    hallo,

                                    ik heb een 2007 Mitsubishi Colt 1.5 DID en die schiet uit de 5-de versnelling. Omdat de motor tijdens het starten erg schud dacht ik dat de motorsteunen stuk zijn maar dat blijkt niet het geval (ook schiet hij niet uit de andere versnellingen). Dus bak moet uit elkaar maar denk erover een andere auto te kopen.

                                    Mijn vraag. Is het erg (of gevaarlijk) als ik nog enige tijd met deze situatie doorrijd? Hij schakelt verder makkelijk en schiet dus alleen uit zijn 5 in zijn vrij. Echter als ik de pook in zijn 5 een beetje tegenhoud blijft hij wel netjes in zijn 5 zitten.

                                    Is het een probleem als ik hier nog even mee doorrijd? Of kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan?

                                    alvast bedankt.
                                    Ik zou eerst eens kijken of de kabel of stangen kunnen afgesteld worden, als er ergens wat speling op gekomen is zou het kunnen dat de bak net niet vergrendeld in 5de.
                                    Z4 M40i

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door emp62 Bekijk Berichten
                                      tja ik weet niet maar volgens de Mitsubishi garage moet de bak open. Dat vertrouwde ik eerst niet maar de Midas heeft gekeken en de belangrijkste motorsteun (die ervoor zorgt dat de motor niet kan kantelen) was nog goed, dus de conclusie was dat de bak open moest. Gisteren deze jongens benaderd http://www.versnellingsbak-revisie.com/ en het probleem beschreven en die zeggen dat het al gauw 1500€ gaat kosten. Ze rekenen al 500€ om alleen de bak open te halen en 5-de versnelling vervangen kost nog eens 1000€.

                                      dus dat is het mij niet waard. Hij heeft het toch 262.000km volgehouden maar vraag niet hoe. Nieuw gekocht en er zat al roest op de motor vanaf het begin. Door de jaren heen veel onderdelen moeten vervangen, zelfs het ruiterwisser mechanisme heeft het begeven. Al eerder problemen gehad met de versnelling maar dat zat toen nog binnen de garantie periode (schakelen ging toen heel moeilijk en scheen een probleem te zijn die veel voorkomt bij de Colt). Jaren daarna ook een lekkende pakking gehad van de versnellingsbak. Theorie was dat die is gaan lekken omdat de lagers van 1 van de wielen het had begeven en voor trilling heeft gezorgd.

                                      Geen Mitsubishi voor mij de volgende keer. En volgende keer als ik een auto koop kijk ik ook even onder de motorkap. Dat is niet mooi wat je daar aantreft bij een Mitsubishi Colt
                                      je bedoelt die Mercedes motor?

                                      Comment


                                      • #20
                                        bedankt voor de reacties. Ik zal alleen iets zeggen over de Midas in Tongeren. Ik ken die mensen al 10 jaar, het gaat om vertrouwen. Ik sta vaak samen met de mensen onder de auto en ze laten me alles zien, met name de baas daar, Xavier. In Hasselt bij de Mitsubishi garage ging alles via de mevrouw die aan de balie zat. Ik heb niet eens een monteur kunnen spreken. Ik heb mijn probleem uitgelegd aan de mevrouw aan de balie en kreeg nadat auto was onderzocht uitleg van de mevrouw aan de balie. En ik heb al erg slechte ervaringen met garages. Het gaat mij om vertrouwen. Mogelijk heb je veel slechte Midas garages maar die in Tongeren onder de leiding van Xavier is erg goed.

                                        en ja het schijnt een mercedes motor te zijn. Zit flink wat power in maar het is een roestbak.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X